Käytättekö te tosiaan tamponia öisin?
Kommentit (55)
Niin niukka vuoto öisin että aina en tarvi mitään. Side vaan hiostaisi...ja siellä muhisi koko alakerta!
Se muovitettu side vasta muhiikin tamponiin verrattuna.
on kai se nyt eri pitää sisällään veristä vanumöykkyä kuin ulkopuolella sidettä.
Minä en pitäisi ikinä, oksettaa ajatuskin. Vaikka vuoto ei ole mullakaan runsasta. Päiväsaikaan käytän, välillä myös siteitä.
Ja harvoinpa niitä yli 8 tunnin yöunia tulee nukuttua.
Mä en pysty siteen kanssa edes nukkumaan - se hiostaa, liikkuu ja havahdun viimeistään aina siihen, kun jotain "plumsahtaa" pöksyihin.
Side vaan hiostaisi...ja siellä muhisi koko alakerta!
minuakin siteet hiostaa ihan sikana ja sitten on koko alakerta ihan ällötahmaverinen ja haiseva aamulla, hyi! Kyllä tamponi on paljon siistimpi.
Tamponia voi ihan hyvin pitää koko yön ja kannattaa laittaa vaikka kaksi jos on runsasta vuotoa.
Kun vuoto on vähäisempää, pärjää yhdellä tai tuplatamponilla mainiosti kellon ympäri öin/päivin. Yhtään tulehdusta ei ole tullut ikinä vaikka olen kohta 50v.
Siteiden kanssa en ole viitsinyt tumpuloida kuin vähän aikaa synntysten jälkeen.
viimeisenä illalla puhdas tamponi ja ensimmäisenä aamulla vaihto.
siteitä en oo käyttäny vuosiin, kivasti ärsyttivät ihoa hiostamalla ja menkkojen aikaan mikään ei v'tuta enempää kuin ihottumalla oleva alakerta..
ja ne yöunet ei muutenkaan kestä ees sitä 8 tuntia..
Tamponia voi ihan hyvin pitää koko yön ja kannattaa laittaa vaikka kaksi jos on runsasta vuotoa. Kun vuoto on vähäisempää, pärjää yhdellä tai tuplatamponilla mainiosti kellon ympäri öin/päivin. Yhtään tulehdusta ei ole tullut ikinä vaikka olen kohta 50v. Siteiden kanssa en ole viitsinyt tumpuloida kuin vähän aikaa synntysten jälkeen.
mitä helvetin järkeä tuossa on ja kuinka löysät paikat sulla on, että saat parikin työnnettyä sisään? Ei ole totta...tämä ketju on uskomaton.
Mikä kammo ihmisillä on siteitä kohtaan? Siis kai nyt jokainen järkevä ihminen laittaa mielummin yhden siteen kuin tunkee pimpsaansa pari tamponia. Ällöttävää!
Se muovitettu side vasta muhiikin tamponiin verrattuna.
on kai se nyt eri pitää sisällään veristä vanumöykkyä kuin ulkopuolella sidettä.
Minä en pitäisi ikinä, oksettaa ajatuskin. Vaikka vuoto ei ole mullakaan runsasta. Päiväsaikaan käytän, välillä myös siteitä.
Varmaan nyt mielikuvat jyllää faktatietoa enemmän. Se veri ei muutu miksikään siellä sisällä, vasta, kun veri pääsee kosketuksiin hapen kanssa, alkaa reaktiot tapahtua. Esim. tuore veri ei haise, mutta odotas kun se on saanut hetken "hengittää". Käytännössä tamponi on siis vain vierasesine emättimessä. Onhan ihmisillä kierukoitakin, siellä nekin "muhii", ja menkkojen aikaan myös iinä veressä.
Tosin yksi kerrallaan.
(yhden kerran päissäni olen asettanut toisen enkä ole edellista muistanut poistaa...että on sekin mahdollista kaiketi selvinkin päin ; )
ja lisäksi sidettä vuotovahinkojen välttämiseksi.
Herään yöllä, kun on aika vaihtaa tampooni uuteen.
kuinka löysät paikat sulla on, että saat parikin työnnettyä sisään?
mutta toisaalta, tamponihan on noin sormen paksuinen, meneehän niitäkin parikin sisään...
kun aikuiset ihmiset eivät ole kuulleet tss:stä ja tiedä että tamponi pitäisi vaihtaa vähintään 4h:n välein ja ehdoton maksimi on 7h. Itse en ottaisi riskiä että varmasti heräisin esim viikonloppuna sen 7h:n jälkeen.
Myös tamponit kuivattavat, jos on niukka vuoto tai kuukautisten loppuhetket ei niitä kannattaisi käyttää. Tss:n riskit nousevat paljon. Ja yleensäkin se bakteerikertymä mitä sinne alapään sisälle kertyy kun tamponi on liian kauan (joku puhui siteestä, eihän se ole lähellekkään sama asia, vai tungetteko siteen sisällenne?)
Tss voi tulla myös normaalista tamponien käytöstä. Joten eipä kyllä kävisi mielessä käyttää sillä tavoin kuin sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi.
Meille opetettiin nämä jo ala-asteella, liekkö sitten olen sitä ikäluokkaa että valistettu paremmin.
tietos ei ole nyt ihan ajantasalla!! Tampax paketissa ihan lukee, että saa pitää 8h!
Kuparikierukan laiton jälkeen vuoto oli sen verran paljon runsaampaa ettei mikään side riittänyt. Piti herätä 1-2 kertaa yössä vaihtamaan. Tamponi oli riittävä juuri sen 8 tuntia. Sitten hommasin kuukupin ja nykyään saankin nukkua yöunet rauhassa. Ei ylivuotoja, eikä pelkoa tulehduksista.
kun aikuiset ihmiset eivät ole kuulleet tss:stä ja tiedä että tamponi pitäisi vaihtaa vähintään 4h:n välein ja ehdoton maksimi on 7h. Itse en ottaisi riskiä että varmasti heräisin esim viikonloppuna sen 7h:n jälkeen.
Myös tamponit kuivattavat, jos on niukka vuoto tai kuukautisten loppuhetket ei niitä kannattaisi käyttää. Tss:n riskit nousevat paljon. Ja yleensäkin se bakteerikertymä mitä sinne alapään sisälle kertyy kun tamponi on liian kauan (joku puhui siteestä, eihän se ole lähellekkään sama asia, vai tungetteko siteen sisällenne?)
Tss voi tulla myös normaalista tamponien käytöstä. Joten eipä kyllä kävisi mielessä käyttää sillä tavoin kuin sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi.
Meille opetettiin nämä jo ala-asteella, liekkö sitten olen sitä ikäluokkaa että valistettu paremmin.
Lukasin itsekkin että se ehdoton maksimi oli 8h. Korjaanpa siis sen ennen närkästyneitä vastauksia.
Tai edes tuntee jonkun, jolla on ollut se?
Kouluaikojen terveysvalistus kulminoitui juuri tuohon TSS:llä pelotteluun. En ole koskaan potenut enkä tunne yhtään naista, jolla olisi se ollut.
sillä nykyään vuodan sen verran säästeliäästi (ainakin makuuasennossa), että siteelläkin pärjää. Joskus nuoruudessa pidin kun vuoto oli kovaa, mutta en juuri ole nukkunut silloin sitä 8 tuntia pidempään, kun mitä tampoonia saisi pitää. Viimeistään sitten tuli sen verran tahmea olo, että piti lähteä vessaan vaihtamaan tampax.