Miten sinun mielestäsi tehdään HYVÄÄ perunamuusia?
Mun mielestä tärkeimmät pointit:
- oikea perunalajike
- täysmaito
- reilu kimpale oikeaa voita
- riittävästi suolaa
Monenlaista höttöä on tullut vastaan ns. perunamuusina, alkaen vesimuusista ja kevytkeijumuusista.
Kommentit (39)
vielä paskempi kuoria palaa aina sormet ja kestää ikuisuuden ja ain ku just muussii keitän hiukka kypsemmäks ni jahan hajoaa nekin perunat ku kuorii pitäis .. menee jo hermot tavallisissakin potuissa siis en koskaan no joskus viikonloppuisin saa meidän perheessä kuoritut potut.. jokainen kuorikon itse :D
Kaikkien ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä kuin minä, mutta mun makuuni on oleellista onko käytetty voita tai margariinia. Myös suolan maku on mulle todella mieleinen muusissa, onneksi meidän perheellä ei ole verenpaineongelmia niin ettei siinä tarvitse tehdä kompromisseja.
Pahinta on sellainen läpikuultava, pinnaltaan luonnottoman kiiltävä muusi mitä tarjotaan meidän työpaikkaruokalassa.
laitetaan ihan lopuksi hienoksi silputtua sipulia, nam.
kannattaa laittaa myös hyppysellinen sokeria. Toimii kuten tomaattiruuissa, joihin pieni sokeriripaus tuo myös makuu syvyyttä.
Eli kun laitan voin ja matioa, niin raastan sekaan sipulia ja annan sen sipulin vähän kiehua/pehmitä. Ei ole parempaa, kuin kunnon pottumuussi :)
Ja puunuijalla muussataan perunat!
aika valitettavan usein tulee vastaa semmosta "perunavaahtoa" joka on sähkövatkaimella vatkattu kuohkeaksi. Hyi että se on kauheeta, samoin kun liian löysä muusi. Parasta on keittää peruna pehmeiksi -> vedet pois ja nokare voita perunoiden päälle -> muussiks semmosella reikä muussaus jutulla ja vähän maitoo ja kauhalla sekasi.
ja muusin pitää olla löysähköä =)
täysmaitoa ja voita sekä suolaa maun mukaan, mikrossa 4 + 4 minuuttia ( 4 min. ennen voin laittoa, 4 min. jälkeen)
Nirso mieheni ei erota tuota itse tehdystä :-)
kun keittää maidon johon on paloiteltu sipulia ja valkosipulia ja yrttejä. Perunat muussataan, EI vatkata! Siivilöidään maidosta "roippeet" pois, lisätään perunoiden sekaan ja perään vielä kunnon köntti voita ja vähän suolaa. Nam!
Toinen hyvä on voita ja parmesaania mössättyjen perunoiden sekaan.
ihan kypsät, ennen keittämistä kuoritut perunat. Lisään lämpöisen maidon, voin/margariinin ja maustan suolalla ja hitusella valkopippuria. Joskus myös vatkaan hetken sähkövatkaimella, ei ole ikinä tullut liisteriä.
vielä paskempi kuoria palaa aina sormet ja kestää ikuisuuden ja ain ku just muussii keitän hiukka kypsemmäks ni jahan hajoaa nekin perunat ku kuorii pitäis .. menee jo hermot tavallisissakin potuissa siis en koskaan no joskus viikonloppuisin saa meidän perheessä kuoritut potut.. jokainen kuorikon itse :D
Ei siinä mitään sormet pala, kun pistää potun haarukkaan ja kuorii veitsellä. Laiska kuorija minäkin olen, ja juuri siksi mieluummin keitettynä. Minusta muusi on parempaa, jos perunat eivät ole ihan hajoamispisteessä vaan juuri kypsiä.
En tiedä, riippuuko perunalajikkeesta vai mistä, mutta helpommin onnistuu kun laittaa nesteen kuumana. Sipulista tulisi kyllä hyvä maku, mutta kun tällaisen laiskan kokin pitäisi siivilöidä ne pois kun lapset ei tykkää.
keitetään ylikypsiksi. Ne hienonnetaan survimella. Siirretään ne monitoimikoneeseen, johon lisätään reilusti suolaa, oikeaa voita säästelemättä ja kevytmaitoa. Surrataan kuohkeaksi. Tätä on kaikki aina kehuneet! :)
mistä tulee joka kerta kina anopin kanssa.
Kun mun mielestä sinne pitää laittaa sekaan rasvaa (voi tai margariini) ja maitoa. Ja anopin mielestä maitoa ei saa missään nimessä laittaa. Mun mielestä se ei ole perunamuusia jos sinne ei lisätä nestetä sekaan. Silloin sitä voi kutsua perunalumeksi. Tosin perunalumeen ei kyllä lisätä sitä rasvaakaan.
Täysmaito, oikea lajike, merisuola jo potun keittovaiheessa ja oikea voi!
Potut rikotaan PUUnuijalla ja siihen lisätään ensin huoneenlämpöinen voi sitten kuumaa maitoa sopivasti. Edelleenkin käytetään puunuijaa. Maun mukaan lisätään kapriksia, ruskistettua sipulia jne.
Usein laitan pottujen kanssa kiehumaan lanttua, porkkanoita, palan sipulia, palsternakkaa jne...! A vot!
se kuumennetaan ja siinä annetaan sipulin puolikkaan, laakerinlehden ja pippurien olla noin puolituntia maustamassa. Sit mausteet otetaan pois ja vain maito käytetään. Näin ranskalaiset tekee sen Bechamelen? eli valkokastikkeen pohjan. Tällä tapaa tehtynä maitoa ei polta pohjaan:)
täysmaidosta ja voista saa loistavan muusin. Joskus laitan puolikkaan bataatin sekaan, nam!
keittiö ja mun keittiö! terv. anoppi:)
Jaa että montako pottua pitikään kuoria? Tavallisen kokoisia noin 4 /syöjä. Kypsät potut kuorii nopeammin ja niissä on enemmän makua. Eikä haittaa vaikka keittoliemi menee hukkaan, jos käyttää nesteeksi maitoa. Edes kattilatiskiä ei tule enempää, jos kaataa potut tiskialtaaseen, huuhtelee kattilan ja jatkaa muusin tekoa kuorimalla muusattavat potut siihen kattilaan, tai sosemyllyyn jos käyttää sellaista.