Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako äiti mennä lapsen kouluun?

Vierailija
01.09.2011 |

Jos olisi esim.kiusaamista, jota ei saataisi kuriin niin olisiko äidillä silloin oikeus mennä lapsen tueksi ja turvaksi kouluun? Olla mukana välitunneilla ja ehkä luokassakin?

Jos kyseessä siis olisi pieni koululainen

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi juuri viime viikolla isä räyhäämässä, kun lapsi oli unohtanut tulla sovittuna aikana ulos hammaslääkäriin lähtöä varten.

Isä rynni ruokasaliin kesken ruokailun ja alkoi huutaa pojalleen, että "missä vitussa viivyt".

Hävetti lapsen puolesta ihan hirveästi. Pienemmät oppilaat pelkäsivät.

Tuokin isä oli varmaan sitä mieltä, että kouluun saa mennä ja tehdä ihan mitä vain. Kun se lakikin antaa siihen mahdollisuuden.

Vierailija
22/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "tervetuloa mukaan tunneille, milloin tahansa." Siis MILLOIN TAHANSA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraan aikuisen läsnäolo saa muut oppilaat arastelemaan vastata tai opettajasta tuntuu etteivät oppilaat ota yhtä rohkeasti silloin esim. puheenvuoroja kun vieras on paikalla, hän voi rehtorin kanssa ihan perustellusti rajata vierailun muutamaan kertaan.

vaan vetoaa perusopetuslakiin, on rehtori aika voimaton. Toistaiseksi ei ole olemassa ennakkopäätöstä siitä, onko pelkkä läsnäolo häiritsevää käytöstä.

Vierailija
24/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on luokkien ovet lukossa tuntien ajan ja ne saa auki vain sisäpuolelta (paitsi avaimella). Uusiin kouluihin pitää muuten rakentaa pako-ovet joka luokkaan. Mitä merkitystä millään turvaratkaisuilla on, jos laki sallii kenen tahansa oleilla koululla ja jopa oppitunneilla?

"Kouluun saa mennä kuka tahansa" Jos kouluun tulee kukaan ulkopuolinen, niin ensin tiedustellaan millä asialla hän on ja sen jälkeen soitetaan poliisit. Jos kyseessä on vanhempi niin hän voi ottaa kouluun yhteyttä ja sopia asiasta siis voisiko olla mukana ulkopuolisena tarkkailijana, hän ei toki voi puuttua millään tavalla mihinkään sen kummemmin tunneilla kuin välitunneillakaan. Jos hän haluaa että oma nicopetteri roikkuu lahkeessa koulupäivän ajan niin se on ehkä järjestettävissä, itse ajattelisin että se pitää hoitaa jotenkin muuten koulun toimesta.

sinä tulkitset lakia ihan itse. Todellisuus on jotain muuta. Luokkaan saa mennä kuka tahansa koska tahansa jos ei häiritse. Jos opettajalle tulee siitä paha mieli niin se on voi voi.

Vierailija
25/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kouluun saa mennä kuka tahansa" Jos kouluun tulee kukaan ulkopuolinen, niin ensin tiedustellaan millä asialla hän on ja sen jälkeen soitetaan poliisit. Jos kyseessä on vanhempi niin hän voi ottaa kouluun yhteyttä ja sopia asiasta siis voisiko olla mukana ulkopuolisena tarkkailijana, hän ei toki voi puuttua millään tavalla mihinkään sen kummemmin tunneilla kuin välitunneillakaan. Jos hän haluaa että oma nicopetteri roikkuu lahkeessa koulupäivän ajan niin se on ehkä järjestettävissä, itse ajattelisin että se pitää hoitaa jotenkin muuten koulun toimesta.

Vietin koko alkuviikon lapseni koulussa, eikä sinne mitään poliisia kutsuttu. Puutuin välituntikiusaamiseen, olin pihassa kuuntelevana aikuisena eli nähtävästi pahana rikollisena. Pitää varoittaa ensi viikolla välituntipäivystävälle vanhemmalle, että päädymme kohta varmaan vankilaan.

Vierailija
26/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on luokkien ovet lukossa tuntien ajan ja ne saa auki vain sisäpuolelta (paitsi avaimella). Uusiin kouluihin pitää muuten rakentaa pako-ovet joka luokkaan. Mitä merkitystä millään turvaratkaisuilla on, jos laki sallii kenen tahansa oleilla koululla ja jopa oppitunneilla?

sinä tulkitset lakia ihan itse. Todellisuus on jotain muuta. Luokkaan saa mennä kuka tahansa koska tahansa jos ei häiritse. Jos opettajalle tulee siitä paha mieli niin se on voi voi.

kyseessä on myös oppilaiden oikeusturva. Nähtävästi kouluissa on niin tylsää, että ne eivä kiehdo hörhöjä.

Vierailija
27/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että niiden hullujen vuoksi lapset pitää pitää lukkojen takana?

Vierailija
28/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä tulee uutta kiusaamismateriaalia jos isolla lapsella on äiti mukana..

Vierailija
29/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

in pelottavaa, että kuka tahansa voisi tulla luokkaan. Meillä on luokkien ovet lukossa tuntien ajan ja ne saa auki vain sisäpuolelta (paitsi avaimella). Uusiin kouluihin pitää muuten rakentaa pako-ovet joka luokkaan. Mitä merkitystä millään turvaratkaisuilla on, jos laki sallii kenen tahansa oleilla koululla ja jopa oppitunneilla?

Siis MIKÄ? Suomi on kuitenkin rauhallinen maa. En vähättele niitä kouluampumistapauksia ollenkaan, mutta veikkaan, että niitä ei muutama lukittu ovi olisi pidätellyt. En pidä yhdään tästä tendenssistä, että mennään koko ajan vain enemmän ja enemmän lukkojen taakse. Kohta ei uskalla mitään tehdä.

Vierailija
30/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä tulkitset lakia ihan itse.

Todellisuus on jotain muuta. Luokkaan saa mennä kuka tahansa koska tahansa jos ei häiritse.

Jos opettajalle tulee siitä paha mieli niin se on voi voi.

Kerron vain miten koulussamme toimitaan, en siis nyt puhu lasten vanhemmista vaan yleensä vieraista henkilöistä. Toki räyhääviä lasten vanhempiakin on poistettu paikalta. Ensisijaisesti tehtävämme on suojella koulussa olevia lapsia, mitä virkaa on sillä että koulun ovet ja luokat lukitaan ja työntekijöiden taustat tarkistetaan jos kuka tahansa pedofiili tai breivik voi vaatia osallistumista koulun arkeen.

Vierailija
31/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on koko ajan ne kaikki muut 29 oppilasta, joita vaitiolovelvollisuudet eivät koske :)

Täyskielto tuli ainakin silloin mieleen, kun eräs äiti ryntäsi luokkaan ja alkoi räyhätä oppilaille. Tuntia ottaisin kyllä seuraamaan, mutta en mitenkään säännöllisesti. Oppilaiden oikeusturva kärsii kyllä pahasti, jos heitä seurailee joku, jota eivät vaitiolovelvollisuudet koske.

-ope

Vierailija
32/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se luokka on kyllä ihan julkinen tila, ja kyllä opekin voi kertoa kotonaan tai kavereilleen jostain kivasta keskustelusta, mitä luokassa käytiin, ei se mitään salaista tietoa ole.

Sen sijaan yksittäisen oppilaan asiat, koenumerot, oppimisen ongelmat, terveysasiat, kotiasiat ym tiedot ovat tottakai luottamuksellisia, mutta eihän niitä luokassa muiden oppilaidenkaan kuullen retostella. Niin että ei siellä luokassa voi mitään salaista kuulla.

Vierailija
33/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä tulkitset lakia ihan itse.

Todellisuus on jotain muuta. Luokkaan saa mennä kuka tahansa koska tahansa jos ei häiritse.

Jos opettajalle tulee siitä paha mieli niin se on voi voi.

Kerron vain miten koulussamme toimitaan, en siis nyt puhu lasten vanhemmista vaan yleensä vieraista henkilöistä. Toki räyhääviä lasten vanhempiakin on poistettu paikalta. Ensisijaisesti tehtävämme on suojella koulussa olevia lapsia, mitä virkaa on sillä että koulun ovet ja luokat lukitaan ja työntekijöiden taustat tarkistetaan jos kuka tahansa pedofiili tai breivik voi vaatia osallistumista koulun arkeen.

tuo "koulussanne toimitaan näin" -käytäntö rajoittaa laissa määriteltyä oikeutta jolloin käytöntönne ei tietenkään päde.

Siksi lakimiehet ovat olemassa että kaltaistenne "meillä nyt vaan on aina toimittun näin" -virkamiehet saadaan tarvittaessa kuriin.

Jsa ei, en ole koskaan mennyt seuraamaan opetusta enkä aio mennäkään.

Vierailija
34/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee hänen hyvinvointinsa kaikkien äitien ja isien edelle. Ovi on tasan siinä asennossa, kuin sille tytölle sopii ja siellä luokassa ei istu yhtään ylimääräistä, enkä minä sitä perustele kenellekään.

Toisessa ketjussa vingutaan, että ujot eivät uskalla viitata. Ulkopuolinen, vanhempi tuskin auttaa niitä ujoja selviytymään tuntitilanteesta paremmin.

Kyse ei ole opettajista, vaan oppilaista.

Vierailija
35/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee hänen hyvinvointinsa kaikkien äitien ja isien edelle. Ovi on tasan siinä asennossa, kuin sille tytölle sopii ja siellä luokassa ei istu yhtään ylimääräistä, enkä minä sitä perustele kenellekään.

Toisessa ketjussa vingutaan, että ujot eivät uskalla viitata. Ulkopuolinen, vanhempi tuskin auttaa niitä ujoja selviytymään tuntitilanteesta paremmin.

Kyse ei ole opettajista, vaan oppilaista.

esiin. Minä muuten luulen, että nimenomaan ne kiusatut hyötyisivät siitä, että paikalla olisi enemmän aikuisia. Opella ei ole silmiä selässä. Ja oppilaan takiahan se vanhempi siellä olisi.

Vierailija
36/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee hänen hyvinvointinsa kaikkien äitien ja isien edelle. Ovi on tasan siinä asennossa, kuin sille tytölle sopii ja siellä luokassa ei istu yhtään ylimääräistä, enkä minä sitä perustele kenellekään. Toisessa ketjussa vingutaan, että ujot eivät uskalla viitata. Ulkopuolinen, vanhempi tuskin auttaa niitä ujoja selviytymään tuntitilanteesta paremmin. Kyse ei ole opettajista, vaan oppilaista.

voit kutsua poliisin paikalle, mutta poliisi voi poistaa minut sieltä vain siinä tapauksessa, että olen uhkana tai häiriöksi. Sinun tehtäväsi on todistaa, että niin on. Ei kovin helppo asia, kun luokassa on noin 25 oppilasta, jotka joutuvat tarvitteassa kertomaan oman käsityksensä räyhäämisestäni. Jos olen istunut hiljaa paikallani, on vaikea väittää minun uhkailleen.

Opettaja ei voi mennä tiukentamaan perusopetuslakia yhden oppilaan takia. Niin se vain on.

Vierailija
37/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee hänen hyvinvointinsa kaikkien äitien ja isien edelle. Ovi on tasan siinä asennossa, kuin sille tytölle sopii ja siellä luokassa ei istu yhtään ylimääräistä, enkä minä sitä perustele kenellekään. Toisessa ketjussa vingutaan, että ujot eivät uskalla viitata. Ulkopuolinen, vanhempi tuskin auttaa niitä ujoja selviytymään tuntitilanteesta paremmin. Kyse ei ole opettajista, vaan oppilaista.

liiku luokasta minnekään tai tule kouluunkaan muuten kuin takaovesta säkkiin pukeutuneena? Eli miten aiot estää muut ihmiskontaktit?

Vierailija
38/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulet luokkaani huomenna niin estän sen joka tapauksessa vaikka miten nyt jankuttaisit täällä

Vierailija
39/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulet luokkaani huomenna niin estän sen joka tapauksessa vaikka miten nyt jankuttaisit täällä

Opettajalla ei ole mitään mahdollisuutta estää rauhallisesti käyttäytyvää aikuista osallistumasta oppitunneille. Jos estät, vanhempi menee rehtorin/koulunjohtajan luokse ja sen jälkeen sinä avaat luokkasi oven, pyydät anteeksi oppilaiden kuullen ja jatkat opettamista. Ja iltapäivällä saat kirjallisen varoituksen.

Vierailija
40/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kuitenkin asettaisit lasten edun omasi edelle?