Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Episiotomian tarpeellisuudesta vielä: kas tässä linkki!

Vierailija
04.11.2005 |

http://www.stakes.info/files/pdf/Tilastotiedotteet/Tt34_04.pdf

Stakesin raportti synnytyksistä ja niihin sisältyneistä toimenpiteistä vuoden 2002-03 aikana Suomen eri synnytyssairaaloissa. Episiotomiasta todetaan, että yleisesti ottaen sen osuus pienenee jatkuvasti. Siltikin vielä tuona vuonna erityisesti erot eri sairaaloiden episiotomiakäytäntöjen välillä ovat hurjat: Länsi-Pohjan keskussairaalassa 87,7% ensisynnyttäjistä leikeltiin, kun Ahvenanmaan keskussairaalassa vain 8,5%. Muita: Tammisaaren sairaalassa (Västra Nylands Sjukhus) 26,9%, Kätilöopistolla 45,2%.

Selittäköön tämän kuka pystyy.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan tule sulle tai kellekään muulle, joka ei halua/halunnut epparia (ja on siitä hirveän katkera) koko ajan jankuttamaan.

Sinun mielestäsi minunkaan epparini ei ollut ollut tarpeellinen - mitä tiedät synnytykseni kulusta tai minun voinnistani? Miksi en saisi olla tyytyväinen eppariini? MINULLE SIITÄ EI OLE OLLUT MITÄÄN VAIVAA KOSKAAN.

Vierailija:

- " mulle tehtiin eppari ja se oli aivan ehdottoman välttämätön"

- " koska mulle tehtiin eppari enkä revennyt, se tarkoittaa, että jos epparia ei olisi tehty, olisin revennyt joka suuntaan"

- " koska mulle tehtiin eppari ja olen sen asian kanssa tullut hyvin toimeen, epparin vastustaminen on turhaa hörhöilyä"

- " koska mulle tehtiin eppari ja olen kärsinyt siitä helkkaristi, sen TÄYTYI olla tarpeellinen"

- " koska mulle tehtiin eppari ja olen kärsinyt siitä helkkaristi, miksi kenenkään muun pitäisi selvitä ehjin värkein?"

- " Epparin vastustaminen on tyhmää koska pääasiahan on terve lapsi"

.....ap

Vierailija
22/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle on nähtävästi tehty se, vaikkei se omasta mielestäsi ollut millään lailla tarpeen, niinkö? vai mikä tässä sua niin vaivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan käy täällä jatkuvasti kehuskelemassa ihanaa eppariani, vaikka itse näin sen hyvänä asiana. Sen sijaan epparin vastustajat käyvät jatkuvasti kuumana - ja syyllistävät vielä niitä, jotka uskaltavat jopa puolustaa eppareitansa... Ihan kuin sitä olis sitten jotenkin huonompi äiti tai synnyttäjä, kun on jopa toivonut epparia - herranjestas. Sitä varmaan pitäis jokaisen naisen synnyttää ihan luomuna ilman mitään " dopingia" . Sektiotakaan ei pitäisi sallia, eikös niin. Että jos on tarkoitettu että vauva/äidin henki lähtee tai jotain muuta jännää tapahtuu, niin herran haltuun vaan sitten...

Vierailija
24/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä asiassa, haluatte sitä myöntää tai ei, fakta on, että valtaosa eppareista on turhia. Tästä on ollut PALJON puhetta lääkärilehdissä ym. foorumeilla. Ja miksikäs eppariprosentit hitaasti pienenisivät, ellei toimenpiteen tarpeellisuutta olisi alettu kyseenalaistaa?

Ja kun henkilökohtaisuuksiin mentiin: minulle ei ole tehty epparia enkä liioin revennyt. Olen joutunut murheellisena seuraaman, miten monet tutut joutuvat kokemaan turhan ja elämää hankaloittavan epparin. Suon teille kaikin mokomin ilon omista eppareistanne, mutta olisi hyvä, jos sitä ei kenenkään tarvitsisi turhan päiten kokea. Ja kun asenteet ovat mitä ovat, että omaa epparia puolustetaan henkeen ja vereen, niin siinäpä hoitohenkilökunnalle hyvä syy jatkaa vanhaan malliin.

Vierailija
25/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juup... Sait ylipuhuttua... Minäkin periaatteessa vastustan kaikkia eppareita - paitsi omaani ;)

Vierailija
26/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murehdi mieluummin kohdunkaulan repeämäni puolesta. Uus synnytys on tulossa ja pelkään että taas tulee pahaa jälkeä...

Vierailija
27/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin ilman lääkkeellisisä kivunlievityksiä, mutta solidarisuudesta naissukupuolsta kohtaan puolustan ehdottomasti synnyttäjän oikeutta kaikkeen mahdolliseen turvalliseen kivunlievitykseen sekä myös oikeutta valita sektio, jos synnytyspelko on ylitsepääsemätön. Vastaavaa solidaarisuutta ei tapa tämän aihepiirin keskusteluissa, joissa joku (tässä tapauksessa minä) puhuu FAKTASTA - että suurin osa episiotomioista on turhia - ja heti ryntää lauma episiotomian kokeneita valittamaan, kuinka ikävää tästä on riidellä ja selvittämään kuinka välttämätön ja ihana om aepisiotomia oli. Minun tarkoitukseni ei ole kieltää teitä episiotomian vankkumattomia kannattajia hankkimasta sellaista vaikka joka synnytyksessänne. Päin vastoin, jos näyttää siltä, että oikeus episiotomiaan kielletään, olen oitis allekirjoittamassa vetoomusta aikeen estämiseksi! Mutta mikä siinä on, ettette voi myöntää tosiasioita ja suoda niiden nojalla naiselle oikeutta synnyttää ilman, että hänen alapäänsä leikataan saksilla tuusan kahdeksi kappaleeksi? Miettikääpä ihan oikeasti.

Ap, kuten oli myös 27

Vierailija
28/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta mikä siinä on, ettette voi myöntää tosiasioita ja suoda niiden nojalla naiselle oikeutta synnyttää ilman, että hänen alapäänsä leikataan saksilla tuusan kahdeksi kappaleeksi? Miettikääpä ihan oikeasti.

Ap, kuten oli myös 27

Minä nimenomaan en ole väittänyt että tietäisin mitään kenenkään muun eppareista... olen puhunut VAIN OMASTANI, ja toivon ettei kukaan joudu vastoin tahtoaa siihen jos sen kokee kielteisenä asiana.

Toivon kuitenkin, ettei kukaan tule MINULLE sanomaan, että minulle ei ole oikeutta myös kokea omaa eppariani positiivisena asiana (ja sanottakoon, että synnytys ei ollut tosiaan helppo ja että eppari oli se pienin murhe niistä kaikista asioista, eli sille en juuri ole suonut yhtäkään ajatusta, koska tehtiin hyvin ja parani hyvin... Monista muista synnytykseni asioista voisin puhua negatiivisesti, mutta en epparistani).

Vierailija
29/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Murehdi mieluummin kohdunkaulan repeämäni puolesta. Uus synnytys on tulossa ja pelkään että taas tulee pahaa jälkeä...

No, mulle tehtiin eppari 40 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen, kun vauvan happiarvot huononi pahasti. Ja repesin silti joka suuntaan :( Joten tuohon edelliseen kirjoitukseen yhdyn.. ;)

Oiskohan tääkin semmoinen asia, että jokaisen kannattaisi huolehtia ihan vain omasta alapäästään?!

Vierailija
30/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Oiskohan tääkin semmoinen asia, että jokaisen kannattaisi huolehtia ihan vain omasta alapäästään?!

Vierailija
31/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nyt hyvää yötä kaikille leikellyille ja leikkelemättömille!

AP

Vierailija
32/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

alapää on parempi kuin uutena.

repikää siitä.

eli ei tarvii keskustella eppareista tai haitoista, mulla ei oo negatiivisia kokemuksia siitä asiasta.

Vierailija
33/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuinkahan moni näistä episiotomian kiihkeistä puolestapuhujista edustaa ammattikuntaa, jonka takia tuhansia naisia leikellään vuosittain turhaan - eli kätilöitä? Jotenkin vaan tule mieleen ;)

Ap

Vierailija
34/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama mitä mieltä kukin ootte eppareistanne tai niiden puutteestä.

Jos kysytte mun mielipidettä: olen omaani tyytyväinen - onko se kiellettyä?

Vierailija
35/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että kuinkahan moni näistä episiotomian kiihkeistä puolestapuhujista edustaa ammattikuntaa, jonka takia tuhansia naisia leikellään vuosittain turhaan - eli kätilöitä? Jotenkin vaan tule mieleen ;)

Ap

En ole kätilö. Ja minua kiinnostaa vain vauvani turvallisuus! Revi siitä..

Omasta kokemuksestani puollan epparia, siinä tilanteessa kuin se minulle tehtiin. Ensi kerralla nähdään, mikä tilanne on silloin. Kipeähän se ja repeämät oli, mutta vauva oli saatava nopeaan pois!

Ehkä klö:n ammatti ei ole helppo, kun päätöksiä on tehtävä nopeaan ja pelissä on pienen henki? Mietipä sitä omalle kohdallesi.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että jokainen murehtikoon omasta alapäästään ;D

T: 33

Vierailija
36/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun meidän epparikipuja-juttuja tarvitse lukea..hohhoijaa, pysyt vaan poissa

Vierailija
37/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko synnytystä ajatella kokonaisuutena, jossa vaihtoehdot eivät ole vain ei epparia - eppari TAI alatiesynnytys - sektio. Mistä sen tietää, jos eppari jossain tapauksessa nopeuttaa synnytystä ratkaisevalla tavalla ja lapsen vointi pysyy hyvänä, eikä esim sektioon tarvitse mennä?

Vierailija
38/38 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mukaan mulla oli niin suuri lihasvastus että olisin revennyt muuten peräsuoleen asti. Joten eiköhän tää haava ole pienempi paha...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme