Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen muistia ei kannata aliarvioida!

Vierailija
16.09.2011 |

Lapsi saattaa muistaa todella tarkkaan asioita vuosien takaa, jopa niistä ajoista kun ollut ihan pieni.

Aina uudelleen ja uudelleen hämmästyn, miten 10v lapseni muistaa pieniäkin yksityiskohtia elämästä ennen isänsä ja minun eroa - lapsi oli 3v kun erosimme.

Muutamia esimerkkejä: lapsi muistaa, minkälaiset pyyhkeet oli käytössä tuolloin (pyyhkeet lahjoitettiin eron yhteydessä eteenpäin, lapsi ei ole niitä sen jälkeen nähnyt).

Muistaa tarkkaan vanhan kodin tapetit - kuviot ja värit, mitä missäkin huoneessa. Kyseinen koti myytiin eron yhteydessä.

Muistaa minkävärinen oli dödöni purkki - en ole vuosiin vuosiin käyttänyt kyseisen merkin dödöä.

Lapsi myös muistaa pihapiiristä sellaisia yksityiskohtia, joita minäkin jouduin miettimään ja vasta pohdinnan jälkeen tajusin, että lapsi todella muistaa oikein.

Eli eipä aliarvioida pienenkään lapsen muistia, saattavat muistaa todella tarkkaan asioita.

Ja mistään näistä ei ole kuullut jälkikäteen, ei myöskään ole nähnyt niitä tai kuvia niistä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapsesi terapiaan

Vierailija
2/5 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin kognitiivinen muisti on eri ihmisillä erilainen, osa muistaa tapahtumia vasta kouluikäisestä alkaen ja unohtavat vanhempanakin muutaman vuoden takaisia asioita. Mutta sitten on meitä norsunmuistisia... minäkin muistan erään tapahtuman ajalta, jolloin en osannut vielä kunnolla puhua. Tästä ei ole valokuvia eikä kyse ole mistään erityisemmästä tilanteesta, että siitä olisi puhuttu jälkeen päinkään.

Ja pitäisi muistaa myös, että keholla on alitajuinen muisti. Se muistaa asioita, joita ei edes tiedosta muistavansa. Eli siis hajut, lämpötilat, kosketukset, käsituntuma jne. ovat tällaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tapetin...

Sillä on nyt traumoja juu.

Vierailija
4/5 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotaka on tapahtuneet kun olin alle 3 v, yhden kun olin tasan 2v. Niistä ei ole valokuvia, vaan ihan mun muistikuvia. Kyllä lapset muistaa uskomattoman hyvin.

Vierailija
5/5 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lapsi muista itselleen merkityksellisiä asioita, olivat ne sitten positiivisia tai negatiivisia. Meistä aikuisista ne eivät aina tunnu tärkeiltä, mutta lapsesta jostain syystä tuntuvat.

Meidän lapsi muisti esimerkiksi kesällä, kun ajettiin autolla erään erikoisemman rakennuksen ohi, että hän on nähnyt sen saman laivasta. Kävimme sisävesiristeilyllä kun lapsi oli 2 v. (nyt 4) ja reitti meni juuri tuon rakennuksen ohi. Muistaa myös usein, mitä kyläpaikoissa on syöty - jos menemme vaikka vuoden kuluttua sinne uudelleen. Tosi tarkkaan muistaa kyläpaikoissa tai vaikka sairaalan odotushuoneissa olleita leluja, vaikka olisi käynyt niissä vain kerran kuukausia sitten. Yms.