Hyi helv... Tiesittekö, että muinaisessa Egyptissä kuolleilta vedettiin aivot pihalle nenän kautta?
Ne piti poistaa ennen ruumiin balsamointia, olisivat kai pilaantuneet muuten.
YÖKS, meni ruokahalut
Kommentit (30)
käsittääkseni sitä tehdään nykyäänkin maissa, joissa ruumis on tapana laittaa "näytille" hautajaisissa (esim. USA). Ja sitten vielä meikataan jne.
Minäkin luin tämän lapsena Pyramidi-kirjasta. Mua kiehtoi se balsamointi erityisesti.
Tuohan on asia joka kuuluu ns yleissivistykseen, ainakin minun mielestäni..
Sillä tavoin saatiin kuolleiden ruumis säilymään hyvänä ja kauan, varsinkin faaraoille käsittely oli pitkä ja tarkka prosessi.
Terv.1kk sitten Egyptistä tullut joka mm Kairossa ihasteli museossa muumioita (Ramses, ainoa naispuolinen faarao Hatsepsutin jne)joilla ikää keskimäärin 4200v ja silti vielä hampaat suussa, hiuksia päässä, kynnet sormissa jne.
Ja tosiaan ihan yleistä on nykyäänkin esim. USA:ssa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Palsamointi
Haaveilin jo ala-asteella ensimmäiseltä luokalta lähtien arkeologin ammatista ja olisin kovasti halunnut erikoistua egyptologiaan. Luin aiheesta paljonkin, vaikkakaan en sitten alaa alkanut opiskelemaan.
Mä olen lukenut valtavasti muinaisesta Egyptistä ja katsonut lukemattoman määrän dokkareita. Mulla kiinnostaa historia :)
ihan jo ala-asteella. Eikä kylläkään ällöttänyt. Sehän riippuu ihan kertomistavasta.
faaraoiden kädet aseteltiin rintakehän päälle ristiin. Ne muumiot joita näimme oli moni faaraoita ja kädet rintakehän päällä sen merkkinä.
<a href="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Mummy_501594_fh00003…" alt="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Mummy_501594_fh00003…">http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Mummy_501594_fh00003…;
Eikä vienyt ruokahaluja silloinkaan:)