Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun 3-vuotias on koulussa, kun minä olen vauvan kanssa kotona.

Vierailija
07.09.2011 |

Ja voi itku, miten ylpeä se siitä on.

Emme siis asu Suomessa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hänkään joutunut Suomessa asumaan

Vierailija
2/18 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni viihtyy hyvin koulussa tai pk:ssa ja toisaalta moni olisi varmasti paljon mieluummin kotona äidin kanssa. Ihan sattuu olemaan tuurista kiinni millainen lapsi kenenkin perheeseen syntyy.

Onneksi asun Suomessa ja voin valita lapsen luonteen huomioon ottaen laittaako 3-vuotiaani päiväkotiin vai kotiin äidin ja vauvan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuossa mitään ihmeellistä ole ulkomailla.

Maassa maan tavalla:D

Vierailija
4/18 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin hienoa, jos kotimammoille kelpaisi kerhotoiminta tai puolipäivähoito tarhassa, jonka aikana saisi kaiken virikkeen, mitä päiväkoti voi tarjota!

Mutta ei, ei kelpaa! Pitää saada täysi päivä, kun kerta hoidosta maksetaan! Ei riitä edes suositeltu 8-15!!!

Vierailija
5/18 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tosin en laittanut mun 3v:tä vielä kouluun vaikka nuoremman sisaren kanssa kotona olenkin joka tapauksessa. Sekin lähinnä vaan siitä syystä, etten ihan allekirjoita tän maan koulusysteemiä. Lapsi aloittaa sen sijaan nyt semmosen vähän vaihtoehtoisen tarhan parin kuukauden päästä, eikä malta odottaa sitä. Ei mulla olisi sydäntä pitää sitä täällä kotona vaan meidän kanssa hengailemassa yhtään kauempaa kun toinen suorastaan vaatimalla vaatii päästä "muiden lasten kanssa tarhaan", jonne "äiti ja sisko ei sit tuu vaan mä meen ihan ite"! Mä toisaalta arvostan ihan yli kaiken suomalaista lastenhoitokulttuuria, ja sit taas toisaalta kun sitä vertaa muitten maiden tapoihin niin tajuaa kuinka "yliampuvaakin" se joskus tavallaan on.

Vierailija
6/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Ulkomamma

Vierailija
7/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidan nyt 3-vuotias tykkaa tosi kovasti paivakodistaan, mutta rahatilanteen takia joudun pitamaan hanet kotona kun vauva syntyy. Kyseessa on kuitenkin vain 3 kk:sta, silla taalla aitiyslomaa saa juuri sen verran. Tytto itse haluaisi menna, ja kyselee kenen kanssa han sitten leikkii jos on kotona, voiko vauva leikkia.... Onneksi paasee pian takaisin. Han on pk:ssa klo 8-16:30. Niin, ja Amerikassa asutaan.

Vierailija
8/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä asutteko Ranskassa? Meidän 4v:llä alkaa nyt vuoden alusta esikoulu (asumme Australiassa) ja hänkin odottaa aivan innoissaan! Toivottavasti meillä alkaa yhtä hyvin kuin teillä.

Vierailija
9/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on paras paikka äidin kanssa kotona. Se on aikaa mikä loppuu liian nopeasti kesken, suosittelen pitämään siitä kiinni. Lapsellasi on kyllä aikaa vanhempanakin kuluttaa koulun penkkejä.

Vierailija
10/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on paras paikka äidin kanssa kotona. Se on aikaa mikä loppuu liian nopeasti kesken, suosittelen pitämään siitä kiinni. Lapsellasi on kyllä aikaa vanhempanakin kuluttaa koulun penkkejä.

etta et saa olla ylpea koululaisuudestasi? Eihan ap ollut ylpea, vaan lapsi.

Se, etta on muutaman tunnin paivassa opettelemassa sosiaalista kanssakaymista ja ryhmakayttaytymista muualla kuin aidin helmassa roikkuen, ei tarkoita, etteiko lapsi saisi olla tarpeeksi aidin kanssa. Veikkaan, etta ulkomailla lapset saa pidemmalle lapsuuteensa olla aidin kanssa, vaikka koulu alkaakin aikaisemmin, koska siella ei tarvitse lapsen olla itsenainen (lue, omillaan parjaava) niin kuin Suomessa.

Vierailija
11/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmena päivänä viikossa, kun olen vauvan kanssa kotona. Montessorileikkikoulussa, siellä opetellaan aika lailla samanlaisia juttuja kuin tuollaisessa pikkulasten koulussa ulkomailla. Poika viihtyy loistavasti. Montessoriopettaja suositteli, että olisi viitenä päivänä, mutta en ihan niin paljon halua poikaa siellä pitää kun olen itse kotona. Sitten kun palaan töihin, ehtii kyllä siellä olemaan enemmän.

Vierailija
12/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi koulupäivä 8-10h niin kuin virikehoidettujen lasten päikkypäivä Suomessa on? Olisikin hienoa, jos kotimammoille kelpaisi kerhotoiminta tai puolipäivähoito tarhassa, jonka aikana saisi kaiken virikkeen, mitä päiväkoti voi tarjota!

Mutta ei, ei kelpaa! Pitää saada täysi päivä, kun kerta hoidosta maksetaan! Ei riitä edes suositeltu 8-15!!!

mun virikehoidettu lapsi on hoidossa 4 päivää viikossa 5 tuntia. Samassa päiväkodissa on useampia virikehoidettuja ja ei kenelläkään ole noin pitkiä päiviä, älä yleistä.

Vierailija
13/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuopus oli vauva, esikoinen (silloin 3v) jatkoi koulussa ihan normaalisti.

Ei tuulut mieleenkaan ottaa sielta kokonaan pois.

Ja, ai kamalaa, lahdin toihin kun lapset olivat n 7kk. Silloin menivat siis hoitoon.

En siis asu SUomessa. Takalaisttain tuo 7-8 kk aitiysloma on superpitka.. Taman palstan mukaan taa olsn huono , joka ei edes ansaitsisi lapsiaan.

Vierailija
14/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hänellä on kaksi lasta. Kun hän oli paikalliseen tapaan laittamassa esikoisen hoitoon n. 6kk iässä, lapsi sairastui pahasti, eikä parantunut millään, ja lääkäri sanoi, että se on melko tyypillistä siellä, että nyt ei oikein muu auta, kuin ottaa lapsi kotiin, niin pitkään kun on isossa lapsiryhmässä ei parane.

Nyt taasen kun esikoinen on 3-v ja hänellä pikkuveli vauva, sanottiin sieltä koulusta, jossa lapsi aloitti, että todellakaan tässä vaiheessa ei tarvitse käydä joka päivä, eikä todellakaan olla sitä täyttä päivää mitä muut on, vaan pelkkä aamupäivä riittää mainiosti.

Ja muutenkin, ainakin ranskassa on yleistä, että peruskoulusta tullaan kesken päivän kotiin syömään ja nuo pienemmät nukkumaan päiväunet. Ja sekös ois kotimaiselle virikemammalle kauhistus.

Kyllä mä ainakin ymmärrän, että maassa toimitaan maan tavalla, ja siellä missä on tyypillistä viedä lapset pienenä hoitoon, ne viedään. Mutta mitään suoria vertailuja ei voi tehdä siitä, mikä tapa on paras toimia. Esim. ranskassa on todella isot ryhmät ja vähän opettajia. Mutta siellä on edelleen opettajilla auktoriteetti, eikä siellä katsella hyvällä mitään " kun mun Nico-Petteri on vaan vähän vilkas"-sössöttäjä-äitejä, vaan siellä on ihan selvää, että vanhemmat ja opettaja on samalla puolella, ja lapset kurissa ja nuhteessa. Koskien siis jo niitä 3-vuotiaita, niitä on lähemmäs 30 ryhmässä ja 1 opettaja.

Ja kuten mun kaverin esimerkissä, ei se todellakaan niin ole, että kun lapsi viedään vauvana hoitoon, niin kaikki menee auvoisasti ja lapsesta kasvaa suoraan ihana ja terve ja tasapainoinen. Ihan samanlaisia ongelmia siellä on kuin meilläkin.

Ap:n tapaukseen kommentoisin sen verran, että mistäpä se lapsi on niin kovin ylpeä kouluun menosta oppinut olemaan? Ihan oikeasti? Tuollaiset asiat eivät ole mitenkään sisäsyntyisiä, vaan jostain se malli otetaan. Kyllä minäkin tietoisesti opetan lapsiani olemaan iloisia ja ylpeitä pk:ssa käynnistään, koska vaihtoehto olisi aika ankea.

Vierailija
15/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on moniin maihin verrattuna eskarissa ja kouluissa koulutetut opettajat. Ja kyllä täälläkin jo 4-5 vuotiaiden kanssa tehdään koulutyyppisiä harjoituksia tarhoissa.

Lisäksi suomenkielen lukeminen ja kirjoittaminen on huomattavasti helpompaa kuin monien muiden kielien.

Vierailija
16/18 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, joka pitäisi 10h päiviä!

Vierailija
17/18 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole onnellinen että ette asu, täällä olisit huono äiti, siellä olet hyvä äiti!

Vierailija
18/18 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole onnellinen että ette asu, täällä olisit huono äiti, siellä olet hyvä äiti!

Niin olenkin! Mutta pointti oli itse asiassa se, että lapsi ihan oikeasti viihtyy siellä koulussa.

ap