Jee, mulla on 5 litraa kuivattua herkkutattia.
Eli tuoreeksi muutettuna aivan järjetön määrä sientä. Sienestystä mökillä 5 vuorokauden ajan, koko aika sauna lämpimänä ja sientä viipaleena lauteilla kuivamassa. Kotona kuivasin loppuun, ja nyt purkitin. 5 litraa!!!!
Tämän lisäksi suolasieniä suolassa litran verran, kantarelleja pannulla kutistettuna puolitoista litraa. Ne pakastan pienenä kertaerinä.
Nyt meidän gourmetperheelle koittaa entistä maukkaampi talvi. Sienirisottoa teen aivan piakkoin, ehkä kohokastakin. Mä envaan tajua, miten paljon herkkutattia metsässä oli ja sinne varmaan jäikin.
Miten muilla sienestäjillä on syksy mennyt?
Kommentit (3)
Keski-Suomen eteläisimmässä osassa, Päijänteen länsipuolella. Ja tosiaan, unohtui mainostaa, löysimme suuren määrän ukon- ja akansieniä, täysin madottomia, jotka syötiin tuoreeltaan mökillä. Nam!
Meilläkin on mökki Päijänteen rannalla, mutta löytyneet herkkutatit ovat olleet tänä vuonna matoisia.
Lampaankääpiä ja punikkitatteja on löytynyt ja rouskujakin ihan hyvin. Kanttarelleja on parin kastikkeen verran. Mustatorvisieniä olen kuivannut ja suppilovahveroita ehtii vielä kerätä.
Jos sinne kerran jäi tatteja.
Meilläpäin on ollut liian kuivaa, ja esim. tatteja ei ole tänä vuonna löytynyt montaakaan. 'kateellisena*
Kantarelleja on syöty jo lähes kyllästymiseen asti ja pakkasessa niitä on talven varoiksi, samoin korvasieniä löytyi keväällä ennätyspaljon.
Mutta nuo tatit!