Sinä joka olet vannonut "en ikinä liity facebookiin", harmittaako jo?
Yhä enemmän myös yhdistykset ym. siirtävät tiedottamisensa fb:iin, siellä mainostetaan oman kunnan tapahtumia, siellä voi kutsua tuttuja juhliin jne.
Te jäätte niin monesta paitsi, tietämättännekin. Mutta ettehän te voi niellä ylpeyttänne...
Kommentit (73)
on minusta ihan turhan vahtaamista. minut saa kiinni puhelimella, kirjeellä ja sähköpostilla jos haluaa kutsun lähettää! ihan vapaasti saatte siellä roikkua ja mainostajat mainostaa :)))
No ei todellakaan harmita. Olen muutenkin lähes päivittäin yhteydessä juuri niihin ihmisiin joihin haluankin (muutamat läheiset ystävät, perhe) enkä kaipaa mitään ylimääräisiä sosiaalisia kontakteja ja hyvänpäiväntuttuja häiritsemään elämääni.
Olen samalla tavalla liikenteessä kuin joku aiemmin postannut; mitä isommalta määrältä kutsuja ja väkinäistä löpinää vältyn, sitä parempi.
koska en ole päättäänyt ettei koskaan. Eikä minun ylpeyteni ole facebookista kiinni. Toki olen miettinyt välillä, että kätevä olisi ja paljon nykyään siellä tiedotetaan ja sovitaan asioita. Mutta silti en koe tarvetta liittyä.
kellekään ja tietoturva ja sitten mun henk.koht. elämäni leviää kaikille jne..
No se oli sitä kun en tajunnut koko hommasta mitään. Mitä sieltä leviää kun mulla ei ole kavereina kuin ihan lähimmät tutut ja sukulaiset. En kirjoita sinne mitään, mitä en voisi sanoa päin naamaa kaikille oudoillekin. Enkä laita sinne mitään perheen kuvia yms.
Mutta helppo tapa pitää yhteyttä ja todella yhdistysten sivut on siellä.
Ei mulla ainakaan ole kyse ylpeydestä vaan siitä etten halua levitellä yksityiselämääni muille. Ystäviin pidän yhteyttä ihan perinteisin keinoin ja ne jotka eivät ystävinä näin pysy niin ei ole todellisia ystäviä (tosin yhtään ystävää en ole vielä fb kuulumattomuuteni vuoksi menettänyt). Tietovuotoja fb:ssä on tapahtunut jatkuvasti joten en luota sen yksityisyyden suojaan. Joo, ei sinne ole pakko kaikkea kirjoittaa, minä olen ihminen joka ei halua sinne mitään itsestään.
Ne jotka eivät siellä ole, luulevat tieävänsä siitä kaiken. Kuten että koko maailma lukee juttujasi ja katsoo kuviasi. Ensinnäkin, sinun ei tarvitse kirjoittaa sinne mitään jos et halua, sinun ei myöskään tarvitse ladata ainuttakaan kuvaa sinne. Ja jos näin teetkin, voit määritellä yksityisyysasetuksesi niin, että vain ystäviksesi valitut henkilöt näkevät juttusi. Muut ihmiset näkevät vain kuvasi ja nimesi, ei muuta.
Osa ihmisistä ei vain halua kuulua massaan tai sitten pelkää uutta ja ihmeellistä. Kauan sitten kapinoitiin tv:tä vastaan, 90 -luvulla moni räpiköi kännykkää vastraan. Nykyisin moni yrittää räpiköidä facebookia vastaan, vaikka viiden vuoden päästä siellä on n. 95% väestöstä. Nyt jo facebookissa on 75% ikäluokastani ainakin, ja varmasti moni ajattelee että ne jotka eivät ole, jäävät jostain paitsi.
Kaikki eivät kuitenkaan ole niin sosiaalisia kuin esimerkiksi minä itse, ja ymmärrän kyllä jos ei halua tietää muiden tapahtumia ja menoja. Itselleni kotiäitinä facebook on kuitenkin henkireikä, jota en kovin helposti jättäisi pois elämästäni.
FB:ssa erinäisiä outouksia, joita tapahtuu asetuksista huolimatta. Esim. vanhaa viestittelyä ilmestyy yhtäkkiä väärään paikkaan jne.
Haluaisin perustelut sille, että jään jostakin paitsi ilman FB:tä, mitä ilman siis jään?
tietää esim exäni nykyinen olinpaikka, jos liittyisin koska olen kaveri sellasine kanssa joka on edellämainitun fb-kaveri vaikka muuten eivät ole missään tekemisissä. yms.
yheisöllisyyden tunnetta, etäläsnäoloa.
Tunnetta kuulumisesta johonkin.
Millä tavalla tämä fb-kaveruus toisi tietoosi exäsi olinpaikan? Jos muuten olette keskenänne tekemisissä niin eikö se siinäkin käy ilmi?
tietää esim exäni nykyinen olinpaikka, jos liittyisin koska olen kaveri sellasine kanssa joka on edellämainitun fb-kaveri vaikka muuten eivät ole missään tekemisissä. yms.
yheisöllisyyden tunnetta, etäläsnäoloa.
sitä olisi vaan ihan yksin tuuliajolla..
Jäät ilman yheisöllisyyden tunnetta, etäläsnäoloa.
Millä tavalla tämä fb-kaveruus toisi tietoosi exäsi olinpaikan? Jos muuten olette keskenänne tekemisissä niin eikö se siinäkin käy ilmi?
esim kaverini seinän niin siellä exäni kirjoitteelee kuluumisiaan. tai muita ihmisiä joista niin ei välitä enää kuullu, niin siellä loistavat naamat listoilla. periaatteni on ollut että jos kaverini ei muuten muista olla tekemisissä niin ei sitten tarvitsekkaan.
..kymmenen muun tutun kanssa, jotka myöskään eivät ole nähneet mitään hyvää syytä liittyä facebookiin.
Kuulun tiivisti omaan perheeseeni, sukuun, läheisten ystävien piiriin, työyhteisöön. Näihin en tarvitse Facebookia.
Oikeasti, onko FB muka todellakin ainoa tapa kokea merkityksellisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta elämässä?? Olisin itse todella huolestunut, jos näin olisi kohdallani.
Ensinnäkin, sinun ei tarvitse kirjoittaa sinne mitään jos et halua, sinun ei myöskään tarvitse ladata ainuttakaan kuvaa sinne. Ja jos näin teetkin, voit määritellä yksityisyysasetuksesi niin, että vain ystäviksesi valitut henkilöt näkevät juttusi. Muut ihmiset näkevät vain kuvasi ja nimesi, ei muuta.
Miksi kuulua fb:n jos et sinne mitään kirjoita ja/tai laita kuvia? Eikös se siinä tapauksessa ole jo aivan sama olla kuulumatta? Ja kyllä, minä olen yksi niistä jotka ovat kokeneet paremmaksi olla kuulumatta.
yheisöllisyyden tunnetta, etäläsnäoloa. Tunnetta kuulumisesta johonkin.
ilman fb:tä ei tunne kuuluvansa mihinkään. Ilmankos siellä on niin paljon ihmisiä...
jotka eivät luultavasti saisi siellä yhtään kaveria eikä edes pyyntöjä. Tavallaan puolustelevat noloa tilannetta itselleen jo etukäteen, ettei heitä muka kiinnosta Facebook. Takuulla kiinnostaa, mutta eivät vaan kehtaa tulla sinne koska siellä kaverittomuus todella paljastuisi ja sitten siihen pitäisi jopa miettiä syitä.
sanoisinkin että perusteluna olisi helppous.
Facebookissa on ihan loistava sähköpostisysteemi, sinä voit lähettää viestin inboxiin kenelle tahansa, etunimen kirjainta napsauttamalla.
Sinun ei tarvitse muistaa kenenkään sähköpostisoitteita eikä huolehtia ovatko ne vanhentuneita.
Voit pitää ilmaiseksi yhteyttä myös ulkomailla asuviin ystäviisi ja nähdä heidän kuviaan.
Voit löytää vanhoja kadottamiasi ystäviä, ja olla saatavilla jos joku sinua etsii vaikkapa luokkatapaamista varten.
On tunnettu tosiasia että alalla ovat työnhakutilanteessa etulyöntiasemassa ne henkilöt joilla on suurin verkosto esim. Facebookissa. Kun työnantaja esim. palkkaa toimittajan, hän ostaa samalla eräällä tavalla tämän verkoston ja siten mahdollisesti myös uutisaiheita tai uutislähteitä. Toimittajat jotka eivät ole Facebookissa (ja tarkoita nyt henkilökohtaista profiilia, toisilla myös työantajan nimissä) ovat työmarkkinoilla huonossa asemassa.