Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytättekö te tosiaan tamponia öisin?

Vierailija
12.09.2011 |

Hyi helkutti..siellä se muhii monia tunteja sisällä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai edes tuntee jonkun, jolla on ollut se?

Kouluaikojen terveysvalistus kulminoitui juuri tuohon TSS:llä pelotteluun. En ole koskaan potenut enkä tunne yhtään naista, jolla olisi se ollut.

Vierailija
42/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeen pitänyt ainoastaan sidettä, muuten tamponia. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai edes tuntee jonkun, jolla on ollut se?

Kouluaikojen terveysvalistus kulminoitui juuri tuohon TSS:llä pelotteluun. En ole koskaan potenut enkä tunne yhtään naista, jolla olisi se ollut.

Tuskin ne tilastot kuiten turhaan perustuvat? Kun Suomessakin vuosittain siihen sairastutaan. Ja en minä ainakaan tuollaiseen "kellään tutuilla ei ole niin ei mullekkaan tuu" -logiikkaan halua terveyttäni perustaa. Esim verenmyrkytys ei ole ikinä leikin asia. Mutta siis kukanenkinhan tekee ne omat päätösensä.

Netistä luin vasta että jollakin oli tullut liian pitkistä vaihtoväleistä johtuen, oli siis ollut sen alle 8h kuiten. Ei sekään sitä tarkoita että kaikille tulee se kun käyttää tamponeja. miksi sitten kellekkään ei voisi tulla kun joku sanoo että hänelle ei ole tullut eikä tutuillekkaan?

Nojoo meni taas tämmöseksi

Vierailija
44/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt jo 30 vuotta minäkin.

Jos vuotaa läpi, herään vaihtamaan kesken yön. Puhdasta vanuahan se.

Haavasiteitäkään ei vaihdeta 4 tunnin välein öisin.

Vierailija
45/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin jäänyt teini-iältä mieleen ne opit että tamponi pitää vaihtaa vähintään 4 tunnin välein eikä saa yöksi jättää. Mulla tosiaan yöunet on sen 8-11h :)

Vierailija
46/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin jäänyt teini-iältä mieleen ne opit että tamponi pitää vaihtaa vähintään 4 tunnin välein eikä saa yöksi jättää. Mulla tosiaan yöunet on sen 8-11h :)

Mullakin oli lapsuudessa käsitys että lapset ilmestyy mahaan kuin itsestään ja syntyy navan kautta. Sittemmin olen päivittänyt tietojani. Samoin kannattaisi muidenkin tehdä.

Tuo 8 tuntia on tilastollinen suositus. Koska pidempi aika saattaa joillekin aiheuttaa tulehduksia. Jos pitää samaa sidettä yli 8 tuntia niin tilanne on sama. Se että joku pitäisi tamponia vaikka 10h putkeen, ei tarkoita että siihen kuolisi. Jokainen varmaan ymmärtää sen.

Näistä asioista on muutenkin hölmöä kiistellä. On kaksi ryhmää: siteiden ja tamponien käyttäjät ja kummallekin se toinen vaihtoehto on huono tai ällö. Itse en pysty istumaan tuolilla siteen kanssa, koska ajatuskin etoo. Se vaan tuntuu niin ällöltä. Jos joku tykkää sitää, niin ei se mun elämää pahemma. Kukin tavallaan.

Vierailija
47/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en käytä tamponeja taikka siteitä ollenkaan. Kuukuppi on aivan loistava pieni esine, kunhan siitä pitää huolen. Ei tss riskiä, ei ylimäärästä jätettä luontoon ja tyhjennys tapahtuu siististi ^^

Vierailija
48/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi synnytysten jälkivuodossa. Mitään ongelmia ei ole ikinä ollut.

Pari menkkojen ekaa päivää vuodan kuin seula, silloin on yleensä sekä tamponi että side. Inhoan pelkän siteen kanssa nukkumista, kun tuntuu että aina falskaa jostain suunnasta.

Vierailija
49/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä TSS tarkoittaa?

TSS eli toksinen sokkioireyhtymä on harvinainen mutta erittäin vakava sairaus, joka voidaan todeta ja parantaa. Vaikka tauti on harvinainen, on kuitenkin parasta oppia tunnistamaan sen oireet, sillä silloin osaat toimia oikein jos joskus epäilet sairastuneesi siihen.

TSS aiheutuu myrkkyjä tuottavasta Staphylococcus Aureas -bakteerikannasta. Tätä bakteeria löytyy yleisesti ihmisiltä nenästä, kainaloista, nivusista ja emättimestä. Useimmat ihmiset ovat näiden bakteerien kantajia kärsimättä tilanteesta sen kummemmin. On kuitenkin olemassa pieni ryhmä ihmisiä, joilla bakteeri voi aiheuttaa TSS:n puhkeamisen. Hoitamattomana TSS on vakava sairaus joka lopulta voi tappaa siihen sairastuneen ihmisen.

TSS:n oireet

Vierailija
50/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 30 vuotta on mennyt ilman yhtäkään tulehdusta. Tosin san aina hiiivatulehduksen antibioottikuurin yhteydessä, niitä on ollut viisi.

Vierailija
51/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli lapsuudessa käsitys että lapset ilmestyy mahaan kuin itsestään ja syntyy navan kautta. Sittemmin olen päivittänyt tietojani. Samoin kannattaisi muidenkin tehdä.

Tuo 8 tuntia on tilastollinen suositus. Koska pidempi aika saattaa joillekin aiheuttaa tulehduksia. Jos pitää samaa sidettä yli 8 tuntia niin tilanne on sama. Se että joku pitäisi tamponia vaikka 10h putkeen, ei tarkoita että siihen kuolisi. Jokainen varmaan ymmärtää sen.

Näistä asioista on muutenkin hölmöä kiistellä. On kaksi ryhmää: siteiden ja tamponien käyttäjät ja kummallekin se toinen vaihtoehto on huono tai ällö. Itse en pysty istumaan tuolilla siteen kanssa, koska ajatuskin etoo. Se vaan tuntuu niin ällöltä. Jos joku tykkää sitää, niin ei se mun elämää pahemma. Kukin tavallaan.

Onko sinulle jokin virallinen taho selittänyt että lapset tulevat mahan sisään itsestään ja syntyvät navan kautta? Jos ei, niin vertauksesi on yksinkertaisesti tyhmä. Ja siis onko siitä jotain haittaa että vaihtaa sen tamponin ajoissa? Tietenkin on totta että on ihmisiä jotka käyttävät tamponeja 10h putkeen ja eivät kuole. Mutta opettaisinko esim lapselleni tuollaista? en. Mielluumin lähen siltä kannalta että jos on yleinen neuvo että tamponia suositellaan vaihsettavan viimeistään sen 8h:n jälkeen niin sitten varmaan kannattaa niin toimia. Ja mikä ihmeen kaksi ryhmää, minä ainakin käytän kumpaakin, päivällä tamponeja, yöllä siteitä. Joskus olen joutunut käyttämään runsaan vuodon vuoksi yölläkin, mutta silloinpa on herätty yöllä vaihtamaan. Mutta kuten itse sanoitkin kukin tavallaan. Mutta oma tapa ei vain välttämättä ole aina paras neuvo muille.

Vierailija
52/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli lapsuudessa käsitys että lapset ilmestyy mahaan kuin itsestään ja syntyy navan kautta. Sittemmin olen päivittänyt tietojani. Samoin kannattaisi muidenkin tehdä. Tuo 8 tuntia on tilastollinen suositus. Koska pidempi aika saattaa joillekin aiheuttaa tulehduksia. Jos pitää samaa sidettä yli 8 tuntia niin tilanne on sama. Se että joku pitäisi tamponia vaikka 10h putkeen, ei tarkoita että siihen kuolisi. Jokainen varmaan ymmärtää sen. Näistä asioista on muutenkin hölmöä kiistellä. On kaksi ryhmää: siteiden ja tamponien käyttäjät ja kummallekin se toinen vaihtoehto on huono tai ällö. Itse en pysty istumaan tuolilla siteen kanssa, koska ajatuskin etoo. Se vaan tuntuu niin ällöltä. Jos joku tykkää sitää, niin ei se mun elämää pahemma. Kukin tavallaan.

Onko sinulle jokin virallinen taho selittänyt että lapset tulevat mahan sisään itsestään ja syntyvät navan kautta? Jos ei, niin vertauksesi on yksinkertaisesti tyhmä. Ja siis onko siitä jotain haittaa että vaihtaa sen tamponin ajoissa? Tietenkin on totta että on ihmisiä jotka käyttävät tamponeja 10h putkeen ja eivät kuole. Mutta opettaisinko esim lapselleni tuollaista? en. Mielluumin lähen siltä kannalta että jos on yleinen neuvo että tamponia suositellaan vaihsettavan viimeistään sen 8h:n jälkeen niin sitten varmaan kannattaa niin toimia. Ja mikä ihmeen kaksi ryhmää, minä ainakin käytän kumpaakin, päivällä tamponeja, yöllä siteitä. Joskus olen joutunut käyttämään runsaan vuodon vuoksi yölläkin, mutta silloinpa on herätty yöllä vaihtamaan. Mutta kuten itse sanoitkin kukin tavallaan. Mutta oma tapa ei vain välttämättä ole aina paras neuvo muille.

"Jotenkin jäänyt teini-iältä mieleen ne opit että.." ei anna kuvaa että jokin virallinen taho olisi sen tiedon 100-varmasti antanut, vai kuinka? Mutta ei sillä ole väliä, pää-asia oli se että SAAKO tamponia käyttää öisin. Ja vastaus siihen taitaa olla että SAA. Se kuinka pitkään joku sitä käyttää, on ihan sen henkilön oma asia. Kyllähän nyt jokaine aikuinen ihminen huolehtii hygieniastaan parhaalla näkemällään tavalla.

Vierailija
53/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamponia, käytin sitä myös yöllä. Siteitä olen käyttänyt viimeksi 14-vuotiaana (mutta kohta pitää käyttää taas, synnytys lähenee). Ei mitään komplikaatioita. Tosin mulla on ollut aina aika niukat kuukautiset eikä vuotoa ole öisin ollut kahta ekaa päivää lukuunottamatta ollenkaan, joten usein olin ilman tamponia viimeiset yöt.

Nykyään käytän kuukuppia, tosin joskus tamponiakin, jos en ehdi keittää kuppia.

Vierailija
54/55 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes ostin kuukupin. Luultavasti käyttäisin vieläkin, ellei parikymmentä vuotta vanhempi siskoni, joka on ikänsä rättejä ja tamponeja käyttänyt, olisi minulle kuukupista kertonut. Silloinkin vähän ihmetytti, että mihin se oikein on hurahtanut mutta aikani googleteltuani päätin hankkia kuukupin enkä ole kyllä katunut.

Se on oikeasti suoja, jonka käytön aikana menkat voi unohtaa! Ei enää likasia pikkareita tai lakanoita menkkojen takia, kun ohivuotoja ei enää tule. Eikä ällöttävää menkkahajua jää leijumaan yleisiin vessoihin käynnin jälkeen ym. ym.

No nyt tästä meinaa tulla kuukupin kehumiskommentti, mutta jos saan yhdenkin käyttämään kuukuppia niin olispa hyvä! Se vaan on niin hyvä keksintö josta on itelle ollut paljon hyötyä, että sitä hyvää kokemusta haluaa jakaa muillekin. :)

Vierailija
55/55 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän kumpiakin öisin, siis siteitä ja tampooneja. Kun on runsas vuoto, niin tapooni ja sit loppuvaiheissa siteet. Joskus käytin pelkkiä siteitä, ja en kyllä missään nimessä enää laittaisi sidettä kun on runsaimmillaan... vituttavaa herätä siihen että verta valuu siihen siteeseen, ja usein sitä pitää vaihtaa aina kesken yön. Ja sit aamulla haisee. Yäk.

Itse olen lukenut ihan OB:n sivuilta, että tamponia on turvallista pitää öisin. Kunhan laittaa vaan illalla puhtaan ja ottaa sen heti aamulla herätessään pois. TSS on kai tosi harvinainen, ja sitä pitäis pitää paljon kauemmin että riskit alkas kasvaa