kuukuppi lyhentää menkkoja?
Moni muukin on vissiin havainnut saman ilmiön, eli menkkavuotoa tulee kunnolla nykyään enää päivän-pari, max kolme. Ihan mitätöntä tuhrua voi sitten kyllä tulla vielä pari päivää sen jälkeenkin. Kuukupista siis kyse. Sitä vissiin on esim spekuloitu, että kupin alipaine aiheuttaisi tämän, mutta voiko se paine olla niin iso että vetäisi veret kohdusta nopeammin? :O Välillä vaan huolestuttaa tuo kupin terveellisyys, vaikka tietysti ei ole valittamista siinä että menkat on paljon helpommat nykyään.
Toinen juttu on se, että nykyään kuppi on välillä (just ennen menkkoja/ ekana päivänä) vaikea saada kunnolla sisään, tuntuu että se tyssää johonkin heti alkuunsa eikä vaan meinaa mennä syvemmälle. Tällaista ei ollut alkuvaiheessa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Saanko mä kysyä tähän nyt vähän ällöttäviä kysymyksiä. Anteeksi jo, jätä lukeminen tähän jos arvelet, että saattaa ällöttää. Ja teilekin joita ällöttää niin toinen kysymys, mikä on hyvä paikka tilata kuukuppi? Ja sitten se toinen kysymys.
Jos on runsaat kuukautiset ( isoimman vuodon aikana pitää vaihtaa tamppoonia n. 1,5 tunnin välein, sitä superplussaakin), niin kuinka usein tuota kuppia pitää tyhjentää?
Ei täs oo mitään ällöttävää.
Mä oon ostanu omani Ruohonjuuresta ja olikohan apteekista toisen kerran, taitaa niitä sielläkin olla jo, toivottavasti. Lunette on itellä ollu tosi hyvä.
Mä oon pitäny omiani aika runsaina, aamuin illoin on riittäny tyhjennys pienemmänkin koon kanssa, silloin on toki jo aika täysi. Jos ihan tosi super runsaat menkat niin luulisin, että neljästi päivässä riittää hyvin. Yöksi laittasin ehkä varuilta siteen pahimpina päivinä tai jos on tyyliin valkeet housut, ei oo itellä kyllä koskaan tullu läpi, ei liikunnassa ei missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko mä kysyä tähän nyt vähän ällöttäviä kysymyksiä. Anteeksi jo, jätä lukeminen tähän jos arvelet, että saattaa ällöttää. Ja teilekin joita ällöttää niin toinen kysymys, mikä on hyvä paikka tilata kuukuppi? Ja sitten se toinen kysymys.
Jos on runsaat kuukautiset ( isoimman vuodon aikana pitää vaihtaa tamppoonia n. 1,5 tunnin välein, sitä superplussaakin), niin kuinka usein tuota kuppia pitää tyhjentää?
Ei täs oo mitään ällöttävää.
Mä oon ostanu omani Ruohonjuuresta ja olikohan apteekista toisen kerran, taitaa niitä sielläkin olla jo, toivottavasti. Lunette on itellä ollu tosi hyvä.
Mä oon pitäny omiani aika runsaina, aamuin illoin on riittäny tyhjennys pienemmänkin koon kanssa, silloin on toki jo aika täysi. Jos ihan tosi super runsaat menkat niin luulisin, että neljästi päivässä riittää hyvin. Yöksi laittasin ehkä varuilta siteen pahimpina päivinä tai jos on tyyliin valkeet housut, ei oo itellä kyllä koskaan tullu läpi, ei liikunnassa ei missään.
Samalta lisäys: siis jos superrunsaat niin laittasin ehkä yöksi tai tosi kriittiseen tilaisuuteen lisäksi siteen, mut itellä ei oo kyllä koskaan tullu pahasti läpi, vähemmän ohivuotoo ku muilla keinoin.
Minulla on myös lyhentynyt, enkä ole koskaan edes kokeillut kuppia. Eli taitaa olla ihan ikääntymisestä vaan kysymys.
Prismasta saa Lunetteja. Ja itse tunnen, kun kuppi on täynnä. Mutta runsaana päivänäkin riittää yleensä tyhjennys yhden kerran päivän aikana, siis aamun ja illan lisäksi. Ja kestosidettä pidän varmistuksena.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kuppia joutuu tyhjentämään yhtä usein. Sen kyllä tuntee, kun on täysi, alkaa "kuplimaan" ja siitä ei sitten ole enää montaa minuuttia siihen, kun valuu ohi. Itse en tästä syystä jaksanut jatkaa kuppilaisena, kun jatkuvasti joutui räpeltämään. Ja vaikka pidinkin parhaani mukaan hygieniasta huolta, sain elämäni ensimmäisen hiivatulehduksen kuukupin kanssa säheltäessä.
Lyhentää mullakin 2 pv, tuhrua ei tule silti.
Saman olen huomannut. Lyhentää vuodon kestoa. Lisäksi auttaa kuukautiskipuihin.
No ei kyllä todellakaan ole ollut minkäänlaista vaikutusta menkkojen pituuteen tai määrään.