Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 5-vuotiaasi ulkoilla yksin ilman aikuisen valvontaa?

Vierailija
05.09.2011 |

Taas mietityttää tämä sama kuvio. Naapurimme 5-vuotias hakee omaa samanikäistäni ulos. Lähtevät pyöräilemään. Minä menen ulos myös, sivusilmällä seuraan lasten puuhia ja pidän huolen, etteivät lähde luvattoman pitkälle pyörinensä. Naapurissa vanhemmat ovat sisällä, hetken päästä tulevat lenkkivaatteissa ulos ja lähtevät yhdessä kävelylle. Jättävät 5-vuotiaansa pihalle ja toteavat lapselle, että jää sinä vaan kaverisi kanssa ulos. Mikäs sen helpompaa. Onhan se kaverin äiti siinä pitämässä silmällä ja auttamassa, jos jotain sattuu.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelun eli olla jo yksin pihalla.

Mutta ei tulisi mieleenkään itse lähteä pois kotoa silloin, lapsella pitää olla paikka minne tulla, jos tuleekin hätä.

T. Helsingistä kerrostalosta

Vierailija
42/47 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa liikkua itsekseen omalla kadulla (omakotitaloja) ja naapurilasten pihoilla. Jos lähtee useamman talon päähän leikkimään, käy yleensä itse ilmoittamassa kenen pihaan menee. Hyvin on toiminut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman että, joka sekunti vahdin. Ovesta ja ikkunasta aina välillä vilkaisen ja komentelen tai käyn itse pihalla.

Vierailija
44/47 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ympäristökin vaikuttaa. Riippuu paljon missä asuu. En ehkä missää helsingin keskustassa tai jossain slummeissa lasta ulos päästäs, mut jos ympäristö on rauhallinen ja turvallinen niin mikä ettei.[/quote kirjoitti:

Hiukan vanhaa tekstiä nostan, mutta Suomessa ei ole slummeja.

Vierailija
45/47 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joo saa... mutta siis meillä onkin oma metsätontti, aidattu ja kamerattu ja liikennettä ei ole ollenkaan eikä vesistöäkään ihan lähellä eikä mitään muita vaaranpaikkoja. Pahinta mikä voi sattua niin joku lintu kakkia päälle. Käärmeetkin on vähässä täällä... Sinänsä tykkään että täällä maalla ja hiljaisessa, turvallisessa paikassa ei tarvii tollasia miettiä omassa pihassa. En mäkään antais pyörällä lähtee vielä keskenään mihinkään ja kaupungissa olisin tarkempi lapsistani.

Vierailija
46/47 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johdu mistään vanhemmista. Vaan saa kyllä nykyään sossut peräänsä jos noin nuoret heiluu itsekseen.

Vierailija
47/47 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 5-vuotias silloi 90-luvulla. Asuimme maalla ja minua ei kukaan vahtinut. Saatoin samoilla metsässä koiran kanssa jopa 6 tuntia yksin. En muista siitä ajasta juuri mitään. Näin minulle kerrottiin. Nykyaikana lapsi ottetaisiin huostaan tuollaisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi