Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalja on pahaa. Oletteko ihan opettelemalla opetelleet sen makuun, vai miten olette toimineet?

Vierailija
04.11.2005 |

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin juomaan olutta puolivahingossa eräällä lomareissulla. Olin kaksvitonen ja siihen asti vannoutunut siiderin ystävä.

Nyt kymmenen vuotta myöhemmin valitsen 99% kerroista oluen, mielellään oikein vahvasti humaloidun pienpanimotuotteen.

Vierailija
42/56 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2005 klo 12:49"]

[/quote]

Olen,nuorena tuli opeteltua kun hengailin kaljanjuojoen kanssa ja oli halvempaa kuin siideri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä tuli aina huono olo, olutta maistaessa. Opin makuun vasta kaksvitosena ja nyt 10v myöh. Tykkään ja sopii esim. pizzan kaveriks tod hyvin. Aloitin treenin light beerillä Filippiineillä :)

Vierailija
44/56 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tykkää enää. nuorena tuli juotua niin paljon että nykyään tökkii alas mennessä. Vain joskus harvoin kuumana kesäpäivänä saattaa mennä yksi jää kylmä muttei enempää

Vierailija
45/56 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole oppinut tykkäämään näistä tavallisista koffeista ja karjaloista. Niissä on liikaa hiilihappoa ja sen kitkeryys peittää tosi paljon niiden oluiden makuvivahteista. Jos avaa pullon. laittaa sormen pullonsuuhun ja kääntää sen kaksi tai kolme kertaa ylösalaisin ja päästää vaahdon pois, mausta tulee ihan erilainen ja paljon parempi. Siihen jää vielä hiilihappoa, mutta se suomalaisen oluen pistävyys katoaa.

Sinänsä pidän oluesta todella paljonkin. Opin juomaan olutta vasta asuessani suuressa olutmaassa, jossa vaihtoehtoja oli paljon ja olutkulttuuri erilainen kuin Suomessa. Nykyisin Suomessakin saa ihan marketista erilaisia, hyviä oluita. Niin suomalaisia pienpanimotuotteita kuin tuontioluitakin. Isoilta panimoiltakin on alkanut tulla parempia oluita, mutta se perinteinen "iso kolmonen" harvoin on kauhean laadukas.

Kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia oluita ja kysellä vaihtoehtoja, jos käy baarissa. Kysellessä kannattaa myös kertoa, ettei ole löytänyt olutta, josta pitää ja sanoa aika suoriltaan ei kaikille IPA/APA-ehdotuksille, jota vähemmän kokeneet työntekijät nykyään trendin vuoksi antaa kaikille riippumatta siitä, mitä asiakas haluaa.

Siiderinjuojien kannattaa kokeilla esimerkiksi saksalaisia vehnäoluita, jotka on hyvin hedelmäisiä ja kevyitä. Belgialaisista lambic-pohjaisista oluista voi myös löytää kivoja ja helppoja oluita, mutta niissä on huomattavasti vähemmän hiilihappoa, minkä takia ne voi siideriin tottuneesta tuntua tunkkaisilta.

Ei kannata hypätä ekana välttämättä kovin tummien pariin (ne on helposti vähän raskaita siideriin tottuneelle) tai kovin humaloituihin oluisiin.

Vierailija
46/56 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 jatkaa

Siis IPAt ja APAt on hyviä, mutta ne ei välttämättä ole se mistä siideristä ja lonkerosta pitävien kannattaa aloittaa olueen tutustuminen.

Vierailija
47/56 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olut on hyvää. Pikku pillut ei juo kaljaa

Vierailija
48/56 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdas alkoholi sinänsä on pahanmakuista. Ihmiset juo erilaisia makusekoituksia jotka peittää enemmän tai vähemmän sen alkoholin maun. Suomalainen kalja on aika karmean makuista, varsinkin lämpimänä. Itse en voi juoda kuin jääkylmää jolloin se kait jäädyttää  osan makuhermoista :)

Vierailija
49/56 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-v opettelin, kun olut oli opiskelijalle halvempaa. :D Nykyään menee haalea koffikin, mutta erityisesti pidän sitruksisista vehnäoluista. Kuivia siidereitäkin juon, mutta perus upciderit yms ei mene alas.

Vierailija
50/56 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhdas alkoholi sinänsä on pahanmakuista. Ihmiset juo erilaisia makusekoituksia jotka peittää enemmän tai vähemmän sen alkoholin maun. Suomalainen kalja on aika karmean makuista, varsinkin lämpimänä. Itse en voi juoda kuin jääkylmää jolloin se kait jäädyttää  osan makuhermoista :)

Paska kalja on karmean makuista maasta riippumatta. Hyvä kalja (suomalainenkin) on parhaimmillaan parasta juomaa.

Vierailija
51/56 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei se maku haittaa, mutta se suutuntuma on niin LIMAINEN. Ihan kuin kertaalleen suussa käynyt ja sitten syljetty takaisin pulloon. Yök!

Vierailija
52/56 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastuin olueen jo 15-vuotiaana.

Vierailija
53/56 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen tuli teininä opeteltua ja herkkuahan se on. Eipä tarvitse aikuisiällä enää väkisin opetella pahanmakuisia juomia juomaan ja siksi en juo lainkaan viinejä

Vierailija
54/56 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin rakastan oluen makua. Mä oikeasti juon ne huoneenlämpöisinä.

vahvemman maun takia.

Vierailija
55/56 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen makuun tottuun kun juo sitä väkisin. Itse vaihdoin kaljaan, koska siideri on kallista ja viinasta ei taas saa pantteina juuri mitään takaisin. Kalja on panttien takia selvästi halvinta alkoholijuomaa jos juo 2-4 kertaa viikossa tai useammin. Ellei sitten tee itse viiniä.

Aluksi ei meinannut mennä alas, mutta nykyään laatikollinenkin illassa.

Vierailija
56/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYI HELVETTI! KAIKKI ALKOHOLI ON PAHAA, VAARALLISTA JA HAISEE KAUHEELLE! OKSETTAA PELKKÄ AJATUSKIN SIITÄ HAJUSTA!

VITTU MITÄ PASKAA! VIISAAT EI KOSKAAN ALOTA RYYPPÄÄMISTÄ! KALJA HAISEE NIIN PAHALLE ETTÄ EN EES KUVITTELE KOSKAAN JUOVANI SITÄ!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän