Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis ihan oikeastiko vieraat vievät tuomisensa mennessään?

Vierailija
01.09.2011 |

En ollut uskoa silmiäni, kun luin alempana ollutta vierailuketjua. Ei kai nyt herran jumala kyläpaikkaan tuodun kakun loppuja vongata mukaan eikä kyllä mitään muutakaan.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveripiirissä kyllä otetaan omat juomat mukaan kun lähdetään illanistujaisista pois. Ja monesti on hajamielisyyttään (eli humalapäissään) unohdettu juomia puolin ja toisin, mutta sitten kaverit seuraavan kerran tullessaan kylään tms. tuovat niitä mukanaan takaisin.

Siis ei tietenkään mitään yhteiseksi tuotuja viini-/skumppapulloja tai yhteisiä booleja palautella, mutta kaikki ostaa muuten itselleen mieluisat siiderit/oluet/lonkerot ja juovat niitä omiaan illanmittaan. Ei nyt sillä, että niissä mitään nimilappuja lukisi, saattaa sitä joku maistaa jotain toiselta jne. mutta yleisesti helpompaa, jos kaikki saa tuoda ja juoda sitä mitä tahtoo.

Mutta muita tuliaisia en kyllä ole koskaan pyytänyt tai ottanut mukaan (ja nuo juomat saa kyllä pyytämättäkin)...

Mutta entäs se tapaus, kun ystäväni kertoi menneensä kahville yhteisten ystäviemme luo ja vei tuliaisiksi 3 pullaa (eli aika selkeästi yksi per paikallaolija) ja tämä isäntäväki sitten tarjosi kahvit omien kuivien keksiensä kanssa, muttei laittanut tuliaispullaa tarjolle lainkaan? Minusta se on todella merkillistä, sillä kyllähän nyt kaikki tajuaa, että tuollaiset irtopullat, etenkin noin tarkalla kappalemäärällä on tarkoitettu heti syötäväksi, eikä isäntäväen keskinäiseen herkutteluun myöhemmin.

Vierailija
22/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä varsin hämilläni jos joku toisi mukanaan puoliksi syödyn täytekakun.. ja vielä veisi jämät mennessään.

Ja syötiin siitä 1/10 osa, vietiin päivällä se kakku minun isälleni kun kävimme kylässä ja söimme sitä siellä. Sitten otin kakun vielä mukaan ja vietiin se minun isoisälle ja syötiin sitä siellä. Lopulta otin sen sieltäkin mukaan kotiin ja syötiin miehen kanssa seuraavana päivänä loput. :D

En minä ihan jokakerta näin tee mutta näin olen myös tehnyt. Enkä minä mitään vongannut, kunhan otin, riitti monelle.

Tämä on meidän suvussa kanssa ihan normaalia. Kaikki tietävät, että käymme kymmenessä kyläpaikassa ja kuskaamme sitä samaa kakkua mukana :D Ei meidän porukasta kukaan kuitenkaan sitä kakkua söisi, kun sen yhden siivun, niin tuntuisi vähän turhalta tehdä niin monta kakkua, kun on kyläpaikkaakin... Monesti mennään kylään tai meille tullaan kylään puolikkaan kakun kanssa, tosin ihan vaan sukulaisten kesken :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, jos olen vienyt kylään mukana ison täytekakun jälkkäriksi ennalta sopimatta, olen ottanut loput takaisin kotiin ja jättänyt heille seuraavaksi päiväksi sopivan palan. Mielestäni ihan järkevää, jos isäntäpariskunta ei kauheasti makeasta välitä ja heillä ei käy vieraita päivittäin, jolloin kakun voisi tarjota vieraille. Järkeä sitten heittää roskiinkaan? Jätänkö vai otanko mukaan vaikuttaa omalla kohdallani isäntäperheen koko ja mieltymykset sekä tavaran säilyvyys, erityisesti näissä leivonnaisjutuissa. En itsekään haluaisi kenenkään jättävän meille paljon sellaista, joka ei ole mieltymystemme mukaista ja pilaantuu äkkiä.

Tietysti, jos mennään illalliselle ja viedään joku viinipullo ja suklaarasia tms viemisenä, ne jää tietysti sinne, sehän on lahja. Samoin, jos olen tuonut jotain "omaan himooni", kuten hedelmiä tai suklaata, loput jätän aina perään. Paitsi, jos en ole "tarvinnutkaan", eli ovat vielä jossain laukussani. Joskus, jos mennään kylään, otetaan saunakassin pohjalle enemmän tai vähemmän näitä "hätävaraherkkuja", jotka kaivetaan tarvittaessa esiin ja tarjotaan kaikille, jos ei tiedetä mitä odottaa vierailulta.

Mielestäni ei ole kovin hyvää käytöstä joiltain tuttaviltamme se, että pyydämme tuomaan omat juomat ja sitten tarjoamme tietysti kuitenkin jotain juomia esim ruuan kanssa, niin jotkut tekevät niin, että juovat illan ainoastaan meidän juomia ja omat kerätään lähtiessä jääkaapista pois. Tyyliin tuodaan 6 Koffia, juodaan 10 Karhua ja viedään ne omat 6 kotiin. Rahallisesti tällä ei ole kauheasti väliä, mutta itse en tekisi niin. Välillä ärsyttää ihan periaatteen vuoksi.

Ja vielä siitä, että tarjotaanko vieraiden tuomaa juttua illan aikana: itse laitan tarjolle, jos vähänkään sopii muuhun tarjottavaa. Oletan, että vieraat myös itse pitävät siitä, mitä ovat tuoneet ja haluavat sitä maistella. Eriasia esim, joku viinipullo, sen voin laittaa sivuun, jos juomat on jo valmiiksi valkattu.

Vierailija
24/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä olen kerran ollut todistamassa kun pariskunta vei tuomansa pullapitkon mukanaan. Tosin siinä tapauksessa olisin tehnyt myös minä niin.

Olin kaverilla ollut yötä ja seuraavana päivänä sinne tuli yhteinen tuttu pariskunta kylään. Toivat pullapitkon mukanaan. Mitä teki emäntä? ei mitään, ei keittänyt edes kahveja. Istuivat siinä sitten jonkun aikaa ja lähtivät, pullapitko seurasi mukana.

Ihan samoin olisin tehnyt itsekin.

Tästä on vuosia aikaa. Nykyään jos tollaista tapahtuisi niin varmasti itse sanoisin että "etkö sä keitä kahveja", mutta silloin sitä oli niin nuori ja naivi että ei tohtinut.

Vierailija
25/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen minulle "vieraaseen" paikkaan niin viemiset jää sinne, mutta riittävän tutussa paikassa (jossa siis voin olla kuin kotonani - käydä itse jääkaapilla jne.) niin vien kyllä osan viemisistä mukanani. Meillä on allerginen lapsi ja esim. näin grillauskaudella hänen makkaransa ovat reilusti tavallista kalliimpia. Jos niitä jää, niin otan kyllä mukaan kotiin, samoin häntä ajatellen ostetut muut tavallista hintavammat tarjoilut. Samoin jos itseltäni jää saunaillassa siideriä, niin vien kotiin, samoin kuin nämä ystäväni ottavat omat loput kaljansa mukaan lähtiessään.

viet oikein juomattomat siideritkin mukanasi, kakarasi makkaroista puhumattakaan. En edes viitsi kommentoida tähän enempää.

lainauksen kirjoittaja, mutta vastaanpa silti. Jos järjestetään saunailta tai grillataan porukalla puhtaasti nyyttärimeiningillä (tai sovittu että jokainen tuo omat syötävät) niin vien omat tuomani mukanani. Ihan samalla tavalla kuin kaverit saa viedä omansa mennessään jos istutaan iltaa meillä.

Jos sen sijaan tuttaperhe tarjoaa esim. ruokailut, yösijan ja seuraavana päivänä aamupalan ja minä tuon esim. kahville leipomani piirakan, en vie mennessäni. Jos sitä nyt edes jää jäljelle.

Vierailija
26/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen minulle "vieraaseen" paikkaan niin viemiset jää sinne, mutta riittävän tutussa paikassa (jossa siis voin olla kuin kotonani - käydä itse jääkaapilla jne.) niin vien kyllä osan viemisistä mukanani. Meillä on allerginen lapsi ja esim. näin grillauskaudella hänen makkaransa ovat reilusti tavallista kalliimpia. Jos niitä jää, niin otan kyllä mukaan kotiin, samoin häntä ajatellen ostetut muut tavallista hintavammat tarjoilut. Samoin jos itseltäni jää saunaillassa siideriä, niin vien kotiin, samoin kuin nämä ystäväni ottavat omat loput kaljansa mukaan lähtiessään.

viet oikein juomattomat siideritkin mukanasi, kakarasi makkaroista puhumattakaan. En edes viitsi kommentoida tähän enempää.

lainauksen kirjoittaja, mutta vastaanpa silti. Jos järjestetään saunailta tai grillataan porukalla puhtaasti nyyttärimeiningillä (tai sovittu että jokainen tuo omat syötävät) niin vien omat tuomani mukanani. Ihan samalla tavalla kuin kaverit saa viedä omansa mennessään jos istutaan iltaa meillä. Jos sen sijaan tuttaperhe tarjoaa esim. ruokailut, yösijan ja seuraavana päivänä aamupalan ja minä tuon esim. kahville leipomani piirakan, en vie mennessäni. Jos sitä nyt edes jää jäljelle.

No, meillä sitten vissiin on enemmän rahoja käytössä, kun ei tarvitse nyysiä kyläpaikasta leipomuksia.

Vierailija
27/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi vie aina tyhjät pullot ja puolikkaat perunalastupussitkin. Joskus pyysi jopa ruokaa mukaansa (kun äitikin aina antaa). Olimme tuolloin itsekin opiskelijoita. Jotkut vaan on niin pihejä...

Vierailija
28/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, jos olen vienyt kylään mukana ison täytekakun jälkkäriksi ennalta sopimatta, olen ottanut loput takaisin kotiin ja jättänyt heille seuraavaksi päiväksi sopivan palan.

Minä vaan olen sen verran vanhanaikainen, että minusta se on isäntäväen asia ehdottaa, että otatko kakkua mukaasi, kun meillä ei mene noin isoa palaa.

joidenkin omien siidereiden mukaan oton ymmärrän, mutta en minä niitäkään kehtaisi jälkikäteen lähteä hakemaan, jos ei illalla tule otetuksi mukaan. Tai jos olen juonut isäntäväen tarjoamaa saunakaljaa tms.

Emäntänä kyllä tarjoan mukaan sellaisia jämiä, jotka voi viedä kohtuulllisen helposti ja ovat hyviä vielä seuraavanakin päivänä. Ihan normaalia ottaa se doggybag mukaan.

Vierailija
29/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan moisesta tavasta. Otan mukaani, jos anoppi/äiti/sisko tarjoaa, muualla en ehkä kehtaisi, vaikka tarjottaisiinkin. Saati, että vain ottaisin itse muina miehinä.

Outoa ja röyhkeää porukkaa, mistähän mahtavat olla kotoisin...

Vierailija
30/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä hilata siidereitä baariin mukaan, eikä myöhemmin kysellä niiden perään. Otan sen verran mukaan kuin arvelen juovani. Jos loppuu kesken, niin yleensä illan emäntä tarjoaa omistaan lisää. Samoin toisin päin. Joten jos sinne joskus yksi ylimääräinen jää, niin juokoon pois.

Vierailija
31/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy kylässä välillä sellaiset ihmiset, jotka pyytää meidän ruokia/leivoksia mukaan.

Hämmästyin kun viimeksi pyysivät, muffinseja, piirakoita ja keksejä :D

Vierailija
32/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on yksi kaveri, joka ottaa tuomistensa loput lähtiessään mukaansa. Siis jos vaikka sipsipussista, kirsikkatomaattirasiasta tai pullapitkosta jää jotain niin hän tahtoo sen mukaansa.

Vähän ihmetyttää, mutta kukin tyylillään. Itselleni ei kyllä tulisi mieleenkään.

Vierailija
33/33 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisen joka vei mennessään kiisselinlopun

mukaansa ettei sitä vaan kukaan muu syö...

ja tämä henkilö kerran säilytti keittoa kattilassa joka oli kassissa

puoleen yöhön automatkan jälkeen, sitten nosti

jääkaappiin. Seuraavana päivänä vei sen takaisin koskemattomana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi