Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten skipata joulu tänä vuonna?

Vierailija
15.09.2011 |

Kesäloma, osittain palkaton sellainen suisti budjettimme ihan raiteiltaan. Ensinnäkin nyt oli viimeinen kerta kun lähden mihinkään ihmeellisille lomamatkoilla koska ne vievät rahaa ihan liikaa eikä siitä jää loppujen lopuksi mitäään käteen. Nyt sitten joutuu tikistämään kaikesta kun loman aikana ostetut jutut tuli maksuun.

Ahdistaa jo nyt vähän tuleva joulu ja siihen liittyvä joululahjarumba. Kunpa voisi vaan ohittaa koko joulun. Omille lapsille haluan antaa pienet lahjat, mutta muille ei tänä vuonna kertakaikkiaan olisi varaa ostaa mitään.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tänä vuonna sä et osta lahjoja. Tai sitten teet itse jotain joulusinappeja, keksejä, kaulaliinoja. Toisaalta menee niihinkin rahaa, mutta aika vähän kuitenkin.

Vierailija
2/8 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotte että toivotte muidenkin osallistuvan teemaan, ettei teillekään ostettaisi lahjoja - muuten menee helposti siihen että sitten te syyllistytte ostamaan muile jne.

Pienille lapsille lahjoja saa todella pienellä rahalla, ja isommille voi taas jo puhua.

Meillä ei edes ole taloudellisia ongelmia, mutta silti musta on ihanaa jos voidaan sopia ettei osteta aikuisten kesken lahjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtäisi vaikka siskonasi, mikset anna joululahjoja. Mutta ehkä mun kellään läheisellä ei ole rahasta tiukkaa.

Vierailija
4/8 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsetkin arvostavat paljon muitakin asioita kuin kallista krääsää. Käytä mielikuvitusta. Tuunaa, askartele, leivo. Anna lahjaksi vaikka käpylehmien tarvikkeet. Tai kiviä ja maalia. Tai leipomistarvikkeet ja lupaus siitä, että joulupäivänä leivotte yhdessä.

Moni aikuinen on iloinen, jos ei saa yhtään lahjaa! Kaapit ovat täynnä turhaa tavaraa, josta ei silti osaa luopua.

Vierailija
5/8 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ainakin ehdit vielä tosi hyvin valmistua lahjoihin. Teet kauniita "lahjakortteja", jossa lupaat vahtia lapsia, siivota, tehdä lumityöt tai jotain muuta mitä osaat.

Itsetehdyt leipomukset ja karkit kelpaisivat meillekin! Minun opiskelijasiskoni kutoo meille koko perheelle joka jouluksi jotain ja on tosi mieluisat lahjat.

Muuten meillä on siirrytty melko pitkälsti aineettomiin lahjoihin, tietysti lasten pitää saada vähän tavaraakin. Mutta ilostuvat myös mm. leffalahjakortista, hoploppiin viemisestä jne.

Vierailija
6/8 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruvennu tekemään lähes kaikki lahjat itse. Viime joulun alla opettelin kutomaan (en ole aiemmin tehnyt, kun tasan yhdet villasukat, mitkä koulussa oli pakko tehdä) ja annoin villasukkia lahjaksi. Sitten tehtiin itse noita jääsuklaita ja laitettiin kauniisti sellofaaniin ja annettiin lahjaksi samoin riisimuroista tehtyjä karkkeja. Oon samaa mieltä, kun useampi tuossa aiemmin, että on mukavampi sopia aikuisten kesken, ettei osta lahjoja. Itse hyödynnän lasten lahjoihin ihan kaikki alet. Joulun alla en yleensä osta yhtään mitään lahjoja, koska kaikki niin kallista... Kirjoja saa useista kaupoista tosi edullisesti ja meillä ainakin ne on ollu tosi mieleisiä. Itse leivottu kuivakakkukin on tosi edullinen tehdä, mutta vastaanottajasta tosi mieleinen. Jos itseäsi huvittaa yhtään mitään näperrellä käsin, niin kirjastoissa on tosi paljon kaikkia askartelulehtiä ja kirjoja, joista saa oikeesti tosi kivoja ideoita. Niitä mä oon lainannu jo jonkun aikaa. Viimeksi kyllä kirjastontäti hiukan hymyili, kun kyselin varastosta joulukirjoja! ;D Mutta ei se mitään. Mä teen nyt niitä juttuja eikä tartte sitten joulun alla stressata. Netissä on tosi paljon kaikkia joulublogejakin, mistä saa hyviä ideoita. Ja kaikkia jouluherkkujen reseptejä. Vaatii enempi työtä löytää pienellä rahalla joululahjoja, mutta se antaa itselle tosi paljon. Saa nauttia niistä pienistä iloista, mitä se joulu tuo tullessaan ja kun ajoissa miettii ja hankkii, niin ei tule edes stressiä asiasta. Vielä yksi vinkki, koristelkaa piparkakkuja jollain kauniilla koristeilla, nykyään on vaikka minkävärisiä ja -laisia nonparelleja ja kakkukoristeita, joita voi laittaa piparkakkujen päälle. Tomusokerista kovaa ja siihen päälle kaikkia koristeita, niin on kyllä ihana lahja!

Vierailija
7/8 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein viime vuonna muovailumassasta sellaisia enkeleitä joita laitoin pakettien päälle, niitäkin voisi jollain tavalla hyödyntää lahjoina. Sitten, jos tykkää tehdä itse koruja, niin helmiä saa tosi halvalla vaikka esim. Tiimarista. Ei tartte mihinkään helmikauppoihin lähteä tai sitten netistä tilata. Niitäkään ei ole vaikea tehdä. Kännykkäkoruja on myös tullut tehtyä. Koristelee vaikka jonkun pienen pahvisen rasian ja laittaa sinne sisälle hiukan pumpulia pehmikkeeksi ja kännykkäkorun sinne. Servettilakkatekniikallakin saa kaikkia tosi kivannäköisiä juttuja aikaiseksi. Eikä tartte edes ostaa mitään kallista lakkaa, vaan sekoittaa erikeeperiä ja vettä, niin se ajaa saman asian, kun se kallis lakka. Ja servettejä voi löytyä ihan omasta kotoakin. Sitten mä oon tehny avaimenperiä lahjaksi. Niissä on vaan mielikuvitus rajana. Löytyy vaikka minkälaisia juttuja niihinkin. Mä ostin kissanpää helmiä ja laitoin vartaloksi huovutetun helmen. Se tuli maksamaan ehkä 1 euron. Jos kiinnostaa enempi ideoita, niin laitahan tähän viestiä. ;)

Vierailija
8/8 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin isovanhempien kuolinpesä ja sitten omiakin, kun tajuttiin, miten turhaa se tavara vinttikomeroissa ja kellareissa ja autotalleissa on. On viety autolasteittain tavaraa kirpputoreille, kierrätyskeskukseen ja kaatopaikallekin hieman. Revitty kirjoista kannet pahvinkeräykseen ja sisukset paperinkeräykseen. Yhtään ei tarvita uutta roinaa.

Kyllä aikuisten ihmisten pitäisi ymmärtää tämä asia. Kukaan ei enää tarvitse muita lahjoja kuin itse leivottua pullaa, pikkuleipiä ja mehua.

Jouluksi menemme halpalennolla ulkomaille pariksi päiväksi. Ei erityisen ekologista, mutta tapa jättää joulu väliin. Eikä takuulla tule kalliimmaksi kuin normaalit jouluhössötykset kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän