Amis vs. lukio - mitä luulette nuorten ajattelevan?
Olimme kesäkuussa sukujuhlissa, jossa noin 50-v mies avoimesti pilkkasi 16-v poikaani joka opiskelee ammattiopistossa sähkö- ja automaatiotekniikan linjalla. Hän kutsui nuorta amispölöksi joka sivumennen sanoen oli toinen kerta kun olen moisen nimityksen kuullut, eka kerta oli Vauva-palstalla, kuinkas muutenkaan.
Mitäpä luulette että nuori tällaisesta ajattelee? Ensinnäkin aikuisesta joka ihan kylmästi pilkkaa toista, puolituntematonta ihmistä, jolle hänen koulutuksensa ei kuulu pätkääkään? Ja mitä se kertoo meidän asenteista ja arvostuksista jotka oikeasti eivät enää taida olla kovin ajanmukaisia nykymaailmassa. Kun minä olin nuori, oli lukio, kopis ja amis ja lukioon meni lahjakkaat ja amikseen villit ja vähemmän lahjakkaat ja loput kopikseen siltä väliltä. Mutta maailma on muuttunut, me emme vaan vielä sitä tajua. Onneksi meillä on fiksut nuoret!
Poikani oli ihan keskivertoa koulussa ja yläasteen päättötodistuksessa hänellä oli ka. 8,4. on kuitenkin aina halunnut näprätä noita asennusjuttuja tai miten niitä sanoisi ja halusi ehdottomasti mennä amikseen. Lukiota ei kokenut omakseen, vaikka pienellä komppaamisella ja painostuksella olisi sinne varmasti mennyt. Mitäpä minä siihen äitinä muuta voin kuin kunnioittaa lapsen toivomusta kun kerran oli noin motivoitunut alalle. Poika on pärjännyt koulussa hyvin ja mm. lähtee ensi tammikuussa vaihtosysteemin puitteissa Etelä-Amerikkaan, englantiakin on opiskellut ylimääräisenä kurssina ja on kaikin puolin iloissaan alastaan. Minä ainakin olen iloinen ja ylpeä siitä että nuori on löytänyt oman alansa aina toistaiseksi ja jaksaa jopa paneutua siihen. Moni aikuinen voisi ottaa mallia!
Kommentit (29)
kaikkine vaihtoineen Amerikkaan tms. eli ei siellä ihmeemmin osaamista hankita. Suuri osa joutuu koulusta päästyään uudestaan työnantajan maksamaan koulutukseen, että jotain työstä tulisi.
Siellä on muutama fiksu jätkä kaiken sen muun porukan seassa, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että ei siellä ihmeemmin aivoja tarvita.
mutta toivon heidän opiskelevan sellaista minkä kokevat mieleisekseen.
Itse tuhlasin kolme vuotta lukiossa. Kirjoitin huonot paperit, sillä pänttääminen ei kiinnostanut ollenkaan. Lukion jälkeen pääsin amikseen opiskelemaan mieleistäni alaa ja nyt olen tehnyt vuosia mieleistä työtä.
Jos on kiinnostusta lukioon niin totta kai sinne, mutta jos on mieleinen ala kiikarissa niin sitten sinne :)
Toivon, että lapseni ovat rohkeita ja hakevat sellaiseen kouluun mikä heitä oikeasti kiinnostaa. Amis ja lukio ovat yhtä arvokkaita. Tuen lapsiani mitä valitsevatkin.
kaikkine vaihtoineen Amerikkaan tms. eli ei siellä ihmeemmin osaamista hankita. Suuri osa joutuu koulusta päästyään uudestaan työnantajan maksamaan koulutukseen, että jotain työstä tulisi.
Siellä on muutama fiksu jätkä kaiken sen muun porukan seassa, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että ei siellä ihmeemmin aivoja tarvita.
Opettelevat vissiin lukemaan ja kirjoittamaan.
Itse olen ja voin sanoa, etten olisi saanut minkäänlaisia valmiuksia ammattiini puolessatoista vuyodessa.
Ja kyllä niitä aivoja tarvitaan. Vai mitä luulet, että opiskelijat siellä tekevät? Oletko koskaan perehtynyt esim. laivapuolen opintoihin (kone, sähkö, repari jne.)?
On kyllä ikävää, kun asenne on tuo, koska amiksen käyneet hoitavat suurimmaksi osaksi kaikkia sellaisia töitä, joita ilman te nk. älyköt olisitte hukassa. Vai lähtisitkö itse viemään roskianne lähimmälle kaatopaikalle? Tekisitte itse juhlameikkinne vaikka omiin häihinne kampauksesta puhumattakaan? Entä kun haluatte lähteä ulos syömään? Sinä se varmaan vedät kokin vermeet päälle ja rupeat väsäämään ruokaa? Sama homma lapsesi kouluruokailun suhteen. Ja varmaan myöskin siivoat työpaikkasi?
Esimerkkejä olisi monia lisää. Jos olisin näitä amiksen haukkujia, pitäisin kyllä suuni kiinni.
Hän ja kaveripiirinsä eivät arvota toisiaan koulun perusteella eivätkä aseta kouluja paremmuusjärjestykseen. Heidän kriteerinsä on ollut kiinnostus alaa kohtaan. Nuoret ovat paljon fiksumpia, kuin heikkoitsetuntoiset vanhemmat. Onneksi pian on uuden sukupolven aika ja me muinaisuomalaiset kateelliset ja ilkeät surkimukset väistymme.
aidosti vartijakoulutuksen pituutta, 3 vuotta. Kait sitä vähemmälläkin ajalla homman oppisi.
aidosti vartijakoulutuksen pituutta, 3 vuotta. Kait sitä vähemmälläkin ajalla homman oppisi.
olleeni surullinen niiden koulukavereiden puolesta jotka oli pakotettu lukioon.
He olisivat halunneet ammattikouluun, mutta vanhemmat ja muut sukulaiset eivät sitä hyväksyneet.
Samoilla linjoilla olen edelleen.
Tärkeintä, että nuori löytää itselleen mieluisan alan. Myöhemminkin voi opiskella vaikka kuinka pitkälle eteenpäin, jos kokee ettei saa työssään riittävästi haasteita ja vastuuta.
Olen itse sitä ikäluokkaa, josta seuraava siirtyi peruskouluun ja jaottelu keskikoulu - kansalaiskoulu poistui.
Se oli sitä tasa-arvoista 1970-lukua. Onko ihmisillä joku kummallinen tarve olla parempi kuin toiset, nimenomaan toisten kustannuksella? Kun suomalaisista on kyse, ei voi kehua itseään vaan pitää moittia toista. Siitä kai tuossakin tilanteessa oli kyse.
Se mies ei taida olla ihan ajan tasalla nykyisestä ammattikoulujärjestelmästä, kuten eivät ihan kaikki muutkaan.
3-vuotinen se amis on siksi, että sitä kautta saa nykyään kelpoisuuden yliopistoihin ja korkeakouluihin ilman lisäopintoja.
Sen me varmaan tiedämme, että mikä tahansa opiskelu antaa vain yleiset perusvalmiudet, olipa sitten kyse yliopistotutkinnosta tai amiksesta. Jokaisessa työpaikassa on erilaisia vaatimuksia ja erityispiirteitä, jotka on sitten erikseen opiskeltava.
Tämän on moni tullut tietämään mennessään sellaiseen työpaikkaan, johon on täyttänyt kaikki kelpoisuusehdot, ollut riittävä koulutus, kokemus ja erikoistuminen, mutta silti moni asia onkin tehty eri tavalla kuin muissa paikoissa taas on pitänyt opetella uutta.
3-vuotinen se amis on siksi, että sitä kautta saa nykyään kelpoisuuden yliopistoihin ja korkeakouluihin ilman lisäopintoja.
Käytännössä sisäänpääsy suoraan amiksesta on mahdotonta, koska pääsykokeessa ei amistiedoilla ja apiskelutavoilla vaan voi pärjätä niin hyvin. amis -amk-yliopisto-linja voi onnistua, mutta helppo sekään ei ole. Lukion kautta on edelleen todenäköisin pääsymahdollisuus. Minä esim olen järjestänyt pääsykokeita eräässä oppiaineessa yli kymmenen vuotta ja sinä aikana suoraan amiksesta ei ole tullut sisään ketään ja amis-amk-linjan kautta yhteensä kaksi (2) henkilöä. Tänävuonna yhtään ei-ylioppilasta ei tullut. Sen sijaan joukossa on paljon niitä, joiden lukionpaperit ovat enintään keskinkertaiset, mutta ovat lukenee tpääsykokeisiin huolella. Lukio, edes huonosti suoritettu lukio auttaa pääsykokeissa pärjäämiseen nähdäkseni siksi, että siellä opetetaan äidinkieltä ja asiakirjoittamista (muis muissa kuin äidinkielessä, on esseekokeet) paljon enemmän kuin amiksessa ja nimenomaan kirjoitustaito on se, joka pääsykokeessa auttaa.
Itsekin pidät yo-tutkintoa parempana kuin amista.
Koska kirjoitat viestissäsi, että "komppaamalla ja painostamalla" lapsesi olisi mennyt lukioon.
-tajuatko edes oman asenteesi?
Nykyään voi suorittaa samanaikaisesti sekä yo-tutkinnon että ammattitutkinnon. Eivät ole toisensa poissulkevia vaihteoehtoja. Perehdy asioihin, ennenkun täällä valittelet!
kaikkine vaihtoineen Amerikkaan tms. eli ei siellä ihmeemmin osaamista hankita. Suuri osa joutuu koulusta päästyään uudestaan työnantajan maksamaan koulutukseen, että jotain työstä tulisi. Siellä on muutama fiksu jätkä kaiken sen muun porukan seassa, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että ei siellä ihmeemmin aivoja tarvita.
Itse olen ja voin sanoa, etten olisi saanut minkäänlaisia valmiuksia ammattiini puolessatoista vuyodessa. Ja kyllä niitä aivoja tarvitaan. Vai mitä luulet, että opiskelijat siellä tekevät? Oletko koskaan perehtynyt esim. laivapuolen opintoihin (kone, sähkö, repari jne.)? On kyllä ikävää, kun asenne on tuo, koska amiksen käyneet hoitavat suurimmaksi osaksi kaikkia sellaisia töitä, joita ilman te nk. älyköt olisitte hukassa. Vai lähtisitkö itse viemään roskianne lähimmälle kaatopaikalle? Tekisitte itse juhlameikkinne vaikka omiin häihinne kampauksesta puhumattakaan? Entä kun haluatte lähteä ulos syömään? Sinä se varmaan vedät kokin vermeet päälle ja rupeat väsäämään ruokaa? Sama homma lapsesi kouluruokailun suhteen. Ja varmaan myöskin siivoat työpaikkasi? Esimerkkejä olisi monia lisää. Jos olisin näitä amiksen haukkujia, pitäisin kyllä suuni kiinni.
Juhlameikkini tekijä on käynyt 4 kk meikkauskurssin ja saa aikaan paljon parempaa jälkeä kuin amiskosmetologi. Kampaajallani (erittäin tunnettu) ei ole kampaajan koulutusta lainkaan vaan aivan muun alan keskeytyneet opinnot. Läheisen ravintolan kokki on koulutukseltaan melkein valmis insinööri eli opinnot jäivät kesken, kun hän vaihtoi alaa. Lapseni kouluruuat lämmittää henkilö, joka aikoinaan valmistui puutarhuriksi, mutta on nyt keittiötöissä. Työpaikkani siivoojat puhuvat ulkomaankieltä eikä heillä ole alan koulutusta.
Niin että se siitä ammattikoulun autuudesta ja ammattipätevyyden tuottamisesta.
Ai niin, minä maisteri osaan ommella ihan itse vaatteeni. Ilman virallista koulutusta.
Kaikkia ammattialojen ammattilasia tarvitaan. Jokainen talonrakentajakin tarvii sähkömiesten ammattiosaamista. Ja talotkin rakentaa rakennusalan ammattilaiset. Autonasentajille on paljon tarvetta ja kampaajille jne.
Olen itse ihan tavallinen duunari. Mutta sisaruksissa, että lähimmissä ystävissä on akateemisia. En ole koskaan kokenut, että he katsoisivat minua jotenkin alaspäin. Tällä palstalla olen vasta tajunnut että tällaista tosiaan edelleen tapahtuu ja paljon.
Omat pojat käyneet ammattikoulutuksen ja opiskeluun sisältyneet harjottelut tehneet palkallisissa töissä ja näin maksaneet ajokortit ja autot. Mikä on mielestäni hieno juttu. Oppineet alusta asti rahan arvon ja tottuneet, että työtä tekemällä pärjää ja saa hommattua mitä haluaa.
sielläopiskellaan muunmuassa vartijalakeja, voimankäyttöä, itsepuolustusta...
Olen itse sitä ikäluokkaa, josta seuraava siirtyi peruskouluun ja jaottelu keskikoulu - kansalaiskoulu poistui. Se oli sitä tasa-arvoista 1970-lukua. Onko ihmisillä joku kummallinen tarve olla parempi kuin toiset, nimenomaan toisten kustannuksella? Kun suomalaisista on kyse, ei voi kehua itseään vaan pitää moittia toista. Siitä kai tuossakin tilanteessa oli kyse. Se mies ei taida olla ihan ajan tasalla nykyisestä ammattikoulujärjestelmästä, kuten eivät ihan kaikki muutkaan. 3-vuotinen se amis on siksi, että sitä kautta saa nykyään kelpoisuuden yliopistoihin ja korkeakouluihin ilman lisäopintoja. Sen me varmaan tiedämme, että mikä tahansa opiskelu antaa vain yleiset perusvalmiudet, olipa sitten kyse yliopistotutkinnosta tai amiksesta. Jokaisessa työpaikassa on erilaisia vaatimuksia ja erityispiirteitä, jotka on sitten erikseen opiskeltava. Tämän on moni tullut tietämään mennessään sellaiseen työpaikkaan, johon on täyttänyt kaikki kelpoisuusehdot, ollut riittävä koulutus, kokemus ja erikoistuminen, mutta silti moni asia onkin tehty eri tavalla kuin muissa paikoissa taas on pitänyt opetella uutta.
heti työsuhteen alussa. Koulusta tulevat on pakko laittaa opettelemaan perusasioita: tämä on työaika, näin käytetään työvälineitä jne.
kaikkine vaihtoineen Amerikkaan tms. eli ei siellä ihmeemmin osaamista hankita. Suuri osa joutuu koulusta päästyään uudestaan työnantajan maksamaan koulutukseen, että jotain työstä tulisi. Siellä on muutama fiksu jätkä kaiken sen muun porukan seassa, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että ei siellä ihmeemmin aivoja tarvita.
Itse olen ja voin sanoa, etten olisi saanut minkäänlaisia valmiuksia ammattiini puolessatoista vuyodessa. Ja kyllä niitä aivoja tarvitaan. Vai mitä luulet, että opiskelijat siellä tekevät? Oletko koskaan perehtynyt esim. laivapuolen opintoihin (kone, sähkö, repari jne.)? On kyllä ikävää, kun asenne on tuo, koska amiksen käyneet hoitavat suurimmaksi osaksi kaikkia sellaisia töitä, joita ilman te nk. älyköt olisitte hukassa. Vai lähtisitkö itse viemään roskianne lähimmälle kaatopaikalle? Tekisitte itse juhlameikkinne vaikka omiin häihinne kampauksesta puhumattakaan? Entä kun haluatte lähteä ulos syömään? Sinä se varmaan vedät kokin vermeet päälle ja rupeat väsäämään ruokaa? Sama homma lapsesi kouluruokailun suhteen. Ja varmaan myöskin siivoat työpaikkasi? Esimerkkejä olisi monia lisää. Jos olisin näitä amiksen haukkujia, pitäisin kyllä suuni kiinni.
Juhlameikkini tekijä on käynyt 4 kk meikkauskurssin ja saa aikaan paljon parempaa jälkeä kuin amiskosmetologi. Kampaajallani (erittäin tunnettu) ei ole kampaajan koulutusta lainkaan vaan aivan muun alan keskeytyneet opinnot. Läheisen ravintolan kokki on koulutukseltaan melkein valmis insinööri eli opinnot jäivät kesken, kun hän vaihtoi alaa. Lapseni kouluruuat lämmittää henkilö, joka aikoinaan valmistui puutarhuriksi, mutta on nyt keittiötöissä. Työpaikkani siivoojat puhuvat ulkomaankieltä eikä heillä ole alan koulutusta.Niin että se siitä ammattikoulun autuudesta ja ammattipätevyyden tuottamisesta.
Ai niin, minä maisteri osaan ommella ihan itse vaatteeni. Ilman virallista koulutusta.
ilman koulutusta jos ei sitten ole oppisopimuksessa. Ihan mielenkiinnolla voisin kyllä haluta nähdä sen tyypin, joka ilman koulutusta menee vaikka laivan keittiöön. Tokihan sitä osaa tuosta vain tehdä parille sadalle (minimissään ) ruokaa ja siinä sivussa osaa hoitaa pelastautumiset.
Mutta sinä (tai miehesi) näpsäkkänä ja ah, niin taitavina osaatte rakentaa talon, laittaa sinne putket, eritykset, sähköt? Epäilemättä korjaatte myös oman autonne? Ja tietenkin myös hoidatte Suomen vientiä eli rakennatte vaikkapa Norjaan lähteviä öljynporauslautan osia? Tai autatte Olkiluodon rakentamisessa tekemällä sinne osia?
Esimerkkejä löytyy edelleenkin.
tuohan on ihan vaativa ala, hyvät työllistymismahdollisuudet ja tienestit ok.