Kannattaisiko jo yrittää?
Sain juuri diagnoosin endometrioosista, mikä tuli yllätyksenä meille molemmille. Olemme naimisissa oleva pari, mies 27v, ja minä vasta 22v. Mies on hyväpalkkaisessa vakituisessa työssä, ja itse opiskelen ja käyn osa-aikaisesti oman alani töissä.
Endodiagnoosi järkytti, ja sai minut pohtimaan tietysti lapsen hankintaa.
Kannattaisiko meidän jättää ehkäisy jo pois ja yrittää heti lasta? Vaikeutuuko lapsen saaminen vuosien kuluessa?
Olimme alunperin harkinneet hankkivamme lapsia sitten, kun minä olen saanut vakituisen työpaikan, ehkä noin viiden vuoden kuluttua. Molemmat olemme lapsirakkaita, ja lapsi on yksi suurimmista haaveistamme. Emme kuitenkaan koe olevamme vielä valmiita vanhemmiksi, asummehan vuokralla ja olemme vielä kovin nuoriakin.
Minulla todettiin lievä endometrioosi jo vuosia sitten, mutten tällöin tiennyt mikä paperilapulla lukeva diagnoosi oikein oli. Gynekologi ei kertonut minulle asiasta, eikä siis avannut tuota termiä lainkaan. Vasta nyt ymmärrän mistä on kyse. Vaihdoin tuolloin myös yhdistelmäehkäisypillerit ehkäisykapseliin. Olisiko tuo muutos voinut päästää endon leviämään pahemmaksi, vai pitävätkö ehkäisykapselitkin endoa samalla tavalla kurissa, kuin yhdistelmäehkäisy?
Kiitos kaikille vastauksista, ja voimia kaikille lapsettomuuden kanssa taisteleville
Kommentit (2)
...aloitatte lapsen yrittämisen vasta 5 vuoden kuluttua. Tosia-asiahan on, että endometrioosi hidastaa raskautumista tai tekee sen, varsinkin, jos pahenee, mahdottomaksi. Jos siis olisin sinä, jättäisin ehkäisyn heti pois. Jos tulet hieman yli 20-vuotiaana raskaaksi, niin onhan se sitten ehkä hieman varhaista, mutta toisaalta suurempi suru olisi, jos et tulisi ollenkaan raskaaksi, esim. 30-vuotiaana. Vaikka ei ole endometrioosia hidastamassa raskautumista, voi lasta joutua joka tapauksessa odottamaan 1-10 vuotta!
...ja nyt melkein nelikymppisenä välillä tulee jossiteltua, olisikohan silloin aiemmin voinut tärpätä raskauden kanssa. Nyt on nimittäin liki neljä vuotta hedelmällisyyshoitoja takana eikä lasta vieläkään.
En tiedä miten nuo ottamasi ehkäisyhormonit vaikuttavat tilanteeseen, koska itselläni ei koskaan ollut kipuja vaikeankaan endon takia enkä siksi ottanut siihen mitään (enkä nuorempana ollut parisuhteessakaan, joten raskaaksi yrittäminen ei ollut ajankohtaista), mutta maalaisjärjellä ajateltuna tilanteesi tuskin vuosien myötä paranee - eikö siis kannattaisi ehkä hiljakseen alkaa yrittää? Aluksi vaikka vain jättämällä ehkäisyn pois ja lapsi saa tulla jos on tullakseen? Jos olet onnellisessa liitossa miehesi kanssa ja hän pystyisi tässäkin tilanteessa perheensä elättämään, ehkä parempi alkaa yrittää aiemmin kuin vasta kun endo on muhinut kehossasi vielä viisi vuotta? Samaan aikaan voit opiskella ja saada elämääsi "järjestykseen" ja sitten, JOS lasta ei parissa vuodessa ala kuulua luonnonmenetelmin, olette heti jonon alkupäässä hoitojen suhteen (ne kun yleensä vaativat ainakin vuoden, parin yrittämistä ennen kuin aletaan tutkia tarkemmin).
Jos endosi ei ole niin paha, että estäisi raskaaksi tulemisen, olisiko lapsen tulo nyt suurempi paha kuin mahdollinen myöhempi lapsettomuus tai raskaat lapsettomuushoidot?
Onnea matkaan, mitä päätättekin tehdä!!! :-)