Miten me selvitään? 190 euroa koko kuukaudeksi, viisi henkeä.
Tuosta pitäisi saada koko perheelle ruokaa kuukaudeksi, lasten bussiliput ja kaksi 8v tytön lahjaa lasten kaverisynttäreille.
Itse ei olla raha-asioita huonosti hoidettu, vaan kesätyöpalkkani ei tule vielä kuukauteen. Olen siis opiskelija ja kesätyöstä piti maksaa tässä kuussa palkka. Heillä on maksuvaikeuksia ja menee ainakin lokakuulle.
Kun ei ole työtuloja (opiskelija), ei voi saada luottokorttia. Miehellä on luottokortti, mutta se on viimeistä senttiä myöten tapissa, kun auto hajosi kesällä.
Miten voikin yksi leväperäinen työntantaja sotkea lapsiperheen arjen aivan täysin.. Itse en tänään syönyt, että lapsille riitti toinen lautasellinen makaronilaatikkoa.
Ei ole mitä myydä, eivätkä vanhemmat voi auttaa.
Kommentit (89)
En jaksa kommentoida tähän viestiketjuun enää mitään. Olemme yrittäneet kaikkemme. Opintolainaa en ole edes hakenut, koska halusimme selvitä ilman.
Kesätyö oli tutun yrityksessä, siksi suostuin odottamaan palkkaa työrupeaman jälkeen.
Auto on pakollinen. Halvempaa vuokra-asuntoa ei ole löydetty. Asumistukea ei saada. Mistään ei voi säästää.
Älä kysele tällä palstalla mitään neuvoja tai apuja mihinkään.
Olen huomannut, että täällä on ihan uskomattoman lapsellisia, hemmoteltuja varmaankin kultalusikat suussa syntyneitä äitejä jotka haistattelevat ja syyttelevät kun joku erehtyy täällä kyselemään neuvoja esim. rahaongelmiin.Tai johonkin muuhun.Nämä täällä ovat NIIN itsetäydellisiä ja kaikkitietäviä että melkein oksettaa. Olen pahoillani että sait noin paljon todella asiattomia vastauksia. Kai nämä mammat täällä tuntevat ylemmyyttä muiden vaikeuksista. Olen itse käynyt kovan koulun mutta olen silti onnellinen ja elämääni tyytyväinen. Mieleeni ei tulisi ruoskia sinua kuten nämä täällä tekevät.Tsemppiä sulle ja hyvää syksyn jatkoa!!!!
Tulkaa nauramaan meille leipäjonoon. Toivottavasti valmistun pian ja pääsen töihin. Alan lahjoittaa säännöllisesti köyhille opiskelijalapsiperheille rahaa, jotteivät joutuisi lukemaan tällaista roskaa koskaan.
ap
Eli opintolainan nostaminen ei ole edellytys toimeentulotuen saamiselle. Sossu kuitenkin laskee opiskelijalle 300€/kk opintolainaa tuloksi. Eli opintolainan ottamisen mahdollisuus huomioidaan opiskelijalle tulona, mutta sitä ei ole pakko fyysisesti nostaa tilille.
Jos toimeentulotukeen siltikin on oikeus, ja opiskelija katsoo pystyvänsä kituuttamaan ilman tuota opintolainan nostamista, niin sossua ei se kiinnosta.
mutta koitan auttaa. Meitä myös 5 henkeä, tosin lapset pienempiä, mutta asutaan leppävaarassa kolmiossa, jonka vuokra 850e. Hyvin mahdutaan eikä edes aioita vaihtaa isompaan vuokrakämppään vaan säästetään ylimääräiset joskus tulevan asunnon ostoon. työssäkäyviä pienipalkkaisia molemmat. Teidän vuokra on aivan hurja ja asunto sijaitsee aivan vääräs paikas, jos työmatkoihin menee ton verran. meil esim. molempien työmatkat selvitään alle 30min. tässä esim. junarata vieres. Joten ilman autoakin selvittäis hyvin.
Ja hae hyvä ihmine sitä opintolainaa. ei sitä ole pakko ottaa kuin vain sen verran ku tarvis on. itsellä myös oli melkein tuo 12 000e ja vaikka pienipalkkainen maksoin vähän yli vuodessa sen pois. (autokin olisi kannattanut maksaa nostetulla opintolainalla, eikä autolainalla, korkoero aika suuri)
alkuun tee ainakin suunnitelma rahallisesti jossa karsit noi pakolliset menot pois ja sit katsot paljo jää ruokaan rahaa. kirkon avulta kannattaa kysyä jos tiukkaa.pullot keräykseen kaduilta ja halpaa ruokaa, terveellisyyden voi 2vkoa unohtaa
ja kyllä te selviätte, tsemppiä
auto pitäisi myydä ensin sekä opintolaina nostaa.
Suosittelen nostamaan sitä opintolainaa. Ei se yhden tai kahden opintolainaerän nostaminen nyt niin kamalaa ole. Saat maksettua sen takaisin kun palkkasi tulee. Opintolainassa on edullinen korko, tulee halvemmaksi kuin mikään luotto tai pikavippi.
Asuminen on kallista ja hyvän vuokra-asunnon löytäminen haasteellista. Asumiskulunne ovat mielestäni siedettävät. Mutta auto on kallis. Tarvitsetteko todella noin kalliin auton? Miksi linja-autoliput, jos teillä on auto? Voisiko perheen menoja järjestellä niin, ettei tarvitse sekä autoa että linja-autolippuja?
Taitaa valitettavasti se firma olla menossa konkkaan..Sossu antaa harkinnanvaraista toimeentulotukea ja ne ottaa sen sit pois teidän tuloista miehen palkasta.Velvoittavat myös ottamaan sen opintolainan.
olen pahoillani siitä millaisia vastauksia olet saanut. Minusta vaikutat harkitsevalta ja järkevältä ihmiseltä. Jätit syömättä lastesi takia, joten olet varmasti myös hieno äiti.
Löysin tälläisen linkin http://leipajono.blogspot.com/p/ruoka-apua.html jossa oli monta paikkaa helsingistä mistä voi hakea ruokaa. Varsinkin nälkäisen opas vaikutti hyödylliseltä, monesta paikkaa sai ilmaista aamupalaa tai lounaan eurolla. Pärjäätte kyllä :) Kysy apua monesta paikasta, luterilaisesta ja vapaiden suuntien seurakunnista. Tsemppiä!
P.s olisi kiva kuulla että mitä teillä on esim. kaapeissa niin voisin antaa reseptejä. Jos viitsit enään vastata.
"Sossu antaa harkinnanvaraista toimeentulotukea ja ne ottaa sen sit pois teidän tuloista miehen palkasta."
Sossu ei ole mikään pankki. Jos ihmisellä on oikeus opintolainaan, mutta ei halua nostaa sitä, ei sossu niitä rahoja lainaa. Sossu on viimesijainen vaihtoehto.
Ap, unohda ne lahjat sinne kaverisynttäreille. Viekää pelkät kortit + jotain kivaa mitä löytyy kotoa (uudet sukat, tarroja, vihko ja kyniä tms). Jos mitään ei löydy, ette vie mitään. Jos tyhjin käsin ei voi mennä, jättäkää synttärit väliin.
Onko teillä sukulaisia, joiden luona voisi käydä kyläilemässä ruoka-aikaan?
Syö itsekin. Sinä et jaksa montaa päivää, jos et syö, jotta ruokaa jää lapsille. Onko lähipiirissä ketään, jolta voisit pyytää apua (vaikkapa paketin puurohiutaleita tai pussin makaronia)?
Ja edelleen, mene pankkiin ja hae se laina!
vastaa vielä koska ainakin itse tahdon oikeasti auttaa!
Teille jää päivää kohti 6.33 euroa kuluihinne. Voisiko bussilipuista tinkiä? Jos kerran ei koulun kautta ilmaisia tule, eivät liene välttämättömiä. Lahjoihin ei paljoa voi käyttää kun menee jo noin tiukille. Ruoka-apua ette välttämättä pelastusarmeijalta saa näin nopeasti, sillä joillain paikkakunnilla aikoja on heikosti. Muuten teillä on varaa keittoruokaan (esim kasvissose/hernekeitto) ja puuroon. Onneksi lapset syövät koulussa. Ylimääräiseen ei rahat riitä.
Opintolaina lienee järkevin vaihtoehto, sossusta ei rahaa saa ellei lainaa ole.