onko äitien välillä oikeesti kilpailua? ev
Kommentit (9)
En tiedä, onko niinkään omassa piirissäni mutta kyllä tuntuu välillä kun juttelee vaikka puistossa jonkun vanhemman kanssa, että tätä ja tätä pitää jo osata ja "meidän Kalle kyllä jo osaa" Hih, tuppaa vaan naurattamaan, en enää edes jaksa jutella lapsista kenenkään kanssa, kivempi puhua aikuisen kanssa jostain muusta, kotona kyllä sitten käydään jatkuvasti läpi mitä meidän kulta teki ja miten hyvin teki :)
mulla oli sellainen kilpailuhenkinen kaveri.. Siis niin uskomatonta kilpailua joka asiasta että en viitsinyt siihen lähteä mukaan.. esim. olen matkustanut siellä ja siellä, olen tätä ja sitä.. jne ja hirveet kilarit jos joku on ansioituneempi jotenkin. En edes ole viitsinyt pitää yhteyttä kun aina sai pelätä että jos "suuttuu" jos olen nyt paremmin menestynyt.. :) ei vaan jaksa
Joskus yhdessä äitiryhmässä piti lopettaa käyminen, kun ei jaksanut kuunnella niitä juttuja. Minulla oli lääkitys päällä enkä voinut imettää ollenkaan, siitä tuli kommentteja vähän liikaakin. Otin kerhoon aina Pilttipurkin mukaan ja siitäkin nousi möly. Kun lapsi alkoi kävelemään ennen muita, todettiin että aivot ei pysy perässä jne.
itse asun ison kaupungin keskustan tuntumassa ja perhekahvilassa yms käy paljon erilaisia ihmisiä. en ole ikinä huomannut mitään kilpailemista tms. vaan tunnelma on aina varsin salliva ja ystävällisen.
kertokaaa lisää kokemuksia!
Joku voi omassa päässään "kilpailla" ilman että toiset edes huomaavat. Mustakin omien mammakaverien kanssa on ollut todella rentoa ja sallivaa, siitä huolimatta että ihmisten asiat ovat monella tavalla erilaisella tolalla ja lapset esim. oppivat asioita ihan eri tahtiin - mutta enhän mä tiedä mitä ne ihmiset päässään ajattelevat.
Just luin jostain vauvalehdestä kuinka ihminen kertoi että oli epäonnistuneen imetyksen takia esim. aina pelännyt tuttujen äitien kanssa kokoontumista, kun häntä ahdisti niin paljon ettei hänen imetyksensä suju yhtä hyvin kuin muilla. Tuskin kukaan niistä muista imettäessään ajatteli asiaa ollenkaan, mutta asia oli silti todellinen ongelma tälle yhdelle.
Pari äitiä tunnen vähän kilpailuhenkisempiä, mutta suurimmalle osalle se, että kerrotaan, mitä lapsi on oppinut, on vain iloitsemista siitä, että lapsi on oppinut jotain uutta.
Jokainen lapsi on kuitenkin yksilö, ainakin useamman lapsen äidit tajuavat jo ihan luonnostaan, ettei lapsella voi kilpailla.
Mutta kyllä varmaan jotkut kilpailee, olen joskus sellaisia tavannutkin ja vähän huvittuneena seurannut näitä vartailuja.
Oikein huvittaa miten jotkut äidin joihin pihalla / kerhoissa / kaupungilla törmää rupeavat jo tokassa lauseessa kertomaan miten hyvä rahallinen tilanne ja miten valtavan ihana koulus heillä on ja minkä merkkisiä vaatteita heidän kullannuppunsa käyttää. Ihan kuin sillä olisi jotain merkitystä sen kanssa miten hyvin lapsi tulee hoidettua...
- kenen lapsi oppii nopeimmin eri asioita
- kenen koti on laitetumpi, sisustetumpi, harkitumpi ja ----tumpi
- kuka kokkaa erinomaisempia ruokia ja leipoo, ompelee kutoo
- kuka käy töissä, tekee uraa, menestyy ja lapsetkin menestyvät
- ehkä joku leuhottaa miehensäkin menestyksestä, jos tämä ukko on joku erikoinen menestystarina
- kuka on reissannut missäkin ja milloinkin
Kyllä sitä kuule kilpaillaan. Rasittavaahan se on mutta silleesti mennään.