Onko lapsellanne luomia?
Omalla lapsella, ikää 10v on useita luomia. Kaulassa ja solisluun kohdalla isohkot (noin kolmen millin halkaisija), kasvoissa muutamia pieniä ja ympäri vartaloa samoin. Jotenkin huolestuttaa nämä, lisääntyvätkö koko ajan (isällään paljon luomia), voiko/kannattaako ihonmyötäisiä luomia poistaa? Olenko ihan hullu kun tällaista murehdin ja pohdin..?
Kommentit (5)
vaikka en minä itsekään kenenkään ihmisen luomiin kiinnitä huomiota. Niitä on tai on olematta. Mutta oman lapseni kohdalla olen kehittänyt asiasta ihan neuroosin :( ap
pojalla (täyttää pian 5v)havahduin eilen siihen, että tullut paljon pieniä luomia joka puolelle vartaloa kesän aikana. Ihan terveen näkösiä ja pieniä ovat, mutta minusta pojalla aiemmin ollut sen 2 luomea ja nyt n.20 yhteensä. mietin kans onko syytä huolestua
kuten myös minulla. Taipumus saada luomia on perinnöllinen ja niitä tulee iän mukana lisää, joskus paljonkin. Varsinkin naisilla hormonaaliset muutokset lisää luomien määrää.
Sille ei voi mitään eikä niistä tarvitse huolestua. Seurata niitä tietysti pitää, ja jos ne alkavat muuttuua, ne kannattaa poistaa. Kuten myös isot, kohollaan olevat luomet. En tiedä poistetaanko edes ihonmyötäisiä luomia pelkästään ulkonäkösyistä. No varmaan yksityisellä saa mitä vaan. Jos luomia on paljon, ei niitä kannata lähteä poistamaan, koska poistosta jää aina arpi. Joskus jopa isompi kuin itse luomi oli.
pojalla (täyttää pian 5v)havahduin eilen siihen, että tullut paljon pieniä luomia joka puolelle vartaloa kesän aikana. Ihan terveen näkösiä ja pieniä ovat, mutta minusta pojalla aiemmin ollut sen 2 luomea ja nyt n.20 yhteensä. mietin kans onko syytä huolestua
mutta en kauheasti ole oman lapseni kanssa niin tehnyt. Tosin emme ole auringossa makaajvia emmekä matkaile etelän maissa. Hän on ruskettuvaa sorttia joten on saanut olla ulkona vapaasti. Kai niitä luomia sitten tulee senkin myötä koko ajan lisää. ap
Itselläni on luomia satoja ja kulkee ihan suvussa. Poistettu on ne, jotka ovat olleet reilusti kohollaan, hankalassa paikassa, suht suuria tms. (Eikä niissä mitään ole ollut silti) Ehkä siksi en osaa noista juuri huolestua.