Miten yrittää saada odottava äiti lopettamaan tupakointi?
En vain yksinkertaisesti voi katsoa vierestä kun hän saastuttaa itsensä lisäksi viattoman lapsen!
Apuja kiitos!
Kommentit (9)
Syyllistä sitä ja kerro faktat, mutta ilman suurenteluja. Tuskin kaverisi esim. tietää, että tupakointi voi vaurioittaa tyttösikiön munasarjojen kehitystä ja aiheuttaa myöhemmin siis hedelmättömyyttä.
syyniin. Koska jos vaarantaa lapsen jo kohdussa niin miten sellainen osaa pitää vauvasta huolen?
tupakoinnin vaaroista. Se ei luultavasti tiedä.
ja tässä maassa on varmaan aika monta äitiä jotka polttavat raskaus aikana.eiköhän soiteta jokainen oman paikkakunnan sosiaali viranomaiselle ja sanota että nyt pitäisi saada kaikki paikka kunnan tupakoivat raskaana olevat syynättäväksi.hoh hoijaa.ja olen kuullut sellaisenkin asian että lääkärit ovat sanoneet että jos äiti polttaa kun on raskaana niin ennemmin vähentää sitä polttamista kuin että lopettaa kokonaan koska se stressi on pahempi sille sikiölle kuin tupakka,että näin lääkärin suusta! ja miksei ne jo neuvolassa ilmoita sosiaali toimistoon tupakoitsevista äideistä?
Ja kaikki odottavat äidit, lopettakaa kahvin, teen yms. juominen. Niissä on kofeiinia... Sit kaikki kipu- ym. -lääkkeet pois. Nekinhän voi vammauttaa. Entäs pienetkin alkoholiannokset? Sossun hoiviin kaikki odottajat, jotka eivät älyä huolehtia liiallisesta painon noususta. Siitäkin on omat haittansa. Entäs ne, joiden sokerit heittää vähänkään? Vauvathan voivat vammautua, jos sokerit on liian korkealla.
Moralisoimisella ette saa muuta aikaan, kuin menetätte kaverinne ja saatte itsellenne ylenmyydentunteen. Ärsyttää lukea tollasia moralinvartijoita. Ottakaa nyt hyvänen aika samalla puhutteluun kaikki ne ylipainoiset, liikuntaa harrastamattomat ym., jotka jotenkin terveyttään vahigoittavat.
Tietysti tupakointi on haitallista niin äidille kuin lapselle, mut tuskin se on kenellekään epäselvää. Varmasti tämäkin äiti on siitä tietoinen...
Ja olet muuten väärällä paltstalla. Tälle aiheellehan on aivan oma palstansakin.
Vai että syyllistä. Ja että oikein sossuun... Hih...
Ja olen raskaan enkä poltta. Lopetin kun tulin raskaaksi. Eli hyvä minä kun olen ap:n arvoinen...
Syyllistäminen ja sättiminen kun ei ketään auta.
Kerro vaikka siitä, että istukka menee huonoksi jne.
Musta tuntuu, että tämä sinun tuttavaäiti ei halua lopettaa, joten yritä tukea vähentämään. Musta tupakoinninkaan kanssa ei kannata olla ihan ehdoton. 2 tupakkaa päivässä on ihan toista kuin 4 tai 10. Eli yritä saada puolittamaan ainakin polttamansa määrä. Tai vaikka sellaiseen moodiin, että yksi aamulla ja yksi illalla. Tuo määrä ei ole enää kovinkaan vahingoittavaa! Entisenä tupakoitsijana painostajat ärsytti eniten. Läheskää niin paljoa ei olisi ärsyttänyt ihminen, joka yrittää saada vähentämään ja suhtautuu vähempään polttamiseen positiivisesti.
Opettele edes yhdyssanat, niin ehkä joku jaksaisi lukeakin sepustuksesi.
Jos se äiti on niin tyhmä, ettei itse tajua tuollaista asiaa ja sen vakavuutta, on todellakin ulkopuolisten asia puuttua siihen. Tosin voin kertoa, että ei se mitään auta, vaikka kaverit mesoais mitä, jos ei itse halua lopettaa polttamista. Mulla on kaveri, joka polttanut molempien raskauksiensa ajan, vaikka useat eri ihmiset ilmaisivat paheksuntansa ja kaverin mieskin pyysi kaveria lopettamaan.