Kantoliinavanhemmuus=täydellisyyteen pyrkivää vanhemmuutta.
Kommentit (66)
mutta näin erittäin epätäydellisenä äitinä voin kertoa että kantoliina otettiin käyttöön siinä vaiheessa kun ilman en olisi selvinnyt, eli kun yksi vauva ei halunnut tietää mitään sitteristä, kantokopasta tai vaunuista vaan huusi vaikka kuinka kauan jos yritettiin sellaiseen laittaa.
Laiskaäiti-liinaäiti täällä siis terve.
itselleen ja lapselleen niin vahvan symbioosin ettei siihen väliin enää isä pääse ja äiti toteuttaa äitiyttään pikkutarkan täydellisesti, unohtaen oman elämänsä vuosiksi.
Mutta ehkä av-mamma ei kykene kuin konkreettiseen ajatteluun...kun uutisissa sanotaan että "nainen törmää usein urallaan lasikattoon", niin av-mamma tähyileen sen jälkeen työpaikalla aina ylös, että näkyykö lasikattoa ja pitää kypärää päässään, ettei törmää siihen lasikattoon.
Kiintymysvanhemmuus ei ole sama kuin uhrautuva äitiys, vaikka jälkeenmainittu saattaakin itseään ensinmainituksi kutsua. Vrt. lapsensa kasvatuksen laiminlyövä vanhempi voi sanoa tapaansa "vapaaksi kasvatukseksi", vaikka sillä ei tosiasiassa ole mitään tekemistä kyseisen kasvatustyylin kanssa.
itselleen ja lapselleen niin vahvan symbioosin ettei siihen väliin enää isä pääse ja äiti toteuttaa äitiyttään pikkutarkan täydellisesti, unohtaen oman elämänsä vuosiksi.
Vai onkohan sittenkin kyseessä joku urbaanilegenda!?
Vai oletko niitä, joiden mielestä lasten hoitaminen kotona, lasten edun asettaminen etusijalle ja omistautuva vanhemmuus ylipäätään ovat tuollaisia?
Miten mulle on tullut se käsitys kun ympärilleni olen katsonut, että eivät tämän maan lasten ongelma ole omistautuvat vanhemmat vaan vanhemmat, joilla ei ole aikaa lapsille! Katso sinäkin ympärillesi ja herää todellisuuteen!
Täällä yritetään vain kertoa, että curling-vanhemmuus ja kantoliina-vanhemmuus ovat termejä, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, monettako lasta olette kantaneet kantoliinassa ja onko se isoisäkin sitä liinaa päälleen kietonut.
Itsellenikin termi oli vieras, ja kiitos näiden kärsivällisten ihmisten tässä suoraan sanottuna kivuliasta luettavaa olevassa ketjussa, ymmärsin uuden termin ja tajusin olla kertomatta, onko minulla liina vai ei... :D
Vähän sama asia kuin joku kertoisi naapurinsa olevan curling-vanhempi, ja minä kertoisin kiireesti, että joo, meidänkin naapuri harrastaa curlingia ja vieläpä lapsensa kanssa enkä ole koskaan ajatellut, että se harrastus olisi jotenkin epäilyttävä, kun urheiluhan on niin terveellistä!
Yrittäkääpä siis tajuta jo, vihdoinkin, että curling-vanhempi kuvaa sitä, kun vanhempi silottaa esteet ja vaikeudet lapsensa tieltä ja kantoliinavanhemmuus sitä, että vanhempi sitoo lapsen henkisesti (ja fyysisesti?) itseensä antamatta tilaa muille aikuisille. Mitään tekemistä näillä termeillä ei siis ole itse lajien kanssa, kunhan nyt napataan termit silottaa ja sitoa näistä lajeista.
useita äitejä, jotka ovat usean vuoden kotonaolon jälkeen lähteneet työelämään. Heissä on se ero mahdollisimman pian lapsen syntymän jälkeen työhön lähteviin, että he saavat kokea jotain täysin ainutlaatuista. Nimittäin olla lastensa luona läsnä näiden varhaislapsuuden ajan, ja he harvemmin harmittelevat vanhoilla päivillään miksi ei tajunnut antaa enemmän aikaa perheelle ja lapsille silloin kun lapset olivat pieniä. Kyllä se jos joku on paheksunnan arvoista ja mustaa kenen tahansa itsekeskeisen minäminäminämamman mielen.
Minua ei täntyyppisissä keuhkoamisissa mietitytä mikään muu kuin se, mistä kumpuaa keuhkoajan suuri angsti asiaa kohtaan! Miksi ihmeessä jotakuta vituttaa niin hirveästi asia, joka ei tuota minkäänlaista kärsimystä kenellekään! Ai niin, mutta tuottahan selvästi. Nimittäin ongelmaiselle äidille, jota ei kiinnosta kantoliinailu, koituu selvästi alemmuudentunteita! Voi anteeksi. Pitäisi varmaan lopettaa kaikki mukava kuten liinailu ja imetys sekä lasten kotihoito ettei vaan jollekulle muulle tule paha mieli. Nyyh.
Mä niin komppaan tätä.
asioista joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa?
Curling-vanhemmuus on termi joka on helppo ymmärtää, koska curling lajina on sellainen, että siinä suurella vaivalla lakaistaan kaikki pienimmätkin esteet kiekon tieltä.
Kantoliinavanhemmuus ei kerro mitään vastaavaa tarinaa. Kantoliina on jonkun mielestä helppo, jonkun mielestä vaikea. Jonkun mielestä yhden lapsen kanssa helppo, toisen kanssa vaikea. Miksi kantoliina valittaisiin jonkin tietynlaisen kasvatusfilosofian symboliksi, kun sillä ei ole mitään yleisesti tunnistettua kasvatuksellista tulkintaa?
Oletko sinä tyynyvaimo? Oletko silakka-alainen? Oletko kitara-autokuski? Oletko lippalakkipuutarhuri? Oletko lamppulapsi? Tuolitytär? Ruusuminiä?
Tuossa ei ole mitään ideaa.
Meillä kuopusta kannettiin kunnes oppiryömimään eli puoli vuotta. Olosuhteiden pakosta, ei viihtynyt missään muualla. En kokenut silloin enkä nyt pyrkiväni kohti täydellisyyttä. Miksi sinä niin ajattelet?
asioista joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa?
Curling-vanhemmuus on termi joka on helppo ymmärtää, koska curling lajina on sellainen, että siinä suurella vaivalla lakaistaan kaikki pienimmätkin esteet kiekon tieltä.
Kantoliinavanhemmuus ei kerro mitään vastaavaa tarinaa. Kantoliina on jonkun mielestä helppo, jonkun mielestä vaikea. Jonkun mielestä yhden lapsen kanssa helppo, toisen kanssa vaikea. Miksi kantoliina valittaisiin jonkin tietynlaisen kasvatusfilosofian symboliksi, kun sillä ei ole mitään yleisesti tunnistettua kasvatuksellista tulkintaa?
Oletko sinä tyynyvaimo? Oletko silakka-alainen? Oletko kitara-autokuski? Oletko lippalakkipuutarhuri? Oletko lamppulapsi? Tuolitytär? Ruusuminiä?
Tuossa ei ole mitään ideaa.
josta minäkin tajusin mistä on kyse. :) Siis vaikka tuolla ylempänä niin kiivaasti mollasin termiä. t. se viiden äiti :-D
tuo on kuvaavampi sanayhdistelmä kuin mikä hyvänsä sattumanvarainen, tyyliin perunaäitiys tai kuorma-autoisovanhemmuus.
Mä yritin lukea ketjun uudelleen, mutten silti keksinyt että mite tuo on kuvaavampi sanayhdistelmä kuin mikä hyvänsä sattumanvarainen, tyyliin perunaäitiys tai kuorma-autoisovanhemmuus.
"Yrittäkääpä siis tajuta jo, vihdoinkin, että curling-vanhempi kuvaa sitä, kun vanhempi silottaa esteet ja vaikeudet lapsensa tieltä ja kantoliinavanhemmuus sitä, että vanhempi sitoo lapsen henkisesti (ja fyysisesti?) itseensä antamatta tilaa muille aikuisille. Mitään tekemistä näillä termeillä ei siis ole itse lajien kanssa, kunhan nyt napataan termit silottaa ja sitoa näistä lajeista. "
kun eihän kantoliinan käyttäminen liity mitenkään siihen annetaanko tilaa muille aikuisille. Mun mieheni käytti kantoliinaa ihan siinä missä minäkin.
Ymmärrän että yrität luoda tässä uutta termiä, mutta kun se ei ole kovin onnistunut termi. Yhtä ontuva olisi esim. "karkkivanhemmuus", jolla sitten tarkoitettaisiin sitä että vanhemmat ovat taipuvaisia näkemään lapsena aina pikkuisena (=karkki) vaikka se oikeasti kasvaa.
Mä yritin lukea ketjun uudelleen, mutten silti keksinyt että mite tuo on kuvaavampi sanayhdistelmä kuin mikä hyvänsä sattumanvarainen, tyyliin perunaäitiys tai kuorma-autoisovanhemmuus.
"Yrittäkääpä siis tajuta jo, vihdoinkin, että curling-vanhempi kuvaa sitä, kun vanhempi silottaa esteet ja vaikeudet lapsensa tieltä ja kantoliinavanhemmuus sitä, että vanhempi sitoo lapsen henkisesti (ja fyysisesti?) itseensä antamatta tilaa muille aikuisille. Mitään tekemistä näillä termeillä ei siis ole itse lajien kanssa, kunhan nyt napataan termit silottaa ja sitoa näistä lajeista. "
mitä tekemistä näillä on keskenään, en todellakaan.
Täydellistä vanhempaa ei ole olemassakaan. Tietäisittepä,
t.neuvolan th
osaksi itseä, äitiä, ja ollaan symbioosissa niin henkisesti kuin fyysisestikin, tarpeettoman kauan.
Lapselle pitää antaa myös tilaa ja muillekin kuin äidille tilaa olla sen vauvan kanssa.
En ole kantoliinaäiti mutta sinä olet huvittava.
tuo on kuvaavampi sanayhdistelmä kuin mikä hyvänsä sattumanvarainen, tyyliin perunaäitiys tai kuorma-autoisovanhemmuus.
Kantoliinan on sun pikkumielessäsi pakko tarkoittaa sitä että äiti, isä, isovanhempi tai kuka ikinä sitä lasta liinassa kantaakin sulkee muut aikuiset pois elämästään ja lapsensa elämästä.
Sen kun käytät tätä ilmaisua kuvataksesi vihaasi eri tavalla lastaan kantavia kohtaan, ei vain kannata sitten yllättyä jos muilla ihmisillä ei ole ihan niin kielteinen kuva muiden ihmisten vanhemmuudesta eivätkä tajua mistä puhut.
curling-vanhemmuus ei terminä herätä niin paljon tunteita koska curlingilla ei ole mitään tekemistä lasten kanssa. Kantoliina taas on (monien mielestä todella hyödyllinen) lastentarvike. Eli kun puhutaan kantoliinavanhemmuudesta niin tietysti suurin osa yhdistää termin nimenomaan kyseisen tuotteen käyttöön eikä mihinkään kasvatustapaan.
Itse asiaan. Onhan näitä äitejä aina jonkinverran ollut (ainakin mun äiti sanoi että oli silloinkin kun mä olin vauva) ja kaikille on selvää ettei se ole ihan tervettä. Ei äidille, ei lapselle, eikä perheelle/parisuhteelle.
sulle tulee paha olo kun tyhjää kiihdytät itseäsi.
Kantoliinan on sun pikkumielessäsi pakko tarkoittaa sitä että äiti, isä, isovanhempi tai kuka ikinä sitä lasta liinassa kantaakin sulkee muut aikuiset pois elämästään ja lapsensa elämästä.
Sen kun käytät tätä ilmaisua kuvataksesi vihaasi eri tavalla lastaan kantavia kohtaan, ei vain kannata sitten yllättyä jos muilla ihmisillä ei ole ihan niin kielteinen kuva muiden ihmisten vanhemmuudesta eivätkä tajua mistä puhut.
Ihanaa olla äidin lämmössä ja uinua siinä:)
...jaskanjauhantaa koko blogi.