Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko tosiaan nalkuttava ja tyytymätön akka, joka vaatii mieheltä liikaa? Todella pitkä tarina

Vierailija
19.09.2011 |

Olemme yli 30 vuotiaita ja meillä on 1 v 3 kk lapsi. Olemme avioliitossa, minä olen vielä kotona lapsen kanssa ja mies töissä. Olen palaamassa töihin muutaman kk kuluttua. Miehen normaali työaika on 9-18 välillä, yleensä 10-18. Työmatkoihin menee ehkä 20-30 min/suunta. Viikonloput on vapaata.

Mies herää arkiaamuisin klo 9, koska herätän hänet aamupalalle ja lähtee siitä sitten töihin. Nukkuisi varmaan lähemmäs 9.30, mutta kaipaan edes lyhyttä hetkeä perheen kesken, ennen kun olen taas kahdestaan lapsen kanssa koko päivän. Herään lapsen kanssa klo 6.30. Mies tulee töistä klo 18.30 ja 2-3 krt viikossa käy harrastuksissaan lentopalloa pelaamassa. Sinne lähtee jo klo 19 jälkeen, välillä 19.30. Lapsi menee nukkumaan klo 20.30. Viikonloppuisin Mies nukkuu myöskin tuonne klo 9 asti, minä herään klo 6.30. Ollaan sovittu, että hän heräisi sunnuntaisin lapsen kanssa, että minä saan nukkua välillä hieman pidempään. Tämä onkin yleensä toiminut, vaikka ajoittain joudunkin herättelemään miestä, joka huokailee, että kai se on pakko nousta.

Minua huolestuttaa se, miten vähän mies viettää aikaa lapsensa kanssa ja miten vähän olemme yhdessä perheen kesken. Arkisin mies kesrkeää olla kotona harrastusiltoinaan lapsen kanssa vain klo 18.30-19.30 eli tunnin ja "vapaailtoinaan" klo 18.30-20.30. eli kaksi tuntia. Olen yrittänyt sanoa miehelle, että heräisi arkisin vaikka klo 8, että voisi viettää aikaa lapsen kanssa aamuisin, kun iltaisin on niin vähän aikaa. Minäkinsaisin aamulla hengähdystauon ennen miehen töihin lähtöä, olenhan herännyt jo klo 6.30. Tai voisimme olla perheen kesken, leikkiä yhdessä tms. Mielestäni lapselle olisi tärkeää, että koko perhe touhuaisi yhdessä enemmän.

Toki voin itsekin käydä harrastamassa niinä iltoina, kun mies on kotona, mutta olen katsonut parhaaksi, että olemme koko perhe koossa ja teemme jotain yhdessä. Että se on lapselle parempaa, kuin se, että aina hänen kanssaan tuhuaa vain toinen vanhemmista kerrallaan. Viikonloppuisin toki olemme enemmän yhdessä, ellei mies ole työmatkalla (ei kovin usein).

Kun olen yrittänyt ehdottaa näitä hieman aikaisempia heräämisiä jne mies suutahtaa ja heittäytyy marttyyrimäiseksi kommentoiden, että juu hän on huono isä ja huono aviomies ym. Olen sanonut, etten tietenkään tarkoita mitään sellaista vaan ajattelen lapsemme parasta ja toki haluan omaakin aikaa itselleni ja että vaikka en lähtisi lenkille yksikseni, se että hän on läsnä auttaa minua jaksamaan, voin käydä vaikka vessassa rauhassa, hän on paikalla hoitamassa välillä vaipanvaihdot, syöttämiset, nukuttamiset. Kaikki ei olisi minun vastiuullani, vastuu puolittuu, kun molemmat on paikalla. Kyllä se vaan helpottaa. Mies ei tunnu ymmärtävän tätä.

Mies valvoo aina arkisinkin todella myöhään, sehän on osaksi syy miksi ei jaksaisi aamulla herätä edes klo 9. Ei kuulemma pysty muuttamaan rytmiään, ihmisillä on eri rytmi. No kappas, kun meikäläisen kuitenkin oli pakko tuo rytmi muuttaa, en voi nukkua aamuisin pitkään, kun lapsi on ylhäällä jo klo 6.30. Kaipaan myös sitä, että menisimme yhdessä aikaisemmin nukkumaan, saisimme tilaisuuden jutella päivän tapahtumista, lukea sängyssä ja toki myös harrastaa seksiä. En jaksa syttyä seksille, kun mies ei ota minun tarpeitani ja jaksamista huomioon. Vaikea haluta ihmistä, jota en enää kunnioita ja johon olen pettynyt. Vaikea haluta ihmistä, jolle minun pyyntöni ja toiveeni ovat yhdentekeviä. KOskaan en saa kukkia, koskaan en saa kehuja. Kun erehdynkin mainitsemaan siitä, että olen väsynyt ja kaipaisin enemmän miehen panosta tähän yhteiseen perheeseen saan kommentteja, että älä jaksa taas alottaa, hän ei jaksa taas kuunnella.

Olin ennen kiltti ja ystävällinen ihminen, tyytyväinen hyvin pieneen, yleensä aina iloinen ja kohtelias. Nyt peilistä katsoo väsynyt, vihainen, nalkuttava ämmä. Vihaan sitä, millaiseksi olen tullut. Ja mielestäni miehelläni on kädessään avaimet minun auttamiseeni. Mielestäni en vaadi kohtuuttomia. Kaikkein eniten olen pettynyt siihen, että mies ei itse halua tehdä juuri mitään, aina saan pyytää, aina saan ehdottaa. Aina, kun kysyn jotain tai pyydän pienintäkin juttua, mies sysää pallon takaiisn minulle tyyliin "no jos sä haluat" tai "tehdään niin kun sä haluat". Miksi mies ei itse halua??

Olen jo alkanut miettiä eroa, kun olen katsellut kevrieme perheitä, miten mies mielellään osallistuu arjen pyörittämiseen. Haluaa vilpittömästi touhuta lasten kanssa ja useimmissa perheissä molemmat vanhemmat heräävät samaan aikaan aamulla pyörittämään perhettä.

Olen aina halunnut vähintään kaksi lasta, mutta en missään nimessä voi tähän perheeseen enää toista lasta tuoda. En jaksaisi yksin hoitaa vauvaa ja taaperoa. Olen todella katkera, koska näillä näkymin miehen toiminta iistää minulta toisen lapsen ja jo olemassa olevalta lapseltani mahdollisuuden sisarukseen.

Miksi mieheni ei halua olla läsnä ja miten ihmeessä hän ei halua viettää enemmän aikaa lapsensa kanssa? Olen ihan lopussa.

Olenko teidän mielestänne nalkuttava ämmä, joka vaatii mieheltään liikaa?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet kohta menossa töihin, niin silloin on hyvä aika miettiä uusiksi näitä perheen kuvioita.

Päivähoidon aloittaminen on aika stressaavaa puuhaa ja lapsen hoitopäivän pituus pitäisi yrittää saada mahdollisimman lyhyeksi. Sitten vain sovitte miehen kanssa, että se, jonka työt alkaa myöhemmin vie lapsen hoitoon aamulla (ja hoitaa aamupuuhat) ja se joka pääsee aikaisemmin, hakee lapsen. Oletat miehen osallistuvan yhtä paljon kotitöihin, kun sinäkin ja luopuvan osasta harrastuksistaan.

Pienen lapsen vanhemmalla ei vain ole yhtä paljon vapaa-aikaa kun perheettömällä. Jos ei sitä kestä ei kannata elää perhe-elämää. niin se vaan on. Jos mies haluaa valvoa myöhään, anna valvoa, ethän sinä HÄNEN äitinsä ole. Mutta ei se silti muuta sitä, että aamulla lasten hoito alkaa siitä hetkestä, kun lapsi herää. Jos ei itse ole huomannut, lapsen rytmiä, tai yrittänyt sitä säätää sopivaksi niin silti sen mukaan pitää elää.

Meillä miehen silmät heräsivät, kun lähdin yksin pienelle vkonloppulomalle, kun lapsi oli 10kk. Ja samaa mieltä olen siitä, että mies kyllä oppii ottamaan vastuuta ja kasvaa isäksi, jos ei anna muuta vaihtoehtoa. Ihan kuin äitikin. Tässä asiassa miehet ovat useimmiten naisia parempia. Miehet harvoin antavat naisille muita vaihtoehtoja kun vain kasvaa siihen äitiyteen.

Kyllä mieskin heräsi tilaamaan neuvola-aikoja ja ostamaan lastenvaatteita, kun minä yksinkertaisesti lopetin sen. Samoin rupesi vaippoja tulemaan miehenkin mukana kauppareissulta, wc-paperia myös. Pyykkejä pesen kyllä edelleen yksinoikeudella, mutta siitä en valita, koska haluan sen tehdä omalla tavallani.

Vierailija
22/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mies on oikeassa, sinä kotonaolija väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annat miehesi käydä harrastuksessa 3na iltana???

Miehesi siis selvästi tulee ja menee miten huvittaa,ja sinä teet kaiken perheen ja lapsen suhteen.ÄLä ainakaan tee toista lasta tälle miehelle ! Itsekäs, epäkypsä, tylsä mies!

Jos ei muuta tapojaan,heitä pihalle!

Ehdottaisin samaa mitä joku muu sanoi; tee keikkea kivaa lapsesi kanssa kahdestaan esim vkl;sin, kutsu ihmisiä kylään, käy tapahtumissa,vierailla,tee kaikki ruokashoppailut yksin jne. Ole pirteä ja näytä hänelle että et tarvitse häntä MIHINKÄÄN. Ja näytä hänelle että hän on jo nyt täysin ulkopuolinen teidän perheessänne. Ja ole kylmän viileä,et kysy mitä kuuluu,etkä näytä että välittäisit.EHKÄ sitten, EHKÄ hän alkaisi heräilemään totuuteen vähitellen..

Rakastatko vielä tätä miestä?

Kannattaa miettiä...

Vierailija
24/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy töissä. Minusta mies on oikeassa, sinä kotonaolija väärässä.

Onko muka tosiaan joidenkin mielestä niin, että kun lapsi tulee taloon, niin se joka jättäytyy töistä pois menettää myös samalla oikeuden nukkumiseen, harrastuksiin, ylipäätään mihinkään muuhun kuin lapseen ja kotiin liittyviin asioihin.

Ja se joka on töissä, saa jatkaa elämäänsä niin kuin koko lasta ei olisi olemassakaan. Koska ap:n tapauksessahan näin on.

Vierailija
25/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde ystävien kanssa risteilylle/Tallinnaan. Mene ystävälle tai vaikka hotelliin yksin yöksi. Pakota mies ottamaan vastuuta lapsesta, ehkä hän silloin näkee tilanteesi paremmin ja myös sen mahdollisuuden, ettet enää olisi hänen elämässään.

Tosi kökkö tilanne kaikenkaikkiaan!

Vierailija
26/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(alan kohta vihaamaan miestäni tms,lue se ap!)

Sen vielä jotenkin "ymmärtää"koska sen ketjun ap;n vauva on 4kk,eli mies ei vielä mitenkään sopeutunut perhe-elämään.

Mutta sinä ap_luuletko että miehesi koskaan "kasvaa isäksi"? Vai onko tuollainen itsekäs omia juttujaan tekevä mies? Teillä on ollut lapsi sentään jo melkein 1,5vuotta,eikä mies vieläkään ilmeisesti tajua mitään....

Vierailija
27/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut tosiaan kaipaavat sitä perheen yhteistä aikaa enemmän kuin toiset. Itse en niin hirveästi, vaan meille on sopinut se, että toinen on lapsen kanssa ja toinen menee sillä aikaa omia menojaan (tasapuolisesti), ja lapsen nukahdettua vietetään sitten kahdenkeskistä aikaa puolison kanssa. Kuulostaa ehkä vähän karulta mutta on meillä kuitenkin koko perheen keskistä aikaa joka päivä jonkin verran, ja molemmat todellakin keskitymme lapseen ollessamme hänen kanssaan. Mutta asiaan, ymmärrän tuon halun viettää aikaa kolmisin, mutta se ei teillä ap toimi - ainoa mikä saa miehen havahtumaan vastuuseensa on se, että hän jää yksin vastuuseen lapsesta. Harjoita sitä jonkin aikaa niin ehkä kolmisinkin oleminen alkaa sujua.

Itse en myöskään lähtisi muuttamaan lapsen unirytmiä. Se olisi varmaan tehtävissä, kuten on neuvottu, mutta itselleni se olisi ollut todella stressaavaa. Aina kun piti vauva- tai taaperovaiheessa toimia jotenkin lapsen luonnollisia taipumuksia vastaan niin olin ihan hajalla. Eiköhän tuo olisi parempi, että vaikka lähdet kauppaan aamulla jne.

Vierailija
28/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut paljon hyviä huomioita ja neuvoja. Se, mikä itsellä tarttui korvaan tekstistäsi oli lausahdus: "Olin ennen kiltti ja ystävällinen ihminen, tyytyväinen hyvin pieneen, yleensä aina iloinen ja kohtelias."

Miehesi ei ymmärrä, mitä sille ennen niin pienestäkin tyytyväiselle naiselle on tapahtunut. Homma toimii kotona, hän ehtii mukavasti töihin ja harrastuksiin. Vaimon pitäisi olla tyytyväinen nimenomaan siitä pienestä ajasta, jonka hän malttaa olla kotona hereilläoloajastansa.

Ap, se on perheterapian paikka. Teillä on nuori perhe, kaikki on vielä pelastettavissa. Miehesi on alkanut kuulemaan kaikki sinun puheenvuorosi nalkutuksena, joten ammattilaisen apu olisi enemmän kuin paikallaan. Suosittelen lämpimästi! Kaikkea hyvää teille!

Vierailija
29/65 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/65 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:46"]

up

[/quote]

miksi tätä piti nostaa? 3 vuotta vanhaa keskustelua?

Vierailija
31/65 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:46"]

up

[/quote]

miksi tätä piti nostaa? 3 vuotta vanhaa keskustelua?

[/quote]

Oli niin tyhjänpäiväistä nalkutusta, että hauska lukea uudestaan.

Vierailija
32/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies heräsi kun lapsi alkoi vierastaa häntä, jäi sitten hoitovapaalle jotta suhde kehittyisi kunnolla. Sinuna ehdotttaisin miehelle poismuuuttoa vähäksi aikaa. Maksaisi elatuksen mutta saisi sen vapaa-ajan jota haikailee ilman nalkutusta. Ja jos mies viihtyy paremmin pois teidän luotanne, sovitte sitten miten homma etenee. Sinäkin olisit tyytyväisempi.

Vierailija
33/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsen kanssa voi "oikeasti" tehdä jotain.

Vierailija
34/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on kohtuullista vaatia miestäkin heräämään lapsen kanssa. Mutta et voi vaatia häntä tulemaan kanssasi yhtäaikaa aikaisemmin nukkumaan. Teillä on nyt keskustelun paikka, miehen täytyy päättää eikö hän pysty yhtään enempää panostamaan perheeseensä.

Vierailija
35/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyy olla rehellinen itsellesi: jos olet muuttunut toisenlaiseksi etkä ole enää tyytyväinen, asialle pitää tehdä jotain. Olette vielä suhteellisen tuore lapsiperhe, joskus voi mennä vuosiakin aikaa ennen kuin kaikki sopeutuvat uudenlaiseen arkeen ja rytmiin. Toisaalta ei ole oikein, että sinä olet sopeutunut ja miehesi elää entiseen malliin. Mies taitaa olla valinnan edessä: onko hän mukana perhe-elämässä vai ei. Kysyisin tätä häneltä ihan suoraan. Jos heittäytyy marttyyriksi, se on hänen ongelmansa, ei sinun. Mieti elämääsi vuosien päähän jos sama meno jatkuu. Katkeroidut varmaan entisestään ja lapsen ja isän välit ovat vieraat. Mitä järkeä siinäkään on.

Ihan vaan sivuhuomautuksena, että "leikkiminen yhdessä perheenä" ei mielestäni ole tarpeellista enkä ihmettele jos miehesi ei ole siihen lämmennyt. 1-vuotiaan kanssa riittää läsnäolo ja tarpeista huolehtiminen.

Vierailija
36/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnin tai kaksi, mutta viikonloppuina sitten enemmän, onhan tuo tyhjää parempi kuiten. Ymmärrän kyllä sun fiilikset, mutta moni mies herää lasten elämään paremmin, kun pikkulapsiaika menee ohi. Ja toista lasta ei tosiaan nyt kannata alkaa suunnittelemaan.

Vierailija
37/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi on todella vähän lapsensa kanssa. meillä vähän samantyylinen tilanne. Mies herää klo 7, me lapsen kanssa samoihin aikoihin tai viimeistään klo 7.30. Mies lähtee töihin klo 8 ja tulee kotiin klo 16.30-17. Lapsi (1v2kk) meneekin nukkumaan jo 19.30. Pitkä on päivä lapsen kanssa kotona.. No, mie sosallistuu kyllä lapsen hoitoon tosi hyvin, kun on kotona ja kesän (kun olin itse töissä) hoiti lasta klo 8-17 ja jää nyt hoitovapaalle.

Mutta kai se vain niin on, että jos on töissä, ei aikaa lapsen kanssa paljon arkena jää, jos siis vaikka harrastaa lapsen hereillä ollessa jotakin.

Vierailija
38/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat normitapaukselta. Nainen joka tuplaylianalysoi asian kuin asian. Ja mistä tahansa kehittää kriisin jos toisenkin.

Vierailija
39/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teki älyttömän pitkiä työpäiviä, viikonloputkin menivät usein töissä eikä viettänyt koskaan lomaa. Ilmoitin sitten heidät yhteiseen harrastukseen, muskariin, kun pienille ei ollut täällä muuta vaihtoehtoa. Siinä sai sitten iskä vähän ajateltavaa ja kun lapsia tuli vielä lisää, niin tyyli oli ihan toinen. Hän halusi ihan itse viettää heidän kanssaan aikaa ja alkoi karsimaan työmenojaan. Huomasi, että kun lapsille antaa aikaa, niin he tekevät jotain muutakin kuin kiukuttelevat äidin perään.

Mä teen kotona melkein kaiken, mies tulee apuun jos pyydän, mutta sitä tapahtuu harvoin. Olen ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen.

Sinuna mä lähtisin jonain viikonloppuna reissuun. Jättäisin miehen lapsen kanssa kotiin. Et tee ruokia pakkaseen tai mitään muutakaan valmiiksi. Ehkä miehesi huomaisi ettei se lastenhoito ole mitään helppoa eikä ole kivaa tehdä kaikkea koko ajan yksin.

Ja keskustella kannattaa kunnolla. Ei huutamalla, toista mollaamalla, vaan rauhallisesti selität missä mättää ja mitä toivot.

Vierailija
40/65 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kasvaa isyyteen vasta sen jälkeen kun taaperovaihe on ohi ja lapsen kanssa voi "oikeasti" tehdä jotain.

Ne "kasvaa" sen takia kun naiset antaa niiden laistaa koko pikkulapsiajan. Pakko se on meikäläisenkin kasvaa jo syntymästä asti, samaa vaadin myös mieheltäni. Se on senkin lapsi, ihan itse haluttu ja tehty, joten kasvakoon isäksi heti kun on isä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi