Tabu: en oppinut koulussa enkä lukiossa tunneilla mitään. Opin vain lukemalla kokeisiin
Kokeisiin pänttäsin hulluna ja lukion päättötodistuksen keskiarvo oli huikea. Itse tunneista en muista mitään.
Muilla samaa?
Kommentit (38)
Sama täällä. Ehkä ala-asteella opin vielä tunneillakin, mutta en enää sen jälkeen.
Syy on minussa: En jaksanut kuunnella.
Mutta sain silti 7-10 arvosanoja ylä-asteella ja lukiossa, vaikka koesuoritukset perustuivat täysin kotona lukemiseen. Sama jatkui ammattikorkeakoulussa, nukuin koulussa ja opiskelin kotona.
Itse kävin koko lukion etänä ja kirjoitin hyvät paperit. Tuskin olisin oppinut sen paremmin istumalla luokassa. Luulen, että olisi mennyt huonommin siinä kaikessa hälinässä.
Edelleen ihmetyttää miten selvisin tunneilla, vaikkapa matematiikan ja kemian tunneilla koska en vielä luokassa istuessa ymmärtänyt mistään mitään (vasta kotona lukiessa vähän ennen koetta aloin tajuta). Jotenkin onnistuin kai fuskaamaan että tajuan jotain.
Joskus en jaksanut lukea kotonakaan ja siitä kurssista tulikin sitten vitonen tai hylsy. Mutta jos kotona opettelin niin aina meni koe hyvin. En hyötynyt siis mitään opetuksesta :D Tosin jos nyt menisin kouluun, niin kyllä kuuntelisin ja opettelisin tunneillakin. Ei mitään järkeä tuossa touhussani.
Joo, sama juttu. Tunneilta ei jäänyt päähän juuri mitään, mutta opin kyllä kotona lukemalla ja tekemällä tehtäviä . Lukion päästötodistuksessa lukuaineiden keskiarvo 9,5 ja kirjoitin 6 laudaturia. Kirjoitin myös pitkän matikan.
Sama. 6 tuntia päivässä jossain pimeydessä mistä ei muista mitään. Mitä vähemmän kävi tunneilla sitä paremmat koetulokset. En edes tiedä mikä opettajan tarkoitus on luokassa. Mulla ei jäänyt mitään mieleen tunneista.
Kirjoitin aikuisiällä biologian, kemian ja fysiikan, kun en näitä aikoinaan kirjoittanut ja huonosti pärjäsin kouluaikana. Opiskelin materiaalit itse noin parin kuukauden sisällä ja kirjoitin biologiasta ällän, fysiikasta e:n ja kemiasta m:n. Lukioaikana vedin näistä tasaisesti kutosta ja seiskaa, pistareista tuli välillä jopa nollia.
Uskomattominta oli se, että kuvittelin kouluaikojen kokemusten perusteella, että olen vain niin helkkarin tollo, että en tajua näitä asioita ikinä. Kuitenkin opiskelemalla yksin ja itsenäisesti ymmärsin ja sisäistin kaikki ne asiat, jotka olivat koulussa tuntuneet aivan käsittämättömiltä. Fysiikan kaavat opettelin koulussa ulkoa enkä tietenkään kokeessa osannut käyttää, kun en ollut ymmärtänyt syvemmin, mitä yritän selvittää ja mitä varten. En ollutkaan tyhmä.
Olet tyypillinen nyky koulusysteemin tuote.
Olet oppinut ulkoa muistamaan, mutta et osaa muistamaasi soveltaa mihinkään oikeaan työtehtävään.
Mistähän ihmeestä johtuu tämä osaajapula?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aikuisiällä biologian, kemian ja fysiikan, kun en näitä aikoinaan kirjoittanut ja huonosti pärjäsin kouluaikana. Opiskelin materiaalit itse noin parin kuukauden sisällä ja kirjoitin biologiasta ällän, fysiikasta e:n ja kemiasta m:n. Lukioaikana vedin näistä tasaisesti kutosta ja seiskaa, pistareista tuli välillä jopa nollia.
Uskomattominta oli se, että kuvittelin kouluaikojen kokemusten perusteella, että olen vain niin helkkarin tollo, että en tajua näitä asioita ikinä. Kuitenkin opiskelemalla yksin ja itsenäisesti ymmärsin ja sisäistin kaikki ne asiat, jotka olivat koulussa tuntuneet aivan käsittämättömiltä. Fysiikan kaavat opettelin koulussa ulkoa enkä tietenkään kokeessa osannut käyttää, kun en ollut ymmärtänyt syvemmin, mitä yritän selvittää ja mitä varten. En ollutkaan tyhmä.
Meitä on vain opetettu väärin. Ei siinä muuta ole. Vähemmän olisi ollut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin koko lukion etänä ja kirjoitin hyvät paperit. Tuskin olisin oppinut sen paremmin istumalla luokassa. Luulen, että olisi mennyt huonommin siinä kaikessa hälinässä.
riippuu mikä lukio, korkena ka:n lukiot jossa keskitytään oppimaan, kunnianhimoisia oppilaita paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olet oppinut ulkoa muistamaan, mutta et osaa muistamaasi soveltaa mihinkään oikeaan työtehtävään.
Itsenäisesti opiskelemalla nimenomaan oppii soveltamaan ja etsimään tietoa sekä yhdistelemään useita eri tieteenaloja. Koulussa ei opita kuin ulkolukua mutta ei ymmärtämään eikä soveltamaan.
Onneksi on wikipedia niin voi oppia kaiken sieltä. Koulussa opittiin vain kiusaamaan muita.
Siksi oppimistulokset laskevat. Teetetään ryhmätöitä, ilmiöoppimista ja perinteisiä kokeita ei pidetä.
Monikin oppii parhaiten asiat kirjoista. Minäkin.
Lisäksi ne kirjat on tehty aika surkeiksi ja tärkeät tiedot esim. uskonnoista joutuu etsimään kuvateksteistä.
En lukenut koskaan kokeisiin, opin vain sen minkä tunneilla, ja se riitti. Muilla samaa?
Sama, yliopistossa kans sama. Vaan yksittäisiä hassuja juttuja jäi mieleen, sellaisia mitkä oli tosi erikoisia ja mieleenpainuvia mutta ei ns. yleiset jutut.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, et osaa edes yhdyssanoja.
No kokeisiin luku on helppoa ja osa muistaa kyllä asiat juuri sen aikaa kuin on tarvetta. Asioiden sisäistäminen ja pitköaikaismuistaminen sekä käytäntöönsiirto on sitten toinen asia. Oppiminen näissä kahdessa tapahtuu varmasti hieman eri osa-alueilla aivoissa.
Toiset valjadtavat tämän lyhytkestoisen muistin Kokeita varten ja kun asiaa ei tarvitse jatkossa niin kaikki unohtuu.
Toiset oppii parhaiten kuuntelemalla, toiset itse lukemalla, jotkut mallia katsomalla ja jotkut itse tekemällä. Ja sitten tietenkin on yksilöllisesti erilaisia kombinaatioita näistä. Joku oppii tasaisesti kaikilla tavoilla, eikä yksi nouse ylitse muiden, toisella taas on selvästi jokin näistä tavoista vahvin ja joku ei opi jollain näistä tavoista sitten millään.
Itse opin parhaiten ehkä kuuntelemalla, sitten mallia katsomalla, kun joku osaava näyttää. Nuo muut tavat tulee vähän perässä, mutta sujuu ihan ok. (Sanoisin, että useamman oppimistavan yhdistelmällä itselleni tulee paras tulos. Lukiossa joku 9 keskiarvo, jos se oli tässä jokin vertailukohta myöskin. Muistan kun ärsytti, jos ei ollut ollut tunnilla, niin sai nähdä vaivaa selvästi enemmän, kun joutui oppimaan vaan lukemalla. Luin kyllä muutenkin vaikkapa kokeisiin, mutta se oli kyllätosi paljon helpompaa silloin, jos oli pohjalla se tunnilla olo ja kuuntelu, sillä silloin se lukeminen oli paljon vaan sitä asioiden mieleen palauttamista, selvästi siis helpompaa ja vähemmän aikaavievää.
Minä taas olin aikamoinen laiskimus. Pääsin vähemmällä, kun pidin tunneilla silmät ja korvat auki, jottei tarvinnut tehdä kotona minimiä enempää. Kirjoitin ällän paperit ja olen ollut maisteri kohta kolmekymmentä vuotta.
Koronan turvin tein AMK-tutkinnon lähes kokonaan etänä. Laiskuus ei ole vähentynyt yhtään.
Oli oppimistyyli mikä tahansa, parhaat tulokset tuottaa motivaatio.
Täsmälleen sama juttu:) Mun tunneilla istuminen oli ihan turhaa. Olisin oppinut paljon nopeammin ja tehokkaammin, jos olisin saanut toimia oman pääni mukaan. Siitä huolimatta kuusi laudaturia ja kolme eximiaa.
Joo, mun on hyvin vaikeaa oppia kuuntelemalla, en jotenkin jaksa keskittyä. Lukemalla sain minäkin hyvät arvosanat.