Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikeita kasvatuserimielisyyksiä lasten isän = mieheni kanssa, onko muilla?

Vierailija
02.09.2011 |

.. ja jos on, miten ratkaisette?

Meillä kiistaa syntyy mm siitä, saavatko lapset katsoa TV:tä (kuinka paljon ja mitä sieltä..)

Lapset 1 ja 4 -vuotiaat enkä tykkää että 4-vuotias katsoo salkkareita tai Pasilaa.. mieheni haluaa ite katsoa nämä ohjelmat eikä viitsi keksiä lapselle muuta tekemistä..

Muutenkin laittaa aina piirretyjä kun ei jaksa olla lapsen kanssa / keksiä tälle tekemistä.

Itse olen myös tarkka säännöllisestä ruokailurutiinista, nukkumaanmenorituaaleista (ajattelen että tuovat turvallisuutta) mutta mieheni oikoo kaikessa eikä välitä asioista joita minä pidän tärkeinä (sängyn petaus, juttelu lapsen kanssa illalla päivän tapahtumista, iltasatu, hampaiden pesu tms.) laittaa lapsen sänkyyn puolipukeissa ja heittää piirretyt päälle .. jotka jäävät myös yöksi huutamaan lapsen huoneeseen ellen käy itse sammuttamassa telkkaa.. )

Onko tää ihan tavallista miehiltä? miksei hän näe samoja asioita tärkeinä kun minä?

Vai olenko todella naurettavan nipo?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä mukavampi että mies löysäilee. Olisi kamalaa jos hänelläkin olisi selvä käsitys siitä miten asiat pitää hoitaa ja vaatisi minuakin noudattamaan jotain omia sääntöjään. Eikä minua haittaa se, että olen käytännössä ainoa auktoriteetti huushollissa. Päinvastoin. Olen itsevaltias meillä kotona. Mies on vähän kuin teini-ikäinen lapsenvahti, jota käytän säännöllisesti. Kyllä se pärjää, vaikkei ehkä muistakaan tarkalleen mitä on sovittu.

Kuulostaa kamalalta. Se siitä tasa-arvoisesta parisuhteesta! O__o

Vierailija
22/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla aina se tiukkis ja ärsyttävä vanhempi. Tiedän että kun lapset teinejä niin kysyvät isältä luvan kaikkeen kun isä lupaa, mä olen se tiukkis jolta ei saa lupaa mihinkään.

MM. siksi haluaisin yhteiset pelisäännöt vaikka kyse pienistä asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutetelkaa yhdessä (syyttelemättä) siitä minkä verran karkkia voisi antaa lapsille, pitäisikö olla karkkipäivä, kuinka paljon lapsen on hyvä katsoa televisiota ja millaisia ohjelmia.

Omat vanhempani taistelivat vaikka mistä pikkuasioista. Äitini oli sitä mieltä, että hän tietää ainoan oikean tavan toimia ja muut tavat on huonoja. Meillä oli tuon takia todella ahdistava ilmapiiri.

Älä nyt ap kuvittele että neuvoisin sinua luovuttamaan. Yritän vaan saada sinut keskutelemaan miehesi kanssa siten, että kummallakin on mahdollisuus mielipiteeseensä ilman huutamista ja syyllistämistä.

Vierailija
24/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä rupesi soittelemaan meillekin noista yhteisistä säännöistä. Siis että milloin ja miten on karkkipäivä, milloin ja miten saavat pelata sitäjatätä jne. jne. jne.

Ja se oli todellakin sanelemista - eikä mitään "sopimista". Pienimmistäkin asioista. Hän kävi päälle kuin terrieri.

Lopulta paloi käämit koko naiseen. Sekä minä että lapsi provosoiduttiin täysin lyömään lekkeriksi ihan kaikki. Ehkä ap:n miehellä on samanlainen tunnelma päällä.

Vierailija
25/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mitä et tajua?

Onko ne jutut muuten "sovittu" vai onko ne juttuja, jotka sinä määräät?

mutta lastenkasvatukseen liittyviä YHDESSÄ sovittuja sääntöjä ei osaa noudattaa, kun haluaa olla kiva.

Vierailija
26/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä mies hoitaa lapsia eri tavalla kuin minä. Ja aika lailla sallin sen.

Se, mikä ottaa eniten päähän, on tuo miehen aikatauluttomuus. Esim. lapsen päiväuniaika on n. klo 12, niin mies keksii klo 12.30, että lähtee lasten kanssa kauppaan. Muistutan, että on päiväuniaika ja lasten pitäisi ennen sitä syödäkin, mutta mies vain haluaa lähteä ja lähtee. Ihmettelee sitten, kun pienempi nukahti autoon eikä päässytkään kauppaan ja miten isompi kiukkuili, kun oli nälkä. Ja jos miehen pitää ruokkia lapset, syövät aina hampurilaisia ja ranskalaisia...

Meillä minä siis pidän jämäkästi kiinni ruoka-ajoista ja nukkumaanmenosta. Mies venyttää näitäkin loputtomiin. Onneksi kuitenkin hammaspesujen suhteen on tarkka ja esim. otti pienemmällekin käyttöön aamuhampaiden pesun, kun lapsi oli vuoden ikäinen. Tajuaa myös aikatalujen merkityksen, vaikka sitten niistä luistaakin.

Vierailija
27/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla aina se tiukkis ja ärsyttävä vanhempi. Tiedän että kun lapset teinejä niin kysyvät isältä luvan kaikkeen kun isä lupaa, mä olen se tiukkis jolta ei saa lupaa mihinkään.

Meillä lapset tietää, että jos isä antaa luvan johonkin, minkä äiti kieltää, äiti rankaisee kyllä isän luvasta huolimatta. Eivät nuo mitään isompia juttuja uskalla isän sanan perusteella tehdä, eikä pidäkään.

Vierailija
28/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta pahinta tuossa ap:n miehen toiminnassa on se, että mies ei ole lasten kanssa vuorovaikutuksessa vaan jättää lapset henkisesti yksin tv:n kanssa. Ei tässä ole kyse siitä, että mies "ottaa rennommin" kuin nainen vaan siitä, että mies ettei mies oikeasti ole lasten kanssa, esim. leiki, juttele ja kuuntele.

(tosin tuolle "mies leikkii ja syö sipsejä lasten kanssa ja se on ihan ok" -vastaajalle sanoisin, että jos mun lapset söisi sipsejä aina ollessaan isänsä kanssa niin aika monta pussia menis viikossa...miehesi ei taida paljoa aikaa lasten kanssa viettää? Hyvä kuitenkin että leikkii :)

mutta kyllä mies hoitaa lapsia eri tavalla kuin minä. Ja aika lailla sallin sen.

Se, mikä ottaa eniten päähän, on tuo miehen aikatauluttomuus. Esim. lapsen päiväuniaika on n. klo 12, niin mies keksii klo 12.30, että lähtee lasten kanssa kauppaan. Muistutan, että on päiväuniaika ja lasten pitäisi ennen sitä syödäkin, mutta mies vain haluaa lähteä ja lähtee. Ihmettelee sitten, kun pienempi nukahti autoon eikä päässytkään kauppaan ja miten isompi kiukkuili, kun oli nälkä. Ja jos miehen pitää ruokkia lapset, syövät aina hampurilaisia ja ranskalaisia...

Meillä minä siis pidän jämäkästi kiinni ruoka-ajoista ja nukkumaanmenosta. Mies venyttää näitäkin loputtomiin. Onneksi kuitenkin hammaspesujen suhteen on tarkka ja esim. otti pienemmällekin käyttöön aamuhampaiden pesun, kun lapsi oli vuoden ikäinen. Tajuaa myös aikatalujen merkityksen, vaikka sitten niistä luistaakin.

Vierailija
29/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta et todellakaan ole nipo, jos tuo rassaa.

Vierailija
30/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tuntuu olevan puolisona kuin yksi lapsi lisää, tai pahimmillaan yksi teini lisää. En tiedä mistä tuo johtuu, ehkä poikalapset on jotenkin paapottu pilalle pitkälle aikuisuuteen niin eivät osaa sitten omasta perheestään ottaa vastuuta. Tai sitten niin monelta on puuttunut miehen malli. Esim. juuri tuo että mies ostaa lapsilleen "kaikkea kivaa" koska itse ei isältään koskaan saanut mitään jos isää edes kuvioissa oli. Eli mennään täysin toiseen ääripäähän ja taas menee vikaan, tulee hemmoteltuja kakaroita.

Vaikka kannatankin tasa-arvoa, muistan omasta lapsuudestani sen että vanhemmat oli samalla puolella. Jos toinen siis sanoi ei tai noudatti jotain sääntöä, oli ihan turha mennä toisen luo valittamaan, sillä ei se toinenkaan joustanut. Näin pitäisi mielestäni mennä nykyäänkin.

Lisäksi hirvittää miten moni nainen on ottanut pirttihirmun paikan eikä ainakaan helpota miehen aikuistumista. Jos miestä kohdellaan yhtenä perheen lapsista niin mitä voi olettaa? Kyllä moni mies haluaisi olla aktiivisempi isän roolissaan muttei uskalla/osaa kun vaimon mielestä tekee aina väärinpäin.

Vierailija
31/31 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi hirvittää miten moni nainen on ottanut pirttihirmun paikan eikä ainakaan helpota miehen aikuistumista. Jos miestä kohdellaan yhtenä perheen lapsista niin mitä voi olettaa? Kyllä moni mies haluaisi olla aktiivisempi isän roolissaan muttei uskalla/osaa kun vaimon mielestä tekee aina väärinpäin.

Kirjoitin ylempänä sanani olevan meidän perheessä laki, mutta ei se minusta mitään pirttihirmua tee. Päinvastoin. On paljon helpompi pitää säännöistä kiinni ihan ystävällisessä hengessä, kun kaikki tietävät, että tärkeät asiat pitää tarkistaa äidiltä. Ja tottakai lapset tietävät, että kumpikin vanhempi on heidän puolellaan, vaikka näkemyseroja yksityiskohdista onkin. Ei kai missään perheessä isä ja äiti voi kaikesta olla samaa mieltä?