Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikea muoto on: Minua ärsyttää yhdyssanavirheet.

Vierailija
09.09.2011 |

Ei voi sanoa: Minua ärsyttävät yhdyssanavirheet. Eivät sanavirheet osaa ketään ärsyttää. Ei voi myöskään sanoa: Minua naurattivat nuo vitsit. Oikea muoto on: Minua nauratti nuo vitsit. Ihminen voi ärsyttää ja naurattaa tietoisesti, joten voi kyllä sanoa: Nuo ihmiset ärsyttivät minua puhumalla väärin tai nuo ihmiset naurattivat minua vitseillään.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessani koulussa. Missä vaiheessa sitten miikka muuttui toiseksi? Missä vaiheessa asiat alkoivat tehdä itsenäisesti asioita ja subjekti jäi objektiksi? ap

Vierailija
2/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessani koulussa. Missä vaiheessa sitten miikka muuttui toiseksi? Missä vaiheessa asiat alkoivat tehdä itsenäisesti asioita ja subjekti jäi objektiksi? ap

Esim. lauseessa

"Talon piirrustukset valmistuivat etuajassa."

on aivan ehdottomasti käytettävä monikollista predikaattia, eikö niin? Piirrustus on kuitenkin eloton. Suomen kielessä ei ole mitään sellaista sääntöä, että subjektin pitäisi olla elollinen. Subjekti on kieliopillinen.

Lauseessa

"Minulla on auto."

on melko yleisen katsantokannan mukaan subjekti auto, koska yleensä opetetaan, että subjektin sijat ovat nom/gen/part, eikä sana "minulla" siis käy subjektiksi. Semantiikalla (merkityksen avulla) subjektia ei siis voi ratkoa.

Tietysti nämä ovat sen verran abstrakteja asioita, että teorioita on useita, mutta yllä olevat periaatteet ovat niitä perinteisiä.

Arvelisin, että olet käynyt koulusi aika kauan aikaa sitten, ja aika on vähän muuttanut muistikuvia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lauseessa

"Talon piirrustukset valmistuivat etuajassa."

on aivan ehdottomasti käytettävä monikollista predikaattia, eikö niin? Piirrustus on kuitenkin eloton. Suomen kielessä ei ole mitään sellaista sääntöä, että subjektin pitäisi olla elollinen. Subjekti on kieliopillinen.

Lauseessa

"Minulla on auto."

on melko yleisen katsantokannan mukaan subjekti auto, koska yleensä opetetaan, että subjektin sijat ovat nom/gen/part, eikä sana "minulla" siis käy subjektiksi. Semantiikalla (merkityksen avulla) subjektia ei siis voi ratkoa.

Tietysti nämä ovat sen verran abstrakteja asioita, että teorioita on useita, mutta yllä olevat periaatteet ovat niitä perinteisiä.

Arvelisin, että olet käynyt koulusi aika kauan aikaa sitten, ja aika on vähän muuttanut muistikuvia...

Vierailija
4/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten?

Vierailija
5/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vain voi sanoa, ja on kieliopillisestikin aivan oikein sanoa "Minua naurattivat nuo vitsit"! Porvoostako olet?

Vierailija
7/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vitsit naurattivat minua. Minua naurattivat nuo vitsit.

Subjektin ja predikaatin kongruenssi nääs.

Vierailija
8/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...yleensä kun sanotaan, että minua naurattivat nuo vitsit ei tavoitella tätä merkitystä, vaan nimenomaan sitä että minua nauratti kun kuulin nuo vitsit.

Vierailija
9/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voisitko myös perustella sen jollain mahdollisimman asiantuntevalla ja uskottavalla lähteellä. Av-mamman "musta se on näin" -auktoriteetti ei nimittäin pure ainakaan muhun.

Vierailija
10/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielioppisääntöihin. Näin meille ainakin opetettiin koulussa ja näin se korvaankin kuulostaa oikealta. ap

Vierailija
11/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielioppisääntöihin. Näin meille ainakin opetettiin koulussa ja näin se korvaankin kuulostaa oikealta. ap

Vierailija
12/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äikänmaikka

Vierailija
13/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...yleensä kun sanotaan, että minua naurattivat nuo vitsit ei tavoitella tätä merkitystä, vaan nimenomaan sitä että minua nauratti kun kuulin nuo vitsit.

Sanoisitko siis myös "Nuo vitsit nauratti minua"? Mitä ihmettä on tapahtunut ihmisten kielitajulle?

Vierailija
14/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin juuri itselleni, että ap on todennäköisesti nukkunut krapulaansa aina äidinkielen oppituntien aikana.

äikänmaikka

Vierailija
15/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi perse. Kukahan suakin on opettanut?

äikänmaikka

T: toinen äikänmaikka

Vierailija
16/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti käsittänyt väärin tai saanut virheellistä opetusta. Suomen kielessä subjekti ja predikaatti pääsännön mukaan kongruoivat. Vitsit naurattavat.

Terveisin,

Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja

Vierailija
17/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti käsittänyt väärin tai saanut virheellistä opetusta. Suomen kielessä subjekti ja predikaatti pääsännön mukaan kongruoivat. Vitsit naurattavat. Terveisin, Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja

Vierailija
18/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette voi olla oikeita äikänmaikkoja. ap

Vierailija
19/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkiin ja alkanut opettaa. Kukaan ei ole poistanut minua sieltä. Ovatpa turvattomia laitoksia nuo koulut.

äikänmaikka

Te ette voi olla oikeita äikänmaikkoja. ap

Vierailija
20/28 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sanoa: Minua ärsyttävät yhdyssanavirheet. Eivät sanavirheet osaa ketään ärsyttää. Ei voi myöskään sanoa: Minua naurattivat nuo vitsit. Oikea muoto on: Minua nauratti nuo vitsit. Ihminen voi ärsyttää ja naurattaa tietoisesti, joten voi kyllä sanoa: Nuo ihmiset ärsyttivät minua puhumalla väärin tai nuo ihmiset naurattivat minua vitseillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän