Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla täyttyy M1-lähetteen kaikki kriteerit, mihin voin ottaa yhteyttä?

Vierailija
05.09.2011 |

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonottaa ensin tk-päivystyksessä kuusi tuntia, jotta saa sen lähetteen ja sit mennä vielä ihan itse psykiatrian päivystykseen sen lähetteen kanssa.

Eikö ne mitenkään vois tulla ambulanssilla tai poliisiautolla hakemaan?

Vierailija
2/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvioit omaa realiteetintajuasi? Jos pystyt sitä arvioimaan, et todennäköisesti ole psykoosissa etkä ainakaan M1:n tarpeessa. Sairaalahoitoon pääsee tarvittaessa ilman pakkohoitolähetettäkin, jos tila sitä vaatii.

(Psykomamman persoonallisuushäiriö ei parane sairaalassa vaan todennäköisesti sekoittaa koko osaston dynamiikan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne mua sinne osastolle halua, ettei tartte hoitsujen persettä nostaa kahvihuoneen tuolilta ja jos vittuilen niille, niitä hoitsuja rupee suojatyöpaikassa käyminen vituttamaan.

Vierailija
4/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä sitten ambulanssilla tai poliisikyytillä psykiatrialle, jos kriteerit täyttyvät. Jos olet itse halukas hoitoon, tehdään kuitenkin vain tavallinen lähete.

Mitkä kriteerit täyttyvät kohdallasi? Oletko psykomamma?

Vierailija
5/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitkä on ne kriteerit?

Vierailija
6/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka taksilla sinne sairaalaan. Ei ambulanssi- tai poliisikuljetusta tietenkään saa vain sillä, ettei itseä huvita odottaa tai ei ole omaa autoa. Taksikyydistä saa kyllä Kela-korvauksen. Sama kai se on sun siellä terkkarissa odottaa kuin siellä osastollakin, ei siellä tänään mitää ihmeitä tapahdu.

Vierailija
7/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vakavasti mielisairas, kuvittelen että puheluitani kuunnellaan ja nauhoitetaan, uhkaan tappaa äitini, olen itsetuhoinen.

Kun en millään viittis niitten räkänokkapentujen seassa sitä lähetettä jonottaa.

Kävelin lauantaina ilman lähetettä psykiatrian päivystykseen, eikä ne uloskaan nakanneet ennen kuin potkaisin sitä lääkärin pöytää.

Vierailija
8/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisivat hakemaan vaikka Mustamaijalla.

Vierailija
9/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kiinnosta olla yhteistyökykyinen.

Vierailija
10/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lähete tahdonvastaiseen hoitoon; pitää täyttyä kriteerit:

- potilas on vakavasti mielisairas (=tarkoittaa psykoosia tai psykoottistasoista masennusta)

- vaaraksi itselleen tai muille

- avohoidon palvelut eivät riitä

M1 on ns. tarkkailulähete eli lähettävä lääkäri ei yleensä tietenkään voi vaikkapa riehuvan, sekavan, vuorokausia peseytymättä ja syömättä olleen todellisesta tilasta tietää mitään mutta epäilee vahvasti psykoosia. Sen perusteella voidaan pitää muistaakseni 3 päivää tarkkailussa ja sen jälkeen tehdään tarvittaessa päätös pidemmästä tahdonvastaisesta hoidosta.

Vierailija
11/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämisen edellytyksetMielenterveyslain 8§:n perusteella täysi-ikäinen henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon vain mikäli kaikki seuraavat kolme kohtaa täyttyvät samanaikaisesti: [2]

1. Henkilön todetaan olevan mielisairas

Todettava lääketieteellisin perustein.

Edellyttää huolellista tutkimusta.

Tarkoitetaan sellaista vakavaa mielenterveyden häiriötä, jossa todellisuudentaju on merkittävästi alentunut:

Skitsofrenian eri muodot

Delirium

Vakava masennustila

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Elimelliset ja muut harhaluuloisuushäiriöt

Vaikea dementian ilmenemismuoto

Muu psykoosi (esimerkiksi amfetamiinin käytön aiheuttama)

2. Henkilö on mielisairautensa vuoksi hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen:

joko

Olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan.

Esimerkiksi ei käytä soveltuvaa lääkitystään.

ja/tai

Vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan

Itsemurhavaarassa

Taloudellinen turvallisuus uhattuna

Jättää fyysisen sairautensa (esimerkiksi diabetes) hoitamatta.

Kyky huolehtia itsestään alentunut.

ja/tai

Vakavasti vaarantaisi muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta

Laajempi kuin pelkkä väkivallan uhka. Voi sisältää esimerkiksi lapsen kasvun ja kehityksen vaarantumisen.

3. Muut mielenterveyspalvelut ovat riittämättömiä tai eivät sovellu käytettäväksi.

Esimerkiksi potilas ei suostu minkäänlaiseen hoitoon tai on vakavassa itsemurhavaarassa.

Potilas on suostuvainen avohoitoon, mutta se ei riitä estämään sairauden pahenemista.

Alle 18-vuotias henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumattomaan psykiatriseen hoitoon myös vakavan mielenterveyshäiriön perusteella. Nuoren henkilön kohdalla varsinaisen mielisairauden kriteerien ei siis välttämättä

Vierailija
13/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta psykiatrian päivystäjä kyllä näkee läpi sun konfabulaation ja et todennäköisesti tule jäämään osastohoitoon, juuri edellämainituista syistä.

Persoonallisuushäiriöistä on vaikea hoitaa, kun lääkitystä ei oikein ole eikä ihminen itse halua muuttua, koska vikahan on aina kaikissa muissa.

Vierailija
14/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö ole jo aijeminkin osastolle hankkiutunut.

Saman reitin pitäisi uudestaankin toimia.

Vierailija
15/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöistä on vaikea hoitaa, kun lääkitystä ei oikein ole eikä ihminen itse halua muuttua, koska vikahan on aina kaikissa muissa.

Minulla on ollut persoonallisuushäiriö, olen aina tiennyt sen, olen aina ollut sitä mieltä että vika on vain minussa. Persoonallisuushäiriöistä on vaikea hoitaa mm. siksi, että persoonallisuuhäiriöisellä ei ole yhteyttä omien reaktioidensa perimmäiseen syyhyn. Hän voi kyllä yrittää ratkaista ongelmaansa apinan raivolla, mutta kun hänellä on väärä käsitys siitä mikä ongelma oikeasti on ja siksi aivan väärät keinot, joiden käyttö ei vie ongelmaa mihinkään suuntaan (paitsi yleensä huonompaan).

Vierailija
16/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku teistä olis nimettömänä soittanut 112 ja hommanut mulle sen kyydin. Mutta olkoot, en maksa osastohoidosta, ei sille rahalle vastinetta saa.

Vierailija
18/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein tuossa vähän ennen nelikymppisenä tollasten ongelmien kanssa kamppaileva toisaalta tulee voimiensa päähän tempoilevan elämänsä kanssa taistelemissa, toisaalta alkaa olla tarpeeksi kypsyyttä ratkaista ongelmansa, jos niin haluaa. Sitä voi sitten joko edelleen odottaa että mt-toimistosta tulee tarjottimella elämän parannus (ei tule tapahtumaan) tai sitten otetaan lusikka kauniiseen käteen, kääritään hihat ja ryhdytään toimeen. Toisin sanoen, ensimmäiseksi google käteen ja lukemaan kaiken mitä vaan saa käsiinsä mt-ongelmista. Psykis voisi nyt esimerkiksi mennä kirjastoon ja lainata sieltä teoksen

VAINOTTU MIELI - rakenteellinen dissosisaatio ja pitkään jatkuneen traumatisoitumisen hoitaminen

http://www.booky.fi/kirja/hart_onno/vainottu_mieli_rakenteellinen_disso…

Tai sitten voi ruveta vetämään viinaa ja tyytyä siihen, että elää loppuelämänsä alkoholistina tai tutisevana raskaiden psyykenlääkkeiden käyttäjänä tai molempina.

Vierailija
19/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja säästää nekin rahat, mitä kela kuntoutustukena terapiaa varten mulle maksaa, itselleni?

Tämä kuulostaa aina vaan paremmalta, kirjastoon siis huomenna.

Vielä kun laihtuis sen verran että pääsis polventekonivelleikkaukseen veronmaksajien rahoilla...

Vierailija
20/37 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutti on sulla siinä apuna ja tukena. Näin se oikeasti menee. Eikä niin että menet sinne mt-toimiston tuoliin lojumaan ja sanot että hoitakaa homma. Tolla mentaliteetilla et tule ikinä pääsemään tuosta jamastasi parempaan elämään. Ja arvaa mitä, se tulee kuule sattumaan aivan saatanasti kun vanhat haavat avataan, joten paras jo valmistautua siihenkin. Mutta samalla kun niitä ronkitaan, tuntuu samalta kuin kauan piinannut tikku otettaisiin pois sormesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi