Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te "ruokavaliohörhöilijät" selviätte kyläilyistä, matkoista jne. jne.??

Vierailija
31.08.2011 |

Eli karppaajat, tai ne jotka muuten vaan syö about vaan jotain leseitä/papuja/siemeniä/marjoja, veget jne. ...

Eli jotka syötte enimmäkseen vaan jotain terveellistä.

Ettekö siis lähes ikinä syö sipsiä, karkkia, pullaa, ravintolasta normaaliannosta jossa vaikka ranskalaiset ja pihvi, tai käy hampurilaisella tms.?

Miten toimitten esim.

- kylässä jossain missä tarjotaan jotain vaan kahvit ja pullaa ja vaikka raakapakaste-paistettuja pasteijoita

(itse tällöin otan kohteliasuudesta mitä tarjotaan, vaikka muuten yrittäisinkin olla jollain dieetin tapaisella). Sanotteko te kylmästi että "ei kiitos" ja kärsitte sitten nälkää koko vierailun ajan?

- Vai onko teillä omat eväät kylään mennessä itsellenne? (vaikka joku kanapihvi ja salaatti -annos vain itseänne varten, kun teidän kuuluu syödä sellainen klo 17:30?) Monesti olisi myös kohteliasta viedä jotain, vaikka pullapitko jos menee puoliyllättäen/epävirallisesti, mutta eikös ole vähän hassua jos sitten itselle on jotain muuta eväänä?

- viikonloppumatkalla jossain kaupungissa, missä käytte katselemassa nähtävyyksiä. Onko jotkut omat eväät, syötte vaan jotain kuivasiemeniä koko reissun ajan hotellihuoneessa? (Itse käymme esim. päivällä mäkkärissä, illalla hotellissa päivällisellä, päivällä välipalaksi saatetaan ostaa jäätelöt ja/tai karkit/suklaapatukka tai kahvit ja pulla/sämpylä yms.)

- työmatkoilla, kun on koko päivän jossain palavereissa, ja sen armoilla mitä tarjotaan (esim. päivällä joku kevyt lounaan tapainen / voileipiä, iltapäivällä kahvia ja pullat, illalla sitten illallinen ravintolassa)

- jos olette laivaristeilyllä? Onko teillä sielläkin omat eväät? Vai näykittekö vaikka buffetista vain jotain ruokavalioonne sopivaa, ja sivuutatte esim. jälkiruokapöydän kokonaan?

Tuntuu että tosi hankalaa on jatkuvasti noudattaa jotain ruokavaliota, ainakni mun elämässä on aika paljon kaikkia menoja ja muita, enkä halua olla joku ihme "kummajainen" joka tekee kaikesta kauhean hankalaa, haluan myös nauttia elämästä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaantekee nopeita heittoja suuntaan ja toiseen. Etsi vähän fiksumpia tapoja hallita heilahduksia.

Vierailija
22/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun elämä tuntuu olevan pelkkää syömistä :D

Ei mulle ainakaan tuota mitään ongelmaa olla joku 2-3 tuntia kylässä pelkän kahvin voimalla. Itseasiassa, jos on oikein mukavia vieraita, eihän sitä nälkää edes huomaa kun on niin paljon rupateltavaa. Ja kyllä, myös leffan pärjään mainiosti ilman eväitä :)

Onko sulla ap ylipainoa?

En siis itse ole mikään "ruokahörhö" ja voin syödä ihan kaikkea, mutta pärjään kyllä ilman ruokaakin jos on pakko ja uskon että moni karppaaja/ruokahörhö on samanlainen eli ei tuota ongelmaa, jos ei saa muutamaan tuntiin ruokaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun ruokailutottumukset on nyt kyllä pahasti pielessä. Nyt alat heti ottaa evääksi hedelmiä, vihanneksia tai ruisleipää, ja heität karkkipussit mäkeen. Sun verensokerin heilahtelu johtuu just siitä, että sä syöt karkkia ja pullaa välipalaksi. Lisää kasviksia ruokavalioon ja vähemmän roskaruokaa, sokeria, perunaa ja vehnää, niin huomaat pian muutoksen olossasi.

Vierailija
24/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo verensokerin heilahtelu johtuu siitä, että syöt nopeita hiilareita, sokeria ja muita raffinoituja tuotteita. Ruokavalion muutoksella saat verensokerit tasaisemmaksi eikä sinulla enää tule huono olo vaikka olisi nälkä.

Joillain ihmisillä kahvikin heilauttaa isnuliinitasoa noin, silloin kannattaisi vaihtaa kahvi vihreään teehen.

Vierailija
25/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä varsinkaan niin, että karkkipussi pitää aina olla mukana. Tätä voi olla ei-karpin vaikea käsittää, mutta on todellakin vapauttavaa, ettei tarvitse syödä mitään vaan sen takia, ettei silmissä ala hämärtää. Karppivaliolla voi olla hyvin syömättä vaikka koko päivän, jos haluaa. Ei ole mikään katastrofi, vaikkei kyläpaikassa ole tarjolla kuin pullaa. Ei vaan syö sitä.

Mitä ap:n omaan verensokeriheittelyyn tulee, niin hän jos kuka olisi pikaisen hiilihydraattirajoituksen tarpeessa. Tuollainen heittely kielii holtittomasta insuliininerityksestä, joka johtuu huonojen hiilareiden syömisestä ja voi johtaa (ja on heittelystä päätellen johtamassa) kakkostyypin diabetekseen.

Vierailija
26/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suurempia ongelmia. Tuttavat kyllä tietävät, että me ei syödä lihaa. Mä syön kyllä suklaata, pullaa ja pikaruokaa, mutta en nyt jatkuvasti.

Mä kyllä otan omia eväitä mukaan moneen paikkaan (esim. risteilylle) ihan säästösyistä. Matkailuakin harrastan ehkä hieman eri periaatteella kuin ap, mun matkailu on nimittäin enimmäkseen moottoripyöräilyä ja leirintäalueella tai metsässä yöpymistä. Ruuat tehdään silloin trangialla.

Mustakin kyllä kuulostaa siltä, että ap:n ruokavaliossa on vähän yliedustettuna sokeri ja valkoiset jauhot, kannattaa ehkä kuitenkin miettiä enemmän, mitä suuhunsa panee, niin olokin on parempi.

Vierailija
27/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona en syö pastaa, perunaa, riisiä, sokeria ja vaaleata leipää. Jos joskus harvoin pääsen ulos syömään, niin tilaan sen pihvin röstiperunoilla ja otan myös jälkiruokaa. Yleensä kyläpaikoissa voi valita pienemmän pahan, esim. pullan sijaan karjalanpiirakka tms. Laktoosi-intoleranssin takia kannan mukana pillereitä, joiden ansiosta voin syödä maitotuotteita huoletta.

Vierailija
28/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja välillä pidänkin eväänä mukana hapankorppua tai myslipatukkaa tms.

Leipä jota syön on yleensä ruisleipää, vaaleaa syön harvoin.

Vihanneksia syön myös aika paljon. Perunaa aika harvoin, no uuniranskalaisia välillä kun ne on nopeaa ja helppoa "pikaruokaa" lisukkeena kotona. Sokeriakaan en oikeastaan kauheasti.

Nämä siis normaalisti arkena/normioloissa (normityöpäivät konttorilla, kotona olo..).

Mutta en jaksa jatkuvasti tehdä asiaa hankalaksi tai koko ajan suunnitella syömisiä ja muita tyyliin "nyt lähden sinne ja tänne ja autoilemaan ja shoppailemaan onko mulla hapankorppuja kassissa", mulla on hätävarakarkkipussi auton hanskalokerossa, se säilyy hyvin ja siitä voi tosiaan ottaa vain 1-2 karkkia, ei tartte alkaa liikenteessä jotain myslipatukkaa aukomaan.

Ja on se jossain ihmisten ilmoillakin vaikak kaupoissa joidenkin mielestä jopa paheksuttavaa jos jonkun myslipatukan saati jonkun porkkanan tai leivän vedät esiin ja syöt kävellessä. Karkkipussista voi siististi ottaa yhden tai pari suuhun.

Tai en jaksa suunnitella "nytpä lähden kylään mutta siellä tarjotaan vaan pullaa, nyt mun pitää syödä erikseen että jaksan olla siellä sitten".

Eli haluan myös olla ja mennä vähän tilanteenkin mukaan.

Ja myös nauttia joskus, eli just hamppariravintolassakin toki voi ottaa salaatin ja jsokus otankin, mutta mun mielestä ne salaatit on usein tosi huonolaatuisia ja pahoja, eli mieluummin otan hampurilaisen.

Ja ravintolassakin voi toki tilata jonkun erikoisannoksen, mutta on se kiva joskus nautiskella pihvistä ja ranskalaisista.

Ja kylässä kanssa on kiva että voi kahvipöydässä ottaa jotain mitä tarjotaan, tylsää se on emännälle jos on jotain varannut eikä halutakaan.

Sitä paitsi en pysty ajamaan autoa jos ei verensokeri ole tasainen, tätä ne muuten tarkkaileekin, jollainhan se on tulkittu syyksi kolariin.

Ja kerran jouduin ihan ilman omaa syytäni kolariin, ja ambulanssimiehet tsekkasi multa mm. verensokerin. Onneksi siinä kai ei ollut mitään outoa, vaikka mulla olikin jo vähän nälkä siinä kohtaa...

ap

Vierailija
29/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoinkohan olla vastaaja 12, palaveriaiheinen otsikko joka tapauksessa.

Jatkan sen verran että itsekin mielelläni syön 5 ateriaa päivässä ap:n tavoin mutta en todellakaan kuole tai joudu ongelmiin jos ateriavälit venyy.

Joskus on niin paljon puuhaa että ei voi syödä juuri silloin kun oli suunnitellut ja sitten nälkä tavallaan menee ohi.

Enkä mä sitä mitenkään orjallisesti noudata. Viikonloppuisin tai kylässä rytmit menee sekaisin eikä se todellakaan haittaa.

Ruoka hallitsee liian isoa osaa jos siitä pitää tehdä niin iso numero kuin ap tekee.

Vierailija
30/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet niin kuin haluat, jos et halua kuunnella neuvoja. Kaikilla ei ole yhtä vaikeaa.

Vierailija
31/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä niitä siis arkena jatkuvasti mätäkään erikseen suuhuni! (Mutten viitsi kieltäytyä ehdoin tahdoin jos erikseen tarjotaan.)

Mutta ei tämä tasaisen energian tarve johdu kuitenkaan pelkästään siitä, että kroppani olisi jotenkin pilattu mössöllä.

Esim. nyt olen jo yli viikon verran noudattanut vhh-tyyppistädieettiä, mutta SILTI mun on kyllä ihan yhtä pakko syödä tasaisesti 5 krt päivässä - itse asiassa sekään ei tunnu nyt riittävän.

Mulla on siis huonompi olo ja tulee just se heikko olo esim. lounaan jälkeen joka on pelkkä salaatti+kanafile, kuin että jos söisin lounaan joka olisi salaatti+ruisleipä+pieni kanafile.

Mä en usko että karppiruokavalio oikein sopiikaan mulle, varmaan tuo "hyväkarppaus" olisi paras, ja siihen taidan pyrkiä (ja sallia kuitenkin poikkeukset reissuilla ja kylässä jne.)

Ehkä ongelmani on että olen sallintu niitä poikkeuksia vähän liikaa sitten arkenakin sitä arkea "piristämään", eli niitä täytyisi vaan karsia.

(En ole muuten ylipainoinen, mutta omppuvyötäröä on.)

Ja kahvi ei tosiaan taida oikein sopia mulle.

Miten viini / olut - käytettkö niitä?? itse tykkään ottaa myös viiniä pari lasillista silloin tällöin, oluttakin joskus.

ap

Vierailija
32/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sikäli nykyinen ruokavaliosi ei ole tasapainoinen ja sopiva. Naisille omenalihavuus on erityisen haitallista.

Vierailija
33/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on vegaani ei välttämättä tarkoita että söisi vain terveellisesti, vegaanit syö varmasti keskimäärin keskivertotallaajaa terveellisemmin. Syön sipsiä, karkkia ja pullaa aivan liian usein. Ravintolassa en kyllä syö ranskalaisia ja pihviä mutta hampurilaisella saatan joskus käydä vegemestassa. Useimmissa kyläpaikoissa missä käyn on jotain vegaanista tarjottavaa, jos ei niin kieltäydyn kohteliaasti. Jos on niin pitkä vierailu etten selviäisi syömättä niin saatan viedä itse jotain syötävää mukana. Jos vien jotain niin se on tietty vegaanista ja syön sitä sitten itsekin. Matkoilla katson etukäteen missä on kasvisravintoloita tms. ja käyn niissä koska hyvin syöminen on minulle tärkeä osa matkaelämystä. Omia eväitä saatan ostaa paikallisista kaupoista, ihan sen takia ettei koko aika tulisi haaskattua rahaa ravintoloihin/kahviloihin. Laivaristeilyiltäkin on aina jotain löytynyt. Jos menen laivan buffetiin niin ilmoitamme tulostamme etukäteen jolloin järkkäävät meille jotain sopivaa, tosin kyllä siellä buffassakin moni juttu sopii.

Ainoat jutut mikä musta veganismissa on hankalaa on se ettei voi ihan mihin tahansa ravintolaan marssia ja olettaa että sopivaa syötävää löytyy, mutta toisaalta hyvä vaan ettei ole niin paljon houkutuksia, käyn nytkin jo ihan liikaa ravintoloissa ja kahviloissa ja painan liikaa, ja sitten se kun ihmisille pitää selitellä.

Vierailija
34/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit nimenomaan tekevät omenavyötärön/mahan. Eli sikäli nykyinen ruokavaliosi ei ole tasapainoinen ja sopiva. Naisille omenalihavuus on erityisen haitallista.

taitaa ennemmin olla yksilölliset erot aineenvaihdunnassa, siis perimä, joka sitä omppulihavuutta tekee. Mä syön aika paljon hiilihydraatteja, eikä mulla ole kyllä omenalihavuudesta tietoakaan. Mulla kaikki ylimääräinen menee aina reisiin ja takapuoleen, mahaan ei tule mitään.

Terv. se vähän aiemmin vastannut kasvissyöjä

Vierailija
35/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että miten kun esim. karpatessa tai jossain milloin missäkin dieetissä, ei saisi syödä esim. ketsuppia, tai ei sokeria tai milloin mitäkin. Eli jos on joku normaaliruoka, niin senkin valmistukseen on käytetty dieetissä kiellettyjä aineksia.

Ja ravintolassa nyt kuitenkin on usein käytetty mausteena miilloin mitäkin grillikastiketta ja muuta, tai työpaikka lounaalla esim. jauhelihakastike - kyllä siinä on vehnäjauhoja ja ketsuppia ja ties mitä.

Tai makaronilaatikko, sekään ei kävisi.

Tai lihapullat, kyllä niihinkin sotketaan korppujauhoa aina jatkeeksi.

Eli jos kauhean tarkkaan yrittäisin noudattaa jotain dieettiohjeita joita mulla on, niin aina se vähän kaatuu siihen että on oikeasti hankalaa löytää ruokia jotka ois tehty just niiden ohjeiden mukaan, ja en pitkään jaksa sitä omien ruokien kokkausta ja kuljettelua.

ap

Vierailija
36/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se tulee juuri hiilareista.

Vierailija
37/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullostaa sekavalta ja "hörhöltä" enemmän kuin kenenkään muun tässä ketjussa.

Onko sinulla lapsia/perhettä? Joudutko huolehtimaan muidenkin kuin itsesi ruokkimisesta?

Tää homma on oikeasi todella helppoa. Kun menet ruokakauppaan, ostat sieltä kotiin VAIN niitä tuotteita, jotka on terveellisiä/hyviä ja joita tarvitset. Suunnittelet muutamia päiviä eteenpäin, etkä käy joka päivä erikseen. Tällöin siellä kaapissa on aina valmiina sopivaa syötävää. Ja jos jokin loppuu, käyt uudestaan kaupassa. Näin.

Sitten tunget sinne hanskikseen pähkinäpussin, josta saat taatusti paremmat energiat itsellesi kuin karkista.

Kolmanneksi, jos haluat hampparin, syöt hampparin tai voit myös heittää sen pullan (eli sämpylän) niiden hampparin sisällyksien ympäriltä pois ja syödä vain sisuksen.

Neljänneksi, pihvin tilaaminen salaatilla/uunijuureksilla on ihan yhtä vaikeaa kuin pihvin tilaaminen ranskiksilla/lohkoperunoilla.

Ja olihan tuossa muotakin todella "hyviä" pointteja, mutta nämä nyt päällimmäisenä jäi mieleen.

Vierailija
38/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että miten kun esim. karpatessa tai jossain milloin missäkin dieetissä, ei saisi syödä esim. ketsuppia, tai ei sokeria tai milloin mitäkin. Eli jos on joku normaaliruoka, niin senkin valmistukseen on käytetty dieetissä kiellettyjä aineksia.

Ja ravintolassa nyt kuitenkin on usein käytetty mausteena miilloin mitäkin grillikastiketta ja muuta, tai työpaikka lounaalla esim. jauhelihakastike - kyllä siinä on vehnäjauhoja ja ketsuppia ja ties mitä.

Tai makaronilaatikko, sekään ei kävisi.

Tai lihapullat, kyllä niihinkin sotketaan korppujauhoa aina jatkeeksi.

Eli jos kauhean tarkkaan yrittäisin noudattaa jotain dieettiohjeita joita mulla on, niin aina se vähän kaatuu siihen että on oikeasti hankalaa löytää ruokia jotka ois tehty just niiden ohjeiden mukaan, ja en pitkään jaksa sitä omien ruokien kokkausta ja kuljettelua.

ap

rajoittavaa sairautta. Tosin sun elämänmenolla diapetes ei ole kaukana...

Vierailija
39/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös nauttia joskus, eli just hamppariravintolassakin toki voi ottaa salaatin ja jsokus otankin, mutta mun mielestä ne salaatit on usein tosi huonolaatuisia ja pahoja, eli mieluummin otan hampurilaisen. Ja ravintolassakin voi toki tilata jonkun erikoisannoksen, mutta on se kiva joskus nautiskella pihvistä ja ranskalaisista. Ja kylässä kanssa on kiva että voi kahvipöydässä ottaa jotain mitä tarjotaan, tylsää se on emännälle jos on jotain varannut eikä halutakaan.

Noilla kriteereillä sun ei kannatakaan ajatella karppausta. Jos haluat syödä kakkua ja ranskalaisia, syö niitä, mutta harvoin ja vähän. Ja lisää liikuntaa paljon.

Vierailija
40/52 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oikeasti on niin nälkä että _tarvitsee_ syötävää. Viittaan siis tällä ap: n ongelmaan, että pitää syödä etukäteen kun ei saa parin tunnin kyläilyllä syödä pullaa.

Ei mulla ainakaan joku pulla ratkaise yhtään tilannetta parempaan suuntaan, jos siis tosiaan olen nälkäinen siinä määrin, että menetän toimintakykyni (mitä en voi kyllä uskoa kolmen tai viidenkään tunnin ruokailutauon aikana tapahtuvan). Lähinnä tulisin vaan huonovointiseksi, jos söisin pullaa kiljuvaan nälkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi