Kuinka vanhana lapset normaalisti oppii kuperkeikan? Meidän
Kommentit (27)
Lapsellasi on varmasti muita taitoja tai ominaisuuksia, joista voi täysin rinnoin iloita!
Se, että satuin iloitsemaan oman lapseni tästä taidosta ei tarkoita sitä, että juuri se taito olisi olennainen elämässä pärjäämisen kannalta :)
Ja harjoittelemallahan oppii, kun ei tarvitse tehdä kuitenkaan " verenmaku suussa" . Kaverini lapsi oppi aivan ihmeellisen hyvän kehonhallinnan, kun oli kolmevuotiaana luistelukoulussa. Ajattelin, että annan lapseni vuoden päästä kokeilla samaa. En halua hänestä todellakaan mitään huippu-urheilijaa (ellei hän sellaista itse halua), vaan haluan antaa mahdollisuuden opetella hallitsemaan hyvin kehoaan. Varmasti on myös monia muita harrastuksia, jotka ovat hyviä tällaiseen tarkoitukseen. Itse pidän luistelua aika monimutkaisena ja vaikeana taitona, jossa varmasti on vuosiksi harjoittelemista, jos siitä vain innostuu. Siksi se on varmaankin hyvä harjoitusmuoto kehon hallinnalle.
t. ap
ja muu tuollainen liikunta on hassun näköistä. Hän on tosi pitkä ikäisekseen, että olen aina ajatellut, että hänen on siksi tosi vaikea hallita kehoaan. Muuten on tosi fiksu poika ikäisekseen. älyttömän hyvä muisti hänellä ainakin on.t.31
Taisin jo sanoa että poikani on 9-vuotias. Hän on erityisluokalla, kolmannella. Hyvä kun on vertaistukea koulussa. Silloin kun on muita samanikäisiä, ns. normaaleja, lapsia paikalla niin eron huomaa riipaisevan hyvin, samoin kuin puhepuolen. (Tai lähinnä kommunikointitaidon puutteet, jotka ovat huomattavia.) Pari vuotta sitten poika kävi uimahallissa fysioterapeutin vetämässä liikuntakerhossa joka oli tarkoitettu kömpelöille lapsille. Se oli hyvä. En ole uskaltanut laittaa poikaa tavallisiin kerhoihin aikaisemmin mutta nyt tänä syksynä hän aloitti koulun palloilukerhossa ja on innostunut siitä ja tulee hyvillä mielin sieltä aina kotiin. (Kai se siis sujuu hyvin.)
Nuo huolenaiheet ovat tuttu tunne; huomenna on aika sairaalan neurologin kontrollikäynnille. Meillä on ollut ongelmana se että nämä motoriset ongelmat ovat jääneet vähän noiden puheongelmien varjoon ja niihin olisi saanut kiinnittää enemmän huomiota. Saa nähdä mitä siellä huomenna sanotaan.
5
sellaista " holtittoman" näköistä menoa. On vielä niin kiinnostunut urheilusta. Tässä urheilukoulussa pelataan suurimmaksi osaksi jalkapalloa, mutta alussa onm aina näitä motorisia harjoitteita. t.31
Vaikka poika on motorisesti kömpelö hän on todella näppärä sormistaan ja hän rakentelee vaikka minkänäköisiä härveleitä, torneja yms., on rakennellut jo ihan pienenä, tuollaisena kun meidän kuopus nyt on.
Yhdessä asiassa kun on heikompi se monesti kompensoituu jollain toisella alueella.
5
Kyllä ne motoriset taidot varmasti kehittyvät kun niitä harjoittelee. Jos urheilukoulu sujuu muuten hyvin ja poika siellä viihtyy niin varmasti kannattaa siellä käydä. Itse olen puhunut kerhon vetäjien kanssa pojan ongelmista, tietävät ainakin mistä on kyse.
*huokaus* On vain niin tuttu tunne kun huomaa kun oma lapsi eroaa joukosta todella selvästi.
Taidan nyt lähteä nukkumaan että saan sanottua jotain järkevää huomenna siellä neurologilla. Hyvää yötä!
Paljon voimia ja kärsivällisyyttä sinulle.
5
Vierailija:
sellaista " holtittoman" näköistä menoa. On vielä niin kiinnostunut urheilusta. Tässä urheilukoulussa pelataan suurimmaksi osaksi jalkapalloa, mutta alussa onm aina näitä motorisia harjoitteita. t.31
pitkään, mutta tänään urheilukoulussa vasta todella tajusin, että on paljon kömpelömpi kuin muut.
Nuoremmalla lapsella on puheenviivästymä ja asiaa tutkitaan parhaillaan. Hän taas on tosi ketterä.
nyt tuli tämän iltaisen treenin myötä, yksi uusi huolenaihe lisää.