Joulukuusen hankinta on mielestäni tarpeetonta luonnon tuhoamista, ja siksipä joulukuusista tulisikin luopua
Ajatelkaapa nyt. Ihmiset haluaa mennä kaatamaan metsästä elävän puun muutaman päivän tai muutaman viikon ajaksi. Sen jälkeen se heitetään kuolleena jonnekkin pihan perälle. Tai jos eivät itse kaada, niin ostavat sen joltakin kuitekin. Miten vain, joku sen puun on kuitenkin kaatanut. Kun niitä niin moni haluaa, niin se tarkoittaa, että iso määrä kuusia on pitänyt luonnosta kaataa. Jos tuollainen puiden kaataminen muutamaa päivää tai muutamaa viikkoa varten ei ole kerskakulutusta ja tarpeetonta luonnon tuhoamista, niin mikä sitten on?
Muovikuuset ovat tuohon tarkoitukseen parempia, mutta niidenkin valmistaminen ja käyttö aiheuttaa tarpeetonta ympäristökuormitusta ja jätettä. Jos palataan eläviin puihin, niin paikallaan kasvavan puun koristelu, sen voin ymmärtää ja se mielestäni ainoana vaihtoehtona sopii joulunviettoon.
Kun eletään jo 2020-lukua ja ympäristötietoisuus alkaa muutenkin olla päivän sana jo enemmän kuin koskaan aikaisemmin, niin eikö voitasi harkita, että luovuttaisiin joulukuusista joulunvietossa kokonaan? Joku sanoo, että se on perinne. Joo, mutta monet perinteetkin ovat aikojen saatossa, kuten vuosisatojen ja vuosikymmenten saatossa muuttuneet. Sitäpaitsi jos mennään tarpeeksi kauas joulun alkuajoille, niin silloin joulunviettoon ei kuulunut joulukuusi lainkaan. Itse olen viettänyt jo suunnilleen 10 joulua ilman joulukuusta, eikä joulun tunnelma ole siinä mielestäni ollenkaan latistunut.
Kommentit (36)
Minun mielestäni kaltaisesi kuziperze voisi suksia hevon v ulisemasta täältä.
No mitä minä sitten kasvatan sähkölinjan alla? Voin toki kaataa ne kuuset maahan maatumaan tai tehdä klapeiksi, mutta joulukuusena niistä on iloa muillekin.
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, minulla omaani joka poikkeaa huomattavasti omastasi.
Ostan kuusen, koristelen sen ja nautin. Joulun tärkeimmät on kuusi, kukka ja kinkku.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä amaryllisten ja hyasinttienkin sipulit itkee, kun ne joulun jälkeen pois heitetään.
Höpö höpö, tottakai ne sipulit hyödetään niin kuin isomummo aikoinaan opetti.
Mukavaa että ihmiset ajattelevat kuusia. Ettei muutaman päivän vuoksi katkaista. Ehkä pihalle pari omaa kuusta ja koivua, niin ettei kuitenkaan myrskyllä tule talon päälle jos puu tulee isoksi. Mihin taimet siirretään jos pihalla alkaa kasvaa puita. Huonekalut tosin ovat puusta, mutta niillä on syvempi tarkoitus.
Oon kuule parikymmentä vuotta yrittänyt hyötää, ei vaan onnistu. Olen luovuttanut, luuseri.
Mulla on muovikuusi. Ei ehkä kovin ympäristöystävällinen ratkaisu sekään, mutta pakkaan sen aina huolella pois ja se on kestänyt jo useita vuosia ja varmaan tulee jatkossakin kestämään, mikä sille nyt seistessa olihuoneessa tulisikaan? Joten mä olen ratkaissut kuusiongelman kestokuusella.
Kyllähän metsiä harvennetaankin, että puut saisivat valoa ja kasvaisivat. Se kuuluu metsän hoitoon. Ei ryteikkö kasva mihinkään. Puun kasvu sitoo hiiltä eniten. Eli harvennus on ihan hyvä juttu.
Omasta metsästäni haen kuuseni, tulee metsänhoidollinen harvennus tehtyä samalla.
Kyllä ihmiset ovat sekaisin..
Kannattaisi varmaankin olla enemmän huolissaan merien muovikuormituksista - suurin lautta tyynellä merellä jo kohta mantereen kokoinen - siellä se jauhautuu hiljalleen entistä pienempään muotoon mikromuoviksi, käytännössä perunajauhoksi ja leviää kaloista pitkin ihmiskuntaa...
Nykyisin jokaisessa ihmisessä on muovia enemmän tai vähemmän - syövät ja sairaudet lisääntyvät ja syystä, joten mainostele sinä vain muovikuusiasi - en todellakaan osta, vaan luonnonkuusi on edelleen arvossaan.
Kyllä amaryllisten ja hyasinttienkin sipulit itkee, kun ne joulun jälkeen pois heitetään.