Amis vs. lukio - mitä luulette nuorten ajattelevan?
Olimme kesäkuussa sukujuhlissa, jossa noin 50-v mies avoimesti pilkkasi 16-v poikaani joka opiskelee ammattiopistossa sähkö- ja automaatiotekniikan linjalla. Hän kutsui nuorta amispölöksi joka sivumennen sanoen oli toinen kerta kun olen moisen nimityksen kuullut, eka kerta oli Vauva-palstalla, kuinkas muutenkaan.
Mitäpä luulette että nuori tällaisesta ajattelee? Ensinnäkin aikuisesta joka ihan kylmästi pilkkaa toista, puolituntematonta ihmistä, jolle hänen koulutuksensa ei kuulu pätkääkään? Ja mitä se kertoo meidän asenteista ja arvostuksista jotka oikeasti eivät enää taida olla kovin ajanmukaisia nykymaailmassa. Kun minä olin nuori, oli lukio, kopis ja amis ja lukioon meni lahjakkaat ja amikseen villit ja vähemmän lahjakkaat ja loput kopikseen siltä väliltä. Mutta maailma on muuttunut, me emme vaan vielä sitä tajua. Onneksi meillä on fiksut nuoret!
Poikani oli ihan keskivertoa koulussa ja yläasteen päättötodistuksessa hänellä oli ka. 8,4. on kuitenkin aina halunnut näprätä noita asennusjuttuja tai miten niitä sanoisi ja halusi ehdottomasti mennä amikseen. Lukiota ei kokenut omakseen, vaikka pienellä komppaamisella ja painostuksella olisi sinne varmasti mennyt. Mitäpä minä siihen äitinä muuta voin kuin kunnioittaa lapsen toivomusta kun kerran oli noin motivoitunut alalle. Poika on pärjännyt koulussa hyvin ja mm. lähtee ensi tammikuussa vaihtosysteemin puitteissa Etelä-Amerikkaan, englantiakin on opiskellut ylimääräisenä kurssina ja on kaikin puolin iloissaan alastaan. Minä ainakin olen iloinen ja ylpeä siitä että nuori on löytänyt oman alansa aina toistaiseksi ja jaksaa jopa paneutua siihen. Moni aikuinen voisi ottaa mallia!
Kommentit (29)
Nuoret eivät itse jaottele
Vierailija - 30.08.11 09:03 (ID 13308619)
ja arvota kavereitaan koulupaikan perusteella
peiliin.
Itse olen ja voin sanoa, etten olisi saanut minkäänlaisia valmiuksia ammattiini puolessatoista vuyodessa. Ja kyllä niitä aivoja tarvitaan. Vai mitä luulet, että opiskelijat siellä tekevät? Oletko koskaan perehtynyt esim. laivapuolen opintoihin (kone, sähkö, repari jne.)?
Itse olen hyvinkin perehtynyt laivapuolen opintoihin, ja voin sanoa, että opinnot voisi suorittaa nopeamminkin, koska meillä ainakin oli lukujärjestyksessä ihan järjettömästi vapaapäiviä. Vaativuustasot on sielläkin erilaisia, et varmasti millään voi sanoa että repariksi lukemiseen tarvittaisiin yhtä paljon lukupäätä ja opiskelumotivaatiota kuin vahtiperämieheksi tai vahtikonemestariksi? Tiesithän, että Suomi on ainoita, ellei jopa ainut maa, joka näitä kouluttaa ammattikoulutasolla, kaikkialla muualla ne ovat ammattikorkeakoulutasoisia suuntautumisvaihtoehtoja. Aivoja tarvitaan amiksessakin, mutta samanlaista yleissivistävää perustaa sieltä ei saa, kuten lukiosta. Vaikka en omista lukio-opinnoista ole muuten hyötynyt, kuin että ammattikoulutukseni ovat lyhentyneet 3 vuodesta 2 ja 2,5 vuoteen, niin en silti vaihtaisi sitä tietomäärää ja luku- ja kirjoitustaitoa mihinkään! Nykyään amiksia arvostetaan eri tavalla kuin ennen, ja hyvillä mielin olen katsonut sukulaislasteni menestystä niissä, kuitenkin muistaen, että tosiasia on, että vaatimustaso on amiksissa huomattavasti matalampi kuin lukioissa. Lukioissa saa tehdä lujasti töitä, että saa kurssista kympin/vitosen/kolmosen, kun taas amiksessa niitä tulee helpommin.
Nuoret eivät itse jaottele ja arvota kavereitaan koulupaikan perusteella
jopa sen perusteella, että missä lukiossa tai millä amislinjalla joku käy.
Nuoret eivät itse jaottele
Vierailija - 30.08.11 09:03 (ID 13308619)
ja arvota kavereitaan koulupaikan perusteella
Jopa paljon raaemmin kuin vanhemmat haluavat uskoa. Harvalla amistytöllä on poikakaveria lukiossa (siis nimenomaan tuossa iässä, ei amiksen jälkeen). Amikset viihtyvät omissa porukoissaan, lukiolaiset omissaan. Tosin jo seiskalla pystyy aika hyvin "ennustamaan", kuka menee lukioon ja kuka amikseen. Tupakanpolttokerroin kertoo jotain sekin.
Itse olen ja voin sanoa, etten olisi saanut minkäänlaisia valmiuksia ammattiini puolessatoista vuyodessa. Ja kyllä niitä aivoja tarvitaan. Vai mitä luulet, että opiskelijat siellä tekevät? Oletko koskaan perehtynyt esim. laivapuolen opintoihin (kone, sähkö, repari jne.)?Itse olen hyvinkin perehtynyt laivapuolen opintoihin, ja voin sanoa, että opinnot voisi suorittaa nopeamminkin, koska meillä ainakin oli lukujärjestyksessä ihan järjettömästi vapaapäiviä. Vaativuustasot on sielläkin erilaisia, et varmasti millään voi sanoa että repariksi lukemiseen tarvittaisiin yhtä paljon lukupäätä ja opiskelumotivaatiota kuin vahtiperämieheksi tai vahtikonemestariksi? Tiesithän, että Suomi on ainoita, ellei jopa ainut maa, joka näitä kouluttaa ammattikoulutasolla, kaikkialla muualla ne ovat ammattikorkeakoulutasoisia suuntautumisvaihtoehtoja. Aivoja tarvitaan amiksessakin, mutta samanlaista yleissivistävää perustaa sieltä ei saa, kuten lukiosta. Vaikka en omista lukio-opinnoista ole muuten hyötynyt, kuin että ammattikoulutukseni ovat lyhentyneet 3 vuodesta 2 ja 2,5 vuoteen, niin en silti vaihtaisi sitä tietomäärää ja luku- ja kirjoitustaitoa mihinkään! Nykyään amiksia arvostetaan eri tavalla kuin ennen, ja hyvillä mielin olen katsonut sukulaislasteni menestystä niissä, kuitenkin muistaen, että tosiasia on, että vaatimustaso on amiksissa huomattavasti matalampi kuin lukioissa. Lukioissa saa tehdä lujasti töitä, että saa kurssista kympin/vitosen/kolmosen, kun taas amiksessa niitä tulee helpommin.
Meillä taasen oli melkein koko kolme vuotta lukujärjestys aivan täynnä. Yleensä koulupäivät olivat niitä kahdeksan tunnin mittaisia. Lyhin päivä taisi olla kuusi tuntia ja sekin oli kolmantena vuonna. Harvoin oli hyppytunteja ja nekin johtuivat opettajien koulutuksesta. Joten en ymmärrä, miten meidänkin koulutus oltaisiin saatu lyhennettyä vaikkapa kahteen vuoteen. Olisimme olleet koulussa kymmenen tuntia päivässä. Ei liene tarkoituksena polttaa oppilaita loppuun?
Muuten, omalle linjalleni ei päässyt jos keskiarvo ei ollut vähintään 8,2 ja senkin jälkeen oli pääsykokeet.
En jaksa kuitenkaan jankata tästä aiheesta enää. Olen edelleen sitä mieltä, että ammattikoulu on vaativa ja jopa hyödyllisempi kuin lukio (paitsi jos haluaa ammattiin, jossa lukiopohja on ehdoton). Yleissivistystä voi hankkia ihan vapaa-ajallakin. Minulla lähipiirissä monia ihmisiä, jotka ovat hyvin paperein käyneet lukion ja he ovat todenneet, että sillä paperilla voisi pyyhkiä ahterinsa. Ihan turha siis.
Omia lapsiani kannustan ammattikouluun ja olisin kyllä pettynyt jos he valitsisivat lukion.
Itse olen ja voin sanoa, etten olisi saanut minkäänlaisia valmiuksia ammattiini puolessatoista vuyodessa. Ja kyllä niitä aivoja tarvitaan. Vai mitä luulet, että opiskelijat siellä tekevät? Oletko koskaan perehtynyt esim. laivapuolen opintoihin (kone, sähkö, repari jne.)?
Itse olen hyvinkin perehtynyt laivapuolen opintoihin, ja voin sanoa, että opinnot voisi suorittaa nopeamminkin, koska meillä ainakin oli lukujärjestyksessä ihan järjettömästi vapaapäiviä. Vaativuustasot on sielläkin erilaisia, et varmasti millään voi sanoa että repariksi lukemiseen tarvittaisiin yhtä paljon lukupäätä ja opiskelumotivaatiota kuin vahtiperämieheksi tai vahtikonemestariksi? Tiesithän, että Suomi on ainoita, ellei jopa ainut maa, joka näitä kouluttaa ammattikoulutasolla, kaikkialla muualla ne ovat ammattikorkeakoulutasoisia suuntautumisvaihtoehtoja. Aivoja tarvitaan amiksessakin, mutta samanlaista yleissivistävää perustaa sieltä ei saa, kuten lukiosta. Vaikka en omista lukio-opinnoista ole muuten hyötynyt, kuin että ammattikoulutukseni ovat lyhentyneet 3 vuodesta 2 ja 2,5 vuoteen, niin en silti vaihtaisi sitä tietomäärää ja luku- ja kirjoitustaitoa mihinkään! Nykyään amiksia arvostetaan eri tavalla kuin ennen, ja hyvillä mielin olen katsonut sukulaislasteni menestystä niissä, kuitenkin muistaen, että tosiasia on, että vaatimustaso on amiksissa huomattavasti matalampi kuin lukioissa. Lukioissa saa tehdä lujasti töitä, että saa kurssista kympin/vitosen/kolmosen, kun taas amiksessa niitä tulee helpommin.
Meillä taasen oli melkein koko kolme vuotta lukujärjestys aivan täynnä. Yleensä koulupäivät olivat niitä kahdeksan tunnin mittaisia. Lyhin päivä taisi olla kuusi tuntia ja sekin oli kolmantena vuonna. Harvoin oli hyppytunteja ja nekin johtuivat opettajien koulutuksesta. Joten en ymmärrä, miten meidänkin koulutus oltaisiin saatu lyhennettyä vaikkapa kahteen vuoteen. Olisimme olleet koulussa kymmenen tuntia päivässä. Ei liene tarkoituksena polttaa oppilaita loppuun? Muuten, omalle linjalleni ei päässyt jos keskiarvo ei ollut vähintään 8,2 ja senkin jälkeen oli pääsykokeet. En jaksa kuitenkaan jankata tästä aiheesta enää. Olen edelleen sitä mieltä, että ammattikoulu on vaativa ja jopa hyödyllisempi kuin lukio (paitsi jos haluaa ammattiin, jossa lukiopohja on ehdoton). Yleissivistystä voi hankkia ihan vapaa-ajallakin. Minulla lähipiirissä monia ihmisiä, jotka ovat hyvin paperein käyneet lukion ja he ovat todenneet, että sillä paperilla voisi pyyhkiä ahterinsa. Ihan turha siis. Omia lapsiani kannustan ammattikouluun ja olisin kyllä pettynyt jos he valitsisivat lukion.
Meillä taasen oli melkein koko kolme vuotta lukujärjestys aivan täynnä. Yleensä koulupäivät olivat niitä kahdeksan tunnin mittaisia. Lyhin päivä taisi olla kuusi tuntia ja sekin oli kolmantena vuonna. Harvoin oli hyppytunteja ja nekin johtuivat opettajien koulutuksesta. Joten en ymmärrä, miten meidänkin koulutus oltaisiin saatu lyhennettyä vaikkapa kahteen vuoteen. Olisimme olleet koulussa kymmenen tuntia päivässä. Ei liene tarkoituksena polttaa oppilaita loppuun? Muuten, omalle linjalleni ei päässyt jos keskiarvo ei ollut vähintään 8,2 ja senkin jälkeen oli pääsykokeet. En jaksa kuitenkaan jankata tästä aiheesta enää. Olen edelleen sitä mieltä, että ammattikoulu on vaativa ja jopa hyödyllisempi kuin lukio (paitsi jos haluaa ammattiin, jossa lukiopohja on ehdoton). Yleissivistystä voi hankkia ihan vapaa-ajallakin. Minulla lähipiirissä monia ihmisiä, jotka ovat hyvin paperein käyneet lukion ja he ovat todenneet, että sillä paperilla voisi pyyhkiä ahterinsa. Ihan turha siis. Omia lapsiani kannustan ammattikouluun ja olisin kyllä pettynyt jos he valitsisivat lukion.
Eihän merikoulujen amispuolella ole edes ollut pääsykokeita joka vuosi!!! Mulle vaan soitettiin ja kysyttiin, että "Jaa, hait meille, tuletko varmasti, vai haitko huviksesi?" Se aiheuttaa sen, että luokkia saadaan kyllä muodostettua, mutta valmistuneita on vain pikkurikkinen osa aloittaneista, juurikin näillä vaativimmilla linjoilla. Merikoulut menee tällä hetkellä niin alamäkeä, että ei ole ihmekään, että työpaikkoja häviää, kun kotimaasta ei saada tarpeeksi hyviä ammattilaisia, täytyy siis palkata virolaisia... Työtilanne on jossain varustamoissa hyvä, joissain huono, riippuen mitä paikkaa haetaan... Mutta tämä keskustelu meni taas aivan sivuraiteille alkuperäisestä, pointtini oli siis se, että nykyään amikset ovat ihan hyvä vaihtoehto, jos haluaa käytännön hommiin, mutta jos haluaa opiskeluissaan edetä vähänkään kunnianhimoisemmin pidemmälle, ei se lukio ole huono vaihtoehto siinäkään tapauksessa. Kaksoistutkintoja kannatan, ja jos olisi omia lapsia siinä iässä, niin varmasti kannustaisin heitä siihen. Ihan vaan sen yleissivistyksen takia.
mutta itse ainakin olen alkanut arvostaa ammattikoulun opiskelijoita ja ammatteja mitä vanhemmaksi olen tullut. Omalla alallaan motivoituneet ja taitavat ihmiset pärjäävät maailmassa varmasti oli kyse sitten diplomi-insinööristä tai kirvesmiehestä. Nykyään ammattikoulu voi olla varmempikin tie hyvään ammattiin ja ansiotasoon kuin lukio. Omat lapseni ovat vielä pieniä mutta saavat vapaasti valita opinahjonsa peruskoulun jälkeen. Toivon että olisivat innostuneita ja motivoituneita minne sitten pyrkivätkin, sillä pääsee pitkälle.
Ja mitä tulee näihin jurpoihin sukulaisiin ja tuttaviin, kommentteja heiltä yleensä riittää oli sitten valinnut minkä alan tahansa. Omat sukulaiseni pilkkasivat aikanaan avoimesti "uimamaisterin" opintojani. Tälläiset kommentit kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa, ne kertovat vain niiden lausujan älykkyyden.
jopa sen perusteella, että missä lukiossa tai millä amislinjalla joku käy.