Miksi kotivanhemman pitää hoitaa yöheräilyt? Kotiäiti työskentelee yksin
eikä jaksaminen ja lasten turvallisuuden takaaminen ole parhaimmillaan jos kotiäiti joutuu kuukausikaupalla yksinään hoitamaan vauvan tai taaperon yöheräilyt.
Kommentit (47)
On se kumma että aikuinen ihminen ei osaa sanoa sille taaperolle, että nyt odotat hetken kun äiti syö. Meillä kolme lasta kahden vuoden ikäeroilla ja AINA olen voinut käydä suihkussa, syödä, lukea jopa päivän lehden aamulla.
Monesti on ollut vauva tissillä samaan aikaan ja joku isommissa vaatimassa jotain, mutta en ole lähtenyt tinkimään omista oikeuksista syödä ja käydä vessassa. Marttyyrit itkevät tuota ettei koskaan ole sekunttiakaan aikaa!
käydä rauhassa kusella, ei syödä ruokaansa rauhassa, ei istua sohvalla kahvitauolla.
Jos lapsia on enemmän kuin yksi ja ovat eri-ikäisiä eivätkä nuku päiväunia.
meillä hoidetaan öisin joko molemmat tai vain toinen, mutta vuoroöisin... Näin ollut alusta lähtien, vaikka äiti onkin kotosalla.
Ei meillä ainakaan ole niin tehty - ollaanko nyt rikottu jotain lakia ja sääntöä?
kun yöherätysten aiheuttajakin nukkuu.
sun pitää vaatia sitä ettei se jäisi yksin sun harteille. meillä näin kävi, ja vauva heräili toooosi paljon, minkä seurauksena olin ihan poikki, mutta mies väitti että hän ei ainakaan voi heräillä koska pitää olla aamulla virkeänä töissä. mä kuulemma pystyin helposti nukkumaan päikkäreitä yms... mutta missähän vaiheessa olisin ruuan tehnyt, siivonnut kodin ja pessyt pyykit jos olisin aina nukkunut kun vauva nukkui:)
jotta molemmat saa levätä, sekä työssäkäyvä että kotivanhempi. Päikkärit (jos ei millään voi sen yhden lapsen kanssa nukkua arkisin), aamulla pitkään nukkumiset yms. on helppo järjestää kun molemmat vanhemmat on kotona. Helpoin ja reiluin tapa. Toki jos mies varta vasten haluaa arksinkin herätä niin herätköön.
käydä rauhassa kusella, ei syödä ruokaansa rauhassa, ei istua sohvalla kahvitauolla.
töiden jälkeen kun sillä ei univelkaakaan ollut.
mutta missähän vaiheessa olisin ruuan tehnyt, siivonnut kodin ja pessyt pyykit jos olisin aina nukkunut kun vauva nukkui:)
Ihan ymmärrettävää tietysti että väsyttää. Mutta onko mahdollista nukkua univelkaa pois viikonloppusin (tai millon puolisolla onkin vapaata)?
Mulla on kokemusta kummastakin eli valvomisista kotiäitinä ja valvomisista työssäkäyvänä äitinä ja omalta kohdaltani voin sanoa ettei sillä väsymyksellä ollut mitään rajaa, kun olin nukkunut pari tuntia edellisenä yönä ja ollut töissä aamuseiskasta neljään iltapäivällä... Huhhuh, kun muisteleekin.
Olin väsynyt univelkaisena kotiäitinäkin, muttei sitä voi edes verrata siihen aikaan, kun lapset valvotti ja piti silti käydä töissä päivät.
Antakaa viikolla työssäkäyvien nukkua ja nukkukaa itse viikonloppuisin niin paljon kuin mahdollista!
sun pitää vaatia sitä ettei se jäisi yksin sun harteille. meillä näin kävi, ja vauva heräili toooosi paljon, minkä seurauksena olin ihan poikki, mutta mies väitti että hän ei ainakaan voi heräillä koska pitää olla aamulla virkeänä töissä. mä kuulemma pystyin helposti nukkumaan päikkäreitä yms... mutta missähän vaiheessa olisin ruuan tehnyt, siivonnut kodin ja pessyt pyykit jos olisin aina nukkunut kun vauva nukkui:)
että kotivanhempi on se ensisijainen yöheräilyjen hoitaja. Toki jos ihan mahdottomiksi yörumbaksi menee niin pakko on sitten molempien osallistua.
Olen ollut myös se työssäkäyvä vanhempi ja tiedän, että kotona voi tarvittaessa ottaa löysemmin mitä taas töissä ei voi tehdä. Tai riippuu tietysti työstä mutta jos työ on sellaista missä täytyy olla koko ajan skarppina, niin onhan se paljon rankempi hoitaa sitä umpiväsyneenä kuin kotiäidin hommaa.
Meillä minä nukun päikkäreitä sitten kun mies on kotona, jos en yöllä saa riittävästi nukuttua.
pirteä, tehokas, innovatiivinen ja huoliteltu =)
edellis iltana valmiiksi tai illalla järjestää paikat valmiiksi seuraavaa päivää varten. Nää on vaan niitä järjestelykysymyksiä. Mä en koskaan lasten päikkäriaikana tehnyt enkä tee muuta kuin lepään ja surffailen, luen päivän lehden, katson tv:tä yms. eikä meillä kuitenkaan ole sotkuista ja lapsilla onaina itse tehty ruoka valmiina. Siis ainakaan nyt kun lapset on pieniä ja lepoa tarvitsee. Eikä mies oleta, että kun tulee töistä, että ruoka on just sillon valmiina tai koti kiiltää. Mut jokainen valitsee sen mikä itselleen on tärkeää lepo tai esim. siivous.
Meillä on kolme pientä lasta, enkä juurikaan nukkuisi, jos yksin heräisin joka kerta kun jotakuta pissattaa/haluttaa viereen/näkee painajaista/vaatii maitoa/sairastaa. Minä olen hoitanut vauvan heräilyt siihen saakka kun olen imettänyt, sitten ollaan miehen kanssa vaihdettu roolia. Paitsi nyt lapset on 4v, 3v ja 11kk. Valitsen mieluummin vauvan satunnaiset yöheräilyt kuin kahden leikki-ikäisen yöhoidon.
Juu ei kaikki senkään ikäiset vielä nuku koko yötä putkeen ääntä päästämättä. Ei niihin aina tarvi reagoida, mutta herää siihen silti. Mutta kun ollaan päätetty, kumpi herää kenenkin takia, ei niiden muiden takia enää edes havahdu. No joskus nukuin korvatulppien kanssa vauvan vieressä, ettei isompien äänet herätä.
Huvittaa tuo "nuku kun vauva nukkuu". Haluaisin nähdä sen, joka tässä talossa nukkuisi päikkäreitä vauvan nukkuessa. Paitsi oma mies tietysti, se nukkuu joskus vaikka lapset hyppii päällä pikkukakkosta katsoessa :)
kuin välillä ruokkia lasta ja vaihtaa vaipat?
Siivota ei tarvitse, pyykätä ei tarvitse. Noi hommat voi tehdä se työssäkäyvä isäkin illalla. Tai äippä sit kun on isän kotiuduttua ottanut päiväunet. Koko päivän voi muutenkin maata sohvalla ja seurustella vauvan/taaperon kanssa, ei niitä ole mikään pakko roudata puistoihin huonosti nukutun yön jälkeen. Tai jos puistoon meneekin, niin ei siellä tartte kuin istua penkillä ja katseella seurata lapsen touhuja. Ja yhden lapsen kanssa tosiaan on helppoa, kun se varmaan nukkuu päiväunetkin, silloin voi äitikin nukkua.
Jos on useampi lapsi, kannattaa ehdottomasti säätää lasten päiväunet samanaikaisiksi, ei se mikään mahdottomuus ole. Ja lapsista on seuraa toisilleen, todellakin riittää katseella seurailu.
Töissä käyvän sen sijaan täytyy tehdä 8 tuntia TÖITÄ, jokunen tauko on ehkä välissä, mutta muuten pitää olla skarppina ja työskennellä koko ajan. Ei voi vaan istua ja tuijottaa ohikulkijoita. Tai no jos jollain sattuu semmonen työ olemaan, että voi työajan lusmuta tekemättä mitään, niin sit on varmaan ihan ok osallistua yöheräämisiin. Mutta muuten kyllä se kotiäiti voi öisin heräillä, koska päivisin ei tarvitse joka hetki olla tekemässä jotain. Toki jotkut tekee päivistään vaikeampia kuin mikä on välttämätöntä, mutta se on oma häpeä sit se.
Teillä on puoliso joka edes joskus, edes joskus ! hoitaa lasta, tekee ruoan, vie roskat..
Olisin ylenpalttisen kiitollinen jos meilläkin olisi noin!
Tai mistä tiedän, jos alkaisinkin valittamaan, kun toinen ei herää joka yö auttamaan..
Teillä on puoliso joka edes joskus, edes joskus ! hoitaa lasta, tekee ruoan, vie roskat.. Olisin ylenpalttisen kiitollinen jos meilläkin olisi noin! Tai mistä tiedän, jos alkaisinkin valittamaan, kun toinen ei herää joka yö auttamaan..
sydänkirurgin leikata äitinsä sydämen huonostinukuttu yö takanaan? Kun pitäähän sen sydänkirurgi-isänkin osallistua yöheräämisiin, ettei kotiäitivaimo olisi niin väsynyt kotona lasten kanssa ollessaan.
Tää nyt ehkä oli ääriesimerkki, mutta on paljon töitä, joissa on todella oltava skarppina, ja joiden tekemisestä ei mitään tule, jos ei ole hyvät yöunet pohjalla. Kotiäidin työ ei ole niin vaativa työ, ettäkö väsyneenä sitä ei pystyisi tekemään.
Helppoja lapsia sulla. Hyvä niin!
Mä olen ollut kotona ja töissä, töissä menee lungimmin päivät ja esim. työmatkat voi "levätä".
Ap:lle, meillä jaetaan yöt puolisoiden kesken. Aloitettiin rutiinina heti kun yöimetykset ovat jääneet pois
puolen vuoden iässä. Lapset on nukkuneet yönsä suht hyvin sen jälkeen.
Toiseksi, olen rytmittänyt pienempien päivunet samaan tahtiin. Isommat katsomaan videoita tunniksi, jolloin olen ottanut patjan lattialle ja nukkunut siinä vieressä.
Elämä on valintoja. Joku senkin ajan roikkuu koneella ja ei ota päikkäreitä.
Suurimmalla osallahan tuntuu vielä isommat lapset olevan päiväkodissa, joten siellä kotona ei ole kuin se vauva. Ja senkään kanssa ei muka pysty torkkuja ottamaan.