Millä "varusteilla" taaperosi nukkuu?
Eli siis onko esim. peitto vai unipussi, unihaalari yms.?
Omani (1,5 vuotta) meni nukkumaan puettuna puuvillaiseen unihaalariin, jonka päälle puin ohuen villapaidan ja vähän paksummat villahousut. Jalkoihin paksuhkot sukat ja päälle ohueksi kulunut unipussi. Huoneen lämpötila on 22 astetta.
Kommentit (41)
Pitäisköhän munkin sit kokeilla totuttaa tuota lasta nukkumaan vähemmällä. Toisaalta sillä oli ihan selvästi kylmä tuossa jokunen yö sitten, kun ei ollut vielä yhtä tuhdisti puettu. Niska ja kädet oli kylmät ja valitteli puoliunissaan. Jännä vaan, kun sit päivällä ei tartte vaatteita juuri ollenkaan. Siis onhan ihmiset tosi erilaisia, mut silti oon ihan järkyttyny, miten joku voi nukkua pelkässä vaipassa, paitsi tietty helteellä.
ap
Suositeltava lämpötila makuuhuoneessa on jotain +19 muistaakseni.
Meidän taapero nukkuu pitkähihaisessa ja -lahkeisessa asussa. Joko yksi- tai kaksiosaisessa. Peitto ei meinaa pysyä päällä, myllää sen heti jalkopäähän.
Unipussikin meillä on, mutta sitä käytetty viimeksi ennen kesähelteitä. Ihan viime päivinä olen miettinyt josko pitäisi taas ottaa käyttöön.
Siis ihan todella ap, sun lapsella on ihan liikaa päällä. Sanon tämän ihan ystävällisessä hengessä.
Kai lapset tottuu kaikenlaiseen, mutta en ymmärrä miksi pitää pukea niin monta kerrosta. Kokeile vähentää nyt edes ne villapaidat ja mitä niitä oli pois... unipussia ei kovin kauan voi pitää lapsella, ihme että suostuu vielä siinä nukkumaan.
ohut kesäpeitto käytössä, jonka myttään jalkojen väliin. En siis nuku sen alla. Mies taas vetää jo villasukkia jalkaan ja peittoa korviin. Meitä on moneen junaan..
pitkähihaisilla ja lahkeisilla trikoovaatteilla. Unihaalari tai pyjama tai joku vanha paita ja leggarit yhdistelmä. Ei huoli peittoa. itse nukun t.paidalla ja tiukasti peiton sisässä. Meinasin jäätyä kun peitto meni huonosti yksi yö. Meillä monessa huoneessa ikkuna auki yöllä, mutta ei makkarissa
Pojalla on t-paita ja vaippa. Täkin laitoin peittoon eilen samalla kun omaanikin, mutta ei sitä yleensä suostu käyttämään. Ihan hikinen tuo aina on kun yöllä käy kokeilemassa. Itse nukun alasti niin että peitto on osittain jalkojen välissä osittain päällä.
5v nukkuu pikkareissa ja peitto jonkinlaisena myttynä hyvin harvoin päällä.
Mun kummityttö taas tarvitsee paljon vaatetta nukkuessaan. Hälle laitetaan pody, unipussi ja täkillinen peitto kun on täällä yötä (ja ei muuten potki peittoa pois).
Nuo villavaatteet kyllä kuulostaa järjettömältä liiottelulta, mutta jos paleltaa niin minkäs teet.
lämpötila siis on mikä on. Voi tietty olla, että siellä nurkassa on paljonkin viileämpää. Vienkin lämpömittarin sinne täksi yöksi.
Jos kerran puen lapseni aivan liian lämpimästi, miten sitten selitätte sen, että se nukkuu hyvin näin puettuna? Aamulla ei ole yhtään hikinen. Olishan se helpompaa, jos ei illalla tarttis pukea niin paljoa... Ja siis lapsi on kuitenkin muuten lämminverinen, sain viime syksynä ja keväänä moitteita, kun kuljettiin kerhoon pelkässä villahaalarissa. Muut kun eivät tajunneet, että meidän poika olisi paahtunut, jos toppahaalariin olisi laitettu. Itseänikin nyt alkoi kummastuttaa tämä ero.
ap
Meidän lasten varustukset tänä yönä..
5v yöpaita + peitto (jonka yleensä potkii ties minne).
3v shortsipyjama + peitto (sama juttu, potkii pois).
2v shortihaalari (eli lyhyet hihat ja lahkeet) + peitto, luultavasti potkii pois.
Minä nukun joko pelkissä kalsareissa + peitto on päällä, mutta potkin sen pois.
Mies nukkuu kalsareissa + joskus T-paidassa. Mutta peitto pysyy visusti päällä.
teilläkin ap. Ja taapero nukkuu siis ohuessa unihaalarissa ilman peittoa.
Itse nukun alasti, mutta tiukasti peiton alla ja mies nukkuu alasti (tai boxerit jalassa) ja ihan sydäntalvea lukuunottamatta kokonaan ilman peittoa. Vissiin on tyttö perinyt kuuman veren isältään.
Liian kuuma univaatetus on kuulemma suurin yksittäinen syy lasten uniongelmiin. Jos teillä ei tätä ongelmaa ole, niin mikäs siinä sitten lasta pukiessa.
Ja peitto-ongelmaan on toiminut (silloin kun se talvella joskus kelpaa) peiton kulmien petaaminen patjan alle. Eli niin, että alaosa peitosta liikkuu jos lapsi potkiskelee, mutta yläosa on taitettuna patjan ja sängynlaitojen väliin (ja kulkee lapsen kainalokorkeudella) ja pysyy sitten siinä. Jos pysyy. Joskus se on silti ollut potkittuna pois, mutta minkäs näille teet.
Tämä tietysti vaatii joko normikokoa isompaa peittoa, tai vähintään pussilakanaa, jotta on tilaa pedata patjan alta, lapsen yli ja patjan alle. Ettei lasta ahdista ja että paiton alla mahtuu vähän pyörimäänkin.
mutta ehkä parasta tarkentaa, että unihaalarin päälle tuleva villapaita on ohutta merinovillaa. Villahousutkin oli samaista ohutta neulosta, mutta täksi yöksi laitoin vähän paksummat, kun tuntui viime yönä vähän kylmältä. Saa nähdä onko paksummat villahousut liikaa vai ei.
Itse nukun paita päällä tiukasti peiton alla. Jossain vaiheessa kyllä vähän potkin peittoa huomatakseni taas pian, että tuli kylmä. Raskaana ollessani nukuin ilman peittoa ja piti vielä keskellä yötä nousta tuulettamaan -24 asteista ilmaa sisään. Mies nukkui tuolloin pitkissä kalsareissa tiukasti peiton alla, vaikkei yleensä pidä vaatteita yöllä :D
Kiitos peittovinkistä!
ap
Meilläkin jokainen muksu on puettu talvisin yöksi pyjamaan ja sen päälle fleecevaatteet ja villasukat yöksi. Sisälämpötila on makkarissa +23 mutta kun lapsi potkii heti peiton pois niin sillä ei ole mitään merkitystä. Joskus olen laittanut nukkumaan pelkällä pyjamalla ja ihan on jääkylmät varpaat ja sormet joten kyllä kunnolla saa olla vaatetta kun ilman peittoa nukkuu. Nyt kun on ilmat lämpöisemmät niin ei niin paljoa vielä pueta, mutta talvella kyllä.
Kesät talvet, peittokaan ei päällä pysy kuin hetken. Normaali sisälämpötila.
Meilläkin jokainen muksu on puettu talvisin yöksi pyjamaan ja sen päälle fleecevaatteet ja villasukat yöksi. Sisälämpötila on makkarissa +23 mutta kun lapsi potkii heti peiton pois niin sillä ei ole mitään merkitystä. Joskus olen laittanut nukkumaan pelkällä pyjamalla ja ihan on jääkylmät varpaat ja sormet joten kyllä kunnolla saa olla vaatetta kun ilman peittoa nukkuu. Nyt kun on ilmat lämpöisemmät niin ei niin paljoa vielä pueta, mutta talvella kyllä.
kesällä melkein helteelläkin (+23) fleecevaatteissa ja villasukissa ulkona?
Fleecevaatteet yöllä???!!!
Huh, huh. EI teillä voi olla niin hiton lämmintä, jos varpaat ym. on kerta kylmät!
Meillä nukkuu kaikki taaperosta aikuiseen joko vaipassa tai pikkareissa/kalsareissa + peitto päällä (joka kyllä harvoin on enää aamulla päällä).
Ja meillä on vanha talo, jossa todellakin vetää ja makkareissa taitaa olla n. 20 astetta lämmintä. Jos meidän kuumakalleille tunkisi jotain fleeceä tai vastaavaa päälle, niin johan he paistuisivat elävältä!
ne paksummat villahousut oli liikaa. Otin ne yöllä pois. Lapsi ei kuitenkaan ollut hikinen. Tilanne on tosin hieman erikoinen, kun lapsella oli jo valmiiksi flunssa, niin viime yönä nousi vielä kuume. Kuumeinen lapsihan pitäisi pukea kevyesti.
Muutenkin meni pieleen, kun taapero ei edellisenä päivänä oikein syönyt, eikä illalla suostunut vettäkään juomaan, joten varmaan kuumeen noustessa iski nestevajaus :( Ja mistä sitäkin tietää, vaikka kuume olisi osittain noussut liian vähäisen juomisen ja liiallisen vaatetuksen takia.
Jatkossa siis käytän vain ohuita villavaatteita peiton korvikkeena. Lämpötila on muuten asteen matalampi (+21) lapsen nukkumapaikassa, kun makuuhuoneen toisessa reunassa.
ap
nukkuu unihaalarissa. Peittona on pelkkä pussilakana jonka myös usein potkii yöllä pois. Huoneen lämpötila päivällä 22, yöllä saattaa laskea alle 20.
joskus laitan lyhythihaisen paidan tai unihaalarin. Peiton jos laittaa päälle, on poika kohta ihan hiestä märkä!
nukkui talvisin ruskovillan villabodyssä ja unipussissa. Eikä tosiaan ollut liikaa. Univaikeudet loppuivat kuin seinään, kun tajuttiin, että lapsella on kylmä unissaan. Sen verran olen tässä kuunnellut kavereiden valituksia jatkuvasti heräilevistä ja öisin kitisevistä lapsista, että aivan taatusti meidän lapsi ei ole ainoa, joka nukkuu paremmin kuin on lämmin. Nukkuuhan moni kaverinkin yöpuvussa peiton alla lähellä miestään, vaikka heillä on aikuisen lämmönsäätelykyky.
Taapero 1,5 v nukkuu ohuella kaksiosaisella pyjamalla, paljaat varpaat. Peittelen hänet hänen nukahdettuaan peitolla, varmaankin potkii sen yöllä pois mutta aamuisin on ihan lämmin. En näe syytä pukea enempää vaatetta. Miksi ap pukee noin älyttömästi vaatteita lapselle yöksi?? Onko lapsi sitten vähemmällä vaatetuksella ollut oikeasti kylmä aamulla tai itkeskellyt (kylmyyttään)?