Saako 5-vuotiaasi ulkoilla yksin ilman aikuisen valvontaa?
Taas mietityttää tämä sama kuvio. Naapurimme 5-vuotias hakee omaa samanikäistäni ulos. Lähtevät pyöräilemään. Minä menen ulos myös, sivusilmällä seuraan lasten puuhia ja pidän huolen, etteivät lähde luvattoman pitkälle pyörinensä. Naapurissa vanhemmat ovat sisällä, hetken päästä tulevat lenkkivaatteissa ulos ja lähtevät yhdessä kävelylle. Jättävät 5-vuotiaansa pihalle ja toteavat lapselle, että jää sinä vaan kaverisi kanssa ulos. Mikäs sen helpompaa. Onhan se kaverin äiti siinä pitämässä silmällä ja auttamassa, jos jotain sattuu.
Kommentit (47)
Ehkä jos asuttaisi jossain rauhallisella omakotialueella niin siinä pihatiellä ja pihassa saisi pyöräillä ja olla ulkona kaverin kanssa.
vastaavaa tilannetta, näin minä ainakin ymmärsin ja meillä saa ainakin ulkoilla.
me annetaan 5 vuotiaamme olla pihalla, tarkat on rajat ja säännöt. jos lapsesta ei itse kuulu mitään noin. 30-45 min välein käydään huhuilemassa jos siis hiljaista onpi ja kurkkaamassa mitä tehdään. niin ja kerrostalossa asustellaan, turussa vielä varissuon asuinalueella ei siis mikään ylen rauhallinen paikka. piha meillä kiva ja muitakin samanikäisiä on ulkona.
leikkii pihalla yksin tai kavereiden kanssa rivarin pihalla. Itse en tosin lähde koskaan pois kotoa. Lapsi on osoittanut olevansa luottamuksen arvoinen. Käy kysymässä luvan, jos menee naapuriin leikkimään. kevät puolella pitäisi jo harjoitella yksi kotona oloa, joten pakko sitä on jostain aloitta.
Asumme todella rauhallisella omakotitaloalueella. Tässä ei ole liikennettä eikä mitään vesialuita tms. Naapureidenkin lapset saavat suht vapaasti jo 4-vuotiaasta leikkiä tässä lähistöllä ilman aikuisten jatkuvaa valvontaa. Mitään ei ole koskaan sattunut. Illalla hyvissä ajoin tietysti huudetaan lapset sisälle.
kanssa. Leikkivät yhdessä, seurailen sisältä leikkiä ja olen "kuulolla".
Asutaan maalla, pysyvät omalla isolla pihalla. Pihasta ei ole lupaa lähteä. Tai no isoveljillä on, kunhan ilmoittavat..
Mutta täysin yksin en kyllä lasta ulos laittaisi! Enkä kaupunkialueella..
että välillä harmittaa se, miten omaa huolehtimistani hyväksikäytetään. Naapurissa varmastikin luotetaan siihen, että meillä joku valvoo lapsia. Ei nimittäin ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun tämä kaksikko häipyy omille teilleen (lähellä on sekä virtaava joki että vilkas autotie). Eikä ole ihan harvinaista sekään, että ollaan jomman kumman polvea paikkaamassa. Ehkäpä joskus olisi kiva, että naapuri itse seisoskelisi ulkona valvomassa omaansa, eikä jätä häntä naapureiden vastuulle.
Mutta kyttäilen kyllä vähän väliä (noin 5-10min välein,) että näkyy pihassa. Ei ole kyllä koskaan lähtenyt mihinkään. Yleensä meillä on pihassa isompia sisaruksia tai sitten aikuinen.
Asumme Helsingissä, joten ei saa. Eikä tulisi mieleenikään, että pyörällä lähtisi jonnekin liikenteen sekaan yksin :D
Mutta ehkä jossain okt-alueella voisin pihalla antaa ulkoilla valvovan silmän alla, mutta en pihasta vielä päästäisi pyörän kanssa muualle.
Noitahan löytyy, jotka hoidattavat lapsensa toisilla.
mutta ei siellä lapsen taatusti hyvä ollut olla. 5-v. paikka on vielä aikuisen silmien alla.
On ulkona yksikseen ja pärjää. Jos omasi ei pärjää miksi se on naapurin vika???
Kun minä aikoinani vahdin ulkona lapsiani katsoon kyllä isompienkin perään, ei se mun silmiä rasittanut.
En ymmärrä ongelmaa.
Yksikin auto riittää tappamaan lapsen.
Asumme todella rauhallisella omakotitaloalueella. Tässä ei ole liikennettä eikä mitään vesialuita tms. Naapureidenkin lapset saavat suht vapaasti jo 4-vuotiaasta leikkiä tässä lähistöllä ilman aikuisten jatkuvaa valvontaa. Mitään ei ole koskaan sattunut. Illalla hyvissä ajoin tietysti huudetaan lapset sisälle.
kurkkimassa ikkunoissa tilannetta.
on nyt saanut pari kertaa mennä yksin (kerrostalon) pihaan leikkimään. Rajat on määrätty tarkasti ja lapsi on luotettava. Parvekkeelta kurkin ja kuuntelen miten menee.
Täälläpäin on lähistöllä olevien rivitalojen yhteispihoissa saaneet tuttujen lapset olla 3v lähtien. Omaani en olisi sen ikäisenä uskaltanut päästää..
Meillä ikärajana lapselle oli se että saa itse lukossa olevan painavan alaoven auki. Keväällä se ei vielä onnistunut. Yksin ei saa käyttää hissiä vaan menee portaita. Pyöräillä ei saa ilman aikuista.
Piha on turvallinen ja aidattu ja minulla on hyvä näköyhteys takapihalle.
Toimintarajat tehtiin selviksi ja olin kokoajn tuntosarvet pystyssä. Hyvin pysyi tallessa, toisin kuin naapurin poika joka meni ihan minne lystitti..
En kyllä lähtisi itse pois kotoa, kyllä pitäää olla maisemissa kaiken varalta.
eikä saisi leikkiä ap:n kertoman naapurin kanssa. Aika härskejä vanhempia kun sysäävät vastuun omasta lapsesta naapurille.
lisuojel
voi hyvä luoja teitä ylisuojelevia hysteerikkoja. minä olen ainakin saanut 80-luvun alussa mennä ja tulla mieleni mukaan Vantaan lähiössä jo allekin 5-vuotiaana. kaverit tuli hakemaan ja oltiin lähipuitossa, pihoilla ja metsissä. Ja kyllä, olen ns. hyvän perheen kasvatti, äiti opettaja, isä insinööri.
onhan juuri todettu, ettei nykymaailma ole lapsille yhtään sen turvattomampi paikka kuin 70-luvullakaan. Vanhemmista on vain tullut sairaan hysteerisiä. Nykylapsen (9-vuotiaan) piiri on kaventunut 1/9 osaan siitä, mitä se oli vielä 70-luvulla. Ihan sairasta!
omakotitalon piha rauhallisessa lähiössä. Pihasta ei saa yksin lähteä mihinkään. Naapuriin parhaan ystävän luokse saa mennä luvan kanssa ja omaan pihaan voin jättää yksin siksi aikaa kun käytän koiran metsän reunassa tarpeillaan (10min). Muuten olen kuuloetäisyyden päässä sisällä ja käyn kyllä huhuilemassa vähän väliä. Rauhallinen lapsi.
Meillä 5v. saa ulkoilla ja pyöräilläUpotkulautailla omassa ja naapuritalon pihassa, mutta kauemmaksi ei saa lähteä. Koko aikaa ei lasta ikkunasta näy, mutta on kuitenkin "huutoetäisyydellä". Aiemmin vilkuilinkin vähän väliä ikkunasta, mutta nykyään voi olla pidempäänkin pihalla ilman että tiedän tarkalleen missä on, mutta koskaan ei ole ollut ongelmia sovittujen rajojen kanssa. Ja meillä on myös ehdoton sääntö ettei esim. puussa saa kiipeilla jos ei ole kaveria mukana.
ei tosiaankaan, ei tulis edes mieleen. Asutaan Espoossa, rauhallisella okt-alueella. Toki omalla aidatulla pihalla saa olla yksikseenkin.
On ulkona yksikseen ja pärjää. Jos omasi ei pärjää miksi se on naapurin vika???
Kun minä aikoinani vahdin ulkona lapsiani katsoon kyllä isompienkin perään, ei se mun silmiä rasittanut.
En ymmärrä ongelmaa.