Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näetkö kuukaudet/viikot/vuodenajat visuaalisesti ympyränä, janana tai jonain muuna?

Vierailija
14.09.2011 |

Mä näen kuukaudet ympyränä. Joulukuu on korkella, kuin kello 12, ja tammikuu lähtee sitten laskeutumaan. Juhannus on pohjalla, niinku kello kutosessa tavallaan.

Viikon näen sitten janana. Maanantaista aina alkaa ja päättyy sunnuntaihin. Ei missään nimessä ympyrä, vaan jana, joka alkaa aina uudestaan ja uudestaan.

Vuodenajat ovat myös ympyrä. Talvi ylhäällä, kevät alaspäin menossa ja kesä alhaalla. Syksy nousee ylöspäin talvea kohti.

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni ajattelee tulevat päivät eteenpäin aina päivänmäärinä. Eli jotain tapahtuu vaikkapa 22.1. Minä itse taas ajattelen ikäänkuin viikkokalenteria jossa joka viikossa on päivät ma-su. Jotain tapahtuu siis ensi viikon tiistaina.

Lopputuloksena on se, että kaverini puhuu 22. päivästä ja minä puhun ensi viikon tiistaista, ja kumpikaan meistä ei tiedä että mistähän päivästä tuo toínen puhuu :)

Vierailija
2/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodenajat menee eritavalla ympyrässä.

Kesä on ylhäällä, syksy oikealla, talvi alhaalla ja kevät vasemmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on ympyrä mutta joulukuu on pohjalla. Siitä sitten tammikuu lähtee vastapäivään. Kesä kello 12, syksy kello 9.

Viikko on jana, mutta jana menee oikealle yläviistoon.

Vierailija
4/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis joulukuu on kello kuudessa, tammikuu kello viidessä, helmikuu kello neljässä jne.

Tätä samaa ympyrää seuraavat luonnollisesti myös vuodenajat.

Viikko on myös ympyrä, vastapäivään. Viikko ei ole jana, joka alkaisi jostain päivästä ja päättyisi johonkin päivään, koska työpäivät voivat olla ihan mikä päivä vain. Eli teen töitä arkisin, viikonloppuisin, milloin vain, riippuen työvuorosta.

Mielessäni nämä vastapäivään kiertävät ympyrät ovat aivan luonnollisia, joidenkin mielestä eivät.

Olen vasenkätinen, ehkä sen takia vastapäivään kiertäminen on luonnollisempaa.

Vierailija
5/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuu on siitä oikealle ja maaliskuu lähtee taas vasemmalta oikealle.

Huntikuu on ylöspäin.

Toukokuu: kaksi eka viikkoa oikealla sit 20 pv asti ylös siitä sit vasemmalle.

Kesäkuu 10 pv asti oikealla sit ylös ja loppukuu vasemmalle.

Heinäkuu kokonaan vasemmalta oikealle.

Elokuu ylös..en jaksa enää....

Vierailija
6/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota voin katsoa eteen tai taaksepäin niin pitkälle kuin haluan. Itse olen siis siinä janalla sillä kohtaa missä aika menee, ja voin katsoa janaa tavallaan lähempää tai kauempaa. Läheltä katsoen siis vaikka päivää, kellon aikoja tai viikkoja kuukausia, tai sitten vaikka taaksepäin vuosia. Janalla on eri värejä vuodenaikojen, tapahtumien yms mukaan.

Vierailija
7/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen vuoden sekä viikon janana.

Vierailija
8/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaista aina alkaa, samaten vuosi tammikuusta. Alkuviikko ja alkuvuosi tuntuvat raskailta ja sitä kevyemmältä tuntuu mitä kauemmaksi eletään. Kuljen itse mukana kalenterissa.

Vierailija
9/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö kaikki jotenkin konkreettisesti visuaalisesti muotoina nämä kuukaudet ja viikot? mä en kyllä "näe" mitenkään, olenko jotenkin outo vai onko muita jotka ei tajua tätä keskustelua??

jos ajattelen aikaa eteen päin, niin vain "ajattelen" että esim ensi viikon torstaina on sitä ja sitä, mutta en "näe" mitään, sama juttu vuoden kanssa.

Vierailija
10/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuoteni on ympyrä, jota kuljetaan vastapäivään, ei kellon mukaisesti. Syksy oikealla melko varjoisena tummin sävyin. Kevät vasemmalla kirkkain valoin. Kuljen itse tavallaan ympyrässäni sisällä. Kesää katson ulkopuolisena, syksyyn menen itse mukaan ja talvea/kevättä katson takaa. Hmm vähän vaikea selittää. Uusivuosi on vasemmalla ylhäällä ja juhannus vasemmalla alhaalla. Syksy ei kuitenkaan ole sen pidempi kun kevätkään, vain tunne puolella pidempi./i]

Mä näen sen sijaan viikot janana, jossa ma alussa ja su lopussa.

Vierailija
11/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodet on jana joka menee viistosti, mun varhaislapsuus on tuossa etualalla vasemmalla ja siitä sitten ne vuodet menee oikealle päin mun olkapäätä kohti.

Vierailija
12/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nimittäin näe niitä minään visuaalisina kuvina/janoina tms??

Vierailija
13/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa tammikuu ikäänkuin kello seitsemästä ja siitä lähtee nousemaan kesään päin. Samoin vuodenajat, kesä kello 11-1 välissä, syksyä on siinä kello kahden ja vitosen välissä, sitten on talvea noin kello kahdeksaan asti.:D

Ensin lukiessani Ap:n näkemyksen, ajattelin hänen näkevän ihan "väärin".:D

viikonpäivät on värillisenä janana ja kaikki päivät ovat eri värinsä.. näin nähnyt aina. Samoin viikonpäivillä on lapsesuudesta saakka ollut sukupuolet: ma: tyttö ti:poika ke:tyttö to ja pe: poikia la: äiti ja su: isä.:D

En tietenkään ajattele jatkuvasti onko tänään tyttö tai poika, mutta jotenkin tommosen visuaalin kehitin lapsena:D

Vierailija
14/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka näkevät vuoden ympyränä, jossa uusi vuosi on kello kuudessa eli alhaalla, tammikuu kello seitsemässä jne. Kesä on ylhäällä ja syksy oikealla.

Viikko on jatkuva jana, ei katkea sunnuntaina tai maanantaina.

Ja vuodenajat tietenkin talvi alhaalla, kevät vasemmalla, kesä ylhäällä ja syksy oikealla.

Talvi on vuosiympyrässä alhaalla ja kesä ylhäällä.Joulukuu klo 6 ja heinäkuu klo 12. En tiedä johtuuko siitä että mielestäni tammikuussa mennään kohti kevättä ja valoa jotenkin ylöspäin ja syksyllä taas kohti pimeyttä alaspäin. En näe kuukausia erikseen ympyröinä vaan nimen omaan osana vuosiympyrää. Viikot ovat janoja, mutta nekin menevät tässä vuosiympyrässä kuukausien sisällä eli näen viikotkin niin että syksyllä ne laskevat ja keväällä nousevat.

Vierailija
15/103 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ulottuu ikuisuuteen niin taaksepäin (vasemmalle) kuin eteenpäinkin (oikealle). Vuosi on vain osa tätä janaa, ja siitä on erotettu hennommilla viivoilla kuukaudet ja päivät.

Vierailija
16/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alempi taso alkaa vasemmalta maanantaista ja päättyy perjantaihin. Lauantai ja sunnuntai ovat ylemmällä tasolla ja niiden ruudut ovat isot, siten että lauantain ruudun koko on puolet alemmasta rivistä, samoin sunnuntai.

Vuosi näkyy soikion muotoisena. Vuosi alkaa vasemmasta alakulmasta ja etenee loivasti nousten kesään, joka on taaimpana ja syksyllä lähetään tulemaan takas päin. Eli talvi on rinnassani kiinni ja kesää kohti kurkotan :)

melkein samoin kuin sinä, ruudukkona, eli mulla vaan se ma-pe on ylärivi, perjantai kyllä jakautuu sekä ylä- että alariville,koska se mun mielestä on arkipäivä,ja yhtäaikaa vk:nlopun aloitus. Eli ensin ylhäällä ma-pe, pe niin että jatkuu alas, ja la ja su paljon leveämpinä, su vasemmalla ja la oikealla,koska viikkokin kiertää ympyrän taas maanantaita kohti. Vuosi on ympyrä, kesä ylhäällä ja talvi alhaalla. Historian pitkät ajanjaksot on yhtenäinen jana,joka tekee välillä (ei säännöllisesti) 90 asteen kulman.

Vierailija
17/103 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen vuoden pystyssä olevana kananmunanmuotoisena soikiona, jossa talvikuukaudet ovat ylhäällä ja kesä alhaalla. Liikutaan vastapäivään, siten että ylhäällä on vuodenvaihde ja siitä jatkuu vastapäivään tammikuulla. Alimmaisena on kesä-heinäkuu.

Viikotkin näen soikiona, mutta tämä soikio on vaaka-asennossa. Alhaalla on viikonloppu ja oikeasta alareunasta lähtee maanantai. Tätäkin kuljetaan vastapäivään.

Vuodet näen hassusti janana, joka alkaa vasemmalta tehden 90 asteen käännöksen alas vuoden 1900 kohdalla. Siitä jatkuen alaspäin vuoteen 1990, josta käännös taas oikealle..

Vierailija
18/103 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on ympyrä, kesä ylhäällä ja talvi alhaalla. Vuosi etenee vastapäivään, ja vuosiympyrät muodostavat spiraalin. Eli 35 vuotinen elämä on niinkuin 35 kierteinen spiraali jne.

Vierailija
19/103 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteleekohan tässä ketjussa joku innokas itsensä kanssa - yllättävän samanlaista tekstiä nimittäin ;)

Tosin se vuosikello nyt varmasti monellekin tuttu jo päiväkodista ja alaluokilta.

Vierailija
20/103 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on ympyrä. Uusivuosi ylhäällä ja juhannus alhaalla kuin kellotaulussa, mutta vuosiympyrä on hieman lappeellaan.

Viikko on ympyrä tai ehkä pikemminkin ellipsi.

Kuukausi on janamainen, mutta kulkee silti ikään kuin vuoden muotoa myötäillen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan