Lapselle ajokortti?
Onko yleistäkin että lapsille kustannetaan ajokortit? Me ei edes olla ajateltu sellaista. Minusta ajokortti on ihan henkilökohtainen juttu, jonka hankkii joskus jos itse haluaa. Itse olen ajanut kortin 25-vuotiaana, miehelläni ei ole korttia. Ei meillä ole autoakaan eikä tarvita.
Onko ajokortti kaikille muille sellainen itsestäänselvyys?
Kommentit (42)
Ajokortit ovat kukin saaneet itse sitten tienata ja maksaa.
Tarkoitan sillä sitä, että en voisi kuvitellakaan olevani ilman. Sain ajokortin vanhemmiltani etukäteis- yo-lahjaksi. Ajoin kortin heti 18-vuotiaana ja olen sen jälkeen ajanut autoa lähes päivittäin 20 vuotta. Aina on ollut auto käytössä.
että aion myös ajokortin kustantaa kaikille kolmelle lapselleni, mikäli he sellaisen haluavat. Ajotaito kuuluu yleissivistykseen, vaikkei autoa omistaisikaan.
Mulle ei vanhemmat kustantaneet korttia. Isä oli juoppo ja äiti yksinhuoltaja pienipalkkaisessa duunissa, kolme lasta, ei sillä ollut varaa.
Itse sen maksoin 20-vuotiaana kun sain ekan vakkari duunipaikan.
Me asuttiin maalla ja oli itsestään selvää että vanhemmat kustansi minulle ja kahdelle sisarukselleni ajokortin heti 18v, kavereilla oli sama juttu. Kukaan ei ajatellutkaan jättävänsä korttia ajamatta.
Nyt asutaan pääkaupunkiseudulla ja meillä on yksi auto. Mieheni opettaa lapsensa ajamaan ja maksaa ajokortin kulut. Lapset on saaneet itse valita, haluavatko autokouluun vai kotiopetukseen ja molemmat halusivat että isä opettaa. Ekan lapsen kohdalla tuli paljon säästöä, mutta toisaalta autokin kärsi ja aikaa meni kun ei ollut kovin hyvä oppimaan... toinen lapsi on toivottavasti helpompi tapaus (sanoo äitipuoli, koska toivoo perherauhan säilyvän ja koska omistaa autosta 50%). ;)
Ja 80-luvun puolivälissä maalla pienviljelijävanhempani sen minulle ilolla maksoivat. Kun julkisia ei ollut iltaisin tai vkloppuisin ollenkaan, he laskivat säästyneet ees-taas-kuljetukset ja niihin kuluneen ajan säästöksi, kun menin itse autolla. Ja en joutunut ns. pahoille teille, kun olin autolla... Bensoja makselin kesätienesteistä. Niin ja kävin mieluusti kaupassa ynnä hoitelemassa muitakin asioita ja kuljetuksia, vanhemmat saivat keskittyä töihinsä sen aikaa. Auto oli vanhempien, eli ei aina käytössä, mutta usein kuitenkin. Neljä vuotta nuoremman pikkuveljen kuljetukset kylälle harrastuksiin jne. hoitelin sitten myös.
ymmärrän, että jos jollakulla ei ole varaa kustantaa tuota lapselle, niin ei sitten aja sen takia itseään vararikkoon, mutta jos meillä vain taloudellinen tilanne säilyy vakaana, niin ehdottomasti halutaan lapsille kustantaa ajokortit, jos vain he haluavat.
Ajaminen on niin tärkeä taito, ja suhteessa ajokortin maksaminen on meille vanhemmille paljon pienempi panostus kuin se on lapselle ensimmäisistä, todennäköisesti huonosti palkatuista, palkkarahoista.
Asuminen ilmaista, ennen armeijaa ollut asunto maksetaan armeija-ajalta, vaatteet ja ruoka ilmaisia ja vielä rahaakin maksetaan armeijan toimesta.
Samanlainen "must" kuin lukionaikainen elättäminen tai rahallinen tukeminen armeija-aikana.
Et ole tainnut itse käydä armeijaa, tai lapsesi?
Todellakin menee tiukille jos aikoo 6-12 kk elää armeijan kustantamana. Sielläkään ei saa olla 24/7, viikonloppulomia nykyään melkein joka viikko. Mites silloin ostat ruokaa, maksat kulkemiset tai muut yllättävät menot, mitä tulee? Ja tuo raha, mitä armeijan aikana nuorille maksetaan, on ihan naurettavan pieni.
Asuminen ilmaista, ennen armeijaa ollut asunto maksetaan armeija-ajalta, vaatteet ja ruoka ilmaisia ja vielä rahaakin maksetaan armeijan toimesta.
Samanlainen "must" kuin lukionaikainen elättäminen tai rahallinen tukeminen armeija-aikana.
Et ole tainnut itse käydä armeijaa, tai lapsesi?
Todellakin menee tiukille jos aikoo 6-12 kk elää armeijan kustantamana. Sielläkään ei saa olla 24/7, viikonloppulomia nykyään melkein joka viikko. Mites silloin ostat ruokaa, maksat kulkemiset tai muut yllättävät menot, mitä tulee? Ja tuo raha, mitä armeijan aikana nuorille maksetaan, on ihan naurettavan pieni.
itse ajanut kortin 23-vuotiaana ja maksanut omasta pussista.
Itse haluan kuitenkin jos vaan mahdollista, maksaa omien lasteni ajokortit ja auttaa muutenkin taloudellisesti, koska ite en ole saanut rahallista apua koskaan. Hyvin on pärjätty, mutta ainahan sitä haluaa lapsilleen ns.helpompaa elämää
äitini sen maksoi mulle sekä siskolleni 18v lahjaksi. sama mummu on tehnyt säästövakuutuksen lapselleni,jonka tuotolla ajokortti on aikanaa tarkoitus maksaa.
joten meillä se maksetaan automatic lapselle.
muitakin tapoja on !
mutta ei minusta millään tavalla must.
Tai no riippuu toki elämäntilanteesta ja asuinpaikasta, kuten täälläkin on tullut ilmi.
Itse pk-seutulaisena en koe mitään tarvetta ajokortille, eikä nuorena hankittu ajokortti olisi millään tavalla helpottanut minun / vanhempieni elämää. Ei siis selvää syytä, miksi olisivat sellaisen maksaneet.
Veljeni ajoi kortin heti 18-vuotiaana, jolloin vielä asui kotona. Muistelisin, että se hänelle maksettiin kyllä.
Itse ajoin kortin vasta itsenäistyttyäni, eli kotoa muutettuani, jolloin ei tullut mieleenkään mennä kinumaan isukilta rahoja. Vaikka opintotuilla elelinkin. Vanhemmat ehkä olisivat ainakin osin kustantaneet kortin minullekin teininä, muttei tullut kysymykseenkään että olisin silloin suostunut autokouluun. :) (ja turhaanhan se läpyskä tuossa nytkin roikkuu, pariin vuoteen en kertaakaan ole tarvinnut.)
Tytär sai ensimmäiset 6kk reilun satasen kuussa käteen päivärahaa, sillä piti selvitä paitsi viikot palveluksessa (= sielläkin on vapaa-aikaa, iltalomat ja sotkussakin käydään), myös ne kuukauden 3-4 viikonloppua omassa kodissaan.
Tuolla rahalla ei juuri osteta ruokaa viikonlopuiksi, pyykinpesuainetta ja shampoopulloa kuluu kotonakin, viikonloppuisin parikymppinen haluaa käydä viihteelläkin ja nähdä kavereitaan, muitakin kuin niitä inttipoikia.
Alusvaatteet ja Tampaxit on ostettava itse, kunnon sporttiliivit maksavat 40-50e. Puhelinlasku on maksettava ja nettiyhteyttäkään ei puolustusvoimat tarjoa, kuitenkin aika oleellinen myös varuskunnassa yhteydenpitoon jne.
Päivärahat nousivat kuuden kuukauden jälkeen ja ovat jopa ihan hyvät kolme kuukautta, mutta olen silti joutunut avustamaan ja niin teen kahden muunkin tyttären kohdalla.
Ajokortti auttaa nykyaikana PALJON työnsaannissa ja elämässä.
Ite pistin kovaa hanttiin kun vanhemmat alko täysikösyyden lähetessä kortista puhumaan. Noh eivät sitten painostaneet vaan anto mun päättää haluunko kortin.
19vuotiaana tulin tulokseen että kyllä silel kortille tarve on vaik Espoos asun ja että se huomattavasti helpottaa elämääni.
19½vuotiaana kortti tuli :)
Ja kyllä, vanhemmat kustans suurella ilollakin asian, olivat tosi ilosia et sain hankittua motivaation kortin hankitaan. Vaikka kävin autokoulua koulun aiheuttamien keskeytysten (mm. kolmivuoronen työharjottelu ja autokoulun kesäloma) takia paljon pitempään ja kustannukset sen takia meni isoiksi.
Ei mulla olisi ikimaailmassa ite varaa ollu hankkia mokomaa ainakaan ennen työelämään siirtymistä lopullisesti. Ja se tapahtuu vasta aikasintaa 23vuotiaana.
Sitäpaitsi ajokortti suositellaan hankittavaksi nuorena, silloin oppii helpoimmin.Senkin takia ihan hyvä et vanhemmat osallistuu ja siten ajotaitoo pääsee treenii nuorena.
ja ylioppilaslahjaksi saamillani rahoilla. Ajoin siis kortin "vasta" 19-vuotiaana.
poika ihan itse on tehnyt töitä ja säästänyt rahat sekä korttiin että autoon. Ajoi kortin heti kun pystyi.
Pullamössösukupolvelle tietysti kustannetaan kaikki, on se ihme juttu kun ne eivät sitten osaa töitä tehdä vaan makaavat aikamiehinä äidin sohvalla...
eikä poika siitä huolimatta makaa kotona sohvalla. Nuorempi lapsista menee myös kohtapuoliin autokouluun ja se maksetaan tietenkin.
Jos eivät olisi autokoulua käydä, niin sitten ei olisi pakotettu. Ai niin, me maksettiin myös esikoisen hygieniapassikoulutus, muuten hän ei olisi päässyt kesätöihin.
itse olen sen saanut ja veljeni, heti kun täytettiin 18v. vaikka vanhempani olivat ei-hyvätuloisia. ja olen ajatellut sen omille lapsilleni myöskin kustantaa.
Erityisesti alle 20-vuotiaat korostuvat onnettomuustilastoissa.
Poikien olisi järkevämpääkin hankkia ajokortti vasta myöhemmällä iällä niin monta ihmishenkeä säästyisi.
Sitäpaitsi ajokortti suositellaan hankittavaksi nuorena, silloin oppii helpoimmin.Senkin takia ihan hyvä et vanhemmat osallistuu ja siten ajotaitoo pääsee treenii nuorena.
eli ei välttämättä koskaan tarpeen, mutta tositilanteessa hyvä olla olemassa. Meillä on lapsilla lukiossa teoriatunnit osana koulutyötä (valinnainen kurssi) eli oletuksena on, että kortin voi ajaa siinä koulutyön sivussa. Perheen kolmas auto on jo ostettu, odottaa koeviikon lopussa olevaa inssiajoa.
Tarkoitan sillä sitä, että en voisi kuvitellakaan olevani ilman. Sain ajokortin vanhemmiltani etukäteis- yo-lahjaksi. Ajoin kortin heti 18-vuotiaana ja olen sen jälkeen ajanut autoa lähes päivittäin 20 vuotta. Aina on ollut auto käytössä.