Mitä tehdä turhaksi käyneille IVF-lääkkeille?
Meillä siis ylläriluomuplussa kun olin valmistautumassa toiseen IVF:oon ja ehdin jo hakea lääkeet sitä varten. Mulla on siis kaapissa 825 euron arvosta IVF-lääkkeitä =:OI (!!!!). Avaamattomia pakkauksia. Löytyy 2 x Synarela, Puregon amp. 600 IU x2 ja Pregnyliä (säilytetty jääkaapissa koko ajan), sekä puoikas pakkaus lugeja. Parasta ennen päiväykset ovat v.2006 ja 2007.
Tiedän että tällä palstalla niitä ei saa myydä tai lahjoittaa, enkä sitä tuntemattomalle haluaisi tehdäkään ja ottaa vastuuta siitä ettei kysyjällä mahdollisesti ole reseptiä ko. aineisiin... ja lähipiirissä ei taida olla tällä hetkellä yhtään joka olisi hoidoissa ja tarvitsisi... hankalaa.
Luuletteko että esim. Diacorin lapsettomuusklinikka ottaisi lääkkeet ja lahjoittaisi eteenpäin jollekin tarvitsevalle (apteekkiin en halua viedä- ellei ole pakko, koska siellä ne vain tuhotaan)? Mulla on ensiviikolla aika Diacoriin loppuraskauden ultraan...
Kommentit (4)
Onnea luomuplussasta! Joskus elämä yllättää positiivisesti! :-)
Mulle kävi niin aikoinaan, että meidän lähimmän pikkukaupunkin apteekeissa ei ollut Pregnyliä saatavana (olisi pitänyt tilata, mitä en aikaisemmin hoksannut), niin sain gyneltä ampullin, jonka joku oli lahjoittanut heille, kun itselle oli käynyt tarpeettomaksi... tämä siis ulkomailla...
Myöhemmin hoitojen edetessä, miellä oma klinikka toimii niin, että antaa ihmisille 10 pakkauksen esim. Menogonit, ja jos jää yli, niin ne voi palauttaa klinikalle, ja maksaa vain niistä käytetyistä - niitä käyttämättämiä käyttää siis joku toinen myöhemmin... näin tehdään, vaikka Menogonin säilytyslämpö on maksimi 25 astetta, ja täällä ulkomailla ainakin kesällä tuo lämpö ylittyy usein jopa yötä päivää...
Apteekkiin ei kannata viedä, koska siellä ne hävitetään... Klinikka voisi olla hyvä vaihtoehto...
Meikäläinen on itse metsästänyt ylijäämälääkkeitä (usein 1-2 ampullia hoidoista ylijääneitä, jotka vanhenevat ennen kuin hoidettava itse pystyy käyttämään tai ovat muuten tulleet tarpeettomiksi...)... voisin olla kiinnostunut Pregnylistä ja Lugeista - mailaile mulle osoitteeseen:
eemelikaksi@hotmail.com niin sovitaan jatkosta...
Meillä ei lääkkeitä voi käyttää " omin päin" , koska tehdään ICSI, ja siihen tarvitaan sekä gyneä, urologia (biopsia), että solulabraa, että näiden aineiden " väärinkäyttö" ei käsittääkseni ole oikein perusteltua - en voi kuvitella, että kukaan haluaisi pikkuhousujaan tuhria Luge-töhnällä ihan huvikseen :-) :-)
Voithan kysyä Diacorilta puhelimitse, miten he asiaan suhtautuu...
Terkkuja & syksyn/talven jatkot
Eemeli
Piparjuuren ehdotus vaikuttaa ihan hyvältä, sen voisi täälläkin ottaa käytännöksi!
jos kuitenkin haluat lahjoittaa lääkkeitä clubisiskolle niin mailaile waimo73@hotmail.com lugeja olisin vailla. Suvis ainakin " tuntee" mut että jos te ootte yhteyksissä niin voit tarkistella taustat;)
Waimo
Meilläkin jäi ylimääräisiä lääkkeitä edellisestä hoidosta. Vein ne klinikallemme ja he ottivat lääkkeet ilolla vastan. Tapana on, että heidän saamat lääkkeet lahjoitetaan pääasiassa lahjasoluhoitoihin, niissä kun ei saa Kelan korvauksia lääkkeistä.
Vie siis ihmeessä klinikalle, jos et muuta keksi!
Olivera:
Eli kun ko. lääkkeitä ei käytetty Suomessa jonne itse olin taas siirtymässä...jne jne...
Siellä sanoivat että eivät anna lääkkeitä kenellekään suoraan eteenpäin vaan toimivat niin että kysyvät aina lääkärikäynnin yhteydessä (esim. piikitysten loppuvaiheessa) että onko lääkkeitä vielä tarpeeksi. Jos puuttuu piikeistä esim. vain päivä tai pari niin antavat piikit sitten ilmaiseksi klinikalla. Tuolla kun on normaalia että piikit voidaan tulla otattamaan klinikalla (yleensä tietenkin siis oma lääkkeet mukana).
En tiedä voisiko Suomessakin olla näin? Mikä ettei! Miksi lähettää ihminen ostamaan esim. kokonainen ampulli lisää lääkettä jos vaikka vain 100IU riittäisi ja se voitaisiin antaa klinikalla???