Miksi lapsesi ei saa kutsua yökyläkavereita
mutta lapsesi itse saa mennä kavereilleen yökylään.
Mun lapsella on vähintään joka toinen vkl joku kaveri yökylässä ja vse on ok, mutta älillä hermostun, että vastavuoroisuuttakin vois olla. Mun lapsi vaan kuittaa että niille ja niillle ei voi koskaan mennä.
Miksei?
Olis ihan kiva jos olis edes hiukan vastavuoroituutta!
Kommentit (60)
häpeävätkö he vanhempiaan vai miksi?
meillä on 12 huonetta, au pair ja mummi. Uskoakseni aika ällöttävää lasten kannalta.
Sivuutat kysymyksen vanhemmista ja luettelet asiat, joita lapsille on järjestetty vanhempien puuttuvaa läsnäoloa ja hoivaa korvaamaan ;-)
Ai niin, kotiäitihän ei ole koskaan tarpeeksi!
Olen syntynyt -68, ja jo silloin olivat kaverit yökylässä.
joskus tosin.
Lapset nukkuu samassa huoneessa ja tilaa ei ole kovin paljon. Ei voi niin rauhassa supatella kaverinkanssa kun sisarus on siinä kanssa. Asunto on muuten yhtä avointa tilaa ja jos laittaa muksut olkkariin ei voi itse hipsutella oikein missään illalla. Lisäksi en jaksa komenta hihkuvia lapsia yömyöhään. Tarvitsen itse kunnon unet, jotta jaksan seuraavan päivän.
meidän lapsen kavereiden vanhemmat ovat aivan ihania ja kaikki toimii molempiin suuntiin. Ainoastaan yhden luokse en voi tulla yöksi, sillä hän jakaa huoneensa 2:n pikkusiskon kanssa. Erittäin ymmärrettävä syy. Ja yksi kaveri ei valitettavasti voi meille tulla, sillä hän on allerginen kissallemme. Lapsista on seuraa toisilleen ja todella hauskaa molemmilla. Minä en ole mikään sitä kieltämään, hoidan vain perustarpeet ja turvallisuuden.
Itse en voisi yökyläilyä lapselta kieltää puolin tai toisin, sillä omaa lapsuuttani miettiessä yökyläily oli parasta ikinä. Nimenomaan yökyläilyn kautta tulivat kestävimmät kaverisuhteet ja ihanimmat muistot. Ehkä jopa sosiaalisia taitoja. Kaikilla tietenkin on tähän eri mielipide, mutta tämä on minun.
Meillä kuopus täytyy saada ajoissa nukkumaan ja se ei onnistu, jos meillä on isompien lasten yökylävieraita. Olosuhteiden eli jatkuvan ruinauksen takia suostun joskus harvoin omien lasten yökyläilyyn, mutta koen kyllä velvollisuudekseni kutsua myös lasten kaveria meille yökylään. Isompien paras kaveri kyllä nukkuu yönsä eikä herää aamulla kuudelta, mutta sellaisiakin yövieraia meillä on aikanaan nähty, jotka nukkuivat muutaman tunnin.
Itsekin kaipaan kunnollista unta ja nukun aika huonosti.
Yhtään en siis pidä yökyläilijöistä, mutta pakko on joskus joustaa.
Yökyläily sekoittaa unirytmin omiltakin lapsilta, myös muilta kuin siltä kenen kaveri on yökylässä. Meillä kun vielä yritetään (vanhanaikaisesti) mennä riittävän aikaisin nukkumaan jotta aamulla ei lapset olisi vielä kouluunlähtöaikaan väsyksissä ja silmät ristissä. Useimmat yökyläilijät riekkuvat yli puolenyön. Lisäksi jotkut ovat innokkaana tulossa yökylään ja sitten niillä menee pupu pöksyyn klo 22 maissa, eivät uskallakaan / haluakaan jäädä yöksi ja joudun vielä yömyöhään järjestelemään niille kyytiä kotiin.
Ilta on oman perheen aikaa. Illalla kuka tahansa perheenjäsen voi rennosti vaikka viuhahtaa nakuna saunaan eikä vierailijat sovi tähän kuvioon.
Lapsemme kyllä pääsevät yökylään silloin tällöin muualle, tosin meiltä ei koskaan tyrkytetä ketään yökylään vaan aina on kyse siitä että joku muu pyytää. Mielestäni kyse ei ole kuitenkaan sellaisesta asiasta joka vaatisi vastavuoroisuutta. Päivällä saa toki kaverit tulla mielellään.
ongelma, ettei meille mahdu. Me perheen aikuisetkin nukutaan joustinpatjalla olkkarin lattialla. Lisäksi olen itse perheen kuopuksen kanssa iltauninen, joten kömmin peiton alle jo iltayhdeksän tienoilla. Aamulla päivä sitten alkaa vähän ennen aamukuutta, kun koirakin pitää pissattaa.
Meillä on myös vanhemman lapsen harkat hankalasti pe-iltana, la ja su aamuna ennen yhdeksää. Aika hankalaksi menee yökyläily näillä spekseillä. Vanhempi lapsi on saanut luokkakavereitaan kyllä mummon luokse yökylään keskellä viikkoa, kun keskiviikkoisin koulu alkaa kymmeneltä. Keskiviikko on käytännössä ainoa aamu, kun hän saa nukkua vähän pidempään.
Varmaan häpeävät
kaikilla kolmella on oma huone, lasten päädyssä myös wc ja kylpyhuone sekä "lasten olohuone". Silti he eivät ole vielä koskaan esittäneet yökyläilijätoivetta, ja vanhinkin on jo 14v. Palsta varmaan on sitä mieltä, että olen niin kamala äiti, että lapset eivät halua meille ketään.
häpeävaätkö he vanhempiaan vai miksi?
meillä on 12 huonetta, au pair ja mummi. Uskoakseni aika ällöttävää lasten kannalta.
ja sinä supernipo?
ja minusta taas on se ja sama, mitä lapset omassa päässään taloa tekevät. Eivät vain halua meille ylimääräistä väkeä pelaamaan. Niin kamalan monella kun on kotona kieltoja ja rajoituksia, joten meidän vapaat peliaikamme keräisivät tänne koska tahansa muutaman tusinan kavereita.
Miten joku äiti voi olla noin kylmä ihminen, ettei sitä kiinnosta lastensa elämä pätkääkään?
Lapset ei kehtaa tuoda teille kavereita kun eivät halua näiden tietävän kuinka kylmä ja välinpitämätön äiti heillä on. Samoin eivät halua muiden tietävän, et isä ei ole koskaan kotona (varmaan siellä lämpöisessä pesässä jonkun muun kanssa)
Ja sä vielä ylpeilet tuolla, voi jestas.
Meillä on pakko rajoittaa yökyläilyjä. Mies on astmaatikko ja pahimpina koivu sekä heinäaikoina ei lisärasitusta hänen keuhkoilleen toivo kotiin lapsista, joiden kotona on eläimiä. Kyllä meillä lapsen kaverit käyvät, mutta jo hevosperheen lapsen istuminen sohvalla pelaamassa aiheuttaa oireita miehelle kun itse on sohvalla tämän jälkeen. Samaisten kavereiden luoa käynnin jälkeen lapsi vaihtaa vaatteet.
Omia lapsia on neljä ja olisi kamala härdeli jos kaikki toisivat kavereitaan.
jos osa lapsista olisi vastavuoroisesti välillä kevereillaan?
silloin kun vaan omat lapset ovat kotona. Leikkivät kivasti keskenään ja tosiaan kaikilla on harrastuksia, kisoja ja turnauksia niin valvominen ei käy. Olen ilmoittanut lapsille, että jos luopuisivat yhdestä harrastuksestaan saisivat yökyläillä ja muutenkin viettää enemmän aikaa kavereidensa kanssa ja kukaan ei edes halunnut harkita asiaa.
Varmaan häpeävät
kaikilla kolmella on oma huone, lasten päädyssä myös wc ja kylpyhuone sekä "lasten olohuone". Silti he eivät ole vielä koskaan esittäneet yökyläilijätoivetta, ja vanhinkin on jo 14v. Palsta varmaan on sitä mieltä, että olen niin kamala äiti, että lapset eivät halua meille ketään.
häpeävaätkö he vanhempiaan vai miksi?
ja sinä supernipo?
ja minusta taas on se ja sama, mitä lapset omassa päässään taloa tekevät. Eivät vain halua meille ylimääräistä väkeä pelaamaan. Niin kamalan monella kun on kotona kieltoja ja rajoituksia, joten meidän vapaat peliaikamme keräisivät tänne koska tahansa muutaman tusinan kavereita.
omassa päässään taloa häiritsemättä. Ja rahalla kuitataan vanhempien läsnäolottomuus.
voivoi, surullista.
meillä on päihdeongelmaa, masennusta jne ongelmia. En usko, että haluat vastavuoroisuutta, siksi sitä ei harrasteta.
Poika ei ole ikinä itse yökylässä, mutta tämä johtuu siitä, ettei hän halua mennä. On ollut kavereilla ihan vaan muutaman kerran, on nyt kohta 12-vuotias. Ei vaan saa nukuttua vieraassa paikassa, eikä sen takia tykkää mennä. Kuitenkin meille saa kavereita tulla, kunhan ei nyt ihan joka viikonloppu. Pojalla on tosi kivoja kavereita, jotka olen tuntenut vuosikausia ja hyvin tullaan juttuun.
siksi meillä ei kovinkaan usein ole alakoululaisilla yövieraita. Lisäksi haluan viikonloppuna olla ihan rennosti illalla, ilman etä tarvitsee koko ajan viihdyttää ja keskustella jonkun vieraan lapsen kanssa. Onneksi olen huomannut, että tämäkin vaihe menee lapsilla ohi. Meillä on nykyisin useinkin yläkouluikäisillä yövieraita, ja heistä ei ole mitään haittaa.
Yhtäkään yökyläläistä meille tule eikä oma lapsikaan mene, jos ei erityisesti kutsuta.
Meillä kun tuntuu olevan ihan eri säännöt kuin muilla. Enkä jaksa sitä listaa, joka yökyläilijän matkassa tulee "Emmin pitää mennä nukkumaan klo 20.30, ennen sitä on hampaidenpesu (pepsodent) ja kasvojen pesu (Lancome) ja suihkussakäynti (suihkusaippua). Kasvoja varten pitää olla valkoinen ja suihkuttelua varten sininen pyyhe. Iltasatuna täytyy lukea Prinsessa Ruusunen..."
Meillä lapsilla on omat läppärit, osa äideistä ilmoittaa vanhempainillassa, että heidän lapset eivät saa pelata tietokoneella klo 18.00 jälkeen eli minun pitäisi rukata kodin säännöt vieraan lapsen sääntöjen mukaisiksi. Kiitos ei.
itse otan vieraat mielellään vastaan mutta omia en yhtä mielellään päästä vieraiden luo. En tunne oloani turvalliseksi jos kaverin luona annetaan olla ulkona pitempään tai heilua jossain vaarallisissa puuhissa, on isoa koiraa joka saattaa purra tms. tykkään että ovat kotona valvovan silmäni alla, kavereita saa tulla niin paljon kuin haluavat.
aivan ihana poika, joka oli lähes joka päivä meillä ja usein yökylässäkin. Pojilla oli yhteinen huone ja hyvin tämä kaveri sinne sopi, nukkui lattialla patjalla. Ehtona oli, että huone pitää siivota ennen vieraan tuloa, joten pojat järjestelivät tavarat, imuroivat lattian ja pyyhkivät pölyt. Vanhempi poikamme toimi aina isäntänä eli huolehti iltapalat ja aamiaiset. Itseä ei vieras haitannut vaikka liikuin suihkun jälkeen kylpytakissa tai illalla pyjama päällä.
Oma äitini ei tykännyt aikanaan ollenkaan, että meillä kävisi kavereitani edes päivällä, joten yökylässä meillä ei ollut ketään. Äiti ei myös halunnut, että minä kävisin kavereiden luona. Olinkin yksinäinen, kun kavereita ei nähnyt kuin koulussa. Itse olen ollut onnellinen, että poikien kaverit ovat viihtyneet meillä.
Muutaman kerran kävi niin, että tämä poikien kaveri oli meillä, kun vanhempani tulivat käymään. Joka kerta äiti valitti minulle, miksi tuo on taas täällä ja sano sille, että menee välillä kotiinsa. Ihmiset on erilaisia.
Minulla on täysi työ ja tekeminen täsäs elämässä ja elämisessä ihan omallakin porukalla, en jaksa ketään muita enää hyystätä enkä kestitä tms yhtään.
eikä yksikään lapsistani ole halunnut yökylään. Tytön kaveri kärtti aikansa päästä meille ja sitten sen kanssa piti valvoa koko yö! 9v tyttö ensin riekkui puolillöin ja sitten pelkäsi kummituksia. Kiitos ei koskaan enää!