Raskaana ja streptokokki B, muita kanssa siskoja?
Luulin sairastavani hiivatulehdusta ja kävin lääkärissä. Lääkäri otti näytteen ja tulos tuo streptokokki B.
Onko tarttuvaa jne..Synnytyksessä vissiin saan suonensisäisen antibiootin ja vauva joutuu tehoseurantaa...
Kommentit (28)
Tulehdus hoidettiin vkolla 30 kun sain ennenaikaisia supisuksia. Missä vaiheessa teillä sitten todettu, lähellä synnytystä ilmeisesti?
meilläpäin otettiin ennen käynnistettyä synnytystä kontrollinäyte ja se oli uusinut. siksi ab synnytyksessä
Taas kerran muistuttaisin, että on olemassa muitakin ihmisiä kuin te itse. Streptokokki B ei ole äidille (=teille itsellenne) millään tavalla vaarallinen. Sen sijaan sille tulevalle VAUVALLE kyseinen bakteeri aiheuttaa erittäin usein infektioita, joihin aina silloin tällöin Suomessakin vauvoja kuolee, ja joka päivä monen monta vastasyntynyttä joutuu kyseisen bakteerin vuoksi suonensisäiselle antibiootille vastasyntyneiden osastolle tai teholle.
niinpä minulle sanottiin että todennäköisempää on että vauva sairastui sairaalassa kun sai lääkärin iholta pöpön suoneen, ei siis luultavasti ollut B-streptokokki. Varmuutta ei saatu.
Kanyyli tekee reiän ihoon, ja sitä kautta stafylokokki kyllä usein elimistöön pääsee. Bakteerin lähde taas on yleensä vauva itse. Stafylokokkeja kasvaa kaikkien iholla, myös äidin ja vastasyntyneen, joka heti syntymän jälkeen kolonisoituu äidin bakteereilla.
Synnytyksessä laitettiin heti antibiootti tippumaan ja lasta seurattiin synnytyksen jälkeen ettei nosta kuumetta yms. Taitaa olla suht yleinen tuo streptokokki b, näin ainakin annettiin ymmärtää.
Tosin olin onnellisesti synnyttänyt 2 lasta enkä tiennyt omistavani kyseistä bakteeria. Sain tietää asiasta vasta myöhemmin. Muuta ei tarvinnut kolmannen lapsen synnytyksessä ottaa huomioon kuin se, että sain antibioottia suoneen ennen ponnistamista.
Oma lapseni kuoli 2h. synnytyksen jälkeen, streptokokki sydämessä ja istukan vajaa toimintaa.
B, sitä hoidetaan raskauden aikana yleensä vain jos pahasti oireilee esim supistelee ennenaikaisesti tai on vti. Synnytyksen yhteydessä annetaan suoneen antibiootit ja tosiaan vauva seurataan 2pv tarkemmin. Joka viikko hoidetaan naisia jolla tämä on eli ei tarvitse pelätä kun sinulla on se nyt jo tiedossa. t kätilö
Tulehdus hoidettiin vkolla 30 kun sain ennenaikaisia supisuksia. Missä vaiheessa teillä sitten todettu, lähellä synnytystä ilmeisesti?