Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, kämppä täysin räjähtänyt, järkevät ihmiset auttakaa!

Vierailija
20.09.2011 |

Meidän huusholli on kuin räjähdyksen jäljiltä. Yleensä se on suht siistissä kunnossa, mut nyt kesäloman jälkeen kaikki on luisunut käsistä. Varsinkin, kun vanhempi poika joutui olemaan sairaalassa jonkin aikaa ja systeemit meni vähäksi aikaa uusiksi.

Mut ongelma: Mä havahduin tänään, että tää 3h+keittiöhän on ihan sikolätti! Sotku on kertynyt pikkuhiljaa, ja välillä oon vähän raivannut isompia kasoja ja sitten oon rikkaimurilla imuroinut paikkoja ja kirjaimellisesti lakaissut roskia mattojen alle. Ja esim. jos on tullut vieraita, niin olen heittänyt kaikki vaate- yms. kasat vain vaatekaappeihin ihan sattumanvaraisessa järjestyksessä, nyt niistä ei löydä enää mitään.

Päätin, että nyt tää huusholli puhdistuu, mut tämä on niin järkyttävässä kunnossa, etten tiennyt mistäa aloittaa! Lysähdin vain sohvalle ja melkein itku pääsi, kun ei ole kämppä koskaan ollut näin karsea.

Mistä mä nyt oikein aloitan? Tässä kaikki sotkut lueteltuna:

Keittiön ja ruokanurkan lattia on ihan täynnä murusia ja tahroja. Tasoille on kasautunut sekä likaisia että puhtaita astioita sekä keittöön kuulumatonta tavaraa. Ruoantähteitä ja likaa on tasoilla, varsinkin muropakettien yms. takana. Kaappien ovet rasvatahroissa, jääkaappi aivan hirveässä kunnossa, samoin mikro ja myös lieden päällys sekä tiskialtaat. Ison kahvinkeittimen taakse on tungettu katseilta piiloon ties mitä, kuten kyniä, leluja, lääkkeitä, astioita, tyhjiä pestyjä hillopurkkeja. Kahvin- ja vedenkeitin päältä ihan likaiset. Keittiön pöytä on TÄYNNÄ mm. lasten muovailuvahatöitä, joita ei saa hävittää, kaksi isoa kasaa "tärkeitä" papereita kuten laskuja ja Kelalta tulleita kirjeitä ja miehen papereita, myös Aku Ankkoja ja muistiinpanovälineitä, lasten kyniä. Pöydän alla on oikea ruokavuori. Ruokanurkkauksessa on lehtiteline ja sen vieressä arkku, johon on kertynyt monen viikon lehdet, näköjään yksi peli, pari palloa, pakkausvälineitä Huuto.netiä varten, kasseja, joista pitää purkaa tavarat postitettavaksi Huutonet-ostajille, pahvilaatikoita yms.

Olohuone: Pölyä, ruoanmuruja nurkissa ja sohvan edustalla. Yhdessä nurkassa nojatuolin takana on mun lankavarasto, jossa on lankoja isoissa rottinkikoreissa ihan miten sattuu, huovutusvillat tunkee yli, samoin keskeneräiset neuletyöt. Kaksi lipastoa ovat pöyn peitossa, niiden päällä on pölyisiä koriste-esineitä, valokuvia, kynttilänjalkoja, cd-ja dvd-levypinoja Toisen nojatuolin päällä on kasa lajittelematonta puhdasta pyykkiä. Televisiotason päällä on lasten dvd:itä ihan järkyttävä määrä, varmaan kaikki mitä meillä on, ja osa levyistä on irralllaan ilman kuoria. Olkkarin pöydällä on leluja, kirjoja, lehtiä, harja, näköjään mun rasia, jossa on pinnejä ja hiuslenksuja, lapsen vesipullo ja askarteluja. Olkkarin kirjahylly on kauhean näköinen, kun kirjojen päälle on tungettu joitain askartelutöitä, piirustuksia, ompelu- ja neuleohjeita ja ties mitä muuta.

Eteinen: kaikki kesä- ja talvikengät lojuu vaatehyllyn edessä. Oveton vaatehylly on ihan sekainen, erityisesti hattuhylly ihan toivottomassa kunnossa. Lattia täynnä pikkukiviä.

Makuuhuone: sänky petaamatta, päiväpeitto jossain kasassa, ehkä yhden vaatekasan alla. Nojatuolin ja entisen ompelupöydän päällä sekalainen pino puhtaita vaatteita, ja pari pinoa likaisia vaatteita. Sänky petaamatta, likaiset vuodevaatteet. Yöpöydillä jotain roinaa. Nurkkiin on kasattu Huuto.netiä varten lasten vanhoja vaatteita kauppakasseihin, samoin ompelukankaita ja muuta ompelusälää on muovikasseissa, jotka lojuu makuuhuoneen nurkissa tai ompelupöydän alla/päällä. Tauluja ja julisteita on tungettu nurkkiin ja työpöydän ja lipaston väliin. Lipaston päällä on kolme meikkikassia, jotka on täynnä lääkkeitä, meikkejä yms. Työpöydän päällä on isoja paperipinoja ja pieniä rottinkikoreja, joissa on ompelutarvikkeita, kyniä sekalaisessa järjestyksessä. Taaimmaisen vaatekaapin ovea ei saa edes auki, kun se on täynnä muovikasseja, joissa on vaatteita ja kankaita. Lisäksi työpöydän jalkatilaan on tungettu vähäiselle käytölle jääneitä vilttejä ja tyynyjä. Vaatekaapit ovat ihan sekaisessa järjestyksessä.

Lastenhuone: Tämä onkin yllättäen siistein huone koko kämpässä, koska en halua lasten joutuvan nukkumaan paskaisissa sängyissä tai leikkivän likaisella lattialla. Tämä on ainoa huone, jota olen siivonnut säännöllisesti. Lelutkin ovat kohtuullisessa järjestyksessä eivätkä pitkin lattiaa.

Kylppäri: Kylppärimatot likaiset, nurkissa pölyä, kuivausrummun päällä sekalaisia vaatteita, joista ei tiedä, ovatko ne puhtaita vai likaisia. Kylppäri on yllättävän siisti, sillä mua oksettaa likainen pönttö ja lavuaari, ja niitä olen jynssännyt koko ajan. Mut suihkukaapin seinät ovat ihan vesi- ja sampoo- jäämissä, samoin suihkunurkkauksen pohja on ihan likainen reunoista ja nyt siihen on vielä valunut kuivamaan pistetyistä pikahuuhdelluista kuravaatteita ruskeaa vettä. Sauna on ok kunnossa.

Parvekkeesta en edes viitsi sanoa mitään, tai ikkunoista, jotka on pesty viime vuoden keväänä.

Mistä helkutista mä aloitan tän paskapesäkkeen siivoamisen, tuli aivan uusavuton olo ja tämän raivaamiseenhan menee vaikka kuinka monta päivää!!! Ja siis siivoaminen on ihan tyystin minun vastuulla, miehen silmä ei edes havaitse näitä pinoja ja kasoja ja kaikkea likaa, imuroi kyllä jos käsken, mutta ei tajua tavaroiden lajittelusta tai keittiön putsaamisesta mitään.

(Sen vielä voin sanoa, että meillä on asunto poikkeuksellisen täynnä tavaraa, koska asunto on alun perin ollut miehen, joka rakastaa jemmata kaikkea hankkimaansa eikä suostu luopumaan mistään. Siistissäkin kunnossa asunnon kaikki säilytystila on ollut äärimmilleen täynnä. Ja meidän kellarikomero on niin täynnä, että hyvä kun ovi menee kiinni. Se on ihan hyvässä järjestyksessä, koska raivasimme sen keväällä ja heitimme puolet varmaan pois ja saimme sinne asunnosta tavaraa tilalle, mut se on niin täynnä, ettei sinne mahdu mitään.)

Mistä te nyt aloittaisitte, mä olen ihan jäätynyt enkä osaa kuin voivotella ja istua sohvalla. Älkääkä sanoko, että ala siivota äläkä roiku palstalla, tiedän sen itsekin, mut kun en osaa edes päättää, mistä aloittaisin.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tässä jo tulikin, eli keskity yhteen huoneeseen kerrallaan, ja jätä ne kaappien siivoilu tulevaisuuteen. Ja kai mies osaa esim. omat vaattensa valkata sekaisesta kaapista ja viikata paikoilleen, ettei sun tarvii kaikkea tehdä?

Sit sellainen käytännön neuvo, että sotkuinen fiilis asuntoon tulee helpoiten siitä, että keittiö on sotkuinen (varsinkin jos asunto on pieni ja keittiö on tavallaan näkyvillä koko ajan) ja siitä, jos kylppäri on sekainen ja likainen. Ja samoin lattialla olevat tavarat - jos pitää nopeasti kohentaa asunnon ilmettä, niin mytyt pois lattialta ja yleisilme kohenee heti. Niin, ja mä vetelen eteisen sellaisella pitkävartisella rikkaimurilla joka ilta, kerrostalossa kun asutaan, eikä ole tuulikaappeja tai kodinhoitohuoneita välissä, johon kenkälika jäisi.

Vierailija
2/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin taas miksi käyn tällä palstalla! Kukaan, ei siis yhtään kukaan käynyt haukkumaan ap:tä "itse olet soppasi keittänyt" tai "miksi sun lapset on virikehoidossa kun sä itse olet lomalla" tmv. Vaan kaikki antoivat upeita neuvoja aloittaa kaaoksen selvittely.

Tulipa hyvä mieli. Ap, tsemppiä!

Ihan samaa ajattelin! Mä olin ihan varma, että vähintää 1/3 viesteistä on just tuota kettuilu-osastoa. Mutta tässä nähdään, että kyllä me mammat osataan olla solidaarisia toisiamme kohtaan. Loppujen lopuksi veikkaan, että se kettuilja-porukka on pieni ahdistunut jengi, joka käy herjaamassa joka ketjussa jotain.

Pidetään me muut hyvää henkeä yllä ja tsempataan toisiamme! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten heität pois kokonaan kaiken jota et tarvitse (ajattele kriittisesti!) tai jonka voi hankkia eurolla tulevaisuudessa. Näuyttää siltä kuin säästäisit kaiken pahan päivän varalle, tuolla lailla et koskaan saa siistiä. Minä tein tuon ajat sitten ja kotiin ei tule uutta tavaraa kunnes vanha vastaava hajoaa. Tämä ei koske kirjoja eikä leffoja mutta koskee jopa lasten vaatteita.

Vierailija
4/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten merkkaat neljän tulevan viikon numerot.

Jokaiselle viikolle kuuluu oma huone:

-keittiö

-olohuone

-makuunuone

-lastenhuone+wc, kylppäri ja eteinen.

Ja sitten valitset viikon eri päiville tehtävän ko huonetta koskien: ikkunan pesu, kaappien siistiminen, tavarapinojen siivoaminen, yleissiivous. Ja lepopäiviäkin jää.

Kyllä sinä selviät, ja sitten on parempi mieli! Meilläkin pitäisi siivota kunnolla, mutta tilanne ei sentään ihan noin lohduton... ikkunoistakin osa pesty tänä(kin) syksynä, eikä röykkiöitä ole kuin oma vaatekasani makuuhuoneessa. Mutta silti tuntuu, että kaapit ovat turhan pölyisiä ja muruisia, kaapin päällyksistä puhumattakaan. Jalkalistojen päältä löytyy pölyä jne. Ja vaatehuone on ihan kamala. Ehkäpä minäkin saan ennen talvea mainitut asiat kuntoon!!

Vierailija
5/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä aloittaisin siitä huoneesta joka on helpoin ja nopein siivota priimakuntoon. sitten jos motivaation puute iskee niin katso sitä siivottua huonetta niin tulee taas uskoa että kyllä tästä selvitään :D

Vierailija
6/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä unohdu poukkoilemaan tai pläräilemään roinaa.

Aloita yhdestä huoneesta, nakkele kaikki sinne kuulumattomat tavarat pois, niihin huoneisiin mihin kuuluu. Ota jätesäkki ja heitä mainokset, roskat yms pois. Laita tavarat paikoilleen.

Seuraavassa huoneessa sama juttu. Eteisessä voit sen verran hiljentää tahtia että kengistä ja takeista voit katsoa ehkä pieneksi jääneet, risat tms ja laittaa ne jätesäkkiin menemään vintille/kellariin/pois.

Jos sinulla on tai saat pahvilaatikoita, niin päällisin puolin siivoilun jälkeen voit pakata pois turhaa krääsää, tässäkään ei kannata jäädä unelmoimaan. Katsot hyllyyn/kaappiin (älä käy penkomaan ihan kaikki, tursuavat tai näkyvät vain) ja mietit tarvitsetko, jos et niin laatikkoon.

Pyykit tietysti ovat menneet eka lasti koneeseen jo kamojen siirtely vaiheessa ja loput pyykkikoriin päin.

Imuroimista ja lattian pesua ja pölyjen pyyhintää.

Iseni on aina helppo pysyä yhdessä askareessa yksi huone kerrallaan mutta jos jäät haahuilemaan niin ota kaikki tarvikkeet, jätesäkit, laatikko, imuri ja moppi ja rätit yhteen huoneeseen kerrallaan.

Niin ja, kovasti jaksamista urakkaan :)

Vierailija
7/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirpaisee niin roinista on päästävä eroon! Annat sille aina vaikka 2 tavaraa, joista toisen saa pitää ja toinen hävitykseen! Sitten kun kaikilla tavaroilla on paikka niin siivoaminen on helppoa!

Vierailija
8/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi jo kesäkengistä ja -vaatteista valkata pois pieneksi jääneet/jäävät ja laittaa ne kiertoon, loput talvisäilöön odottamaan uutta kesää tai talviloman aurinkomatkaa, jos sellainen on suunnitelmissa.

Vierailija
9/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele olevasi tositv-ohjelmassa. Sinut on laitettu sotkuiseen asuntoon ja kamerat kuvaavat miten tehokkaasti suoriudut. Jokaiselle kilpailijalle (muut on ihan kamalia av-ämmiä) on annettu kaamea kämppä siivottavaksi. Ohjelman tuomarit arvioivat ja selostavat työsi edetessä "huomaa tehokas ote ja looginen etenemistyyli vauu!" "Muut kilpailijat ne vasta raapii päätään mutta tällä on kyllä homma hanskassa jeah!" Ha ha, ja sitten sinä voitat ja saat palkinnoksi 10 000 euroa... suomen kansa kohisee ihanuuttasi.

joo mulla on vähän tylsä elämä..

Olen myös tositeevee sarjassa joskus ruokaa laittaessani.

Vierailija
10/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himohamstraajat-ohjelmassa monasti pariskunta syyttelee toisiaan, vaikka kumpikin hamstraa. Sullakin tekstissä vilisi niitä epämääräisiä kankaita, lankoja ja keskeneräisiä käsitöitä. Samoin kaikenmaailman huutonetpussukoita, vie ne kuule johonkin keräykseen, niin pääset kertaheitolla eroon niistä ja saat hyvän mielen kaupanpäällisiksi.

Vierailija
11/45 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kaikki pyykit pesty ja viikattu, tosin kaapit edelleen epäjärjestyksessä... Ne jäävät viimeiseksi urakaksi. Lastenhuoneesta viety vanhoja leluja kellariin ja pikkusälää roskiin, imuroitu, lattiat ja kaappien ovet ja kaikki pinnat pesty ja pyyhitty.

Mut se makuuhuone... se olikin 10 kertaa isompi urakka kuin olin kuvitellut. Roskiiin menevää tavaraa tuli 2 jätesäkkiä, kellariin menevää kuusi jätesäkillistä! Mm. täkkejä, tyynyjä, koristetyynyjä, jotka veivät ison osan hyllytilasta. Yövieraita varten ne on nopeasti noudettavissa kellarista, eivätkä mene siellä miksikään, kun ovat tiiviissä jätesäkeissä. Niin, ja sitä kellaria piti tyhjätä ja järjestää hiki hatussa, että sai tilaa uudelle tavaralle.

Mut mitä löytyikään yhden kaapin nurkasta: vanha sähkökirjoituskone!!! Mies on tämänkin säästänyt. Pitää kysyä, kun hän tulee töistä, että saahan tämän heittää roskiin - vai onko silläkin jotain tunnearvoa. Mut nyt on makkarikin lattiasta kattoon pesty ja siisti. Olohuoneen ja eteisen olen imuroinut ja niihin kuulumattomat tavarat ja roskat kerännyt pois. Vielä olkkarin ja eteisen pesu, eteisen vaatteiden järjestys ja kirjahyllyjen siistiminen. Ja sitten kylppäri.

Yli puolen välin ollaan jo! Helpostihan tää sujuu, kun on noudattanut palstalaisten ohjeita! Kiitos vielä kerran kaikille!

Vierailija
12/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että ottaa koko kämpän työn alle, mutta yhden asian kerrallaan.

Eli ensin kerää joka huoneesta keittiöön kuuluvat tavarat keittiöön. Sitten lajittelee ne.

Seuraavaksi vaatteet joka huoneesta. Parasta varmaan pestä kaikki jos et ole varma likaisista...

Samalla voit heittää uffin kassiin sellaiset jooita et kelpuuta takaisin kaappeihin.

Kone siis pyörii seuraavan viikon, mutta sillä aikaa voit tehdä jotain muuta.

Kankaat, langat ym. ompelutarvikkeet kerää hirveesti pölyä, saatko ne johonkin isoon laatikkoon/arkkuun?

Vierailija
13/45 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äläkä kysy mieheltä mitään :)

Mietinkin mitä sulle kuuluu, mulla olis sama urakka...

Vierailija
14/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himohamstraajat-ohjelmassa monasti pariskunta syyttelee toisiaan, vaikka kumpikin hamstraa. Sullakin tekstissä vilisi niitä epämääräisiä kankaita, lankoja ja keskeneräisiä käsitöitä. Samoin kaikenmaailman huutonetpussukoita, vie ne kuule johonkin keräykseen, niin pääset kertaheitolla eroon niistä ja saat hyvän mielen kaupanpäällisiksi.

Totta tuokin on. Mutta tiedätkö mitä: olin noin kuukausi sitten heittämässä kierrätykseen kaikki kankaat ja olin hakenut jämäkankaat pois kellarikomerostakin jotta voisin kuskata ne kaikki pois, ja sanoin, että nyt kankaat lähtee, kun en ole vähään aikaan ommellut. Mutta MIES oli tätä vastaan!!!! Tämä on ihan totta! Hän toisteli, että ompelu on sun rakas harrastus ja olet kerännyt näitä kankaita pitkään ja saanut äidiltäsi ja isoäidiltäsi hienoja retrokankaita, että säästä ne nyt ihmeessä, kun niistä on varmastikin hyötyä. Noh, kuljetin kaiken eilen kellarikomeroon, ja voisin ihan hyvin luopua niistä, siinä olet ihan oikeassa.

Mut tilitämpä nyt vähän taustaa, kun olen kahvitauolla ja koko päivän siivonnut makkaria (jossa onkin enemmän työtä kuin keittiössä): mies on asunut tässä asunnossa kohta 15 vuotta, hän osti tämän opiskeluaikanaan. Samalla tähän muutti alivuokralaiseksi hänen hyvä opiskelukaverinsa "Jarkko" (nimi vaihdettu). Kun kuusi vuotta sitten muutin tähän asumaan, niin tein todellisen suursiivouksen ihan lattiasta kattoon ja roudasin tavaraa pihalle valtavat määrät.

Esim. vaatekaapeissa vaatekasojen alla oli seuraavia tavaroita: "Jarkolle" kuuluvia laatikoita, jotka oli teipattu umpeen ja niissä teksti "Jarkko". Jarkko ei kymmeneen vuoteen ollut kaivannut tavaroitaan, joten pengoin ne pintapuolisesti läpi (silkkaa roinaa, vanhoja vaatteita yms.) ja vein kierrätykseen.

Mieheni puolestaan oli säästänyt KAHDET vanhat videot, joista kummatkaan eivät enää toimineet, vanhan mustesuihkutulostimen vuodelta yksi ja kaksi, sekä vanhan matkatelevision, jossa ei ollut edes nykyaikaista antennipiuhaa seinään, vaan sellaiset tikku-antennit. Nekin kaikki menivät eteenpäin.

Sitten vhs-kasetit. Niitä oli monta hyllyllistä kirjahyllyssä. Mutta niiden katselua varten ei ollut mitään laitetta. Lisäksi miehellä oli iso lipastollinen dvd-leffoja. Pitkin hampain mies luopui videokokoelmistaan, tosin säästäen kymmenkunta "tärkeää".

Mies oli jemmannut vaatekaappien alimmille ja ylimmille hyllyille mm. vanhoja lehtiä, opiskeluaikojen vanhoja opinto-oppaita, monta vuotta vanhoja tiliotteita, kuitteja, jopa lentolippuja ja matkatositteita monen vuoden takaa. Oli siis ajatellut säästää ne varmuuden vuoksi vähän aikaa, mut ne olivaktin unohtuneet kaappiin.

Henkareissa roikkui kauluspaitoja, joita ei oltu käytetty varmaan vuosikymmeneen, hihansuut rikki, samoin kainalo saattoi olla puhki ja kaulus tummunut aivan hirveäksi. Villapaidoissa reikiä, kauhtuneita villavaatteita. Kenkiä, joiden pohjat irvistivät. Kaikki menivät roskiin, vaikka mies nurisikin vähän.

Sitten päästäänkin vinyylilevyihin, cd-levyihin ja kirjoihin. Mies on täydellinen kirja- ja levyhullu. Vaikka hänen vinyyli-levysoittimensa oli mennyt rikki, niin vinyylejä oli hyllymetreittäin kirjahyllyssä (kirjahyllyt olivat siis vallanneet koko olohuoneen sohvaa lukuunottamatta, makuuhuoneessa oli kirjahyllyjä niin ettei sänkyyn päässyt kuin yhdeltä reunalta, samoin toisessa makkarissa ja eteiseen oli ängetty yksi hylly.) Vinyylien keräämisen ymmärrän, ja ne on nyt säilötty kellariin siististi ja suojatusti.

Kirjoista tuli riitaa. Siinä vaiheessa kun esikoinen syntyi, toinen makkari oli pakko muuttaa lastenhuoneeksi ja siis raivata iso seinänmittainen hylly pois. Mies ei olisi millään halunnut luopua mistään kirjasta, mutta se oli pakko ja tajusi lopulta sern itsekkin. Tarvitsimme myös lisätilaa olohuoneeseen. Nyt on enää yksi iso kirjahylly olkkarissa ja toinen iso hylly eteisessä. Niihin on pakattu kirjoja kahteen pinoon siis niin, että takana on yksi rivi ja niiden edessä toinen rivi. Kaikki väliaukot on tukittu täyteen kirjoja, samoin hyllyn päällys niin, että kirjakasat ulottuvat kattoon asti. Kellarissa on viisi isoa laatikollista kirjoja. Divariin on viety kirjoja niin paljon, että olemme saaneet yhteensä lähes 400 euroa!!! Eli niitä on siis viety divariin todella iso määrä.

CD-levyjä oli monta hyllyllistä. Pari vuotta sitten sain miehen vakuutettua, että lähes kaiken musiikin saa nykyään ilmaiseksi Spotifysta ja vastaavasta. Lisäksi mies on Ylellä töissä (nyt varmaan joku tuttu saattaa tunnistaa...) ja hänellä on pääsy Ylen musiikkiarkistoon, jossa on kaikki mahdolliset tallenteet ja siten kaikki musa löytyy sieltä. Mies ei halunnut luopua cd-kokoelmastaan, mutta antoi sen verran periksi, että vei KAIKKI LEVYT TYÖHUONEESEENSA Ylelle. Se on nyt lattiasta kattoon vuorattu cd-levyillä.

Ja mitä löytyikään niistä jo aikaisemmissa viesteissä mainitsemista lipastoista: lisää vanhoja tiliotteita ja muuta turhaa paperisälää, yksi hylly oli täynnä erilaisia tuhkakuppeja, koska mies oli joskus polttanut mutta ei ole 10 vuoteen enää polttanut - kaikki meni kaatopaikalle.

Ja miehen Aku Ankka -kokoelma. Se on pyhäinjäännös, sillä siihen kuuluu hänen edesmenneen enonsa omistamia Aku Ankkoja ja jotain "Joulumantelit" -erikoisnumeroita vuosikymmenten takaa, mutta joukossa on about kaikki ilmestyneet taskukirjatkin. Ja tähän kasaan ei saa missään tapauksessa koskea kukaan ulkopuolinen. Sain sentään sen tehdä, että pakkasin kaiken muovisiin, kannellisiin laatikoihin ja siirsin kellarikomeroon. Näin ne säilyvätkin paremmassa kunnossa kuin jossain hyllyjen perukoilla.

Ja sitten sängyn ja sohvan takaa löytyi aivan hirveässä kunnossa olevia räsymattoja, jotka olivat keskeltä rikki tms. Ei niitä kehdannut viedä edes kierrätykseen. Lisäksi mies oli jemmannut kellarikomeroon huonekaluja, mm. ison pyörillä liikkuvan huonekaluviilusta tehdyn pöydän, jonka pinta ja jalat olivat täysin klommoilla, eikä viilusta tehtyä huonekalua voi edes entistää tai hioa. Lisäksi kaksi täysin kelvotonta yöpöytää (viilua, vetolaatikot rikki, pohja rikki...) ja puisia halpis-jakkaroita, joiden naulaukset olivat irronneet ja lenkottivat joka suuntaan.

Ja näistä kaikesta on siis jo päästy eroon! Mut vieläkin huushollin valtaavat miehen kirjat (mä en kerää kirjoja) ja sitten niitä lehtiä pitää säästää monta vuosikertaa. Mm. Image-lehtiä ja Tähdet ja avaruus -lehtiä on vaikka kuinka monta vuosikerrallista kahdessa yläkaapissa. Ja yksi lipasto on ihan täynnä (niin että pohjalevyt notkuu) miehen pikkuroinaa, esim. vanhoja valokuvia, jotain hänen vanhoja pinssejään, papereita yms. Se on hänen henk.koht. lipastonsa enkä ole sitä koskaan penkonut, olen pyytänyt miestä sen tyhjäämään mutta ei ole niin tehnyt. Se lipasto vie makuuhuoneestamme ison tilan, eikä sinne mahdu mitään tavaraa enää :(

Tässä siis kokonaistilanne. Kuten sanottua, niin säilytystila on ihan täynnä silloinkin, kun kaikki tavara on paikoillaan. Olen tinkinyt ihan hirveästi omista tavaroistani, esim. olen vaatteita, kenkiä ja laukkuja vienyt kierrätykseen isot kasat, samoin kaikki omat cd- ja dvd-levyni ja koriste-esineeni. Mies on matkustanut paljon, ja kaiken maailman matkamuistot pitää säästää, en edes viiti luetella, mitä kaikkea krääsää pitää olla joko esillä tai sitten ainakin säilössä. Ja ne olut-tuopit, jotka on kerätty joskus 80-luvulla... ne vievät astiakaapin koko ylähyllyn.

Niin, ja sitten mies on kerännyt julisteita joskus männä vuosina. Niitä ei tod. saa heittää roskiin, eikä viedä kellariin, jossa ne menevät pilalle. Niitä on hyllyt ja nurkat täynnä isoina rullina. Samoin miehen vanhoja taidejulisteita, jotka on kehystetty vaihtokehyksin ja ne eivät mahdu seinille enää ja niitäkään ei voi laittaa kellariin, ettei lasi mene rikki, vaan ne pitää olla makuuhuoneessa työpöydän ja vaatekaapin välissä niin, ettei vaatekaapin reunimmaista ovea saa auki kuin siirtämällä niitä julisteita.

Ja bändipaidat: niitä on kokonainen hyllyllinen vaatekaapissa. Ja NIITÄ EI SAA HÄVITTÄÄ, koska niillä on tunnearvoa.

Tässä siis muutama esimerkki miehen hamstraus-ongelmasta. Ja vielä yksi esimerkki: olin heittämässä roskiin tuttavilta saatuja pehmoleluja, joita lapset olivat vauva-aikanaan jältänneet ihan nuhjuisiksi ja niissä oli tahroja. MIES OLI TÄTÄ VASTAAN ja sulloi pehmolelut isoon muovikassiin, joka on tätä nykyä eteisen hattuhyllyn reunassa.

Jos mä yritän ottaa esille esim. kirjojen pois viennin tai minkä tahansa raivauksen, niin siitä tulee aina riita. "Mikä vimma sulla on aina heittää tavaraa pois". Olen jo pitkän aikaa vienyt mieheltä salaa jotain roinaa pois, mies ei ole huomannut mitään, koska ei edes muista omistaneensa sellaista krääsää. Silti pistää vihaksi, kun aina tulee hirveä vääntö jonkun tavaran pois heittämisestä. Viimeksi yksi rikkinäinen jalkalamppu sai aikaan riidan :(

Että näin. Tämä on tilanne. Huh, tulipa avauduttua. Juonpa kupllisen kahvia ja menen jatkamaan makuuhuoneen raivaamista, ennen kuin mies ja muksut tulevat kotiin.

Vierailija
15/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pesukone ja kuivuri pyörimään vaikka kaksi päivää putkeen. Silitä ja viikkaa vaattet kasoihin.

Tyhjennä yksi vaatekaappi kerrallaan vaikka lattialle ja ota suuri jätesäkki, johon heität kylmästi kaikki sellaiset vaattet, joita et ole käyttänyt ainakaan kahdteen vuoteen.

Vie säkit UFF:ille ja järjestä vain puhtaat pyykit kaappeihin. Jos kaikki vaatttet eivät mahdu kaappeihin, niin karsi lisää (myy huutiksessa, anna tutuille jne.).

Vasta tämän jälkeen tyhjennät jääkaapin ja peset sen. Sitten on vuorossa keittiö, johon aiemmat antoivat jo ohjeita.

Vierailija
16/45 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äläkä kysy mieheltä mitään :)

Mietinkin mitä sulle kuuluu, mulla olis sama urakka...

Onko teillä keittiö sotkuinen? Mulle antoi valtavan tsempin se kun sain keittiön siistiksi. Keittiön kunto ärsytti mua eniten, ja kun siitä selvisi, niin muu alkoi mennä omalla painollaan.

ap

Vierailija
17/45 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestisi 33 kuvasi kuin meidän kotiamme. Muutin mieheni luokse ja täällä oli vaikka kuinka roinaa ennestään. Kyllä itsekin tavaraa hamstraan ja osa vanhoista muuttolaatikoistakin on vielä purkamatta.

Meillä ihan sama ongelma, että miehellä hirveästi mm turhanpäiväisiä kirjoja joita ei halua heittää pois.

Vierailija
18/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun vuodatusta. Sun mies ON aika paha hamstraaja.

Ja sä oot tosi hyvä kertomaan, tää on päivän paras ketju, varmaan moni sai siivousinspiraation.

T.31

Vierailija
19/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo on niin samaa kuin meillä! Mun mies on ihan samanlainen mut hän on vielä kova nikkaroimaan ja voit vain kuvitella mitä siitä seuraa. asutaan sentään omakotitalossa jossa on isohko ulko varasto mutta ei se tila merkkaa mitään päin vastoin mitä enemmän tilaa sitä enemmän voi tavaroita jemmata.

Teeppä kuule niin kuin minä kerran suutuspäissäni tein: heitä kaikki roina kerta heitolla pihalle. Pakkasin kaiken paskan kuomulliseen peräkärryyn ja ajoin kaatopaikalle, maksoin kaatopaikka maksun ja kärräsin kaiken sinne. Arvaappa vaan millainen huuto seurasi mutta ei mökötystä kestänyt kuin viikon ja kaikki palautui entiselleen.

Kovat keinot käyttöön, sanoo pohojalaane.

Vierailija
20/45 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun vuodatusta. Sun mies ON aika paha hamstraaja.

Ja sä oot tosi hyvä kertomaan, tää on päivän paras ketju, varmaan moni sai siivousinspiraation.

T.31

Tässä tuli niin yksityiskohtaista tietoa, että jos mies tän ketjun lukisi niin tajuisi heti kenestä puhutaan, voi elämä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi