Ratkaiskaa miehen ja minun kiista: Onko Tampere etelä-suomessa?
Kommentit (29)
Kerrotko vielä missä toinen teistä mieltää sen olevan jos ei etelässä...?
:)
Etelä on maantieteellinen termi, pohjoisen vastakohta. Vetäkää Suomen kartalle poikkiviiva noin keskelle Suomea. Ja siitä sitten voi katsoa itse. :)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Tampere.sijain…
Kuvasta näkyy että Tampere on Pirkanmaalla joka kuuluu Länsi-Suomen lääniin.
väliin Keski-Suomen eli sen joka ei ole etelässä eikä pohjoisessa.
Etelä on maantieteellinen termi, pohjoisen vastakohta. Vetäkää Suomen kartalle poikkiviiva noin keskelle Suomea. Ja siitä sitten voi katsoa itse. :)
mutta olen huomannut, että nämä on paljolti sidoksissa siihen, missä päin itse asuu tai mistä on kotoisin.
Itse olen syntyt Lapissa ja minusta oli hassua kuulla, että Vantaalla syntynyt ystävä sanoi Pohjois-Suomen alkavan Jyväskylän korkeudelta. Minun mielestäni Pohjois-Suomi alkaa Rovaniemen korkeudelta.
Mutta jos sanotaan, että myrskyn odotetaan saapuva etelä-suomeen lähipäivinä (Katia), niin eikö se meitä täälläkin koske?
Näin siis sanottiin uutisissa, miten siinä yhteydessä mielletään etelä-suomi?
mun mielestä Tampere on Etelä-Suomessa.
Miehen mielestä Etelä-Suomea on suurin piirten Bulevardin etelä puoli. Väkisin joutunut elämässä MAALLEKIN, kun Helsinki-Vantaalla ravaa lentojen takia.
Eihän ap ja miehensä läänijaosta kinanneet, vaan siitä, onko Tampere maantieteellisesti Etelä-Suomessa.
Mitä se tietenkin on, jos yhtään karttaa katsotte. Keskiviivan eteläpuolella, kevyesti.
Läänijaon mukaan Länsi-Suomessa.
Jompikumpi näistä olisi vastaus, Keski-Suomi alkaa sitten jostain Jyväskylän ja Tampereen välimaastosta.
2 periaatetta ilmeisesti jälleen kerran vastakkain ;)
niin silloin myös esim. Kajaani on varmaan Etelä-Suomessa? Kuulostaa minusta kyllä omituiselta. Manner-Suomen keskipistehän on Puolangalla.
Eihän kyse nyt mistään lääneistä ollut! Tampere ei kyllä ole Keski-Suomea nähnytkään, Jyväskylä on.
t. tamperelainen
Se riippuu sitä miten Suomen on palastellut. Jos suomi koostuu Etelä-, Keski- ja Pohjois-Suomesta, niin Tampere kuuluu minusta Etelä-Suomeen. Samoin jos Suomi jaetaan kahtia, etelään ja pohjoiseen, niin Tampere kuuluu Etelä-Suomeen.
Aluehallinto taidetaan nykyisin jakaa viiteen osaan (Etelä, Itä, Länsi, Pohjoinen ja sitten siinä välissä on vielä joku (Oulunseutu?). Tällä jaolla Tampere kuuluu Länsi-Suomeen.
ei kyllä meikäläisen silmissä ole kovinkaan paljon eroa pohjois-etelä-akselilla:
Tampere
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Tampere.sijain…
Jyväskylä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Jyv%C3%A4skyl%…
Paljonko ois eroa kilometreissä P-E-suunnassa? 60 km?
Eihän kyse nyt mistään lääneistä ollut! Tampere ei kyllä ole Keski-Suomea nähnytkään, Jyväskylä on.
t. tamperelainen
Ko myskyvaroitus ei yllä Tampereelle asti .
miellän Tampereen etelä- ja Jyväskylän keski-Suomeen. Vaikka eihän tuo välimatka niin kovin iso ole.
Se kun ei selkeästi ole sen enempää Länsi-, Keski- kuin Etelä-Suomeakaan. Sanoisin, että riippuu yhteydestä. Säätiedotuksissa en pitäisi Etelä-Suomena, eikös se mainita ihan nimeltä?
sanoisi asuvani Etelä-Suomessa, vaan ehkä eteläisessä Suomessa (kuten jóku kirjoittikin). Määrittelisin sitten tarkemmin eri sanoin asuinpaikkani sijainnin. Jos tulee myrsky etelä-Suomeen niin siinä ja sinä tuleeko Treelle.
T: Tamperelainen