Säälittää vauvat joiden äidit ei reagoi vaikka vauva huutanut äänensä käheäksi
Joskus törmää kaupassa tai kaupungilla asioidessa äiteihin joilla ei kykyä vastata lapsensa tarpeisiin.
Äiti tyynen rauhallisena kiirehtimättä tutkii hyllyjen tavaroita ja lapsi karjuu täyttä kurkkua vaunussa ääni käheänä.
Äiti ei sano sanaakaan vauvalleen, on kuin ei kuulisi ollenkaan.
Väitän että kovin itkuiset vauvat ovat seurausta äidin kyvyttömyydestä tulkita lapsen tarpeita. Ei tunnisteta milloin vauvalla on nälkä, kipeä vatsa, kuuma tai kylmä. Lisäksi vauva kaipaa äitinsä syliä.
Kysyttäessä saatetaan todeta että tämä huutaa aina ei voi mitään, syö normaalisti ja kasvaa.
Mielestäni kasvu ei ole mittari hyvinvoinnille.
Oma kokemukseni useamman lapsen äitinä on että jos vauva itkee niin äidin ääni monesti riittää rauhoittamaan tilanteen. Leppoisa jutustelu ja suora puhe vauvalle toimii. Vauvaa voi puhutella hänen nimellään. Tämä niissä tilanteissa kun on mahdotonta ottaa vauvaa syliin rauhoittumaan.
Nykysuuntaus, mustat vaunut jotka vielä peitetty jollain on helteellä vauvan kannalta helvetti. Lisäksi on äitejä jotka ylipukee vauvansa ja sitten siellä kuumassa mustassa vaunussa vauva kokee olonsa hankalaksi.
Kyllä minäkin karjuisin jos kukaan ei auttaisi
jos olisin liikkumaan kykenemätön vuodepotilas jolla tuskaisen kuuma.
Kommentit (67)
Samaa mieltä, jotkut vievät nyt ketjua ihan väärään suuntaan. Luitteko aloitusta lainkaan?
Siis kysehän ei ole siitä, että kaikki lapset rauhoittuisivat vaikka äidin puheesta, vaan siitä, että jotkut jättävät lapsensa täysin huomiotta.
Siis vaikka tuossa vaunutilanteessa: totta kai on hyvä päästä kotiin mahdollisimman nopeasti, moni siinä rauhoittelee samalla vauvaakin kun yrittää päästä kotiin. Ja kyllä siinä jokainen ohikulkija tajuaa, että tuo tekee parhaansa.
AP puhuu niistä vanhemmista, jotka tuossa tilanteessa kätisevät puhelimessa, haistelevat kukkia ja jättävät lapsen hädän täysin huomiotta.
AP puhuu niistä vanhemmista, jotka tuossa tilanteessa kätisevät puhelimessa, haistelevat kukkia ja jättävät lapsen hädän täysin huomiotta.
Ap väittää että lasten itkuisuus johtuu vanhemmista (äidistä) joka ei vastaa lapsen tarpeisiin.
Moni täällä on kertonut omasta kokemuksestaan siitä että lapsen tarpeisiin ei voi aina vastata.
Myös ap:n tilanteet joissa hän huomioi ovat hetkittäisiä pätkiä elämästä joiden perusteella ei kannattaisi tehdä päätelmiä.
AP puhuu niistä vanhemmista, jotka tuossa tilanteessa kätisevät puhelimessa, haistelevat kukkia ja jättävät lapsen hädän täysin huomiotta.Ap väittää että lasten itkuisuus johtuu vanhemmista (äidistä) joka ei vastaa lapsen tarpeisiin.
Moni täällä on kertonut omasta kokemuksestaan siitä että lapsen tarpeisiin ei voi aina vastata.
Myös ap:n tilanteet joissa hän huomioi ovat hetkittäisiä pätkiä elämästä joiden perusteella ei kannattaisi tehdä päätelmiä.
vauvan karjunta kuului kauas. Äiti pysyi samassa hyllyvälissä kiiruhtamatta minnekään.
Ehdin kiertää kaupan ja tehdä ostokseni ja äiti vain tuijottelee samoja paketteja ja pyörittelee niitä käsissään. Vauva karjuu, äiti ei tee elettäkään helpottaakseen lapsensa oloa.
Joten vinkiksi niille joilla tällainen nykyteremin ilmastuna haastava vauva, ottakaa kontaktia siihen lapseen että muut näkevät että edes yritätte.
Vähentäkää lapselta vaatetusta jos tuntuu olevan kuumissaan, kokeilkaa päätä ja niskaa.
Lähdettehän näille kauppareissuille heti lapsen syöttämisen jälkeen niin ei ehdi nälkä tulla reissussa. Jos on tarve ruokkia lapsi niin ruokkikaa älkää huudattako.
Kääntäkää vauvan asentoa kyljeltä toiselle tai taputtakaa vähän selkään ja jutelkaa hänelle rauhoittavasti.
Vauva vaistoaa sen jos äiti on neuvoton ja huutaa vielä enemmän.
joiden vanhemmat (siis myös ISÄT) näprää kännyköitään ja puhuu niihin ihan yhdentekeviä lattteuksia silloin kun heidän pitäisi keskittyä lapsiinsa, esim vaarallisissa risteyksissä, kaupassa, tylsän bussi- tai ratikkamatkan aikana ... Aikuinen jättää lapsen ihan yksin ja opettaa samalla hänelle, ettei hänellä ole arvoa.
joilla joku melkein vastasyntynyt huusi nälkäitkuansa vaunuissa, kuvittelin että ovat kiirehtimässä kotiin syöttämään lastansa.
Vielä mitä, hetken päästä sama pari tepasteli kaikessa rauhassa Sellon käytävällä vastaan ja sama huuto kuului vaunuista.
Joten vinkiksi niille joilla tällainen nykyteremin ilmastuna haastava vauva, ottakaa kontaktia siihen lapseen että muut näkevät että edes yritätte. Vähentäkää lapselta vaatetusta jos tuntuu olevan kuumissaan, kokeilkaa päätä ja niskaa. Lähdettehän näille kauppareissuille heti lapsen syöttämisen jälkeen niin ei ehdi nälkä tulla reissussa. Jos on tarve ruokkia lapsi niin ruokkikaa älkää huudattako. Kääntäkää vauvan asentoa kyljeltä toiselle tai taputtakaa vähän selkään ja jutelkaa hänelle rauhoittavasti. Vauva vaistoaa sen jos äiti on neuvoton ja huutaa vielä enemmän.
sanoi et lapsesi itkee, kun sillä on nälkä, ruoki lisää... Ja todellisuudessa lapsi oli allerginen.
Jos oikeasti kuvittelet et itkevän vauvan äiti ei ole kokeillut syöttää vauvaa, taputella vauvaa, kääntää kyljeltä toiselle, niin olet niin väärässä neuvoinesi.
joiden vanhemmat (siis myös ISÄT) näprää kännyköitään ja puhuu niihin ihan yhdentekeviä lattteuksia silloin kun heidän pitäisi keskittyä lapsiinsa, esim vaarallisissa risteyksissä, kaupassa, tylsän bussi- tai ratikkamatkan aikana ... Aikuinen jättää lapsen ihan yksin ja opettaa samalla hänelle, ettei hänellä ole arvoa.
Puhun kyllä puhelimessa aika usein työntäessäni lapsia rattaissa. Syy siihen on se, että muulloin he vipeltävät jokapaikassa ja tarvitsevat minua avukseen koko ajan, joten en voi ottaa aikaa itselleni. Kun he istuvat kärryssä turvassa vöissään (risteyksissä ja ratikkamatkoilla) on minulla mahdollisuus jutella mukavia hetki ystävän kanssa. LApsilla on samalla katsottavaa, kun maisemat vaihtuvat.
Mutta jos tämä nyt sitten opettaa lapselleni että hänellä ei ole arvoa, niin minkäs sille sitten tekee. :D
Nämä olivat kuin meidän elämästä. Meidän vauvalle voi jutella vaikka koko hereillä olo ajan. Se ei todellakaan tyynnytä vauvaa. Meillä huudetaan sylissä, vaunuissa, sitterissä, ei suostuta syömään kun vasta puolen tunnin karjumisen jälkeen, nukuttaminen yhtä helvettiä. Meillä missään ei ole hyvä. No sylissä siis parissa asennossa. Vauva nyt 5kk ja taas kerroin neuvolassa asiasta ja taas sama "toiset vauvat ovat tempperamenttisia" Aaaaaargh! Ensin vedottiin koliikkin ja nyt tempperamenttiin. Tänään on viihtynyt yksin tasan 5min. Joo, olen ihan loppu.
Kuulostaa meidän keskimmäiseltä. Meillä syyksi paljastui noin 10kk iässä laajat allergiat. Kun ruokavalio oli kohdallaan meidänkin huutolaukku rauhoittui.
Suosittelen liittymään www.histamiini.com sivustolle. Sieltä löytyy vinkkiä jos yhtään epäilet allergioiden mahdollisuutta. Meillä keskimmäisellä itkuisuus ja yöheräilyt oli ainoita selviä oireita allergioista.
Tsemppiä ja jaksamista
ei viihdy vaunuissa. MInulla on aina kantoliina mukana, johon nostan vauvan, kun herää vaunuista. Vauvan paikka on äitiä lähellä. Monet ihmettelevätkin, miksi vauvani (kolme ollut) ovat aina niin rauhallisia, ihan kuin minulla olisi käynyt ihme tsägä asiassa, enkä olisi itse tähän asiaan vaikuttanut. Äitiyteni kolme kulmakiveä ovat:
1. Imetys
2. Vauvan kantaminen lähellä itseäni
3. Vieressä nukkuminen.
Näillä vauvani ovat olleet tyytyväisiä ja kaksi vanhinta jo tasapainoistia koululaisia.
Äitiyteni kolme kulmakiveä ovat: 1. Imetys 2. Vauvan kantaminen lähellä itseäni 3. Vieressä nukkuminen. Näillä vauvani ovat olleet tyytyväisiä ja kaksi vanhinta jo tasapainoistia koululaisia.
mulla kaksi lasta, toinen huusi minkä kerkesi ja toinen on itse aurinkoinen. Kyllä sulla on vain ollut hyvää tuuria, niin kuin mullakin toisen lapsen kohdalla, kasvatusperiaatteet eivät tohon hankaluuteen paljoa vaikuta.
vauvan huudolla on tarkoitus! Ei se huvikseen huuda. Vauvan huuto on kai tarkoituksella luotu sellaiseksi et äiti reagoi siihen ja lohduttaa lastaan + muut toimenpiteet.
Nämä neuvoloiden ikivanhat opit pitäisi heittää he¤##"¤¤¤#! Aikanaan ohjeen mukaan huudatettiin et keuhkot vahvistuu ja ei otettu syliin kun muka lapsi tottuu hemmotteluun ja tulee sylikissaksi. Vielä oli nämä 4-tunnin syöttövälit kun ei muka opi sit ruoka-aikoja! Toivottavasti näistä ismeistä on päästy eroon ikiajoiksi!
Olen nähnyt livenä kun afrikkalaiset äidit hoitavat noin lapsiaan ja ovat fantastisia.
omaavilla on "helpot" lapset. Tosin asenteissakin on eroa. En kyllä pidäkään lasta vaikeana, jos ei hän nuku 5-kuisena täysiä öitä, roikkuu tississä kiinni vielä 7-kuisena, ei nukahda 10-kuisena kuin tissille tai ei viihdy hereillä vaunuissa tai jos viihtyy vain kantoliinassa. Minulle nämä ovat täysin itsestään selviä ja luonnollisia juttuja. Näin se pitää ollakin. Vauvan paikka kun on äidin (tai isän / sisaruksen / muun läheisen ihmisen) sylissä.
42 Mistähän sitten johtuu, että kaikilla "samat periaatteet" omaavilla on "helpot" lapset.
Puhun kyllä puhelimessa aika usein työntäessäni lapsia rattaissa. Syy siihen on se, että muulloin he vipeltävät jokapaikassa ja tarvitsevat minua avukseen koko ajan, joten en voi ottaa aikaa itselleni. Kun he istuvat kärryssä turvassa vöissään (risteyksissä ja ratikkamatkoilla) on minulla mahdollisuus jutella mukavia hetki ystävän kanssa. LApsilla on samalla katsottavaa, kun maisemat vaihtuvat.Mutta jos tämä nyt sitten opettaa lapselleni että hänellä ei ole arvoa, niin minkäs sille sitten tekee. :D
Tarkoitin tilannetta jossa muutaman vuoden ikäinen lapsi pyörii Helsingin keskustan vaarallsimmassa risteyksessä ja hänen vanhempansa nojaa veltosti tyhjiin vaunuihin ja puhuu puhelimeen selin lapseen. Tai tilanteita, joissa lapsi todella kaipaa tai tarvitsee vanhempansa huomiota, mutta vanhempi vaan jorisee kaverinsa baaripanosta täyteen ääneen koko liikennevälineen "iloksi".
Luulin ilmaisevani itseni selkeästi, kirjoitinhan "silloin kun heidän pitäisi keskittyä lapsiinsa". Ilmeisesti olin kuitenkin epäselvä.
Jos hyvin pienen vauvan äiti seisoo tuijottamassa kaupan maustehyllyä kuin hypnotisoituna ja vauva kiljuu vieressä vaunuissa ajattelen, että äidillä on varmaan aika rankkaa ja hän ottaa nyt itselleen vähän omaa aikaa.
18
ei viihdy vaunuissa. MInulla on aina kantoliina mukana, johon nostan vauvan, kun herää vaunuista. Vauvan paikka on äitiä lähellä. Monet ihmettelevätkin, miksi vauvani (kolme ollut) ovat aina niin rauhallisia, ihan kuin minulla olisi käynyt ihme tsägä asiassa, enkä olisi itse tähän asiaan vaikuttanut. Äitiyteni kolme kulmakiveä ovat:
1. Imetys
2. Vauvan kantaminen lähellä itseäni
3. Vieressä nukkuminen.Näillä vauvani ovat olleet tyytyväisiä ja kaksi vanhinta jo tasapainoistia koululaisia.
Mulla samat periaatteet ja kulmakivet. Silti lapsista kaksi oli ihan hirveitä huutajia. Vain nukkuessaan olivat hiljaa. Pahimmat huudot oli ennen nukahtamista, ja huutoa saattoi kestää puolikin tuntia, olivat he sitten vaunuissa tai sylissä, ihan missä vaan, tai puhui heille tai oli hiljaa. Nämä lapset olivat myös koliikkivauvoja. Koliikki-itkua kesti aina monta tuntia putkeen, neljän kuukauden ikään asti. Kolme keskimmäistä olivat maailman helpoimpia vauvoja. Voi että mä osasinkin ola hyvä äiti heille. Muuten, meidän huutajaesikoinen on ihan tasapainoinen aikuinen, ja nuorinkin (huutaja hänkin) jo pieni ja tasapainoinen koululainen.
Kahdella kaverilla on tasmalleen samat vaunut, toisella mustat, toisella vaalean variset. Ne teki aurinkoisella saalla testin, onko mustat kuumemmat sisalta. Lampomittari sisalle....no ei ollut eroa ;-)
Näin, kun asia tutkittiin telkkarissa.
jotkut vauvat voivat huutaa aina.. sellaisia niin sanottuja koliikki vauvoja on olemassa.. niitä ei saa hiljaiseksi oiken mitenkään. voivat huutaa kokopäivän.. sinulle ei ole tainut sattua sellaista koliikki vauvaa.. minäkin ole monen lapsen äiti ja tiedän yhden perheen missä sellainen vauva.. lääkärikään ei voinut auttaa.