Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko tosiaan nalkuttava ja tyytymätön akka, joka vaatii mieheltä liikaa? Todella pitkä tarina

Vierailija
19.09.2011 |

Olemme yli 30 vuotiaita ja meillä on 1 v 3 kk lapsi. Olemme avioliitossa, minä olen vielä kotona lapsen kanssa ja mies töissä. Olen palaamassa töihin muutaman kk kuluttua. Miehen normaali työaika on 9-18 välillä, yleensä 10-18. Työmatkoihin menee ehkä 20-30 min/suunta. Viikonloput on vapaata.

Mies herää arkiaamuisin klo 9, koska herätän hänet aamupalalle ja lähtee siitä sitten töihin. Nukkuisi varmaan lähemmäs 9.30, mutta kaipaan edes lyhyttä hetkeä perheen kesken, ennen kun olen taas kahdestaan lapsen kanssa koko päivän. Herään lapsen kanssa klo 6.30. Mies tulee töistä klo 18.30 ja 2-3 krt viikossa käy harrastuksissaan lentopalloa pelaamassa. Sinne lähtee jo klo 19 jälkeen, välillä 19.30. Lapsi menee nukkumaan klo 20.30. Viikonloppuisin Mies nukkuu myöskin tuonne klo 9 asti, minä herään klo 6.30. Ollaan sovittu, että hän heräisi sunnuntaisin lapsen kanssa, että minä saan nukkua välillä hieman pidempään. Tämä onkin yleensä toiminut, vaikka ajoittain joudunkin herättelemään miestä, joka huokailee, että kai se on pakko nousta.

Minua huolestuttaa se, miten vähän mies viettää aikaa lapsensa kanssa ja miten vähän olemme yhdessä perheen kesken. Arkisin mies kesrkeää olla kotona harrastusiltoinaan lapsen kanssa vain klo 18.30-19.30 eli tunnin ja "vapaailtoinaan" klo 18.30-20.30. eli kaksi tuntia. Olen yrittänyt sanoa miehelle, että heräisi arkisin vaikka klo 8, että voisi viettää aikaa lapsen kanssa aamuisin, kun iltaisin on niin vähän aikaa. Minäkinsaisin aamulla hengähdystauon ennen miehen töihin lähtöä, olenhan herännyt jo klo 6.30. Tai voisimme olla perheen kesken, leikkiä yhdessä tms. Mielestäni lapselle olisi tärkeää, että koko perhe touhuaisi yhdessä enemmän.

Toki voin itsekin käydä harrastamassa niinä iltoina, kun mies on kotona, mutta olen katsonut parhaaksi, että olemme koko perhe koossa ja teemme jotain yhdessä. Että se on lapselle parempaa, kuin se, että aina hänen kanssaan tuhuaa vain toinen vanhemmista kerrallaan. Viikonloppuisin toki olemme enemmän yhdessä, ellei mies ole työmatkalla (ei kovin usein).

Kun olen yrittänyt ehdottaa näitä hieman aikaisempia heräämisiä jne mies suutahtaa ja heittäytyy marttyyrimäiseksi kommentoiden, että juu hän on huono isä ja huono aviomies ym. Olen sanonut, etten tietenkään tarkoita mitään sellaista vaan ajattelen lapsemme parasta ja toki haluan omaakin aikaa itselleni ja että vaikka en lähtisi lenkille yksikseni, se että hän on läsnä auttaa minua jaksamaan, voin käydä vaikka vessassa rauhassa, hän on paikalla hoitamassa välillä vaipanvaihdot, syöttämiset, nukuttamiset. Kaikki ei olisi minun vastiuullani, vastuu puolittuu, kun molemmat on paikalla. Kyllä se vaan helpottaa. Mies ei tunnu ymmärtävän tätä.

Mies valvoo aina arkisinkin todella myöhään, sehän on osaksi syy miksi ei jaksaisi aamulla herätä edes klo 9. Ei kuulemma pysty muuttamaan rytmiään, ihmisillä on eri rytmi. No kappas, kun meikäläisen kuitenkin oli pakko tuo rytmi muuttaa, en voi nukkua aamuisin pitkään, kun lapsi on ylhäällä jo klo 6.30. Kaipaan myös sitä, että menisimme yhdessä aikaisemmin nukkumaan, saisimme tilaisuuden jutella päivän tapahtumista, lukea sängyssä ja toki myös harrastaa seksiä. En jaksa syttyä seksille, kun mies ei ota minun tarpeitani ja jaksamista huomioon. Vaikea haluta ihmistä, jota en enää kunnioita ja johon olen pettynyt. Vaikea haluta ihmistä, jolle minun pyyntöni ja toiveeni ovat yhdentekeviä. KOskaan en saa kukkia, koskaan en saa kehuja. Kun erehdynkin mainitsemaan siitä, että olen väsynyt ja kaipaisin enemmän miehen panosta tähän yhteiseen perheeseen saan kommentteja, että älä jaksa taas alottaa, hän ei jaksa taas kuunnella.

Olin ennen kiltti ja ystävällinen ihminen, tyytyväinen hyvin pieneen, yleensä aina iloinen ja kohtelias. Nyt peilistä katsoo väsynyt, vihainen, nalkuttava ämmä. Vihaan sitä, millaiseksi olen tullut. Ja mielestäni miehelläni on kädessään avaimet minun auttamiseeni. Mielestäni en vaadi kohtuuttomia. Kaikkein eniten olen pettynyt siihen, että mies ei itse halua tehdä juuri mitään, aina saan pyytää, aina saan ehdottaa. Aina, kun kysyn jotain tai pyydän pienintäkin juttua, mies sysää pallon takaiisn minulle tyyliin "no jos sä haluat" tai "tehdään niin kun sä haluat". Miksi mies ei itse halua??

Olen jo alkanut miettiä eroa, kun olen katsellut kevrieme perheitä, miten mies mielellään osallistuu arjen pyörittämiseen. Haluaa vilpittömästi touhuta lasten kanssa ja useimmissa perheissä molemmat vanhemmat heräävät samaan aikaan aamulla pyörittämään perhettä.

Olen aina halunnut vähintään kaksi lasta, mutta en missään nimessä voi tähän perheeseen enää toista lasta tuoda. En jaksaisi yksin hoitaa vauvaa ja taaperoa. Olen todella katkera, koska näillä näkymin miehen toiminta iistää minulta toisen lapsen ja jo olemassa olevalta lapseltani mahdollisuuden sisarukseen.

Miksi mieheni ei halua olla läsnä ja miten ihmeessä hän ei halua viettää enemmän aikaa lapsensa kanssa? Olen ihan lopussa.

Olenko teidän mielestänne nalkuttava ämmä, joka vaatii mieheltään liikaa?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä oli isäkuukaudella lapsen kanssa kotona, niin tajus että lapsen kanssa onkin kiva olla.

Vierailija
62/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

te ette kaikki nuku yhdeksään? Ei se vauva tiedä paljonko kello on.

tervetuloa vaan meille opettamaan lapselle nukkumisaikoja. Meillä taapero nukkuu kyllä yöt hyvin, mutta herää aamulla aina 6.30-7.00. Ja kun sanon aina, tarkoitan AINA. Ihan koko ikänsä. Joka ikisenä aamuna. Ja ollaan kokeiltu sitä, että lapsi laitetaan nukkumaan vasta myöhemmin. Tästä ei tosin aiheutunut muutakuin se, että lapsi oli illalla yliväsynyt ja kiukutteli ja heräsi aamulla silti samaan aikaan kun aina ennenkin.

Meillä on samankaltainen tilanne, paitsi että miehellä ei ole mahdollisuutta olla lapsen kanssa muuta kuin illalla tunnin tai kahden verran, sillä hänen työpäivänsä alkaa jo klo.6 ja työmatka n. tuntia aiemmin.

Mutta mies viettää kyllä ne iltatunnit mielellään lapsen kanssa leikkien ja mm. iltarutiinit on miehen ja lapsen oma juttu (ei kuitenkaan niin, ettei lapsi huolisi äitiä mukaan). Sitten viikonloppuisin tehdään asioita yhdessä, sillä viikolla siihen ei ole aikaa.

Riippuu kyllä ihan miehesi ajatusmaailmasta, että oletko kohtuuton nalkuttaja vai et. Meillä mulle riittää, että mies tiedostaa, että lapsi kasvaa pian ja että hänen kanssaan tulee viettää aikaa. Tiedän myös, että miestä harmittaa, että työaika on noin hankala - mutta eipä ole varaa vaihtaa työpaikkaa nyt. En siis nalkuta "turhasta" ja tee miehelle vielä pahempaa mieltä asiasta, jota ei oikein järkevästi voida muuttaa.

Mutta jos mies ajattelee vain itseään ja ei ole kiinnostunut lapsen tekemisistä ja lapsen kanssa ajan viettämisestä, niin yrittäisin kyllä kaikkeni, että asiat paranisivat. Itse en saa unta aikaisin, vaikka joudunkin heräämään joka aamu n. klo. 6.30. joten ymmärrän tavallaan miestäsi siinä suhteessa. Ei unirytmiä ole helppo muuttaa, mutta toisaalta jos potkit miehesi sängystä ylös klo.6 joka aamu, niin ehkä se rytmi alkaa siitä muotoutua. Itsekin pääsen nykyään nukkumaan joskus jo klo.22 vaikka yleisimmin valvon yli keskiyöhön.

Kerro huolenaiheesi miehelle ja kysy, jos mies kokeilisi aikaista heräämistä vaikkapa viikon... Jos ei ole valmis edes kokeilemaan, niin taitaapa olla melko toivoton tapaus ja ehkä teillä olisi sitten helpompaa lapsen kanssa kahdestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos aloittaisit ensimmäisenä aamulenkkeilyn, jolloin miehelläsi olisi pakko nousta hiukan aikaisemmin.

Vierailija
64/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina klo 8 avaat verhot ja viet lapsen makuuhuoneeseen ja ilmoitat lähteväsi kauppaan, tiistaina lähdet samaan aikaan lenkille, keskiviikkona apteekkiin, torstaina kuntosalille ja perjantaina lenkille.

Ja seuraavalla viikolla sama homma.

Ilmoittaudut johonkin harrastukseen joka on samaan aikaan kuin yksi miehen treeneistä, kolme iltaa harrastuksissa lapsen hereilläoloaikaan on työssäkäyvälle liikaa.

Sitten kun menet töihin, miehesi varmaankin vie lapsen päiväkotiin, kun työpäivä alkaa vasta kymmeneltä.

Mies on lapsellinen ja itsekäs eikä hänen ole ollut pakko muuttua lapsen syntymän jälkeen. Älä välitä niistä jotka täällä marisee, että teillä on ihan hyvä tilanne. Teillä voisi myös olla loistava tilanne jos mies niin haluaisi.

Vierailija
65/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt 3,8 ja 9v, tarhassa, koulussa ja aikuiset työelämässä. Edelleen vain mieheni kykenee nukkumaan yli klo 8.00 Näin oli jo äitiysloma-aikoina, kaikki lapset illan ja aamunvirkkuja, eikä päiväunetkaan pitkään maistuneet.

Toiset vaan eivät nuku yhtä kauan kuin toiset.

Viikonloppuna yleensä minä heräilen 6 maissa, Lapset siitä sitten eri tahtiin 6.30-8.00 ja ukko vaan nukkuisi. Talo on iso, 2 kerrosta, osaan olla hiiren hiljaa.

Vähäunisia ollaan me muut. Enkä viitsi antaa koululaisten varsinkaan valvoa pe-la puoleen yöhön vain jotta nukkuisivat puolikasiin eikä seiskaan seuraavana aamuna.

Meitä on moneen junaan, kiva kun kaikki eivät koskaa sitä älyä.

Ja ap:lle, on teillä tosiaan keskustelun paikka. Tuo hyväuninen siippa on kyllä kyennyt jopa öisin vauvojamme hoitamaan tarvittaessa. Nyt kun lapset ovat isompia ja "helpompia", voin valvoa heidän kanssaa vkloppuaamut ja ukko saa nukkua. Arkisin koko kööri nousee klo 7.00 vaikka kuinka uni maittaisi herraa. En todellakaan yksin hoida muksuja, tosin töihin menen itsekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme