Oletko saanut aikuisena, ilman mitään aikaisempia allergioita tms. allergista reaktiota?
Millainen oli ja mistä tuli? Onko uusinut sen jälkeen? Miten hoidettiin?
Kiitos, jos jaksat vastata!
Kommentit (27)
Kahdesti näin aikusiällä.
1. Kosmetologikäynnin jälkeen. Minulle tehtiin kosteuttava hoito ja tämän jälkeen naama oli täynnä kutisevia näppylöitä.
2. Budapestissä lomalla tuntui, ettei henki enää kulje. Tiedä mistä johtui mutta helpotti, kun sai Histeciä. Onneksi äidilläni on sitä aina käsilaukussa.
sain anafylaktisen sokin ruoka-aineesta, jota olen aiemminkin syönyt. Suu ja hengityselimet turposivat, kroppa oli tulipunainen ja vatsa sekaisin. Kortisonilla ja antihistamiinilla meni ohi, ambulanssikin soitettiin mutta kohtaus oli menossa jo ohi kun ehtivät paikalle. Asiaa tutkittiin, mutta mitään allergiaa ei löydetty, jälkeenpäin olen syönyt noita samoja ruoka-aineita eikä ole tullut minkäänlaista reaktiota, epipeniä kannoin n. vuoden mukanani mutta sekin on jäänyt pois.
Lisäksi olen huomannut jonkinlaista yliherkkyyttä erilaisille ruoka-aineille näin vanhemmiten. Vatsa menee tosi herkästi sekaisin ja luulen sen johtuvan jostain / joistain lisä-aineista.
tulin allergiseksi kissalle ja reaktio oli heti aika voimakas; olin kuin nokkosilla hakattu ja kurkkua "karhensi". Sain lääkkeet, mutta voimakas ihottuma pysyi viikon verran ja paheni aina ennen lääkkeenottoaikaa! Siitä saakka olen saanut kissoista oireita. Muutama kuukausi sitten huomasin, että tuoreesta ananaksesta alkoi suutani polttaa. Olen jo lähellä eläkeikää. Joillekin mausteille allergisoiduin myös aikuisena.
kerran saanut allergisen reaktion yllättäen. Millekään en ole enkä ole ollut allerginen. En ollut syönyt mitään erityistä silloin. Olin silloin vasta synnyttänyt. Vartaloni ja kasvoni kutisivat ja punoittivat ja kurkussa tuntui pala. Otin antihistamiinia ja oireet katosivat hiljalleen. Kyllä säikäytti. Syy moiseen kohtaukseen ei selvinnyt.
lopetin lääkekuurin ja otin antihistamiinia, hävisi muutamassa päivässä. Toisen kerran rokko levisi niin nopeasti, että nappasin myös kyypakkauksen kortisonitabletit, koska oli ilta ja mies työmatkalla. Ajattelin että täytyy pysyä kunnossa kun olen vastuussa lapsista.
Työpaikan remontin aikana olen saanut astmaoireita ja käyttänyt niihin lääkkeitä, nyt kärsin työssä allergiaoireista sisäilman takia.
Lapsena ja nuorena oli vain tavallinen atooppinen iho.
ampiaisen pistosta.
Ja hurja ihottuma itseruskettavasta rasvasta ihan yllättäen.