Neuvoton pojan mahakipujen suhteen
6-vuotiaalla koululaisella on nyt puolitoista viikkoa ollut mahakipuja jotka tulevat ja menevät. Välillä "kohtaus" päättyy oksetamiseen, kuten tänään..
crp normaali, pissa puhdasta, ei kuumetta, ei ripulia.
Epäilisin koulujännitykseksi jos valittelisi mahaa aamuisin, mutta voi iskeä milloin vain, illalla, aamulla viikonloppuna.
On käyty päivystyksessä, viimeksi perjantaina yksityisellä. Tulos. Vilkkaat mahaäänet ja todistus laktoosittomasta ruokavaliosta koululle. Ei tämä mielestäni sitä ole, oireet eivät tule maitotuotteiden syömisen jälkeen. Poika syö paljon ja tuntuu, että usein mahakivut tulevat juomisen jälkeen??? Siis jos juo ihan vettä.
Mitä ihmettä tämä voi olla
Kommentit (35)
näin kevyitä veikkaisi. Jännitys ja oksennus... hmm. aika hurjat oireet saisi olla. Tutkimuksiin ja heti!
en kyllä lähtisi arvailemaan laktoosi-intoleranssin tai toiminnallisten vatsavaivojen puolesta. alkamisajankohta viittaisi koulujännitykseen, jännitykseen periaatteessa oksentelukin sopisi, mutta.. jotenkin haiskahtaa, ettei kaikki täsmää.
kipua ja oksentelua. milloin oksentaa (suhteessa ruokailuun?) onko kuinka kipeä? mikä helpottaa, mikä pahentaa? ripulia? muita oireita? päänsärkyä? maistuuko ruoka?
kunnon anamneesi ja kunnon kliininen tutkimus ratkaisee diagnoosin 95 % varmuudella, veikkaan.
t. yksi lääkäri
sitä en tiedä, miksi juuri tyhjä vatsa on kipeä, mutta niin vaan on.
kohtaukset eivät liity mihinkän ruokaan. Itse asiassa useammin tulevat aamulla kun vatsa on tyhjä. T. Se aiempi jonka lapsella harvakseltaan toiminnallista vaivaa
meillä samaa. Lapsella on NÄLKÄ. Ne kasvavat äkkiä ja tarvitsevat enemmän ja enemmän ruokaa...
nyt kun meni hoitoon. Aluksi mietin, että onko siellä jotain erilaista ravinnossa tms., mutta kyllä se ihan stressimahaa oli. Nyt jo helpottanut, mutta huomasin, että muutkin epämiellyttävät tilanteet (riita, kiire jne.) saattavat nyt aiheuttaa kipua. On myös oksettanut. Tosin hän oksentaa herkästi muutenkin esim. syötyään liikaa herkkuja vaikka mummolassa tai kutsuilla.
Onko teillä ollut pienenä vatsaoireita? Kun poikani oireet alkoivat, muistin, että itse kärsin lapsena kovista vatsanväänteistä, jotka todennäköisesti olivat psyykkisperäisiä. Mitään elimellistä vikaa ei koskaan löydetty laajoista keskussairaalatutkimuksista huolimatta. Vaiva helpotti iän myötä.
johon kirjaa ylös myös kakkaamistahti ja kakan laatu. Ja sit niihin tutkimuksiin hopi hopi.
Syö hyvällä ruokahalulla, ei ripulia. Joskus tuntuu, että juomisella olisi yhteyttä. Ei mitään muita oireita. joskus nipistelee vain vähän ja joskus enemmän ja oksentaminen helpottaa. Sitten saattaa mennä taas pari päivää ettei mitään.
ap
vatsaongelmia rauhoittaa parhaiten kaura ... Myös mustikka ... Lisäksi pitää muistaa maitohappobakteerit. Bioteekin Pro-biootit on parhaita. ... Myös vatsan hierontaa kokeilisin spiraalimaisesti navan kohdasta alkaen myötäpäivään. Jalkapohjien hierominenkin voi auttaa (vyöhyketerapiaa).
Samaa mieltä noista. Tosin Bioteekin bakteereita parempia ovat kylmässä säilytettävät DDS+ -merkkiset. Navan kohdalle voi kokeilla vaikka kylmää rättiä tms. Ja tuo viimeinen, se todellakin auttaa! Olen siis 26, jonka pojalla varmasti stressimaha ja aloin ihan intuitiivisesti hieroa jalkapohjia iltaisin ja kivut vähenivät huomattavasti!
usein illalla ja erityisesti lauantaisin. Ihmettelin varsinkin tuota lauantaita kunnes yhdistin vatsakivut sokeriin. illalla syötiin jugurttia (sokeria) ja lauantaisin tietysti oli karkkipäivä.
Kun sokeri poistettiin ruokavaliosta vatsakivut loppuivat kuin seinään. Nyt kestää vähän sokeria (esim yhden jugurtin) mutta heti jos syö enemmän kivut alkavat uudestaan.
En ole ikinä kuullut tällaisesta, mutta totta se on. Voisiko olla yleisempääkin mutta yleensä aina epäillään maitoa ja viljoja??
Kivut olivat välillä aika koviakin.
lauantaisin tietysti oli karkkipäivä. Kun sokeri poistettiin ruokavaliosta vatsakivut loppuivat kuin seinään.
Yksi meidän kolmikosta ja yksi serkkunsa ovat myös todella herkkiä makeille. Vähänkin liikaa niin vatsaa vääntää ja siten jo tulee oksennus.
Karkkipäivä on lauantaina. Tänään ei ole syönyt makeaa ja silti oksensi.
Tuntuu, että tämä voi olla mitä vaan maan ja taivaan väliltä :/
ap
Minulla tulee huono olo ja maha kipeeksi, kun verensokeri on liian matalalla. Minulla se liittyy sellaisiiin päiviin, joloin olen paljon liikkeellä ja tulee syötyä huonosti ja epäsäännöllisesti. Jos pääsee oikein pitkälle, lopuksi oksennan. Lapsena ja murkkuna tätä oli enemmän, nykyään harvoin, kun osaan jo varautua. Esim koulun kaikki luokkaretket, joilla oltiin eväiden varassa, päättyi yleensä oksentamiseen. Tässä vain yksi vinkki lisää. Toivon, että syy löytyy ja hän saa helpotusta vaivaansa!
minä en ollut ikinä kuullutkaan että jonkun vatsa reagoi sokeriin.
Ap:lle: sokeria on muussakin kuin selvästi makeissa jutuissa.
t se sokerista vatsakipuja saaneen äiti
minä en ollut ikinä kuullutkaan että jonkun vatsa reagoi sokeriin.
luonnon keino poistaa elimistöstä myrkyt. Parempi se kuin diabetes.
Onko tuo DDS+ joku uusi valmiste? Minullekin luontaistuotekaupassa vielä pari kuukautta sitten vakuutettiin Bioteekin valmisteen olevan ylivoimaisesti parasta mitä markkinoilla on.
silti ovat virtsis (saattaa olla, ettei näy, vaikka virtsapuhdas), laktoosi, allergia (tosin, jos ei ikinä ole ollut MITÄÄN muuta oiretta...).. Ja sitten on tietysti pahempia tauteja, joihin liittyy oksentelu :(
Menettehän varmasti nyt testeihin ja vaikka sitten siihen gastroskopiaan ainaskin?
En nyt lähtisi tällä 'sokeriallergialla' etenemään...
Minulla tulee huono olo ja maha kipeeksi, kun verensokeri on liian matalalla.lopuksi oksennan.
Myös meidän 9v. pojalla käy näin, jos ruoka ei ole maistunut, ruokailuväli venähtää tai kulutus ollut suurta esim. urheiltaessa
meillä samaa. Lapsella on NÄLKÄ. Ne kasvavat äkkiä ja tarvitsevat enemmän ja enemmän ruokaa...