Saako 5-vuotiaasi ulkoilla yksin ilman aikuisen valvontaa?
Taas mietityttää tämä sama kuvio. Naapurimme 5-vuotias hakee omaa samanikäistäni ulos. Lähtevät pyöräilemään. Minä menen ulos myös, sivusilmällä seuraan lasten puuhia ja pidän huolen, etteivät lähde luvattoman pitkälle pyörinensä. Naapurissa vanhemmat ovat sisällä, hetken päästä tulevat lenkkivaatteissa ulos ja lähtevät yhdessä kävelylle. Jättävät 5-vuotiaansa pihalle ja toteavat lapselle, että jää sinä vaan kaverisi kanssa ulos. Mikäs sen helpompaa. Onhan se kaverin äiti siinä pitämässä silmällä ja auttamassa, jos jotain sattuu.
Kommentit (47)
meillä ei saa. Turvallisuus on mun mielestä vain yksi näkökulma, toinen on se että miksi lapsen pitäisi ylksin heilua ulkona.
AP:n tilanteessa sanoisin, että me lähdemme kauppaan kymmenen minuutin kuluttua, joten ei ole leikkiseuraa enää sen jälkeen.
Turvallisuus on mun mielestä vain yksi näkökulma, toinen on se että miksi lapsen pitäisi ylksin heilua ulkona.
Ainakin meidän 5v rakastaa juoksennella ja pyöräillä pihalla ja omalla, päättyvällä kotikadullamme ja naapurin pihalla yhdessä naapurin samanikäisen kanssa, nimenomaan ilman aikuisia. Kyllähän heidän mielikuvitusleikkinsä keskenään ovat aivan erilaisia kuin jos aikuiset pörräisivät vieressä.
Meillä on asetettu selkeät rajat alueelle missä saa olla ja sovittu että kaikista näköpiiristä poistumisista (esim. naapurin pihalle menemisestä) tullaan ilmoittamaan. Jos näistä säännöistä poiketaan, kuten on tapahtunut joitakin kertoja, vapautta liikkua rajoitetaan eli tullaan samantien kotiin ja seuraavana päivänä ollaan vain omala pihalla. Joka ikinen kerta lapsen lähtiessä ulos käydään säännöt ja rajat läpi. Isommat sisarukset ja vanhemmat käyvät kohtuullisin välein tarkastamassa missä lapsi liikkuu.
eilen oli sitten poikkeuksellinen tilanne kun eskaritoveri (jota en siis tunne) tuli hakemaan lastani ulos, olivat sopineet asian jo päivällä eskarissa. Sitten halusivat mennä käymään tällä kaverilla joka siis asuu jossain lähistöllä mutta ei naapuritaloissa kuitenkaan. Annoin mennä mutta kadutti kyllä samoin tein. Onneksi tulivat pian takaisin meille! Silloin kyllä mietin, miten 6-vuotias (todennäköisesti, oma eskarilaiseni on 6-vuotias vasta loppuvuodesta..) saa palloilla yksinään pihoilta toisille rivitalo/pientaloalueella. Toisaalta, se joka saa ihan varmasti osaa myös kouluunmenon vuoden päästä. Se joka ei saa mennä mihinkään on ihan pulassa kun koulu alkaa. Tai no, sellaisen äiti sit varmaan jää töistä pois ihan vaan lapsen kouluunmenon vuoksi.. mut hei kaikki ei pysty jäämään, ja silloin jäljelle jäävä vaihtoehto on opettaa lapsen "yksinpärjääviksi" jo ennen kouluikää. Mä ihmettelen kyllä tätä höösäystä näistä ekaluokkalaisistakin ja kuinka meillä on tämä "varhaisen itsenäistymisen malli". Kyllä mun mielestä voi odottaa että ekaluokkalainen osaa laittaa leivän suuhunsa ja takin päällensä ja oven kiinni perässään kouluun lähtiessään, enkä näe siinä millään tavalla lapsen kaltoinkohtelua. Kyllä se ko ikäisten lasten arki on paljon karumpaa monissa muissa maailman kolkissa. Eikä niitä ennenkään saateltu kouluun, Suomessakaan. Miten ihminen on viime kahden vuosikymmenen saatossa muuttunutkin taitamattomammaksi ihan arkisissa asioissa, kuten kouluun lähtemisessä?
Anteeksi että aihe alkoi rönsyilemään, ja joo mulla on siis koululaislapsiakin..
mutta olemme välillä myös itse pihalla vahtimassa/ tai ainakin käymme noin 15 min välein tarkistamassa tilanteen. Ja, aina näissä tilanteissa meillä on joku aikuinen kotona, eli jos tulis hätä, lapsi tietää että äiti ja/tai isi saatavilla.
Eli, en kyllä lähtis kävelylenkille, jolloin lapselle voisi esim. tulla kiusaus lähteä perään etsimään äitiä/isää... Ap:n tapauksessa naapurit mitä ilmeisemmin luottaa sinun hyväntahtoiseen vahtimiseen ja apuun (haavojen paikkaus/janojuoma yms.). Tällaisen tulisi olla vastavuoroista, mutta eihän se sitä aina ole.
Meille jopa suositeltiin sitä kun lapsi oli 4v. Vanha kätilö sanoi neuvolassa että olisi hyvä alkaa harjoittelemaan ulkona olemista yksin. Säännöt käydään lapsen kanssa läpi ja alkuun äiti voi pitää vaikka ikkunasta silmällä lasta. Tai jos ei ikkunasta näe niiin käydä kurkkimassa ovelta.
Tietysti lapsissa on eroja ja jokainen vanhempi tuntee lapsensa ja voi tahollaan miettiä voiko luottaa lapseensa.
Ja ympäristökin vaikuttaa. Riippuu paljon missä asuu. En ehkä missää helsingin keskustassa tai jossain slummeissa lasta ulos päästäs, mut jos ympäristö on rauhallinen ja turvallinen niin mikä ettei.
Meillä 4v6kk ulkoilee yksin ja näyttää naapurin lapsetkin ulkoilevan. Tekee lapsille hyvää saada olla keskenään ulkona.
koko viestiäsi, sorry. Ei koskaan pitäis noin kuitenkaan jättää yksin lasta kotiin et vanhemmat poistuu kotoa. Huh. Ja sullakihan voi olla meno. lapsihan jää sillon ihan yksin. :(
Heitteelle jättö.
t. edellinen vastaaja
mutta kyllä omassa pihassa saa kaverinsa kanssa leikkiä meidän 3 vuotiaskin ilman että seison selän takana vahtimassa. Its eolen sisällä kotihommissa. Asutaan siis omakotitalossa.
olla yksin pihassa. mutta kyllä jonkun pitää olla kotona. tai sitten että voi mennä naapuriin jos tulee hätä, vaikka vaan ihan vessahätä.
se että sinä olet vahtimassa, on oma ratkaisusi. itse en ole istunut, eikä kiinnosta kuka siellä istuu, omapahan on asiansa - mitäs istuu!
Ei ne enää pihassa pysy ja olisi ihan mahdotonta lähteä perässä lenkkeilemään kun osaavat pyöräillä naapuruston lasten kanssa yksinkin.
On sovittu tietyt rajat, mihin asti saa mennä ja aina ilmoittavat kenen pihoissa pyörivät.
KOtiin laitetaan naapuruston yhteisellä sopimuksella 19:00 koko porukka, kenen pihassa milloinkin ovat sillä hetkellä.
Asumme maaseutu taajamassa ja ei ole meillä läpikulkuliikennettä. Mutta kuitenkin aina on vanhemmat kotona. Eli jos lähetään kauppaan/kirjastoon/lenkille otetaan tämä viisivuotias mukaan. Ei voi jäädä isoveljen (9) kanssa eikä naapuriin.
Isänsä tuli siihen ja ilmoitti lapselle lähtevänsä kauppaan ja että äiti varmaan tulee hetken päästä töistä. Käski tytön pysyä joko siinä muiden kanssa leikkimässä tai mennä kotiin, ovi kuulemma on auki. Hiukan ihmettelin, sillä isä ei kysynyt sopiiko että tyttö jää meidän pihaan (siihen mun vastuulle). Lisäksi mua kyllä ihmetytti että 4v. jätetään yksin kotiin, vaikkakin lyhyeksi aikaa. Mutta toi tyttö on tosi paljon yksikseen pihalla ja mennä huitelee muiden kanssa. Ei sitä paljon kotiin kaipailla.
Ja omaa 5v:tä vahdin, ei siihen luottaa voi vielä, saa päähänsä ties mitä.
Minusta ei, paitsi ihan omalla pihalla. Vaikka lapseen voisi luottaa, itse en luota ympäristöön.
Tai sitten kaverin kanssa naapurissa, kunhan ilmoittaa minulle. Toki kun hän on pihalla, tarkastan välillä että mitä tekee, eräskin päivä hän iloisesti veteli porkkanoita maasta omaan muta keittoon. =)
Vaikka asutaankin (vielä) rauhallisessa okt-lähiössä niin tuolla pääkadulla on raskasta liikennettä (lähellä on kaivos joka on toiminnassa) niin pihoja pidemmälle ei saa mennä. Rekat ajaa kovaa, vaikka heidän työnantajilleen ja itse kuskeille on tuosta sanotttu, niin siksi ei saa mennä pitkälle. Tässä myös on alkanut pyörimään amisautoillaan teinejä, ja hehän nyt eivät katso eteensä ollenkaan.
Lisäksi lähellä on järvi.
Siksi näin. Ja vaikka lapseen luotankin niin kaikkiin muihin ihmisiin en. (sille 80-luvusta paasaajalle ja kauhistelijalle: Kyllä, mielestäni Suomi on tänä päivänä turvattomampi paikka kuin silloin 70-80 luvulla. Esim. huumeiden käyttäjiä on enemmän kuin tuolloin)
Siksi näin. Ja vaikka lapseen luotankin niin kaikkiin muihin ihmisiin en. (sille 80-luvusta paasaajalle ja kauhistelijalle: Kyllä, mielestäni Suomi on tänä päivänä turvattomampi paikka kuin silloin 70-80 luvulla. Esim. huumeiden käyttäjiä on enemmän kuin tuolloin)
tietoisuus ja vaarojen variaatio hieman muuttunut vaan.
Eikä saa olla myöskään yksin kotona. Tuonikäiset ovat vielä niin koheleita, että mitä vain voi sattua.
että välillä harmittaa se, miten omaa huolehtimistani hyväksikäytetään. Naapurissa varmastikin luotetaan siihen, että meillä joku valvoo lapsia. Ei nimittäin ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun tämä kaksikko häipyy omille teilleen (lähellä on sekä virtaava joki että vilkas autotie). Eikä ole ihan harvinaista sekään, että ollaan jomman kumman polvea paikkaamassa. Ehkäpä joskus olisi kiva, että naapuri itse seisoskelisi ulkona valvomassa omaansa, eikä jätä häntä naapureiden vastuulle.
Ei ole kivaa, että toisen kaverin äiti vahtii, ja toinen äiti ei "välitä"-koska on jo päättänyt ettei lapsensa muka tarvitse aikuista seuraa ulkona.
En tod. suostuisi olemaan varaäiti pihalla, jos jotain tapahtuukin-ainahan se on vanhempien vastuulla jos jotain kamalaa tapahtuu!!
Mikset sano kovaan ääneen että me lähdetäänkin tästä kotiin-kun naapurisi ovat lähdössä lenkille!?
Ajattelematonta ja junttia tehdä noin, ettei naapurit edes sano sinulle ja kysy onko se ok jos heidän lapsi jää pihalle lapsesi kanssa heidän poissaollessaan.
En sietäisi tuollaista hetkeäkään.
Että toinen vahtii ja toiset vanhemmat eivät välitä pätkääkään miten käy. Mitä jos se naapurin lapsi lyö päänsä ja menee tajuttomaksi? Onko se sitten ap;n vastuulla soittaa ambulanssi tai viedä lääkäriin? tai vielä kauheampaa jos jotain vakavaa tapahtuisi-kuka saisi syyt niskoilleen?
Ehkä jos asuttaisi jossain rauhallisella omakotialueella niin siinä pihatiellä ja pihassa saisi pyöräillä ja olla ulkona kaverin kanssa.
Viisivuotias on vielä aikamoisen ajattelematon. Meillä on sinänsä rauhallinen taloyhtiön pihapiiri, mutta lähellä menee hyvinkin isoja ja vilkasliikenteisiä teitä.
Olisi varmaan lastensuojeluilmoituken paikka, jos lapseni antaisin noiden teiden läheisyydessä yksin ulkoilla.
kyllä juoksentelee pihalla ilman meitä, mutta olemme kuulolla koko ajan sekä huutelen vähän väliä poikaa näkyville. En ihan uskalla vielä luottaa ettei lähtisi pidemmälle, tai keksisi jotain typeryyksiä. Joten ilman valvontaa ei saa olla yksin ulkona.