Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä oikeudella ADHD-lapsi terrorisoi muita?

Vierailija
16.09.2011 |

Tyttären luokalla on poika, joka kiusaa muita, kiroilee jatkuvasti ja jokaisella tunnilla häiritsee muiden työrauhaa merkittävästi.

Kaikki tämä pitää sallia, sillä pojalla on diagnoosi. Vähintään kiusaamiseen on tultava loppu. Jos ei hyvällä, niin kyllä minä keinot keksin.

Tälläinen ADHD lapsien paapominen ja kaiken salliminen vie sympatiat kaikilta diagnoosia huutavilta vanhemmilta.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään noista ei tarvitse sallia. Toivottavasti tuo lapsi saa sopivat lääkkeet, jolloin pystyy olemaan paremmin hallittavissa ja jaksaa ja voi itsekin hallita itseään.

Vierailija
2/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vaikuttaa sen verran, että monet rangaistukset ovat turhia, mutta käytös on jollain keinolla saatava hallintaan. Henkilökohtainen avustaja, joka oikeasti tietää, miten toimia, olisi kaikista paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutkohan minun luokastani?

t. ope

Vierailija
4/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun huonosti käyttäytyvällä pojallani epäillään samaa (ADHD) eikä ole todellakaan mikään päänsilityksen paikka! Minä en kuitenkaan pysty tekemään tällä hetkellä yhtään mitään asialle- olen puhunut pojan kanssa käytöksestä, siitä mikä on sopivaa ja mikä ei. Kuuroille korville menee! Onneksi olemme saaneet ajan lääkärille...

En tunne yhtäkään vanhempaa, joka sallisi lapsensa huonon käytöksen diagnoosin vuoksi. Uskon, että suurimmalle osalle vanhempia ADHD-lapsi on suuri, raskas taakka juuri siksi ettei käytökselle voi ulkopuolinen juuri mitään!

Vierailija
5/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta keinot puuttua, on karsittu aika vähiin.

Vierailija
6/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutkohan minun luokastani?

t. ope

Mutta suunnattomasti v'**uttaa, että hän terrorisoi niin paljon työtäni ja muiden oppilaiden oikeutta rauhalliseen koulunkäyntiin!

Vie siis suurimman osan ajastani ja huomiostani muiden oppilaiden kustannuksella.

Vierailija
7/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta keinot puuttua, on karsittu aika vähiin.

Vanhempien pitää pystyä hallitsemaan lastensa käytöstä niin, että siitä ei aiheudu vaaraa tai muuta merkittävää haittaa toisille ihmisille.

Jos tällaisia keinoja ei oikeasti ole, tulee vakavasti harkita toimenpiteitä, joilla kanssaihmisten ja varsinkin muiden lasten oppiminen ja kehitys turvataan.

Diagnoosi ei saa olla asia joka ajaa kaikkien muiden oikeuksien yli.

Vierailija
8/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kenelläkään, diagnoosilla tai ilman, ole oikeus kiusata muita. Ei se kuitenkaan sen lapsen vika ole, jos hän ei pysty käyttäytymistään hillitsemään. On koulun vastuulla järjestää olot niin, että toisilla on turvallinen olo ja opiskelurauha. Sitä teidän täytyy vaatia, eikä "adhd-lapsen kuriin laittamista". Ja vaatikaakin vaatimasta päästyänne.

Koululle on hankala juttu, että täytyisi järjestää erityisopetus tai henkilökohtainen avustaja vaikealle lapselle, mutta jos se on tarpeen MUIDEN vuoksi, se on järjestettävä.

Vierailija
9/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ole osaansa itse valinnut. Mukautettu pienryhmäopetus on ainoa sopiva opetusmuoto hänelle.

Järkyttävää,että korkeakoulun käynyt opettaja ei tiedä adhd diagnoosin sisällöstä tuon enempää...ei vaan neliöpalikkaa vaan pitää väkisin yrittää ympyrään tunkea. Surullista!

Vierailija
10/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kenelläkään, diagnoosilla tai ilman, ole oikeus kiusata muita. Ei se kuitenkaan sen lapsen vika ole, jos hän ei pysty käyttäytymistään hillitsemään. On koulun vastuulla järjestää olot niin, että toisilla on turvallinen olo ja opiskelurauha. Sitä teidän täytyy vaatia, eikä "adhd-lapsen kuriin laittamista". Ja vaatikaakin vaatimasta päästyänne. Koululle on hankala juttu, että täytyisi järjestää erityisopetus tai henkilökohtainen avustaja vaikealle lapselle, mutta jos se on tarpeen MUIDEN vuoksi, se on järjestettävä.

Vastuu omista lapsistaan on vanhemmilla.

ap

Vierailija
11/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina syytetään koulua. Vastuu omista lapsistaan on vanhemmilla. ap"

Ei vanhempi voi olla vastuussa siitä, miten lapsi käyttäytyy koulussa, sillä vanhempi ei ole koulussa. Eikä vanhempi ole vastuussa lapsen vammaisuudesta/sairaudesta/erityisvaikeudesta. Koulun velvollisuus on tarjota opiskelupaikka myös erityisoppilaalle. Erityisluokat ja erityiskoulut takaisin! Erityisoppilaiden integrointi normaaliin luokkaan lopetettava.

Vierailija
12/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän käytännössä kaikki pienryhmät ajetaan alas tai päätös niiden perustamiseta jää rehtoreille. Alueellisia pienryhmiä ei enään perusteta. Käytännössä siis jos pienryhmiä tulee on heterogeenisiä ja koulukohtaisia. Itse kuitenkin luulen, että yhä suuremmassa määrin pienryhmät vähenevät ja erityisoppilaat sijoitetaan yleisopetuksen luokkiin. Itse vastustan kyllä ajatusta pienryhmistä jotka ovat täynnä käytöshäiriöisiä, jotka vaan ottavat mallia muista, mutta ymmärrän kyllä vanhempien tuskan kun oman lapsen luokkaan tulee vaikeasti käytöshäiriöisiä lapsia.

Vierailija
13/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoitettu lapsia, joilla on oppimisvaikeuksia tai kielenkehityksen erityisvaikeus, tms. Ne eivät ole olleet mitään käytöshäiriöisten ryhmiä.

Vierailija
14/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina syytetään koulua. Vastuu omista lapsistaan on vanhemmilla. ap" Ei vanhempi voi olla vastuussa siitä, miten lapsi käyttäytyy koulussa, sillä vanhempi ei ole koulussa. Eikä vanhempi ole vastuussa lapsen vammaisuudesta/sairaudesta/erityisvaikeudesta. Koulun velvollisuus on tarjota opiskelupaikka myös erityisoppilaalle. Erityisluokat ja erityiskoulut takaisin! Erityisoppilaiden integrointi normaaliin luokkaan lopetettava.

Että koulun pitäisi kasvattaa lapset, joille vanhemmat eivät kykene antamaan minkäänlaisia elämän eväitä?

Jos minun lapseni kiusaavat koulukavereitaan, aivan varmasti kannan kasvattajana vastuuni tapahtumasta enkä sysää sitä kenellekkään muulle.

ap

Vierailija
15/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kenelläkään, diagnoosilla tai ilman, ole oikeus kiusata muita. Ei se kuitenkaan sen lapsen vika ole, jos hän ei pysty käyttäytymistään hillitsemään. On koulun vastuulla järjestää olot niin, että toisilla on turvallinen olo ja opiskelurauha. Sitä teidän täytyy vaatia, eikä "adhd-lapsen kuriin laittamista". Ja vaatikaakin vaatimasta päästyänne. Koululle on hankala juttu, että täytyisi järjestää erityisopetus tai henkilökohtainen avustaja vaikealle lapselle, mutta jos se on tarpeen MUIDEN vuoksi, se on järjestettävä.

Vastuu omista lapsistaan on vanhemmilla.

ap

Perheessäni on as-poika (18 vuotias) ja adhd- poika, 8v. adhd- diagnoosi on tuore, kesällä saatu. Tokihan tiedän pojan ongelmat, tiedän miten vaativa hän on, olenhan elänyt hänen kanssaan jo 8 vuotta! Hän on vaativa kotonakin, ja hänen vuokseen en esim voi tehdä täyttä työpäivää, vaan minun on oltava käytettävissa aamuisin (se aika ennen kouluun lähtöä) ja koulun päätyttyä aina siihen asti että hän menee nukkumaan, joskus myöhäänkin. Vastuun olen todella kantanut, ja silti tiedän että kaltaisesi tuomitsevat hänen käytöksensä, vaativat "paremmille" oppilailleen työrauhaa ja mitälie...

Viimeksi tällä viikolla olen ollut kouluun yhteydessä että pidettäisiin palaveria, jotta saataisiin pojalle avustaja, johon hänellä on oikeus lääkärinlausunnon perusteella. Tiedän että poikani vaatii opettajaltaankin paljon, onneksi opettaja ei ole missään vaiheessa asiaan hermostunut, vaan etsinyt kanssamme keinoja pojan auttamiseksi.

Pojan paikka ei ole pienryhmässä, koska täällä pienryhmissä on lähinnä vain oppimisvaikeuksisia, ja poikamme on testien mukaan hyvin monessa asiassa vuosia ikäisiään edellä. Hän vaan ei osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa, ei olla hiljaa, ei istua paikallaan...

En odota että koulu yksin keksii keinot lapseni auttamiseksi, mutta mitäköhän sinä, AP tarkoitat tällä viimeisellä "vastuu omista lapsistaan on vanhemmilla"?

Vierailija
16/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina syytetään koulua. Vastuu omista lapsistaan on vanhemmilla. ap" Ei vanhempi voi olla vastuussa siitä, miten lapsi käyttäytyy koulussa, sillä vanhempi ei ole koulussa. Eikä vanhempi ole vastuussa lapsen vammaisuudesta/sairaudesta/erityisvaikeudesta. Koulun velvollisuus on tarjota opiskelupaikka myös erityisoppilaalle. Erityisluokat ja erityiskoulut takaisin! Erityisoppilaiden integrointi normaaliin luokkaan lopetettava.

Että koulun pitäisi kasvattaa lapset, joille vanhemmat eivät kykene antamaan minkäänlaisia elämän eväitä? Jos minun lapseni kiusaavat koulukavereitaan, aivan varmasti kannan kasvattajana vastuuni tapahtumasta enkä sysää sitä kenellekkään muulle. ap

Tavallinenkin lapsi saattaa kiusata, ja jopa jatkaa sitä, vaikka vanhemmat, koulu jne siihen puuttuisi. Onneksi sinun lapset lopettaisivat heti. Adhd-lapsi ei hallitse itseään, joten vaikka sanotaan, puututaan jne, ei se todellakaan tehoa samalla tavoin kuin kilttiin, tottelevaiseen tavalliseen lapseen.

On vanhempien vastuulla, mutta ne vanhemmat eivät voi olla koulussa mukana, joten opettaja joutuu olemaan se lähin vastuunkantaja, eli ainakin pitäisi yrittää saada muutosta aikaan, huono opettaja, jos ei yhtään onnistu.

Vierailija
17/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun vastuulla on, että erityislapsi saa tarvitsemansa opetuksen sellaisessa ryhmässä jossa pystyy oppimaan. Lisäksi koulu on vastuussa myöskin siitä, että muut luokassa saavat oppirauhan, jos luokkaan tulee erityislapsia. On aivan eri asia kasvattaa normaalia lasta kuin esim. adhd-lasta. Itselläni ei erityislapsia ole, mutta kykenen ymmärtämään, että adhd-lapsi tarvitsee erityisen tuen ja se on koulun tarjottava.

Että koulun pitäisi kasvattaa lapset, joille vanhemmat eivät kykene antamaan minkäänlaisia elämän eväitä?

Jos minun lapseni kiusaavat koulukavereitaan, aivan varmasti kannan kasvattajana vastuuni tapahtumasta enkä sysää sitä kenellekkään muulle.

ap

Vierailija
18/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu omista lapsistaan on vanhemmilla. ap

Perheessäni on as-poika (18 vuotias) ja adhd- poika, 8v. adhd- diagnoosi on tuore, kesällä saatu. Tokihan tiedän pojan ongelmat, tiedän miten vaativa hän on, olenhan elänyt hänen kanssaan jo 8 vuotta! Hän on vaativa kotonakin, ja hänen vuokseen en esim voi tehdä täyttä työpäivää, vaan minun on oltava käytettävissa aamuisin (se aika ennen kouluun lähtöä) ja koulun päätyttyä aina siihen asti että hän menee nukkumaan, joskus myöhäänkin. Vastuun olen todella kantanut, ja silti tiedän että kaltaisesi tuomitsevat hänen käytöksensä, vaativat "paremmille" oppilailleen työrauhaa ja mitälie... Viimeksi tällä viikolla olen ollut kouluun yhteydessä että pidettäisiin palaveria, jotta saataisiin pojalle avustaja, johon hänellä on oikeus lääkärinlausunnon perusteella. Tiedän että poikani vaatii opettajaltaankin paljon, onneksi opettaja ei ole missään vaiheessa asiaan hermostunut, vaan etsinyt kanssamme keinoja pojan auttamiseksi. Pojan paikka ei ole pienryhmässä, koska täällä pienryhmissä on lähinnä vain oppimisvaikeuksisia, ja poikamme on testien mukaan hyvin monessa asiassa vuosia ikäisiään edellä. Hän vaan ei osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa, ei olla hiljaa, ei istua paikallaan... En odota että koulu yksin keksii keinot lapseni auttamiseksi, mutta mitäköhän sinä, AP tarkoitat tällä viimeisellä "vastuu omista lapsistaan on vanhemmilla"?

Ja viimeisellä lauseella tarkoitan ihan sitä mitä siinä lukee.

Sinulla ja minulla vanhempana on velvollisuus hoitaa lapsemme kasvatus siten, että hän ei esimerkiksi kiusaa muita.

Jos minä vaadin "paremmalle oppilaalleni" oikeutta käydä koulua ilman, että muutenkin häiritsevästi käyttäytyvät lapset kiusaavat häntä, niin sinä ilmeisesti vaadit tälle omalle erityislapsellesi oikeutta kävellä kaikkien muiden yli pelkän diagnoosin perusteella?

ap

Vierailija
19/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoitettu lapsia, joilla on oppimisvaikeuksia tai kielenkehityksen erityisvaikeus, tms. Ne eivät ole olleet mitään käytöshäiriöisten ryhmiä.

Myös käytöshäiriöisten ryhmät ovat alueellisia

T. ope

Vierailija
20/69 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain vilkkaita ja keskittymishäiriöisiä, eivät ilkeitä tai väkivaltaisia. Ja sitten harvoin törmää koulussa tällaiseen oikeasti rajattomaan ja väkivaltaiseen lapseen, joka ei luokassa pärjää. Mutta sellaiset kyllä kuuluvat sairaalakouluun.

Tottakai pienten koululaisten kanssa ilman diagnoosiakin joudutaan joskus opettelemaan näitä pelisääntöjä, miten hermostuessa toimitaan jne, mutta ei sen ADHD:n piikkiin voi kaikkea panna.