Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikonloput pilaa mun elämän.

Vierailija
04.09.2011 |

Koko raskaan työviikon mä odotan viikonloppua ja aina iloitsen perjantaista vaikka työstäni tykkäänkin. Koko viikonloppu menee siihen, että yritän saada muun perheen tekemään viikkosiivousta. Eli siis mä mäkätän ja oon vihainen ja muita ärsyttää. Tämä alkaa jo perjantaina. Usein käy niin, että talo on joten kuten siivottu päällisin puolin sunnuntaina ja viikonloppu on siis ohi. Sitten taas alkaa arki ja en ole saanut yhtään nauttia viikonlopusta. ENkä siis todellakaan vaadi mitään todella putipuhdasta ja täydellisen siistiä vaan sellaista normaalia siistiä. Ilman sitä meillä on aivan täysi kaaos. Mua masentaa ja ahdistaa nää viikonloput. En tiedä miten tähän asiaan voisi saada muutosta? Oon yrittäny mun miehelle selittää tätä asiaa, mutta hän ei ymmärrä. JOka viikonloppu en jaksa taistella ja silloin kukaan ei tee mitään, mutta eihän niinkään voi elää ja mä en todellakaan suostu siivoamaan yksin kaikkea.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin siinä huono. Kyllä meillä vaaditaan lapsiakin siivoamaan ja he siivoavat. Enemmän kuin mies. Täytyy nyt taas kerran yrittää petrata koko porukalla. Nyt ollaan sovittu, että koko talo siivotaan torstaisin klo 16 ja lapset pitävät lelut omissa huoneissaan. Itse yritän pitää järjestystä vähän paremmin yllä joka päivä. Katsotaan nyt paraneeko viikonloput ja toimiiko tämä ts. saanko mieheni oikeasti siivoamaan torstaisin. Sovimme tuon kellon ajankin siksi, että mun ei tarttis koko iltaa nalkuttaa siitä milloin se siivous aloitetaan. Kun monesti mä siivoan ja yritän saada ukkoa siivoamaan siinä samalla ja kun on melkein valmista ukko saa vasta ahterinsa ylös sohvalta.

t: ap

Vierailija
2/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos viikolla opettelette laittamaan tavarat paikoilleen. Varsinkin kun sanot, että olette paljon ulkona, niin kuka siellä kotona edes sotkee, kun ette siellä ole!

Jos opettelette laittamaan ulkoa tullessa vaatteet ja kengät siististi paikoilleen, illalla vaatteet pyykkikoriin eikä lattialle, ruuanlaiton ja syömisen jälkeen tiskit koneeseen, niin teille ei pitäisi syntyä mitään hallitsematonta kaaosta.

Eli mieti ylläpitosiivouksen kohdalla, että mitkä on ne kaikkein tärkeimmät jutut, joiden haltuunotto auttaisi ylläpitämään siisteyttä. Ja sitten yritätte terästäytyä näiden parin jutun kohdalla. Torstaina sitten sanot kaikille, että huomaatteko nyt miten paljon helpompaa on siivouksen aloittaminen, kun keittiössä ei ole tiskejä ja lattioilla ei loju vaatteita.

Jonkin ajan kuluttua voitte taas lisätä pari asiaa mihin keskitytte, kun nämä vaatteet ja tiskit jo pysyvät kuosissa.

Ja sitä voi miettiä mikä on tarpeen viikkosiivouksessa. Kivahan se on, jos jaksaa joka viikko mopata ja vaihtaa lakanat. Mutta moppaus joka toinen viikkokin saattaa riittää ja muulloin pelkkä imurointi. Meillä vaihdetaan lakanatkin vain joka toinen viikko. Muille se riittää hyvin, mutta mies on sellainen yöhikoilija, että sen lakanat pitäisi kyllä vaihtaa joka viikko. Eli riippuu ihmisistä ja nukkumatyylistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sovitte lapsille että ke tai to klo 17 mennessä on lelujen oltava tip top ja pölyt pyyhitty omasta huoneesta ja että mies imuroi koko huushollin ke tai to klo 18 mennessä ja sinä pyyhit pölyt, niin kaikille jää vähän valinnan varaa että milloin tekee ja peruskuviot hoituu. Vessan pesun ja kylppärin teette vuoroviikoin miehen kans ja jos ei mies tee, niin kiristät pildellä tai telkkarin antennijohdolla (siis jemmaat sen johdon, et hirtä sillä tms ;)), jo rupee siivoamaan oman vuoronsa veskin ja kylppärin.

Mä en näkis isona asiana jos sä nyt sitten sen päivittäisen keittiön siivouksen tekisitkin ja vaikka 2x kuussa pesisit lattiat ja tamppaisit matot miehen imuroitua. Pyykin kans nyt ei hirveesti oo hommaa jollei kaikkee silitetä. Konehan ne pyörittelee puhtaaksi ja ripustus hoituu vaikka puhelimessa jutellen (nappikuuloke).

Mitä tulee kaupas käyntiin ja ruuan laittoon, niin ei sekään oo paha vaikak nainen hoitaa, tai molemmat jos se on luontevaa. Kyllähän se mies sitten vaihtaa autoon renkaita, tyhjää lattiakaivosta hiuksista kertyneet viemärirotat, yms. äklöt tai raskaat "miesten työt". Tasoihin se silloin vetää.

Vierailija
4/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen ja lasten koti? Miksi sinä saat olla se, joka määrää miten siistiä pitää olla ja milloin siivotaan? Jos miehelle ja lapsille on ihan ok asua kaaoksen keskellä, niin miksi et sinä yritä sopeutua enemmistön mielipiteeseen, miksi muiden pitäis sopeutua sun vaatimuksiin?

Vierailija
5/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat lehdet heti nyt vaan pios ja vähintään kerta viikossa raakkaat ne. Lasten pieneksi käyneet vaatteet myös heti pois kaapista tilaa viemästä.

Turhat koriste-esineet pois pölyttymästä ja jos mahdollista niin kaikki kirjahyllyjutut yms. ovellisina. Kausivälineet kauden mukaan esissä, mutt varastossa (monot ja luistimet yms. pois kenkien keskeltä tai vaatekaapista tilaa viemästä varastoon, samoin kesän jälkeen rullikset varastoon jne.) Naulakosta pois toisen kauden vaatteet ja ne joita ikinä ei tule pidettyä.

mitä vähemmän on tavaraa, sitä vähemmän sotkeentuu paikat. Lasten leluille kannelliset muovilaatikot, jokaiselle lelulajille omansa.

Vierailija
6/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat minut tuntemaan itseni ahkeraksi ja hyväksi emännäksi. Olen aina ajatellut, että olen laiska, mutta en taida ollakaan laiskimmasta päästä. Ei meillä ole koskaan mitään kaaosta. Sen verran osaan pitää järjestystä yllä. Kerran viikossa siivoan vähän enemmän miehen kanssa. Lapsetkin ovat ilmeisen järjestelmällisiä, koska saavat puolessa tunnissa siivottua huoneensa, jonka jälkeen saavat karkkipäivän karkkinsa.

Vierailija
7/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivotaan joka päivä jotain..ja talo pysyy suht kunnossa..en ymmärrä mikä on niin vaikeeta.Viikonloppuisin monesti toinen lähtee ulos lasten kanssa(4kpl)ja toinen esim.pesee ikkunoita..kuinka tarkka olet siivouksesta,varmasti koko perhe ahdistuu jos to-su äiti jankuttaa että siivotkaa siivotkaa siivotkaa..pitäkää perhepalaveri ja miettikää kuka tykkää mistäkin kotityöstä..helpottaa kun jokainen saa tehdä sitä mieluisinta..

Vierailija
8/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jos tulisit nyt meille kylään, sanoisit että kamala kaaos. Ja me olemme eilen siivonneet ja täällä on meidän mielestä siistiä.

Ehkäpä sun perheesi mielestä pienet sotkut eivät haittaa mitään, ja sä vauhkoat turhaan olemattomasta kaaoksesta.

Vierailija
9/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ei siihen voi mennä kahta tuntia kauempaa;

-yks heittää mainokset ja lehdet paperiseen kassiin ja vie ne paperinkeräykseen, ennen lehtien plokkausta hän heittää vessanpönttöön aineen vaikuttamaan. Tämä sopii alakoululaisellekin.

-yks kerää tölkit, pullot, metalliset astiat kasseihin ja vie ne auton viereen, ja kuka lähtee autolla tyhjentää ne omiin astioihinsa. Tämäkin sopii alakoululaiselle.

-mies vie matot ulos, koska se on raskain homma. rapsii ne ja vähän heiluttaa niistä pölyjä ja jättää ne ulos siihen asti kun siivouspomo eli äiti sanoo että nyt ne matot sisään ja sitten mies tuo ne ja laittaa paikoilleen

Mutsi siistii apupöydän, tiskipöydän, ruokapöydän krääsästä ja hakee imurin. Tässä vaiheessa komentaa ukon viemän ed.mainitut matot vek. Imuroi sillä pitkäharjaisella lattialistat, tuolien käsinojat jne... ja sitten lattian.

Sitten mutsi moppaa nihkeällä mopilla lattiat ja huutaa ukolleen että tuo ne matot sisään. Ukko tuo ja laittaa matot paikoilleen ja sen jälkeen pesee vessanpytyn. Äiti katsoo vessan peilin ja vaihtaa pyyheliinat.

Tietty pyykinpesukone on jo pyörinyt joten nyt saunaan ja vikaksi pyykkien levitys. Lauantaiaamuna saa nousta siistiin kotiin. Jos ei toimi niin ukko olkoon ilman..

Kun koti on siisti kaikilla on kiva olla. Niin se vaan on.

Vierailija
10/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siivoan aina joka lauantai aamusta pari tuntia ja ehdottomasti yksin! Ei stressiä eikä mökötystä eikä pahaa tuulta kellään! Perjantain olen aina epäsiistissä huushollissa, ja otan pari lasia viiniä ja nautin viikonlopun alusta.

Vierailija
11/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kannattaa miettiä myös siivouksen määrää. Jos laitat heidät siivoamaan jotain sellaista kohtaa, jota he eivät ole sotkeneetkaan, niin ei välttämättä löydy mitään kunnioitusta siivousta kohtaan. Lapsille oman huoneen siivous sekä leikkien, omien astioiden ym. itse sotkettujen asioiden siivous prioriteetiksi.

Lisäksi tarkka lista siitä, että mitä heidän pitää tehdä. Viikkorahat tai muut palkinnot voivat olla kytkettyjä siivoukseen. Älä anna minuutilleen aikaa, jolloin siivous pitää suorittaa, mutta anna takaraja, jota ennen vasta aloitat patistelun.

Ja kun lapset tekevät jotain, niin KEHU, vaikka jälki ei olisikaan täydellistä.

Vierailija
12/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei äidin pidä olla se iänikuinen raataja, kun muut viettää vapaata, mutta kyllähän teillä se ongelma enemmänkin on ikävä ilmapiiri kuin sotku. Joskus voisit kokeilla myönteistä ilmapiiriäkin. Siis imuroit hela talon itse, hymyilet vaikka väkisin ja yrität ajatella jotain mukavaa. Ei oman kodin hoidon pitäisi olla mitään tervanjuontia vaan ilo. En minäkään kaikista kotitöistä kovin pidä, mutta negatiivisella asenteella saa ihan minkä vaan tuntumaan mälsältä.

Meillä jos minä alan järjestellä tavaroita, 8-vuotias alkaa pian myös järjestää omaa pöytäänsä, mutta jos pirttihirmuna huudan, että nyt siivotaan, ei kukaan halua tehdä mitään.

Vierailija
13/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viikkosiivous on imurointi, pölyjen pyyhkiminen ja vessan pesu. Sen ehtii tehdä reilussa tunnissa, vaikka lasten lelut keräisikin lattialta (meillä 2v ja 4v). Sen voi tehdä vaikka silloin, kun toinen vanhempi ulkoilee lasten kanssa.

Päivittäin täytetään/tyhjennetään tiskikone lasten mentyä nukkumaan. Pyykkikone täytetään valmiiksi illalla ja sen käynnistää se, joka ensimmäisenä tulee töistä kotiin. Pyykit kuivumaan/kuivat kaappiin, kun lapset nukkuvat illalla. Ei ole mitenkään ylivoimaista ja hyvin jää aikaa leikkiin ja muihin kotitöihin.

Vierailija
14/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vielä sen, että meidän ongelma ei ole siivoukseen käytetty aika tai ajan puute vaan se, että joudun taistelemaan koko viikonlopun, että saan mieheni siivoamaan kanssani. En suostu siihen, että vain minä siivoan. Lapset siivoavat myös, mutta pakottamaan heidätkin joutuu. Heidän tarvitsee siivota vain omat sotkunsa, mutta heidän tavaransa ovatkin aivan ympäri taloa.

Muut kotityöt on jaettu ja hoituvat hyvin ja ilman riitelyä. Ainoastaan viikkosiivous on ongelma.

t:ap

Vierailija
15/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Lapsille, maarittele tehtavat tarkkaan etta tietavat mita heilta odotetaan. Meidan pienet alakoululaiset kylla osaavat esim. siivota huoneensa niin ettei tavaroita ole lattialla ja tyhjentaa astianpesukoneen. Kun homma on tehty (esim. to 16-18, 18 mennes pitaa olla omien hommien tehty) niin lupaat elokuvaillan. Vaikka katsotaan yhdessa video ja syodaan pitsaa. Lapset tarvii valittoman palkkion, silloin he yhdistavat hyvan mielen siistiin huoneeseen ja homma sujuu myohemmin ilman palkkiotakin. Pointtina myos etta homma pitaa osata lopettaa jossain valissa.

Ehdotan myos puolen tunnin paivittaista yllapitosiivousta. Siina saa ihmeesti aikaan. Tiskit. pyykit, kasat ja sitten to pestaan vessat, imuroidaan jne.

Eli to siivotaan 16-18 ja 18-20 on perheen yhteinen elokuvailta. Milta kuulostaa?

Vierailija
16/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on meil suurin ongelma. Erilaisia (paperi) kasoja useimmilla pinnoilla. Niitten sortteeraamiseen menee paljon aikaa.

t. ei ap

Vierailija
17/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jaksa vääntää asiasta kun muita meidän perheessä ei näytä sotkut haittaavan. Pienempien 6v ja 8v kanssa siivoan yhdessä heidän huoneensa järjestykseen sillä ehdolla että itse auttavat. Teineille olen sanonut että imuroin ja pesen heidän huoneistaan lattiat samalla kun muualtakin jos itse keräävät ensin rojut huoneensa lattioilta ja pöydiltä ja vievät maton ulos tuulettumaan. Teinityttö tekee näin, teinipoika ei joten hänen huoneeseensa en ole koskenut herran aikoihin, siinähän elelee pölyissään. Lakanat teinit joutuvat itse ottamaan pois sängystä ja laittamaan uudet, minä pesen ne kyllä. Tässäkin tyttö tekee mutta poikaa pitää kovistella hakemaan lakanat pyykkiin ja välillä saattaa nukkua monta yötä ilman lakanoita kun ei jaksa uusia laittaa..just joo. Pyykit kuskaavat itse pyykkikoriin ja minä kippaan teinien puhtaat pyykit heidän sängyilleen josta löytävät tiensä kaappiin jos löytävät. Mieskään ei ole innokas siivooja mutta patistan sitten pienempien kanssa ulos siksi aikaa jos ei autakaan..enkä järjestele hänen työhuonettaan..sen saa tehdä itse. Turha tuosta on mäkättää.En todellakaan jaksa vääntää asiasta kun muita meidän perheessä ei näytä sotkut haittaavan. Pienempien 6v ja 8v kanssa siivoan yhdessä heidän huoneensa järjestykseen sillä ehdolla että itse auttavat. Teineille olen sanonut että imuroin ja pesen heidän huoneistaan lattiat samalla kun muualtakin jos itse keräävät ensin rojut huoneensa lattioilta ja pöydiltä ja vievät maton ulos tuulettumaan. Teinityttö tekee näin, teinipoika ei joten hänen huoneeseensa en ole koskenut herran aikoihin, siinähän elelee pölyissään. Lakanat teinit joutuvat itse ottamaan pois sängystä ja laittamaan uudet, minä pesen ne kyllä. Tässäkin tyttö tekee mutta poikaa pitää kovistella hakemaan lakanat pyykkiin ja välillä saattaa nukkua monta yötä ilman lakanoita kun ei jaksa uusia laittaa..just joo. Pyykit kuskaavat itse pyykkikoriin ja minä kippaan teinien puhtaat pyykit heidän sängyilleen josta löytävät tiensä kaappiin jos löytävät. Mieskään ei ole innokas siivooja mutta patistan sitten pienempien kanssa ulos siksi aikaa jos ei autakaan..enkä järjestele hänen työhuonettaan..sen saa tehdä itse. Turha tuosta on mäkättää.

Vierailija
18/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi sama, mutta en jaksa. emme siis elä puhtaassa kodissa vaan likaisessa, koska yksin en jaksa. en jaksa yksin monen huoneen pölyjen pyyhkimistä (avohyllyjä lastenhuoneiessa) tai vessoja ja keittiön lattioiden pesuja ja pesuhuoneen ja saunan jne. puhdistamista niin usein, jotta olisi aina puhdasta.

Olen joskus nalkuttanut miehelle, että hänenkin pitäisi. ei vaikutusta. jos aikaa, se istuu koneelle. en jaksa nalkuttaa, mutta en jaksa myöskään aina siivota jos vähänkin vapaa-aikaa ja sitähän se vaatisi, jos yksin hoitaa kaiken.

tosi kurja juttu.

Vierailija
19/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten minulla on vielä anoppi, joka tulee ja istuu ja arvostelee, minua. kun hän on niin siisti ja toinen miniä. ja puhdasta on.

Muualla paitsi meillä.

Vierailija
20/60 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa kodissani jo 24 vuotta. Joskus harvoin pojat imuroi yläkerran, mut on niin surkee lopputulos, et parempi kun minä hoidan homman.

Mies tekee meillä ruoat ja minä siivoan.

Siivoilen yleensä pitkin viikkoa. Vessoja pyyhin usemman kerran viikossa. Ihan ohimennen. Imuroidakin täytyy ainakin 3 x viikossa. Suursiivouksen taidan suorittaa ainoastaan joulun alla :) Tosin ei sisällä mitään kaappeja.

Saunan ja suihkun pesen kerran kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan