Kehtaisitko laittaa lapsesi valkoisessa morsiusmekossa päiväkodin valokuvaukseen?
Päiväkodissa nähtyä:
Äiti istuu naulakoilla neljävuotiaan tyttärensä kanssa ja tällää tätä. Pukee tytölle valkoisen röyhelöunelman, pitsiä, tylliä, helmiä. Kuin pieni morsian. Hiukset on kammattu päälaelle nutturalle. Meikkiäkin on.
Laitatko oman tyttäresi noin päiväkotiin?
Toinen juttu:
Perheessä on kolme lasta ja he ovat kaikki samassa päiväkodissa. Lasten tulee pitää aina perheen vaakunaa kuvissaan. Yksittäiskuvissa lapsi pitää sitä sylissään, ryhmäkuvissa myös ja sisaruskuvissa vanhin pitää vaakunaa.
Teettekö tekin näin?
Kommentit (42)
Niillä oli likaiset ja reikäiset vaatteet ja tikka kampaamatta.
Kun mun tyttö oli tarhaiässä (olisko ollu silloin neljän vanha), kävi kerran niin, että hällä on hattu kaikissa kuvissa.
Olin ostanut nätin mekon ja siihen kuuluvan hatun. Annoin tarhatädeille ohjeet, että hattu tulis olla päässä parissa yksittäiskuvassa. No, siinä hässäkässä iskivät vaan hatun päähän ja se on kaikissa kuvissa, myös ryhmäkuvassa. Ja tietysti hatun lieri oli jäänyt asettelematta. Eli tytöllä on hieno lierihattu kuvissa vedettynä syvälle päähän kuin pipo, plaah.
koska tytöllä on tummaiho, ja siitä tule liian suuri kontrasti kuviin.
MIkä tuossa on outoa? Onhan siellä päiväkodin kuvissa lapsilla sylissä autoja, pehmoleluja jne. niin miksi ei myös suvun vaakunaa? Kaikilla suvuilla ei sellaista ole, mutta jos on, siitä kannattaa olla ylpeä.
Ryhmäkuvissa on jollain sylissä se "Tarjanrinteen päiväkoti 2013" -kyltti, joka on ihan yhtä naurettava kuin vaakuna.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2012 klo 23:30"]
Ei meillä "romppaisilla" vaan sellaista ole. Jos saataisiin tästä joku aatelisarvo, niin ehdottomasti kaikkiin kuviin!
Ei jumankeikka. Oikeasti. Jos pitää vaakunan kanssa lapset saada kuvaan, niin veisin kyllä ihan oikeaan kuvaamoon. Jotenkin mikkosmaista (vaikkei niistä nyt saa puhua pahaa, kun on sairaanan jne.)
[/quote]
Kuka tahansa voi tilata vaakunan, ei siihen mitään aateluutta vaadita. Muistaakseni arkistolaitoksesta voi kysellä tarkemmin heraldisia ohjeita.
Sekä omalla että miehen suvulla on vaakunansa, ollut jo jostain 1900-luvun alusta alkaen. En ole ikinä tajnnut, että siinä on jotain ihmeellistä. Aatelisia emme ole.
Aika karmeelta kuullostaa, siis se meikki nelivuotiaalle valokuvaan!!!! Mekon värillä ei sinänsä ole väliä, ja ihan kiva vaan että pikkutytöt pukeutuu välillä hörhelöihin, vaikkei olis juhlaakaan. Itsellä on pieniä poikia, joten on kiva ihastella muiden söpöjä tyttöjä mekoissaan.
Sukuvaakuna kuvassa...aika erikoista. Mikseivät tilaa vaikka puseroita sukuvaakunan kuvalla, niin se tulisi luonnollisemmin mukaan kuvaan?
Jos on äidin tai 10 vuotta vanhemman sisaren vanhoja ja vielä ihan hyviä vaatteita tallella, niin niitähän voi laittaa kuvaan. Hyvällä maulla tietenkin!
miksei meillä oo vaakunaa?!!?
Ja minä tyhmä olen tähän asti luullut, että päiväkotikuvat on tarkoitettu muistoksi ryhmästä ja leikeistä ja kuvissa olisi tarkoitus olla pukeutunut kuten päiväkodissa ollaan.
Niinkuin omissa tarhakuvissanikin, niiden ryhmäkuvista on hauska katsoa vaatemuodin muuttumista.
Ja nyt kuulen, että pitäisi olla hääpuvussa ja vaakunoissa.
MIKSI MÄÄ AINA KÄSITÄN KAIKEN VÄÄRIN NIIN VÄÄRIN...
:( :( :(
Ajattelin laittaa taas, tänäkin vuonna. Se on perinne meidän suvussa.
Erikoista toimintaa kyllä. En tekisi noin,valokuvauspäivänä tavallista siistimmät/kauniimmat vaatteet,ei mitään ihme naamiaisasuja :D Kukin tyylillään...
No en tee noin, mutten myöskään päivittele, jos joku tekee. Kulttuureja ja tapoja on paljon, ja ihan sama mulle, millaista kuvagalleriaa joku arvostaa. Pääasia on minusta se, että perhe arvostaa lastaan ja hänen kuviaan ja on kiinnostunut ja panostaa lapsensa päiväkotipäivään tuollakin tavalla.
Paljon surullisempi näky ovat lapset, jotka tulevat aina päiväkotiin likaisissa, reikäisissä ja puutteellisissa asuissa, tukka viikon aikana kertyneessä takussa, olemus tupakansavulta haisten.
Ei me kyllä meidän tyttöjä pyntätä prinsessoiksi mutta vaakunaa saavat luvan pitää, kerran se on hankittu.
En tee kumpaakaan, meillä ei edes ole vaakunaa. Saako sellaista pitää ryhmäkuvassa? Kieltäisin pitämästä mitään vaakunaa tms. sellaisessa ryhmäkuvassa, jossa lapseni on mukana.
Ja minulla on poika, en tod. pukisi valkoiseen mekkoon (ehkä en tyttöäkään, jos hän ei sitä vaatisi) eikä meikkiä päiväkoti-ikäiselle. Vähän siistimmät vaatteet päiväkotikuvaan, mutta ei useimmilla pojilla ole ollut edes kauluspaitoja, puhtaat ja siistit vaatteet ja yhteensopivin värein. Riittää ihan hyvin mielestäni. Ne tälläytymiskuvat rekvisiittoineen voi käydä ottamassa valokuvaamossa omalla ajalla.
Kai tuossa on se idea, että sellaisia kuvia missä lapsi on tukka sekaisin verkkarit ja laamapaita päällä on jo otettu kotonakin ja niitä on varmaan jo ennestään ihan riittävästi. Sitten kun on oikein valokuvaaja ottamassa kuvia, niin halutaan sitten niihin jotain vähän ekstraa, kun niistä kuitenkin joutuu maksamaankin.
Olipas hauska. Nauratti oikeasti tuo vaakunajuttu. Minun tutuilla ei kellään ole vaakunaa, mikäli tiedän. Jos olisikin, ei sitä varmaan kuvauksiin vietäisi.
Kauheaa kysyäkin, mutta olen hiukan pihalla tästä vaakunaperinteestä. Onko se joku uusi WT-kulttuurin ilmenemismuoto? Missä tilaisuuksissa sitä käytetään. Laitetaanko kauppareissulla pystyyn ostoskärryihin? Vai jätetäänkö parkkiruutuun ostosten ajaksi. Vai miten? Valaiskaa.
Et sitten ole aloittaja ilmeisesti ennen nähnyt maahanmuuttajalapsia. Jostain Vietnamista tms. tulleilla on noita samoja röyhelöitä koulukuvissakin. Kulttuurierosta siinä on kysymys ja ihan hauskasta sellaisesta. :)