Sain lapsenhoito-ohjeeksi vanhemmalta sukulaisnaiselta,
jolla on kolme lasta molempia sukupuolia:
Älä keskity siihen, mitä lapsellesi pitäisi tarjota tai mitä lapsesi haluaa, vaan tee omia juttujasi. Surffaa netissä, lue lehtiä, katso televisiota. Lapsellesi riittävä turva tulee siitä, että olet lähellä.
En ymmärrä. Olen ajatellut, että lapsesta on mukavaa kun leikimme, retkeilemme, puuhaamme, luemme. Myönnän, etten juurikaan tee mitään itsekseni vaan keskityn lapseeni, 2.5v kun olemme kotona. Hän on siis kotihoidossa.
Kumpi meistä nyt on oikeassa? Jos olisin vain omissa oloissani, veikkaan, että leikki-ikäiseni todellakin hyppisi seinille!
Kommentit (9)
Lapsesta tulee narsisti jos kaikki pyörii hänen ympärillään.
Toisaalta kyllä lasta pitää huomioida ja kuunnella eikä äitikään saa keskittyä vain omaan napaansa.
Eli taas se kultainen keskitie, vaikka kyllä sen jo tiesitkin..taas turhia aloituksia..pffth.
toivottavati lapsesi oppii touhuamaan ja viihtyy itsekseenkin. muuten olet pulassa.
hän sanoi sulle liian karusti(tai itse ymmärsit väärin9, kun on huomannut että höösäät liikaa lapsesi kanssa. kyllä 2,5 pitää osata touhuta ilman ohjaustakin. itse yleensä ulkoilessa keskityn lapsiin 100%(olemme 2x1,5h ulkona päivittäin) ja sisällä 50%-25%. pakko ne kotityötkin on tehtävä ja omaa aikaa otettava lasten hereillä ollessa.
lapset 1,3 ja 7
ja vähän idari olet, jos et tätä itse tajua, ja pitää täällä provoten kysellä. Sukulainen sanoi noin, kun on huomannut, että maailmasi pyörii taaperon ympärillä vuorokaudet läpeensä. Mutta kun se sopii sulle, niin jatka, virheensä huomaa yleensä sitten joskus.
Molemmat vähän oikeassa,
Vierailija - 10.09.11 09:22 (ID 13378991)
ja vähän idari olet, jos et tätä itse tajua, ja pitää täällä provoten kysellä. Sukulainen sanoi noin, kun on huomannut, että maailmasi pyörii taaperon ympärillä vuorokaudet läpeensä. Mutta kun se sopii sulle, niin jatka, virheensä huomaa yleensä sitten joskus.
tietyssä vaiheessa. (yksi lapsi itsellä)
Onhan se lapsesta mukavaa, tietenkin.
Oletko koskaan törmännyt käsitteenseen CURLING-VAMHEMPI?
Sillä tarkoitetaan juuri sinun kaltaistasi, joka kaikin voimin keskittyy tekemään lapsensa elämän mukavaksi. Sen vastakohta on sitten itsekäs ihminen, joka keskittyy vain omaan mukavuuteen, lapsen tarpeista piittaamatta.
Sukulaisnaisesi ei suinkaan tarkoittanut itsekkyyttä ja piittaamattomuutta, sillä edellä mainittujen lisäksi on paljon välimuotoja.
Ihan normaali, turvallinen lähellä ja läsnä oleminen riittää lapselle.
Esimerkiksi iltaisin helpottaa nukuttamismanööveriä suunnattomasti, kun lapsen voi jättää vaan omaan sänkyynsä nukkumaan ja hän tuntee olonsa turvalliseksi kuullessaan tavallisia elämisen ääniä, ja tuntee olonsa turvalliseksi tietäessään vanhempien olevan lähellä.
Sen sinäkin yhden lapsen äitinä varmaan ymmärrät täydellisesti, että jos lapsia on useamapia, ei yhteen keskittyminen tuolla tavalla onnistu mitenkään, vaikka kuinka yrittäisi.
Lapsesta tulee narsisti jos kaikki pyörii hänen ympärillään.
Toisaalta kyllä lasta pitää huomioida ja kuunnella eikä äitikään saa keskittyä vain omaan napaansa.
Eli taas se kultainen keskitie, vaikka kyllä sen jo tiesitkin..taas turhia aloituksia..pffth.
Voit yllättyä... Älä latele omia diagnoosejasi täällä kun et narsismista näköjään mitään ymmärrä.
kehittyvät, kun lapsella on vapaa-aikaa, jolloin saa ihan itsekseen leikkiä, ja kuvitella asioita. Lukeminen lapselle on silti arvokas juttu, samoin yhdessä ulkoilu jne. Eli molempia tarvitaan, kuten kai kaikki muutkin vastaajat ovat sanoneet. Ehkä sukulaisesi korosti asiaa juuri siksi, että tuo touhuamisesi painottuu liikaa, ei siksi, että se olisi täysin väärin.
Siis älä sinäkään höösää koko ajan sen lapsen kanssa, vaan anna leikkiä ihan itsenäisesti. Aikuinen ei osaa leikkiä lapsenomaisesti, joten siitä tulee kovin väkinäistä eikä lapsi saa välttämättä keksiä omia juttujaan.
Toki retkeilyt ja lukemiset on sitten erikseen.